Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Zabezpieczanie odpowiednich form
MPiPS
Liczba beneficjentów objętych kształceniem
kształcenia i przygotowania
oraz przygotowaniem zawodowym
99 tys.
zawodowego uczestników
Ochotniczych Hufców Pracy
Podniesienie wiedzy i umiejętności
MRiRW
Liczba nauczycieli szkół rolniczych –
nauczycieli w zakresie
(cz.33)
odbiorców usług edukacyjnych
200
zrównoważonego rozwoju obszarów
wiejskich
Podnoszenie jakości oraz
MRR
Liczba pracowników wymiaru
efektywności kształcenia
sprawiedliwości przeszkolonych w ramach
5 976
projektu
Podnoszenie kwalifikacji
MSW
Liczba organizowanych szkoleń
zawodowych personelu medycznego
190
zakładów opieki zdrowotnej
Zapewnienie sprawnego
MZ
Liczba przeprowadzonych egzaminów
funkcjonowania systemu egzaminów
medycznych
160
zewnętrznych
Przygotowanie zawodowe i
MS
Liczba osób, które skorzystały z form
podnoszenie kwalifikacji kadr sądów
doskonalenia i przygotowania zawodowego
13 900
i prokuratury
prowadzonego przez KSSiP w okresie
sprawozdawczym
Poprawa jakości kształcenia
Wojewodowie
Procent szkół, w których średni wynik
25,14%
egzaminu gimnazjalnego albo sprawdzianu
mieści się w staninach 7-9
28,82%
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zastosowany przez MKiDN miernik to „Liczba uczniów, którzy otrzymali promocję do następnej klasy
w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie (%)”. Wartość miernika jest zależna od
liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie, czyli od zainteresowania nauką w danej klasie szkoły
artystycznej wśród dzieci, jak i warunków lokalowych i kadrowych samych szkół. Zmienna jest też liczba
uczniów otrzymujących promocję do następnej klasy. Pomimo zastosowania dwóch zmiennych do ustalenia
wartości miernika nie ulega on znacznym wahaniom, gdyż liczba uczniów otrzymujących promocję do następnej
klasy jak i liczba uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie, nie zmienia się tak znacznie z roku na rok.
Ryzyko niewykonania miernika w prognozowanej wartości jest stosunkowo niskie. Miernik „Liczba
absolwentów poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych przystępujących odpowiednio do egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego (2) w stosunku do liczby absolwentów
poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych (%)” zastosowano do pomiaru realizacji celu głównego
zadania MEN. Wartość miernika jest zależna od liczby absolwentów zainteresowanych przystąpieniem do
egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Liczba ta jest zmienna,
bowiem przystąpienie do obu ww. egzaminów nie jest obligatoryjne. Sprawy związane z systemem egzaminów
zewnętrznych są istotnym zadaniem wykonywanym przez Ministra Edukacji Narodowej, jest to jeden
z najważniejszych mechanizmów zmian w oświacie, mający silny wpływ na podniesienie jakości edukacji
i poziomu kształcenia. Dla mierników zastosowanych przez MRiRW jednostką miary jest liczba uczniów
46
i nauczycieli oraz liczba realizowanych zadań. Ryzyko niewykonania mierników, wynika przede wszystkim ze
specyfiki pracy szkół zawodowych i jest zależne od wielkości naboru uczniów na dany rok szkolny oraz
odpowiedniego przydziału godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poszczególnym
nauczycielom zgodnie z ich kwalifikacjami do prowadzenia zajęć edukacyjnych, jak również z ilości ofert na
realizację zadań publicznych z zakresu edukacji, oświaty i wychowania złożonych w ogłoszonym konkursie. Na
niewykonanie zaplanowanej wartości miernika „Liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia
i przygotowania zawodowego prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym” może mieć wpływ
niezapewnienie odpowiedniej propozycji szkoleń poprzez niedostosowanie tematów szkoleń do potrzeb
i możliwości praktycznego wykorzystania. „Liczba osób uprawionych do wynagrodzenia, wynikająca z liczby
osób pobierających naukę”, to miernik zastosowany przez MŚ. Istnieje ryzyko niewykonania zaplanowanej
wartości miernika, ponieważ na liczbę etatów zatrudnionych nauczycieli ma wpływ liczba funkcjonujących
oddziałów i typów szkół, natomiast liczba zakwaterowanych w internacie generuje wysokość zatrudnienia
wychowawców i obsługi internatu. Pozostałe zatrudnienie jest wymuszone przez konieczność zapewnienia
prawidłowego funkcjonowania placówki i wypełniania zadań na nią nałożonych. Miernik MRR powstał na
podstawie opracowań własnych dysponenta. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem dotychczasowych
uczestników projektu kolejnymi szkoleniami w jego ramach oraz w związku z tym, iż każdy z pracowników
w ramach przedmiotowego miernika liczony jest jednokrotnie, bez znaczenia czy brał udział tylko w jednym
szkoleniu w ramach projektu, czy też w kilku, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika.
W celu zapobieżenia wyżej wymienionemu zagrożeniu, beneficjent wprowadził do zasad rekrutacji na szkolenia
pierwszeństwo dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie. Miernik „liczba przeprowadzonych
egzaminów medycznych” związany jest z egzaminami medycznymi, które przeprowadza, specjalnie w tym celu
powołana jednostka – Centrum Egzaminów Medycznych (CEM) nadzorowana przez Ministra Zdrowia.
Niezależność CEM od jednostek kształcących w zawodach medycznych jest gwarantem obiektywności wyników
egzaminów medycznych. Przeprowadzane przez CEM egzaminy: Lekarski Egzamin Państwowy (LEP)
i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Państwowy (LDEP) są dobrym mechanizmem sprawdzającym poziom
kształcenia przeddyplomowego na kierunkach lekarskich w wyższych uczelniach medycznych. Wyniki tych
egzaminów są m.in. przepustką do podjęcia lekarskiego szkolenia celem uzyskania tytułu lekarza specjalisty.
Ponadto CEM przeprowadza państwowe egzaminy specjalizacyjne dla wszystkich specjalności lekarskich oraz
dla specjalności w dziedzinie farmacji, diagnostyki laboratoryjnej i dla innych zawodów medycznych. Ryzykiem
związanym z przeprowadzeniem zbyt małej liczby egzaminów, szczególnie dotkliwie odczuwalnym
w przypadku specjalności tzw. deficytowych, może być wypromowanie niewystarczającej liczby lekarzy
specjalistów celem prowadzenia praktyki lekarskiej w specjalnościach, w których brak lekarzy specjalistów.
Zadanie 3.2. Szkolnictwo wyższe
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MTBiGM
104 970
0
24
MKiDN
474 386
0
29
MON
307 287
0
38
MNiSW
9 670 154
643 198
39
MTBiGM
10 162
0
47
42
MSW
66 184
0
46
MZ
1 368 647
29 411
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, dysponent części 21 i 39 realizuje zadanie,
którego celem jest podnoszenie jakości kształcenia – przygotowanie fachowej kadry oficerskiej do pracy na
morzu oraz na lądzie dla zaplecza gospodarki morskiej, jak również zapewnienie wysokokwalifikowanej kadry
dla transportu lotniczego. Cel zadania ma zostać osiągnięty poprzez dofinansowanie Akademii Morskich i
uczelni publicznych posiadających w swojej strukturze organizacyjnej ośrodki kształcenia lotniczego. Minister
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, w celu podnoszenia jakości kształcenia finansuje
działalność artystycznych publicznych uczelni wyższych otrzymujących dotacje podmiotowe i celowe z budżetu
państwa, ponadto finansuje działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej i socjalnej wraz z
narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne. W ramach opisywanego zadania Minister Kultury i
Dziedzictwa Narodowego przekazuje dotacje dla uczelni, przeznaczone na stypendia socjalne oraz za osiągnięcia
w nauce. Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach realizowanego zadania koordynuje
przygotowanie kandydatów na żołnierzy zawodowych do objęcia stanowiska podporucznika. Ponadto w celu
dostosowania kształcenia do potrzeb gospodarki realizuje działania zmierzające do doskonalenia zawodowego
żołnierzy oraz ich przygotowania do objęcia kolejnych stanowisk służbowych, jak również wspiera rozwój bazy
dydaktycznej, naukowej i socjalnej. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38, w ramach
omawianego zadania finansuje działalność uczelni publicznych oraz uczelni niepublicznych w zakresie
stwarzania studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi warunków do pełnego udziału
w procesie kształcenia. Do zadań realizowanych przez MNiSW należy również między innymi administrowanie
programem „Uczenie się przez całe życie”. MNiSW przyznaje również nagrody dla nauczycieli akademickich,
a także stypendia dla studentów i doktorantów. Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji
do Spraw Stopni i Tytułów oraz Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej i prace
Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych przyczyniają się do podnoszenia jakości
i efektywności kształcenia. Równocześnie MNiSW realizuje zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi
i prowadzeniem podyplomowego kształcenia na wybranych kierunkach medycznych. Minister Spraw
Wewnętrznych, dysponent części 42, realizuje przedsięwzięcia z zakresu kształcenia funkcjonariuszy i
pracowników podległych służb, a także studentów cywilnych. Minister Zdrowia, dysponent części 46, realizuje
zamierzone cele zadania poprzez kształcenie studentów na poziomie studiów wyższych na kierunkach szeroko
pojętej ochrony zdrowia. Ponadto MZ realizuje działania w kierunku wspierania procesu studiowania m.in. w
postaci pomocy materialnej dla studentów i doktorantów oraz budowę i przebudowę bazy dydaktycznej uczelni
medycznych.
48
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Przygotowanie fachowej kadry dla
MTBiGM
Liczba absolwentów uczelni morskich (w szt.)
2 213
potrzeb rynku
(cz. 21)
Zapewnienie wysokokwalifikowanej MTBiGM
Liczba studentów kończących szkolenie
kadry dla transportu lotniczego
(cz. 39)
lotnicze z wynikiem pozytywnym (rok bieżący
100%
do roku ubiegłego)
Kształcenie studentów
MKiDN
Liczba studentów i doktorantów w stosunku do
i doktorantów
roku poprzedniego (%)
103,7%
Dostosowanie kształcenia do
MON
Liczba absolwentów kształconych w trybie
potrzeb gospodarki
stacjonarnym, którzy objęli stanowisko
54,9%
służbowe w relacji do liczby wakatów na
stanowiskach podporucznika
Relacja liczby absolwentów kursów do ogólnej
liczby potrzeb SZ RP określonych w Planie
100%
doskonalenia zawodowego SZ RP
Zapewnienie dostępu do edukacji na
MNiSW
Udział osób z wyższym wykształceniem w
poziomie wyższym
liczbie osób w społeczeństwie polskim (25 l+)
24,19%
Podnoszenie kwalifikacji
MSW
Średnioroczna liczba uczestników studiów
zawodowych funkcjonariuszy i
podyplomowych, szkoleń zawodowych oraz
879
pracowników służb podległych
kursów specjalistycznych
MSW w zakresie ochrony życia i
zdrowia ludzi, mienia oraz
bezpieczeństwa i porządku
publicznego
Poprawa jakości kształcenia
MZ
Liczba studentów studiów stacjonarnych wg
rocznego sprawozdania S-10
55 741
Wykształcenie kadr dla zawodów
Liczba osób składających Lekarski Egzamin
medycznych na poziomie studiów
Państwowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin
0,932
wyższych
Państwowy z wynikiem pozytywnym w
stosunku do całkowitej liczby osób
przystępujących do tych egzaminów w danym
roku w celu uzyskania prawa wykonywania
zawodu
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości jest stosunkowo
niskie. Minister Obrony Narodowej w celu oceny stopnia realizacji celu zadania posłużył się miernikami, które
wynikają z pragmatyki kadrowej stosowanej w wojsku, jak również z konieczności zagwarantowania miejsc
pracy dla kończących uczelnie wojskowe kolejnych roczników ich absolwentów. Miernik MNiSW „Udział osób
z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim (25 l+)” stanowi odzwierciedlenie, prowadzonej
i finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, polityki w zakresie zapewnienia oraz dostępności
kształcenia na poziomie wyższym. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane
z zatrzymaniem popularności zdobywania wykształcenia na poziomie wyższym i migracją zagraniczną osób
z wyższym wykształceniem. Mierniki zaprezentowane przez MTBiGM mają charakter jedynie informacyjny,
49
powstały na bazie danych z lat ubiegłych, stąd planowane wartości mają charakter przybliżony, co stanowi
następstwo zdarzeń przyszłych i niepewnych jakimi pozostają planowane wartości przedmiotowych mierników.
W przypadku pierwszego miernika prezentowanego przez MZ, jest on dokładnie związany z liczbą studentów na
poszczególnych kierunkach studiów w zależności od stopnia i rodzaju studiów. Dane bazowe obliczono na
podstawie sprawozdań statystycznych S-10. Przewidywana liczba absolwentów w roku przyszłym (i kolejnych
następnych) określana jest na podstawie liczby studentów odpowiednich roczników studiów, które powinny
kończyć kształcenie zgodnie z planem studiów w roku 2012. Natomiast drugi miernik związany jest z jakością
prowadzonego kształcenia na kierunkach lekarskich wyższych uczelni medycznych.
50
MPiPS
Liczba beneficjentów objętych kształceniem
kształcenia i przygotowania
oraz przygotowaniem zawodowym
99 tys.
zawodowego uczestników
Ochotniczych Hufców Pracy
Podniesienie wiedzy i umiejętności
MRiRW
Liczba nauczycieli szkół rolniczych –
nauczycieli w zakresie
(cz.33)
odbiorców usług edukacyjnych
200
zrównoważonego rozwoju obszarów
wiejskich
Podnoszenie jakości oraz
MRR
Liczba pracowników wymiaru
efektywności kształcenia
sprawiedliwości przeszkolonych w ramach
5 976
projektu
Podnoszenie kwalifikacji
MSW
Liczba organizowanych szkoleń
zawodowych personelu medycznego
190
zakładów opieki zdrowotnej
Zapewnienie sprawnego
MZ
Liczba przeprowadzonych egzaminów
funkcjonowania systemu egzaminów
medycznych
160
zewnętrznych
Przygotowanie zawodowe i
MS
Liczba osób, które skorzystały z form
podnoszenie kwalifikacji kadr sądów
doskonalenia i przygotowania zawodowego
13 900
i prokuratury
prowadzonego przez KSSiP w okresie
sprawozdawczym
Poprawa jakości kształcenia
Wojewodowie
Procent szkół, w których średni wynik
25,14%
egzaminu gimnazjalnego albo sprawdzianu
mieści się w staninach 7-9
28,82%
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zastosowany przez MKiDN miernik to „Liczba uczniów, którzy otrzymali promocję do następnej klasy
w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie (%)”. Wartość miernika jest zależna od
liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie, czyli od zainteresowania nauką w danej klasie szkoły
artystycznej wśród dzieci, jak i warunków lokalowych i kadrowych samych szkół. Zmienna jest też liczba
uczniów otrzymujących promocję do następnej klasy. Pomimo zastosowania dwóch zmiennych do ustalenia
wartości miernika nie ulega on znacznym wahaniom, gdyż liczba uczniów otrzymujących promocję do następnej
klasy jak i liczba uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie, nie zmienia się tak znacznie z roku na rok.
Ryzyko niewykonania miernika w prognozowanej wartości jest stosunkowo niskie. Miernik „Liczba
absolwentów poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych przystępujących odpowiednio do egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego (2) w stosunku do liczby absolwentów
poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych (%)” zastosowano do pomiaru realizacji celu głównego
zadania MEN. Wartość miernika jest zależna od liczby absolwentów zainteresowanych przystąpieniem do
egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Liczba ta jest zmienna,
bowiem przystąpienie do obu ww. egzaminów nie jest obligatoryjne. Sprawy związane z systemem egzaminów
zewnętrznych są istotnym zadaniem wykonywanym przez Ministra Edukacji Narodowej, jest to jeden
z najważniejszych mechanizmów zmian w oświacie, mający silny wpływ na podniesienie jakości edukacji
i poziomu kształcenia. Dla mierników zastosowanych przez MRiRW jednostką miary jest liczba uczniów
46
i nauczycieli oraz liczba realizowanych zadań. Ryzyko niewykonania mierników, wynika przede wszystkim ze
specyfiki pracy szkół zawodowych i jest zależne od wielkości naboru uczniów na dany rok szkolny oraz
odpowiedniego przydziału godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poszczególnym
nauczycielom zgodnie z ich kwalifikacjami do prowadzenia zajęć edukacyjnych, jak również z ilości ofert na
realizację zadań publicznych z zakresu edukacji, oświaty i wychowania złożonych w ogłoszonym konkursie. Na
niewykonanie zaplanowanej wartości miernika „Liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia
i przygotowania zawodowego prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym” może mieć wpływ
niezapewnienie odpowiedniej propozycji szkoleń poprzez niedostosowanie tematów szkoleń do potrzeb
i możliwości praktycznego wykorzystania. „Liczba osób uprawionych do wynagrodzenia, wynikająca z liczby
osób pobierających naukę”, to miernik zastosowany przez MŚ. Istnieje ryzyko niewykonania zaplanowanej
wartości miernika, ponieważ na liczbę etatów zatrudnionych nauczycieli ma wpływ liczba funkcjonujących
oddziałów i typów szkół, natomiast liczba zakwaterowanych w internacie generuje wysokość zatrudnienia
wychowawców i obsługi internatu. Pozostałe zatrudnienie jest wymuszone przez konieczność zapewnienia
prawidłowego funkcjonowania placówki i wypełniania zadań na nią nałożonych. Miernik MRR powstał na
podstawie opracowań własnych dysponenta. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem dotychczasowych
uczestników projektu kolejnymi szkoleniami w jego ramach oraz w związku z tym, iż każdy z pracowników
w ramach przedmiotowego miernika liczony jest jednokrotnie, bez znaczenia czy brał udział tylko w jednym
szkoleniu w ramach projektu, czy też w kilku, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika.
W celu zapobieżenia wyżej wymienionemu zagrożeniu, beneficjent wprowadził do zasad rekrutacji na szkolenia
pierwszeństwo dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie. Miernik „liczba przeprowadzonych
egzaminów medycznych” związany jest z egzaminami medycznymi, które przeprowadza, specjalnie w tym celu
powołana jednostka – Centrum Egzaminów Medycznych (CEM) nadzorowana przez Ministra Zdrowia.
Niezależność CEM od jednostek kształcących w zawodach medycznych jest gwarantem obiektywności wyników
egzaminów medycznych. Przeprowadzane przez CEM egzaminy: Lekarski Egzamin Państwowy (LEP)
i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Państwowy (LDEP) są dobrym mechanizmem sprawdzającym poziom
kształcenia przeddyplomowego na kierunkach lekarskich w wyższych uczelniach medycznych. Wyniki tych
egzaminów są m.in. przepustką do podjęcia lekarskiego szkolenia celem uzyskania tytułu lekarza specjalisty.
Ponadto CEM przeprowadza państwowe egzaminy specjalizacyjne dla wszystkich specjalności lekarskich oraz
dla specjalności w dziedzinie farmacji, diagnostyki laboratoryjnej i dla innych zawodów medycznych. Ryzykiem
związanym z przeprowadzeniem zbyt małej liczby egzaminów, szczególnie dotkliwie odczuwalnym
w przypadku specjalności tzw. deficytowych, może być wypromowanie niewystarczającej liczby lekarzy
specjalistów celem prowadzenia praktyki lekarskiej w specjalnościach, w których brak lekarzy specjalistów.
Zadanie 3.2. Szkolnictwo wyższe
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MTBiGM
104 970
0
24
MKiDN
474 386
0
29
MON
307 287
0
38
MNiSW
9 670 154
643 198
39
MTBiGM
10 162
0
47
42
MSW
66 184
0
46
MZ
1 368 647
29 411
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, dysponent części 21 i 39 realizuje zadanie,
którego celem jest podnoszenie jakości kształcenia – przygotowanie fachowej kadry oficerskiej do pracy na
morzu oraz na lądzie dla zaplecza gospodarki morskiej, jak również zapewnienie wysokokwalifikowanej kadry
dla transportu lotniczego. Cel zadania ma zostać osiągnięty poprzez dofinansowanie Akademii Morskich i
uczelni publicznych posiadających w swojej strukturze organizacyjnej ośrodki kształcenia lotniczego. Minister
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, w celu podnoszenia jakości kształcenia finansuje
działalność artystycznych publicznych uczelni wyższych otrzymujących dotacje podmiotowe i celowe z budżetu
państwa, ponadto finansuje działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej i socjalnej wraz z
narzędziami wspomagającymi procesy dydaktyczne. W ramach opisywanego zadania Minister Kultury i
Dziedzictwa Narodowego przekazuje dotacje dla uczelni, przeznaczone na stypendia socjalne oraz za osiągnięcia
w nauce. Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach realizowanego zadania koordynuje
przygotowanie kandydatów na żołnierzy zawodowych do objęcia stanowiska podporucznika. Ponadto w celu
dostosowania kształcenia do potrzeb gospodarki realizuje działania zmierzające do doskonalenia zawodowego
żołnierzy oraz ich przygotowania do objęcia kolejnych stanowisk służbowych, jak również wspiera rozwój bazy
dydaktycznej, naukowej i socjalnej. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38, w ramach
omawianego zadania finansuje działalność uczelni publicznych oraz uczelni niepublicznych w zakresie
stwarzania studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi warunków do pełnego udziału
w procesie kształcenia. Do zadań realizowanych przez MNiSW należy również między innymi administrowanie
programem „Uczenie się przez całe życie”. MNiSW przyznaje również nagrody dla nauczycieli akademickich,
a także stypendia dla studentów i doktorantów. Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji
do Spraw Stopni i Tytułów oraz Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej i prace
Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych przyczyniają się do podnoszenia jakości
i efektywności kształcenia. Równocześnie MNiSW realizuje zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi
i prowadzeniem podyplomowego kształcenia na wybranych kierunkach medycznych. Minister Spraw
Wewnętrznych, dysponent części 42, realizuje przedsięwzięcia z zakresu kształcenia funkcjonariuszy i
pracowników podległych służb, a także studentów cywilnych. Minister Zdrowia, dysponent części 46, realizuje
zamierzone cele zadania poprzez kształcenie studentów na poziomie studiów wyższych na kierunkach szeroko
pojętej ochrony zdrowia. Ponadto MZ realizuje działania w kierunku wspierania procesu studiowania m.in. w
postaci pomocy materialnej dla studentów i doktorantów oraz budowę i przebudowę bazy dydaktycznej uczelni
medycznych.
48
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Przygotowanie fachowej kadry dla
MTBiGM
Liczba absolwentów uczelni morskich (w szt.)
2 213
potrzeb rynku
(cz. 21)
Zapewnienie wysokokwalifikowanej MTBiGM
Liczba studentów kończących szkolenie
kadry dla transportu lotniczego
(cz. 39)
lotnicze z wynikiem pozytywnym (rok bieżący
100%
do roku ubiegłego)
Kształcenie studentów
MKiDN
Liczba studentów i doktorantów w stosunku do
i doktorantów
roku poprzedniego (%)
103,7%
Dostosowanie kształcenia do
MON
Liczba absolwentów kształconych w trybie
potrzeb gospodarki
stacjonarnym, którzy objęli stanowisko
54,9%
służbowe w relacji do liczby wakatów na
stanowiskach podporucznika
Relacja liczby absolwentów kursów do ogólnej
liczby potrzeb SZ RP określonych w Planie
100%
doskonalenia zawodowego SZ RP
Zapewnienie dostępu do edukacji na
MNiSW
Udział osób z wyższym wykształceniem w
poziomie wyższym
liczbie osób w społeczeństwie polskim (25 l+)
24,19%
Podnoszenie kwalifikacji
MSW
Średnioroczna liczba uczestników studiów
zawodowych funkcjonariuszy i
podyplomowych, szkoleń zawodowych oraz
879
pracowników służb podległych
kursów specjalistycznych
MSW w zakresie ochrony życia i
zdrowia ludzi, mienia oraz
bezpieczeństwa i porządku
publicznego
Poprawa jakości kształcenia
MZ
Liczba studentów studiów stacjonarnych wg
rocznego sprawozdania S-10
55 741
Wykształcenie kadr dla zawodów
Liczba osób składających Lekarski Egzamin
medycznych na poziomie studiów
Państwowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin
0,932
wyższych
Państwowy z wynikiem pozytywnym w
stosunku do całkowitej liczby osób
przystępujących do tych egzaminów w danym
roku w celu uzyskania prawa wykonywania
zawodu
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości jest stosunkowo
niskie. Minister Obrony Narodowej w celu oceny stopnia realizacji celu zadania posłużył się miernikami, które
wynikają z pragmatyki kadrowej stosowanej w wojsku, jak również z konieczności zagwarantowania miejsc
pracy dla kończących uczelnie wojskowe kolejnych roczników ich absolwentów. Miernik MNiSW „Udział osób
z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim (25 l+)” stanowi odzwierciedlenie, prowadzonej
i finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, polityki w zakresie zapewnienia oraz dostępności
kształcenia na poziomie wyższym. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane
z zatrzymaniem popularności zdobywania wykształcenia na poziomie wyższym i migracją zagraniczną osób
z wyższym wykształceniem. Mierniki zaprezentowane przez MTBiGM mają charakter jedynie informacyjny,
49
powstały na bazie danych z lat ubiegłych, stąd planowane wartości mają charakter przybliżony, co stanowi
następstwo zdarzeń przyszłych i niepewnych jakimi pozostają planowane wartości przedmiotowych mierników.
W przypadku pierwszego miernika prezentowanego przez MZ, jest on dokładnie związany z liczbą studentów na
poszczególnych kierunkach studiów w zależności od stopnia i rodzaju studiów. Dane bazowe obliczono na
podstawie sprawozdań statystycznych S-10. Przewidywana liczba absolwentów w roku przyszłym (i kolejnych
następnych) określana jest na podstawie liczby studentów odpowiednich roczników studiów, które powinny
kończyć kształcenie zgodnie z planem studiów w roku 2012. Natomiast drugi miernik związany jest z jakością
prowadzonego kształcenia na kierunkach lekarskich wyższych uczelni medycznych.
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik