eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Popularyzacja w społeczeństwie
MNiSW
Liczba osób biorących udział
680 tys.
informacji o roli nauki w rozwoju
w wydarzeniach promujących naukę
cywilizacyjnym i gospodarczym
Zwiększenie zainteresowania
MNiSW
Liczba wydarzeń promujących naukę
3 180
nauką i dziedzictwem narodowym
poprzez upowszechnianie
i promocję
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „liczba osób biorących udział w wydarzeniach promujących naukę” ilustruje zasięg inicjatyw
popularyzujących naukę oraz zainteresowanie społeczeństwa wydarzeniami promującymi naukę i w adekwatny
sposób monitoruje realizowany cel gdyż rejestruje liczbę uczestników takich imprez jak: festiwale nauki, dni
nauki, pikniki naukowe, konferencje naukowe. Zagrożeniem dla wykonania wartości miernika zaplanowanej na
2012 rok może być brak zainteresowania wydarzeniami naukowymi promującymi naukę. Zaproponowany
kolejny miernik pozwala określić realizację działań promocyjnych podejmowanych przez PAN i jej jednostki
organizacyjne. Miernik ten umożliwia też monitorowanie działań oraz ich skuteczności, podejmowanych przy
zaangażowaniu potencjału intelektualnego skupionego w PAN. Miernik ponadto daje możliwość bezpośredniej
oceny skuteczności działań podejmowanych w celu realizacji kompleksu przedsięwzięć prezentujących
osiągnięcia nauki oraz w celu rozwijania współpracy naukowej z zagranicą.
96
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic
Funkcja 11 wpisuje się obszar strategiczny Bezpieczeństwo narodowe (strategia dominująca – Strategia rozwoju
systemu bezpieczeństwa narodowego RP; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2014 funkcja
została uznana za tzw. funkcję stałą). Obowiązkiem państwa jest dążenie do zapewnienia bezpieczeństwa
zewnętrznego kraju, co jest niezbędne dla zapewnienia nienaruszalności jego niepodległości i korzystnych
warunków realizacji interesów narodowych, a także dla zabezpieczenia obywatelom warunków dla rozwoju
cywilizacyjnego, tj. bezpiecznego i godnego życia w pokojowym i ustabilizowanym otoczeniu
międzynarodowym.
Podstawowym zadaniem polityki państwa w działaniach na rzecz zapewnienia zdolności państwa do obrony oraz
utrzymania gotowości do przeciwstawienia się agresji w ramach zobowiązań sojuszniczych jest organizacja
i funkcjonowanie Sił Zbrojnych RP. Państwo rozwija zdolności bojowe sił zbrojnych dla zapewnienia skutecznej
obrony i ochrony polskich granic w ramach działań prowadzonych samodzielnie oraz w ramach obrony
kolektywnej – również poza granicami Polski. W ramach wypełniania obowiązków sojuszniczych, wynikających
z członkostwa Polski w NATO, Siły Zbrojne RP utrzymują gotowość do udziału w działaniach o charakterze
asymetrycznym, w tym w wielonarodowych, połączonych operacjach zwalczania terroryzmu, prowadzonych
zgodnie z prawem międzynarodowym, organizowanych przez NATO, UE lub w ramach doraźnych koalicji
państw.
Drugim, podstawowym instrumentem państwa na rzecz realizacji celów bezpieczeństwa zewnętrznego jest
działanie służb specjalnych odpowiedzialnych za zewnętrzną ochronę interesów państwa – Agencji Wywiadu,
Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Działanie to polega m.in. na
rozpoznawaniu i przeciwdziałaniu zagrożeniom zewnętrznym godzącym w bezpieczeństwo, obronność,
niepodległość i nienaruszalność terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 22 326,7 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań
realizowanych w ramach funkcji 11 zostały przedstawione na poniższym wykresie.

97
w tys. zł
0
5 000 000
10 000 000
15 000 000
Zadanie 11.1. Utrzymanie zdolności obronnych
12 193 771
Zadanie 11.2. Rozwój zdolności obronnych
8 611 961
Zadanie 11.3. Wsparcie wywiadowcze i ochrona
422 557
kontrwywiadowcza
Zadanie 11.4. Realizacja zobowiązań sojuszniczych i
międzynarodowych oraz uczestnictwo w działaniach na rzecz
895 868
pokoju i stabilizacji międzynarodowej
Zadanie 11.5. Gotowość struktur administracyjno-
202 521
gospodarczych kraju do obrony państwa

W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
zapewnienia i rozwoju zdolności obronnych państwa oraz realizacji zadań związanych z obroną narodową.
Ponadto w zakresie funkcji mieszczą się działania związane z działalnością przedstawicielstw wojskowych za
granicą, udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w wojskowych przedsięwzięciach organizacji międzynarodowych
oraz wywiązywaniem się ze zobowiązań militarnych, wynikających z umów międzynarodowych.
Zadanie 11.1. Utrzymanie zdolności obronnych
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
29
Minister Obrony Narodowej
12 193 185
85
Wojewodowie
586

Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, wykonuje działania związane z utrzymaniem zdolności
operacyjnych Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej, Wojsk Specjalnych i śandarmerii
Wojskowej poprzez odpowiednie szkolenia i utrzymanie gotowości bojowej. Ponadto MON realizuje działania
w kierunku zabezpieczenia dowodzenia SZ RP, zabezpieczenia logistycznego zdolności operacyjnych SZ RP,
zabezpieczenia medycznego zdolności operacyjnych SZ RP oraz zakwaterowania SZ RP. Wojewoda Lubuski,
dysponent części 85, w celu przygotowania i prowadzenia kwalifikacji wojskowej wykonuje działania
obejmujące sporządzenie wojewódzkiego planu kwalifikacji wojskowej, wydawanie zarządzenia Wojewody
o przeprowadzeniu kwalifikacji, zamówienie i rozesłanie obwieszczeń, powołanie powiatowych i wojewódzkiej
komisji lekarskiej, kontrole powiatowych komisji lekarskich.
98
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie gotowości SZ do podjęcia
MON
Poziom gotowości SZ do działań
opis
i realizacji zadań zgodnie z operacyjnym
(miernik opisowy)
przeznaczeniem
Zapewnienie niezbędnych zasobów do
Wojewodowie
Liczba poborowych podlegających
7 524
funkcjonowania województwa w czasie
kwalifikacji wojskowej
zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zastosowany miernik opisowy „Poziom gotowości SZ do działań” umożliwia oszacowanie faktycznego poziomu
gotowości SZ RP do podjęcia i realizacji zadań zgodnie z operacyjnym przeznaczeniem, w odniesieniu do
obowiązujących dokumentów normatywnych i planów w tym zakresie. Ocenia się, że w 2012 r. może wystąpić
niskie, mało prawdopodobne ryzyko udziału SZ RP w operacji obronnej na terytorium kraju lub w operacji
sojuszniczej o wysokiej intensywności zgodnie z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego. Ewentualne skutki
oddziaływania tego ryzyka będą miały bardzo duże znaczenie dla ukompletowania jednostek wojskowych SZ
RP stanami osobowymi, zasadniczym UiSW oraz stanu zapasów. Ww. ryzyko będzie miało poważne znaczenie
dla utrzymania ciągłości systemu dowodzenia, zapewnienia odpowiedniego poziomu wyszkolenia,
zabezpieczenia medycznego oraz właściwych warunków zakwaterowania.
Zadanie 11.2. Rozwój zdolności obronnych
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
29
Minister Obrony Narodowej
8 493 191
78
Minister Finansów
118 770
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach omawianego zadania nadzoruje programy NATO
i UE oraz wspiera działania związane z pozyskiwaniem zdolności w ramach programów operacyjnych i poza
nimi, w szczególności poprzez pozyskiwanie nowoczesnego wyposażenia (m.in. w zakresie programu
wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe",
bezzałogowe systemy rozpoznawcze i rozpoznawczo-uderzeniowe, zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia
oraz zobrazowania pola walki) oraz realizację inwestycji NATO i UE w zakresie bezpieczeństwa i zdolności
operacyjnych SZ. Minister Finansów, dysponent części 78, w ramach danego zadania finansuje koszty obsługi
zobowiązań z tytułu programu zakupu samolotu wielozadaniowego F-16 (Program wieloletni „Wyposażenie Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe”). W ramach zadania 11.2. dysponent
realizuje działanie 11.2.1.16., którego celem jest realizacja zobowiązań dłużnika, natomiast miernikiem stopnia
realizacji jest pełna i terminowa realizacja zobowiązań dłużnika
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
Plan
Osiągnięcie pożądanych
MON
Przyjęcie przez Radę Ministrów oceny realizacji
Przyjęcie
zdolności obronnych
Programu rozwoju SZ
oceny

99
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zastosowany miernik „Przyjęcie przez Radę Ministrów oceny realizacji Programu rozwoju SZ” potwierdzi
rządową akceptację poziomu zdolności obronnych. Stanowiło to będzie podstawę do wytyczenia dalszych
kierunków rozwoju SZ RP. Ocenia się, że nieprzyjęcie przez Radę Ministrów oceny realizacji Programu rozwoju
SZ RP jest niskie, mało prawdopodobne. Ewentualne skutki oddziaływania tego ryzyka będą miały bardzo duże
znaczenie w wytyczeniu dalszych kierunków rozwoju zdolności obronnych.
Zadanie 11.3. Wsparcie wywiadowcze i ochrona kontrwywiadowcza
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
29
Minister Obrony Narodowej
273 893
59
Agencja Wywiadu
148 664

Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach omawianego zadania jest odpowiedzialny za
współdziałanie z uprawnionymi organami (Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu
Wojskowego) do ochrony bezpieczeństwa jednostek wojskowych, innych jednostek organizacyjnych MON oraz
żołnierzy wykonujących zadania służbowe poza granicami państwa. Agencja Wywiadu, dysponent części 59,
jest odpowiedzialna za zapewnienie funkcjonowania państwa w warunkach stabilnego bezpieczeństwa.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
Plan
Rozpoznanie zagrożeń godzących
MON
Przyjęcie sprawozdań z działalności Służby
w bezpieczeństwo państwa oraz
Wywiadu Wojskowego oraz Służby
Przyjęcie
zdolność bojową SZ RP
Kontrwywiadu Wojskowego przez organ
sprawozdań
nadrzędny

AW
Zdolność struktur administracyjno-
gospodarczych do zapewnienia
TAK
bezpieczeństwa zewnętrznego państwa
(TAK/NIE)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki zastosowane przez obydwu dysponentów są miernikami autorskimi. Biorąc pod uwagę specyfikę
materii oraz zadań wykonywanych przez SKW i SWW nie ma możliwości określenia miernika jako wartości,
dlatego też miernikiem realizacji zadania służb jest pozytywne lub negatywne przyjęcie sprawozdania przez
organ nadrzędny. Miernik zastosowany przez AW ma charakter uproszczony, co wynika z konieczności ochrony
informacji niejawnych i jest uzasadniony charakterem zadań wykonywanych przez AW. Ocena ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika - 30 % (niskie). W poprzednich latach realizacji budżetu
zadaniowego Agencja Wywiadu stosowała miernik o tym samym charakterze. Poziom miernika nie uległ
również zmianie.


100
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: