Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Zadanie 11.4. Realizacja zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz uczestnictwo w działaniach
na rzecz pokoju i stabilizacji międzynarodowej
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
29
Minister Obrony Narodowej
895 868
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, planuje wzmacniać pozycję Polski na arenie
międzynarodowej poprzez udział w misjach i operacjach NATO, UE, koalicyjnych oraz poprzez
międzynarodową współpracę bilateralną i współpracę w strukturach wielostronnych, w tym w ramach NATO
i UE. W ramach omawianego zadania MON realizuje działania zmierzające do utrzymywania stanu osobowego
w
polskich
kontyngentach
wojskowych,
organizacjach
międzynarodowych,
przedstawicielstwach
dyplomatycznych i strukturach międzynarodowych oraz ich wsparcia materiałowo-technicznego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
Plan
Wzmacnianie
MON
Średnioroczna liczba żołnierzy skierowanych do PKW
pozycji Polski na
w stosunku do poziomu ambicji narodowych
0,93
arenie
(„Strategia udziału SZ RP w operacjach poza granicami
międzynarodowej
kraju”)
Liczba stanowisk flagowych w stosunku do wszystkich
11/391
stanowisk w strukturach NATO i UE
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy z mierników umożliwia ocenę realizacji zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz pozwala
na ocenę pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Ocenia się, że może wystąpić niskie, mało prawdopodobne
ryzyko zmiany zaangażowania Polski w misje poza granicami w stosunku do zaplanowanego pułapu lub
konieczność zmiany miejsca realizacji zadań przez PKW. Ryzyko to będzie miało poważne znaczenie dla
pełnego zabezpieczenia wszystkich PKW. Kolejny miernik zastosowany przez MON jest miernikiem
pomocniczym określającym pozycję Polski na arenie międzynarodowej.
Zadanie 11.5. Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
16
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
23
18
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
324
20
Minister Gospodarki
88 497
21
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
637
22
Minister Środowiska
2 533
24
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
112
25
Minister Sportu i Turystyki
77
26
Minister Administracji i Cyfryzacji
1 886
28
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
15
29
Minister Obrony Narodowej
28 170
30
Minister Edukacji Narodowej
133
32
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
140
101
33
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
15
34
Minister Rozwoju Regionalnego
259
35
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
15
37
Minister Sprawiedliwości
455
38
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
24
39
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
22 599
40
Minister Sportu i Turystyki
5
41
Minister Środowiska
436
45
Minister Spraw Zagranicznych
620
46
Minister Zdrowia
11 530
53
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
4
56
Centralne Biuro Antykorupcyjne
10
57
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
34
58
Główny Urząd Statystyczny
9
61
Urząd Patentowy RP
1
62
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
15
64
Główny Urząd Miar
2
68
Państwowa Agencja Atomistyki
5
72
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
10
76
Urząd Komunikacji Elektronicznej
2 080
85
Wojewodowie
41 846
Dysponenci realizujący zadanie zamierzają osiągnąć zdefiniowany cel zadania poprzez realizację przedsięwzięć
określonych w „Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata
2009-2018” w zakresie utrzymywania i doskonalenia struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa.
Wojewodowie dysponenci części 85 wykonują zadania polegające na utrzymywaniu systemu kierowania
bezpieczeństwem narodowym, realizacji szkoleń obronnych na terenie województwa, zapewnieniu gotowości
struktur administracyjno- gospodarczych kraju do obrony państwa, organizacji i przeprowadzania rejestracji oraz
kwalifikacji wojskowej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Utrzymanie zdolności
MTBiGM
Procent realizacji zadań rocznych określonych
1/1 100%
realizacji zadań obronnych
(cz. 18)
w Programie PPPO na lata 2009-2018 (w %)
przez organy administracji
publicznej i
przedsiębiorców
MG
Stopień wykonania decyzji na utrzymywanie mocy
100%
produkcyjnych i/lub remontowych (liczba
wykonanych decyzji o utrzymywaniu mocy
produkcyjnych i/lub remontowych / liczba
wydanych decyzji)*100%
MTBiGM
Procent realizacji zadań rocznych określonych
6/6 100%
(cz. 21)
w PPPO na lata 2009-2018 (w %)
MSiT
Stosunek pracowników przygotowanych do
100%
(cz. 25, 40)
wykonywania zadań obronnych do wszystkich,
którzy powinni być przygotowani
MAiC (cz. 26)
Procent realizacji zadań rocznych określonych
7/7 100%
w PPPO na lata 2009-2018 (w %)
102
MRiRW
Realizacja liczby zadań realizowanych do liczby
100%
(cz 32, 33,
zadań zaplanowanych
35 i 62)
MON
Przyjęcie oceny Pozamilitarnych Przygotowań
Przyjęcie
Obronnych RP
oceny
MTBiGM
Procent realizacji zadań rocznych określonych w
17/17
(cz. 39)
PPPO na lata 2009-2018 (w %)
100%
UOKiK
Odsetek przeszkolonych osób do liczby osób
100%
zatrudnionych w Urzędzie planowanych do
przeszkolenia
ABW
Bieżące monitorowanie gotowości struktur
1
administracyjno - gospodarczych kraju do obrony
państwa – wartość logiczna TAK (1)/ NIE (0)
UPRP
Stopień realizacji zadań obronnych w danym roku
100%
GUM
Relacja liczby zadań zrealizowanych do liczby
100%
zadań zaplanowanych w Programie
Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (%)
UKE
Skuteczność egzekwowania wykonywania zadań
100
przez przedsiębiorców w %
Stopniowe osiąganie
KPRM
Liczba przedłożonych sprawozdań z realizacji
1
określonego wymogami
założonych celów dla Ministra Obrony Narodowej
poziomu organizacyjnego
i technicznego systemu
kierowania
bezpieczeństwem
Utrzymanie zdolności
MŚ cz. 22
Liczba zrealizowanych przedsięwzięć
16
struktur administracyjno-
gospodarczych kraju do
MŚ cz. 41
Liczba zrealizowanych zadań
6
realizacji zadań obronnych
Utrzymanie zdolności
MKiDN
Liczba zadań zrealizowanych/liczba zadań
100
realizacji zadań obronnych
zaplanowanych w programie PPO w dziale
w dziale administracji
administracji rządowej kultura i ochrona
rządowej kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego (%)
dziedzictwa narodowego
Realizacja przedsięwzięć
MNiSW
Procent realizacji przedsięwzięć zaplanowanych
40%
rzeczowo-finansowych
(cz.28, 38)
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
określonych w Programie
Obronnych (PPPO)
Pozamilitarnych
Przygotowań Obronnych
(PPPO) 2009-2018
Przygotowanie działu
MEN
% wskaźnik liczby opracowanych i utrzymywanych
100%
administracji rządowej
w aktualności planów operacyjnych w stosunku do
oświata i wychowanie do
wymaganych normatywnie w danym roku
realizacji zadań na
kalendarzowym
wypadek zagrożenia
bezpieczeństwa państwa
i wojny
Utrzymanie zdolności
MRR
Relacja liczby zadań zrealizowanych do liczby
100%
realizacji zadań obronnych
zadań zaplanowanych w Programie
w ramach cz.34: Rozwój
Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (%)
regionalny
103
Utrzymanie zdolności
MS
Liczba przeprowadzonych szkoleń
6
realizacji zadań obronnych
przez Ministerstwo
Sprawiedliwości
Utrzymanie zdolności
MSZ
Procent realizacji zadań rocznych określonych
100%
realizacji zadań obronnych
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
przez organy administracji
Obronnych (PPPO) (w %)
publicznej
Zabezpieczenie rezerw
MZ
% zabezpieczenia w stosunku do zapotrzebowania
100%
państwowych w zakresie
ochrony zdrowia dla Sił
Zbrojnych RP na wypadek
zagrożenia bezpieczeństwa
i w czasie wojny
Przygotowanie jednostek
GUS
Ocena dokonanego zakupu sprzętu pod względem
1
statystyki publicznej do
przydatności (wartość logiczna TAK(1)/NIE(0) )
realizacji zadań w sytuacji
zagrożenia bezpieczeństwa
państwa i w czasie wojny
Zapewnienie gotowości
PAA
Udział kadry kierowniczej w corocznym szkoleniu
80%
struktur administracyjno-
obronnym w procentach
gospodarczych kraju do
obrony państwa
Zapewnienie właściwego
KRUS
Liczba osób przeszkolonych
60 osób
przygotowania w realizacji
zadań wykonywanych
w ramach przygotowań
obronnych państwa
Zapewnienie niezbędnych
Wojewodowie
Procent realizacji zadań rocznych określonych
94,1%
zasobów do
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
funkcjonowania
Obronnych (PPPO) na lata 2009-2018
województwa w czasie
zagrożenia bezpieczeństwa
państwa i wojny
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „Procent realizacji zadań rocznych określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
2009-2018” przyjęty przez MAiC ma za zadanie ukazanie stopnia realizacji zadań rocznych poprzez wskazanie
wartości wydatkowanych środków przeznaczonych na ich realizację oraz zrealizowanych przedsięwzięć
rzeczowo-finansowych, co stymuluje do 100% realizacji określanych corocznie zadań obronnych przez organy
i jednostki podległe i nadzorowane. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez
MON jest minimalne. Brak opracowywania dokumentu podyktowany mógłby być zmianami w ramach prac nad
kodyfikacją prawa wojskowego. Miernik „liczba przeprowadzonych szkoleń” został opracowany przez Ministra
Sprawiedliwości. Miernik opisuje realizację zamierzonego celu: utrzymanie zdolności realizacji zadań
obronnych przez MS przeprowadzenia szkoleń i ćwiczeń specjalistycznych co pozwoli na kształtowanie
umiejętności współdziałania organów i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne
z odpowiednimi dowództwami i jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk
sojuszniczych. Ryzyko niewykonania wartości miernika MNiSW „Procent realizacji przedsięwzięć
zaplanowanych w PPPO” jest małe, podobnie w przypadku MSZ, który stosuje taki sam miernik. Ryzyko
104
niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSiT może być spowodowane absencją
pracowników przewidzianych do wykonania zadań obronnych w planowanych szkoleniach obronnych. Wartość
miernika MEN może odbiegać od zaplanowanej z uwagi na brak znajomości przez pracowników zasad
uaktualniania planów operacyjnych; brak doświadczenia zawodowego i zaangażowania w pracy; przedłużający się
proces uzgadniania i zatwierdzania planów. Miernik MRR powstał na podstawie opracowań własnych
dysponenta. W ramach powyższego zadania występuje ryzyko niedotrzymania terminu w zakresie postępowań,
których dotyczą przepisy ustawy o zamówieniach publicznych. Organizowane przez ABW szkolenia struktur
administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa przeprowadzane są w zależności od potrzeb. Biorąc to
pod uwagę i zakładając, że MON nie zrezygnuje z przeprowadzania powyższych szkoleń nie istnieje ryzyko
niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Składane przez KPRM sprawozdanie z realizacji „Programu
pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2009-2018” jest opracowywane elektronicznie poprzez
analizę SWOT ukazującą mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia. Ze względu na rodzaj miernika
zaproponowanego przez PAA nie występuje ryzyko jego niewykonania. Ryzyko niewykonania miernika MG
ograniczają do minimum ścisłe zasady typowania przedsiębiorców określone w zatwierdzanej przez Ministra
Gospodarki metodyce naliczania kosztów utrzymywania przez przedsiębiorców mocy produkcyjnych i/lub
remontowych, niezbędnych do realizacji zadań wynikających z programu mobilizacji gospodarki oraz
przyznawania i rozliczania dotacji na ich utrzymywanie. Ryzyko niewykonania miernika związane jest jedynie
z wypadkami losowymi, w wyniku których poszczególni przedsiębiorcy mogą nie zrealizować zadań nałożonych
przedmiotowymi decyzjami. Miernik prezentowany przez MTBiGM w części 21 jest ilorazem środków
finansowych i przedsięwzięć rzeczowo-finansowych zaplanowanych do wydatkowanych. Dysponent nie
wskazał ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika. W przypadku mierników MŚ (zarówno dla
części 22 jak i 41) istnieje niskie ryzyko niewykonania wartości. Podstawy metodologiczne i ryzyko
niewykonania wartości miernika prezentowanego przez MZ nie zostały określone. UOKiK nie określił ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Występuje małe ryzyko niewykonania wartości miernika
zaprezentowanego przez GUS z uwagi na szeroką ofertę sprzętu kwaterunkowego na rynku. Ryzyko
niewykonania miernika KRUS związane może być z przypadkami losowymi, w wyniku których dana liczba
osób nie zostanie przeszkolona w zakresie przygotowań obronnych.
105
na rzecz pokoju i stabilizacji międzynarodowej
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
29
Minister Obrony Narodowej
895 868
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, planuje wzmacniać pozycję Polski na arenie
międzynarodowej poprzez udział w misjach i operacjach NATO, UE, koalicyjnych oraz poprzez
międzynarodową współpracę bilateralną i współpracę w strukturach wielostronnych, w tym w ramach NATO
i UE. W ramach omawianego zadania MON realizuje działania zmierzające do utrzymywania stanu osobowego
w
polskich
kontyngentach
wojskowych,
organizacjach
międzynarodowych,
przedstawicielstwach
dyplomatycznych i strukturach międzynarodowych oraz ich wsparcia materiałowo-technicznego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
Plan
Wzmacnianie
MON
Średnioroczna liczba żołnierzy skierowanych do PKW
pozycji Polski na
w stosunku do poziomu ambicji narodowych
0,93
arenie
(„Strategia udziału SZ RP w operacjach poza granicami
międzynarodowej
kraju”)
Liczba stanowisk flagowych w stosunku do wszystkich
11/391
stanowisk w strukturach NATO i UE
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy z mierników umożliwia ocenę realizacji zobowiązań sojuszniczych i międzynarodowych oraz pozwala
na ocenę pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Ocenia się, że może wystąpić niskie, mało prawdopodobne
ryzyko zmiany zaangażowania Polski w misje poza granicami w stosunku do zaplanowanego pułapu lub
konieczność zmiany miejsca realizacji zadań przez PKW. Ryzyko to będzie miało poważne znaczenie dla
pełnego zabezpieczenia wszystkich PKW. Kolejny miernik zastosowany przez MON jest miernikiem
pomocniczym określającym pozycję Polski na arenie międzynarodowej.
Zadanie 11.5. Gotowość struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
Plan
16
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
23
18
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
324
20
Minister Gospodarki
88 497
21
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
637
22
Minister Środowiska
2 533
24
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
112
25
Minister Sportu i Turystyki
77
26
Minister Administracji i Cyfryzacji
1 886
28
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
15
29
Minister Obrony Narodowej
28 170
30
Minister Edukacji Narodowej
133
32
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
140
101
33
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
15
34
Minister Rozwoju Regionalnego
259
35
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
15
37
Minister Sprawiedliwości
455
38
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
24
39
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
22 599
40
Minister Sportu i Turystyki
5
41
Minister Środowiska
436
45
Minister Spraw Zagranicznych
620
46
Minister Zdrowia
11 530
53
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
4
56
Centralne Biuro Antykorupcyjne
10
57
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
34
58
Główny Urząd Statystyczny
9
61
Urząd Patentowy RP
1
62
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
15
64
Główny Urząd Miar
2
68
Państwowa Agencja Atomistyki
5
72
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
10
76
Urząd Komunikacji Elektronicznej
2 080
85
Wojewodowie
41 846
Dysponenci realizujący zadanie zamierzają osiągnąć zdefiniowany cel zadania poprzez realizację przedsięwzięć
określonych w „Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata
2009-2018” w zakresie utrzymywania i doskonalenia struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa.
Wojewodowie dysponenci części 85 wykonują zadania polegające na utrzymywaniu systemu kierowania
bezpieczeństwem narodowym, realizacji szkoleń obronnych na terenie województwa, zapewnieniu gotowości
struktur administracyjno- gospodarczych kraju do obrony państwa, organizacji i przeprowadzania rejestracji oraz
kwalifikacji wojskowej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Utrzymanie zdolności
MTBiGM
Procent realizacji zadań rocznych określonych
1/1 100%
realizacji zadań obronnych
(cz. 18)
w Programie PPPO na lata 2009-2018 (w %)
przez organy administracji
publicznej i
przedsiębiorców
MG
Stopień wykonania decyzji na utrzymywanie mocy
100%
produkcyjnych i/lub remontowych (liczba
wykonanych decyzji o utrzymywaniu mocy
produkcyjnych i/lub remontowych / liczba
wydanych decyzji)*100%
MTBiGM
Procent realizacji zadań rocznych określonych
6/6 100%
(cz. 21)
w PPPO na lata 2009-2018 (w %)
MSiT
Stosunek pracowników przygotowanych do
100%
(cz. 25, 40)
wykonywania zadań obronnych do wszystkich,
którzy powinni być przygotowani
MAiC (cz. 26)
Procent realizacji zadań rocznych określonych
7/7 100%
w PPPO na lata 2009-2018 (w %)
102
MRiRW
Realizacja liczby zadań realizowanych do liczby
100%
(cz 32, 33,
zadań zaplanowanych
35 i 62)
MON
Przyjęcie oceny Pozamilitarnych Przygotowań
Przyjęcie
Obronnych RP
oceny
MTBiGM
Procent realizacji zadań rocznych określonych w
17/17
(cz. 39)
PPPO na lata 2009-2018 (w %)
100%
UOKiK
Odsetek przeszkolonych osób do liczby osób
100%
zatrudnionych w Urzędzie planowanych do
przeszkolenia
ABW
Bieżące monitorowanie gotowości struktur
1
administracyjno - gospodarczych kraju do obrony
państwa – wartość logiczna TAK (1)/ NIE (0)
UPRP
Stopień realizacji zadań obronnych w danym roku
100%
GUM
Relacja liczby zadań zrealizowanych do liczby
100%
zadań zaplanowanych w Programie
Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (%)
UKE
Skuteczność egzekwowania wykonywania zadań
100
przez przedsiębiorców w %
Stopniowe osiąganie
KPRM
Liczba przedłożonych sprawozdań z realizacji
1
określonego wymogami
założonych celów dla Ministra Obrony Narodowej
poziomu organizacyjnego
i technicznego systemu
kierowania
bezpieczeństwem
Utrzymanie zdolności
MŚ cz. 22
Liczba zrealizowanych przedsięwzięć
16
struktur administracyjno-
gospodarczych kraju do
MŚ cz. 41
Liczba zrealizowanych zadań
6
realizacji zadań obronnych
Utrzymanie zdolności
MKiDN
Liczba zadań zrealizowanych/liczba zadań
100
realizacji zadań obronnych
zaplanowanych w programie PPO w dziale
w dziale administracji
administracji rządowej kultura i ochrona
rządowej kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego (%)
dziedzictwa narodowego
Realizacja przedsięwzięć
MNiSW
Procent realizacji przedsięwzięć zaplanowanych
40%
rzeczowo-finansowych
(cz.28, 38)
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
określonych w Programie
Obronnych (PPPO)
Pozamilitarnych
Przygotowań Obronnych
(PPPO) 2009-2018
Przygotowanie działu
MEN
% wskaźnik liczby opracowanych i utrzymywanych
100%
administracji rządowej
w aktualności planów operacyjnych w stosunku do
oświata i wychowanie do
wymaganych normatywnie w danym roku
realizacji zadań na
kalendarzowym
wypadek zagrożenia
bezpieczeństwa państwa
i wojny
Utrzymanie zdolności
MRR
Relacja liczby zadań zrealizowanych do liczby
100%
realizacji zadań obronnych
zadań zaplanowanych w Programie
w ramach cz.34: Rozwój
Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (%)
regionalny
103
Utrzymanie zdolności
MS
Liczba przeprowadzonych szkoleń
6
realizacji zadań obronnych
przez Ministerstwo
Sprawiedliwości
Utrzymanie zdolności
MSZ
Procent realizacji zadań rocznych określonych
100%
realizacji zadań obronnych
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
przez organy administracji
Obronnych (PPPO) (w %)
publicznej
Zabezpieczenie rezerw
MZ
% zabezpieczenia w stosunku do zapotrzebowania
100%
państwowych w zakresie
ochrony zdrowia dla Sił
Zbrojnych RP na wypadek
zagrożenia bezpieczeństwa
i w czasie wojny
Przygotowanie jednostek
GUS
Ocena dokonanego zakupu sprzętu pod względem
1
statystyki publicznej do
przydatności (wartość logiczna TAK(1)/NIE(0) )
realizacji zadań w sytuacji
zagrożenia bezpieczeństwa
państwa i w czasie wojny
Zapewnienie gotowości
PAA
Udział kadry kierowniczej w corocznym szkoleniu
80%
struktur administracyjno-
obronnym w procentach
gospodarczych kraju do
obrony państwa
Zapewnienie właściwego
KRUS
Liczba osób przeszkolonych
60 osób
przygotowania w realizacji
zadań wykonywanych
w ramach przygotowań
obronnych państwa
Zapewnienie niezbędnych
Wojewodowie
Procent realizacji zadań rocznych określonych
94,1%
zasobów do
w Programie Pozamilitarnych Przygotowań
funkcjonowania
Obronnych (PPPO) na lata 2009-2018
województwa w czasie
zagrożenia bezpieczeństwa
państwa i wojny
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „Procent realizacji zadań rocznych określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
2009-2018” przyjęty przez MAiC ma za zadanie ukazanie stopnia realizacji zadań rocznych poprzez wskazanie
wartości wydatkowanych środków przeznaczonych na ich realizację oraz zrealizowanych przedsięwzięć
rzeczowo-finansowych, co stymuluje do 100% realizacji określanych corocznie zadań obronnych przez organy
i jednostki podległe i nadzorowane. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez
MON jest minimalne. Brak opracowywania dokumentu podyktowany mógłby być zmianami w ramach prac nad
kodyfikacją prawa wojskowego. Miernik „liczba przeprowadzonych szkoleń” został opracowany przez Ministra
Sprawiedliwości. Miernik opisuje realizację zamierzonego celu: utrzymanie zdolności realizacji zadań
obronnych przez MS przeprowadzenia szkoleń i ćwiczeń specjalistycznych co pozwoli na kształtowanie
umiejętności współdziałania organów i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne
z odpowiednimi dowództwami i jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk
sojuszniczych. Ryzyko niewykonania wartości miernika MNiSW „Procent realizacji przedsięwzięć
zaplanowanych w PPPO” jest małe, podobnie w przypadku MSZ, który stosuje taki sam miernik. Ryzyko
104
niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSiT może być spowodowane absencją
pracowników przewidzianych do wykonania zadań obronnych w planowanych szkoleniach obronnych. Wartość
miernika MEN może odbiegać od zaplanowanej z uwagi na brak znajomości przez pracowników zasad
uaktualniania planów operacyjnych; brak doświadczenia zawodowego i zaangażowania w pracy; przedłużający się
proces uzgadniania i zatwierdzania planów. Miernik MRR powstał na podstawie opracowań własnych
dysponenta. W ramach powyższego zadania występuje ryzyko niedotrzymania terminu w zakresie postępowań,
których dotyczą przepisy ustawy o zamówieniach publicznych. Organizowane przez ABW szkolenia struktur
administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa przeprowadzane są w zależności od potrzeb. Biorąc to
pod uwagę i zakładając, że MON nie zrezygnuje z przeprowadzania powyższych szkoleń nie istnieje ryzyko
niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Składane przez KPRM sprawozdanie z realizacji „Programu
pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2009-2018” jest opracowywane elektronicznie poprzez
analizę SWOT ukazującą mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia. Ze względu na rodzaj miernika
zaproponowanego przez PAA nie występuje ryzyko jego niewykonania. Ryzyko niewykonania miernika MG
ograniczają do minimum ścisłe zasady typowania przedsiębiorców określone w zatwierdzanej przez Ministra
Gospodarki metodyce naliczania kosztów utrzymywania przez przedsiębiorców mocy produkcyjnych i/lub
remontowych, niezbędnych do realizacji zadań wynikających z programu mobilizacji gospodarki oraz
przyznawania i rozliczania dotacji na ich utrzymywanie. Ryzyko niewykonania miernika związane jest jedynie
z wypadkami losowymi, w wyniku których poszczególni przedsiębiorcy mogą nie zrealizować zadań nałożonych
przedmiotowymi decyzjami. Miernik prezentowany przez MTBiGM w części 21 jest ilorazem środków
finansowych i przedsięwzięć rzeczowo-finansowych zaplanowanych do wydatkowanych. Dysponent nie
wskazał ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika. W przypadku mierników MŚ (zarówno dla
części 22 jak i 41) istnieje niskie ryzyko niewykonania wartości. Podstawy metodologiczne i ryzyko
niewykonania wartości miernika prezentowanego przez MZ nie zostały określone. UOKiK nie określił ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika. Występuje małe ryzyko niewykonania wartości miernika
zaprezentowanego przez GUS z uwagi na szeroką ofertę sprzętu kwaterunkowego na rynku. Ryzyko
niewykonania miernika KRUS związane może być z przypadkami losowymi, w wyniku których dana liczba
osób nie zostanie przeszkolona w zakresie przygotowań obronnych.
105
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik