Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Zakończenie
Niniejsze Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na 2012 r. Wydatki państwa w układzie zadaniowym
stanowi widoczny, namacalny rezultat wieloletniej pracy całej administracji państwowej, w tym przede
wszystkim administracji rządowej, zmierzającej do wypracowania i wdrożenia do polskiej praktyki budżetowej
nowatorskiej, uznanej na gruncie międzynarodowym metody gospodarowania środkami publicznymi – budżetu
zadaniowego. Wdrażanie w sektorze finansów publicznych kolejnych instrumentów zarządczych, w tym przede
wszystkim wieloletniego planowania finansowego (Wieloletniego Planu Finansowego Państwa), budżetowania
zadaniowego (którego elementem jest m.in. przedłożony dokument) oraz kontroli zarządczej, umożliwia bardziej
transparentne, racjonalne i odpowiedzialne, całościowe zarządzanie, a nie tylko administrowanie finansami
publicznymi. Z tego względu w dokumencie zaprezentowane zostały, oprócz wydatków budżetowych, także
plany finansowe agencji wykonawczych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych oraz
instytucji gospodarki budżetowej (ze zwróceniem uwagi na te ostatnie, ponieważ prezentowane są one po raz
pierwszy).
Prace nad przygotowaniem Uzasadnienia… rozpoczęły się praktycznie jeszcze w 2010 r. – o ile sam dokument
jest przygotowywany cyklicznie, o tyle nowatorski charakter samego budżetu zadaniowego wymaga ciągłego
wysiłku związanego z ulepszaniem przyjętych oraz przygotowaniem kolejnych rozwiązań metodologicznych,
organizacyjnych i technicznych. W obszarze budżetu zadaniowym pierwszym celem, który przyświecał pracom
nad projektem ustawy budżetowej na 2012 r. było dążenie do pogłębienia stopnia użyteczności obecnie
funkcjonujących rozwiązań przez ich integrację z systemami zarządzania operacyjnego wykorzystywanymi
w jednostkach sektora finansów publicznych. W ramach doskonalenia katalogu funkcji, zadań, podzadań
i działań podjęto więc udaną próbę uspójnienia działań realizowanych przez różnych dysponentów – nacisk
położony został na wypracowanie katalogu działań przy uwzględnieniu potrzeb zarządczych dysponentów oraz
porównywalności jednorodnych (lub podobnych) działań służących zbliżonych celom, ale realizowanym przez
różnych dysponentów. Po stronie dysponentów w proces ten zaangażowane były nie tylko służby finansowo-
księgowe, ale przede wszystkim komórki merytoryczne. Konsekwentne włączanie wszystkich pracowników
administracji publicznej w proces definiowania celów i pomiaru rezultatów przy wykorzystaniu budżetu
zadaniowego pozwala na instytucjonalizację zarządzania przez cele w sektorze publicznym, co w konsekwencji
przyczyni się do podniesienia jakości i efektywności pracy administracji publicznej.
Za drugi cel uznano natomiast zapewnienie możliwie największego stopnia spójności planowania budżetowego
(polityki budżetowej) z planowaniem strategicznym (polityką rozwoju) – stosowne rozwiązania umożliwiające
przełożenie celów określonych w dokumentach strategicznych rządu na decyzje alokacyjne są sukcesywnie
wdrażane, przy uwzględnieniu stanu prac zmierzających do wprowadzenia nowego systemu zarządzania
rozwojem kraju. Działania te polegają w szczególności na zapewnieniu zgodności zadań budżetowych
z dokumentami strategicznymi – głównie w obszarze celów i mierników, czego konsekwencją będzie bardziej
prorozwojowe ukierunkowanie wydatków publicznych. Należy zaznaczyć, że dotychczasowe rozwiązania w tym
zakresie, w tym dotyczące tzw. zadań priorytetowych, nie mają jednak charakteru ostatecznego – pełna
integracja zarządzania finansami publicznymi oraz zarządzania rozwojem kraju możliwa będzie dopiero po
266
zakończeniu prac nad dokumentami strategicznymi i wymagać będzie uczestnictwa wszystkich podmiotów
zaangażowanych w ich realizację.
Powyższe dwa cele, obok działań analitycznych, związanych z przygotowaniem kolejnych elementów
budżetowania zadaniowego, w tym m.in. założeń rachunkowości i ewidencji zadaniowej oraz informatycznej
obsługi budżetu zadaniowego, stanowić będą przedmiot prac w najbliższym czasie. Należy mieć nadzieję, że
zarówno niniejszy dokument, jak i rezultaty dalszych prac nad wdrożeniem budżetu zadaniowego spotkają się
z pozytywnym przyjęciem i stanowić będą istotny wkład w reformę polskich finansów publicznych.
267
Niniejsze Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na 2012 r. Wydatki państwa w układzie zadaniowym
stanowi widoczny, namacalny rezultat wieloletniej pracy całej administracji państwowej, w tym przede
wszystkim administracji rządowej, zmierzającej do wypracowania i wdrożenia do polskiej praktyki budżetowej
nowatorskiej, uznanej na gruncie międzynarodowym metody gospodarowania środkami publicznymi – budżetu
zadaniowego. Wdrażanie w sektorze finansów publicznych kolejnych instrumentów zarządczych, w tym przede
wszystkim wieloletniego planowania finansowego (Wieloletniego Planu Finansowego Państwa), budżetowania
zadaniowego (którego elementem jest m.in. przedłożony dokument) oraz kontroli zarządczej, umożliwia bardziej
transparentne, racjonalne i odpowiedzialne, całościowe zarządzanie, a nie tylko administrowanie finansami
publicznymi. Z tego względu w dokumencie zaprezentowane zostały, oprócz wydatków budżetowych, także
plany finansowe agencji wykonawczych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych oraz
instytucji gospodarki budżetowej (ze zwróceniem uwagi na te ostatnie, ponieważ prezentowane są one po raz
pierwszy).
Prace nad przygotowaniem Uzasadnienia… rozpoczęły się praktycznie jeszcze w 2010 r. – o ile sam dokument
jest przygotowywany cyklicznie, o tyle nowatorski charakter samego budżetu zadaniowego wymaga ciągłego
wysiłku związanego z ulepszaniem przyjętych oraz przygotowaniem kolejnych rozwiązań metodologicznych,
organizacyjnych i technicznych. W obszarze budżetu zadaniowym pierwszym celem, który przyświecał pracom
nad projektem ustawy budżetowej na 2012 r. było dążenie do pogłębienia stopnia użyteczności obecnie
funkcjonujących rozwiązań przez ich integrację z systemami zarządzania operacyjnego wykorzystywanymi
w jednostkach sektora finansów publicznych. W ramach doskonalenia katalogu funkcji, zadań, podzadań
i działań podjęto więc udaną próbę uspójnienia działań realizowanych przez różnych dysponentów – nacisk
położony został na wypracowanie katalogu działań przy uwzględnieniu potrzeb zarządczych dysponentów oraz
porównywalności jednorodnych (lub podobnych) działań służących zbliżonych celom, ale realizowanym przez
różnych dysponentów. Po stronie dysponentów w proces ten zaangażowane były nie tylko służby finansowo-
księgowe, ale przede wszystkim komórki merytoryczne. Konsekwentne włączanie wszystkich pracowników
administracji publicznej w proces definiowania celów i pomiaru rezultatów przy wykorzystaniu budżetu
zadaniowego pozwala na instytucjonalizację zarządzania przez cele w sektorze publicznym, co w konsekwencji
przyczyni się do podniesienia jakości i efektywności pracy administracji publicznej.
Za drugi cel uznano natomiast zapewnienie możliwie największego stopnia spójności planowania budżetowego
(polityki budżetowej) z planowaniem strategicznym (polityką rozwoju) – stosowne rozwiązania umożliwiające
przełożenie celów określonych w dokumentach strategicznych rządu na decyzje alokacyjne są sukcesywnie
wdrażane, przy uwzględnieniu stanu prac zmierzających do wprowadzenia nowego systemu zarządzania
rozwojem kraju. Działania te polegają w szczególności na zapewnieniu zgodności zadań budżetowych
z dokumentami strategicznymi – głównie w obszarze celów i mierników, czego konsekwencją będzie bardziej
prorozwojowe ukierunkowanie wydatków publicznych. Należy zaznaczyć, że dotychczasowe rozwiązania w tym
zakresie, w tym dotyczące tzw. zadań priorytetowych, nie mają jednak charakteru ostatecznego – pełna
integracja zarządzania finansami publicznymi oraz zarządzania rozwojem kraju możliwa będzie dopiero po
266
zakończeniu prac nad dokumentami strategicznymi i wymagać będzie uczestnictwa wszystkich podmiotów
zaangażowanych w ich realizację.
Powyższe dwa cele, obok działań analitycznych, związanych z przygotowaniem kolejnych elementów
budżetowania zadaniowego, w tym m.in. założeń rachunkowości i ewidencji zadaniowej oraz informatycznej
obsługi budżetu zadaniowego, stanowić będą przedmiot prac w najbliższym czasie. Należy mieć nadzieję, że
zarówno niniejszy dokument, jak i rezultaty dalszych prac nad wdrożeniem budżetu zadaniowego spotkają się
z pozytywnym przyjęciem i stanowić będą istotny wkład w reformę polskich finansów publicznych.
267
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik