    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Nieudzielenie pierwszej pomocy dzikowi
    <6221a1cc$0$490$65785112@news.neostrada.pl>
    <KkiUJ.408416$EjU2.61642@fx07.ams1>
    <62230348$0$481$65785112@news.neostrada.pl>
    <KsVUJ.560679$_5r7.142840@fx09.ams1>
    <6224465b$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <deSVJ.510806$9Y33.9404@fx06.ams1> <t09j5r$tn9$1@gioia.aioe.org>
    <UPZVJ.112970$fIV5.60177@fx12.ams1>
    <62287c94$0$481$65785112@news.neostrada.pl>
    <6pwWJ.512025$9Y33.15928@fx06.ams1>
    <622b4045$0$473$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 12 Mar 2022 03:33:24 GMT

    On 2022-03-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ja się tym nie przejmuje.

    > Moim zdaniem w ogóle nie ma tu żadnego powiązania z prawem łowieckim. Co
    > do zasady równie dobrze mogliby do puszek strzelać i ostrzelać dziecko.
    > Badalibyśmy, czy to jest zgodne z przepisami Polskiego Związku
    > Strzelectwa Sportowego? Zresztą, czasem "uprawniony" może zabić zwierzę

    No masz dwa przypadki, jeden to myśliwy, który powinien znać odpowiednie
    przepisy i choćby na ich podstawie rozumieć, że nie powinno się strzelać
    tam gdzie mogą być ludzie. A masz niemyśliwego, bez uprawnień, który
    tego prawa nie zna i jest nieprzeszkolony. Obaj strzelają w terenie
    gdzie mogą przebywać osoby. To tak jak od dowolnego profesjonalisty
    (prawnika, policjanta, sprzedawcy etc.) w jego dziedzinie wymagana jest
    większa staranność niż od amatora w tej samej dziedzinie, czyli jak dla
    mnie, na kimś przeszkolonym spoczywa większa odpowiedzialność za
    zachowania naleznej staranności.

> [...]
    > oddano strzał w kierunku ludzi. Uważam, że bez względu na to, czy goc
    > trafiłby człowieka, czy fartem spudłował nadal należałoby mu
    > przedstawić zarzut spowodowania zagrożenia. Nie wolno strzelać poza
    > strzelnicami, za wyjątkiem opisanych w ustawie przypadków. Gdyby oddawał
    > strzał w warunkach prowadzenia legalnego polowania, to wówczas można by
    > uznać, że nie popełnił przestępstwa. Choć znam przypadku zarzutów
    > stawianych myśliwemu, który oddał na polowaniu zbiorowym strzał "po
    > linii" (czyli do sąsiada stojącego obok), albo naganiacza.

    Zgadzam się, ale to niejako dodatkowy wątek/zarzut. Myślałem, że taki
    zarzut można postawić też na gruncie prawa łowieckiego.

    > Natomiast nadal nie zmienia to faktu, że nie wolno strzelać do
    > przypadkowych osób. Jak policjant zamiast "terrorysty" postrzeli
    > "zakładnika" to też będzie odpowiadał. Ale odpowiedzialność za zabójstwo
    > wyklucza odpowiedzialność za nieudzielenie pomocy zabitemu.

    Za zabójstwo (przestępstwo umyslne) tak, za zabicie kogoś nieumyślnie, nie.

    --
    Marcin