Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zapewnianiem respektowania praw
mniejszości.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wspomaganie edukacji uczniów
MEN
Liczba uczniów objętych
10%
mniejszości narodowych i etnicznych
działaniami na rzecz wspomagania
w Polsce
oświaty dla mniejszości
narodowych i etnicznych do ogólnej
liczby uczniów mniejszości
w Polsce (%)
Zachowanie i rozwój tożsamości
MAiC
Liczba odbiorców realizowanych
1 780 000/
kulturowej mniejszości narodowych i
zadań na rzecz podtrzymania i
305 840.
etnicznych oraz realizacja zasady
rozwoju tożsamości kulturowej
równego traktowania osób bez względu
mniejszości narodowych i
na pochodzenie etniczne
etnicznych w stosunku do liczby
osób należących do tych
mniejszości
Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn
MPiPS
Stosunek wskaźnika zatrudnienia
81,2%
na rynku pracy
kobiet do wskaźnika zatrudnienia
mężczyzn (w wieku 15 – 64)
Ochrona praw i interesów mniejszości
Wojewodowie Liczba inicjatyw na rzecz
27,4
narodowych i etnicznych w Polsce
mniejszości
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika MEN może być spowodowane zmianą przepisów lub
migracjami społeczności romskiej. Miernik zaprezentowany przez MPiPS stanowi opracowanie własne
dysponenta. Pogorszenie się sytuacji gospodarczej kraju i związany z tym spadek lub obniżenie tempa wzrostu
zatrudnienia w gospodarce mogą przyczynić się do spadku planowanej wartości miernika. Również rozwiązania
prawne, zniechęcające kobiety do wchodzenia na rynek pracy i uniemożliwiające rodzicom łączenia funkcji
rodzicielskich z aktywnością zawodową mogą mieć negatywny wpływ na kształtowanie się wartości
omawianego wskaźnika.
Zadanie 16.3. Utrzymanie stosunków między Państwem a kościołem i związkami wyznaniowymi
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
29
Minister Obrony Narodowej
25 644
43
Minister Administracji i Cyfryzacji
97 146
85
Wojewodowie
949
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, sprawuje pieczę nad realizacją zadań związanych
z zapewnieniem opieki duszpasterskiej przez Ordynariat Polowy WP, Prawosławny Ordynariat WP oraz
Ewangelickie Duszpasterstwo Wojskowe. Minister Administracji i Cyfryzacji, dysponent części 43, w ramach
omawianego zadania jest odpowiedzialny za prowadzone postępowania administracyjne w sprawach
określonych w ustawach regulujących stosunek Państwa do poszczególnych kościołów i innych związków
146
wyznaniowych oraz w ustawach o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Prowadzi działania komisji
regulacyjnych do spraw związanych ze zwrotem kościelnym osobom prawnym nieruchomości bezprawnie
przejętych przez PRL. MAiC sprawuje także pieczę nad delegacjami zagranicznymi mającymi na celu
współpracę międzynarodową oraz wymianę doświadczeń w zakresie regulacji stosunków Państwo – Kościół
i inne związki wyznaniowe. Wojewodowie są odpowiedzialni m.in. za wydawanie zaświadczeń o osobowości
prawnej jednostek kościelnych oraz przyjmowanie powiadomień o utworzeniu, zmianie nazwy, siedziby, granicy
lub połączeniu, podziale, zniesieniu kościelnych jednostek organizacyjnych i poświadczeń zatrudnienia dla
celów emerytalno-rentowych. W ich gestii leży utrzymanie poprawnych stosunków między Państwem
a kościołem i związkami wyznaniowymi.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie harmonijnego
MON
Opis stopnia osiągnięcia celu
miernik
współdziałania Państwa z kościołami
opisowy
i związkami wyznaniowymi
Zagwarantowanie członkom wspólnot
MAiC
Liczba kościołów i związków
177
religijnych poszanowania wolności
wyznaniowych mających
sumienia i wyznania
uregulowane stosunki z Państwem
Realizacja stosunków między Państwem
Wojewodowie Stosunek liczby skarg do ogólnej
0
a Kościołem
liczby spraw (zaświadczeń
i zgłoszeń)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Przedstawiony przez MAiC miernik jest adekwatny do stopnia realizacji celów i oddaje rzeczywisty obraz
badanego obszaru. Ryzyko jego niewykonania może być spowodowane brakiem działań niezarejestrowanych
wspólnot religijnych, zmierzających do uzyskania stosownych wpisów do rejestru. W związku z pełnieniem
przez Ordynariat Polowy WP, Prawosławny Ordynariat WP oraz Ewangelickie Duszpasterstwo Wojskowe
działalności o charakterze religijnym, oraz trudnością z określeniem jasno sprecyzowanego miernika, odnośnie
miernika prezentowanego przez MON, zastosowano opis stopnia osiągnięcia celu, w którym prezentowane będą
główne działania podjęte w ramach realizacji zadania.
Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za granicą
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
03
Kancelaria Senatu
77 151
16
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
737
30
Minister Edukacji Narodowej
1 399
38
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
431
45
Minister Spraw Zagranicznych
32 453
Kancelaria Senatu, dysponent części 03, jest odpowiedzialna za zapewnienie efektywnej współpracy z Polonią
i Polakami za granicą oraz udzielanie dotacji celowych na finansowanie zadań w zakresie opieki nad Polonią
i Polakami za granicą, zlecanych przez Prezydium Senatu jednostkom niezaliczanym do sektora finansów
publicznych. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16, jest odpowiedzialny za prowadzenie
147
centralnego rejestru przyznanych oraz unieważnionych Kart Polaka, a w szczególności za utrzymywanie stałego
kontaktu z głównymi użytkownikami systemu oraz bieżące reagowanie na zgłaszane przez użytkowników
uwagi. Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, realizuje zadanie poprzez podnoszenie jakości
kształcenia w zakresie języka polskiego i przedmiotów nauczanych w jęz. polskim oraz wzmocnienie więzi
kulturowej i tożsamości narodowej dzieci i młodzieży Polaków mieszkających za granicą. Minister Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38, w ramach opisywanego zadania realizuje działania mające na
celu umacnianie pozycji Polonii i Polaków za granicą w krajach pobytu poprzez finansowanie stypendiów dla
młodzieży polonijnej studiującej w miejscu zamieszkania. Minister Spraw Zagranicznych, dysponent części
45, jest odpowiedzialny za współpracę i wspieranie Polonii i Polaków za granicą m.in. poprzez rozwijanie więzi
kulturowej z Polską i mobilizowanie do aktywności w miejscu zamieszkania.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Umacnianie pozycji Polonii i Polaków za
Kancelaria
Odsetek wykorzystania przyznanych
> 96%
granicą w kraju pobytu
Senatu
środków finansowych na realizację
zadań zleconych w zakresie opieki nad
Polonią i Polakami za granicą w kwocie
przekazanej dotacji ogółem
MNiSW
Liczba stypendystów
285
Zapewnianie dostępu do informacji na temat
KPRM
% godzin w roku, w których Centralny
≥ 98%
postępowań w sprawach o przyznanie Kart
Rejestr był dostępny dla użytkowników
Polaka
Umacnianie znajomości języka, kultury
MEN
Liczba ostatecznych beneficjentów
1 700
i tradycji Polonii i Polaków mieszkających
działań
za granicą
Uzyskanie zrozumienia i skutecznego
MSZ
Wartość ocenna współpracy
520
poparcia dla polskiej racji stanu i polskiej
w działaniach na rzecz Polski oraz
polityki zagranicznej oraz wykorzystanie
wzmacniania pozycji Polonii i Polaków
potencjału Polonii i Polaków za granicą do
za granicą na podstawie analizy ilości
promocji i budowy pozytywnego wizerunku
i jakości zrealizowanych projektów
Polski w świecie
polonijnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez Kancelarię Senatu jest
umiarkowane. Jest to ryzyko zewnętrzne związane z aktywnością organizacji pozarządowych działających na
rzecz Polonii i Polaków za granicą, jak również z sytuacją gospodarczą i polityczną w krajach, w których
wykonywane są zadania. Są to czynniki w znacznym stopniu niezależne od Kancelarii Senatu, gdyż zadania
wykonywane są poza granicami kraju. KPRM zastosowała miernik, wyliczony na podstawie stosunku ilości
godzin w roku, w których Centralny Rejestr był dostępny dla użytkowników do ilości godzin ogółem w danym
roku. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane z zespołem czynników zewnętrznych
wpływających na funkcjonowanie systemu, w tym z błędami użytkowników oraz awariami sieci
(spowodowanymi np. pogodą). Na kształtowanie się miernika prezentowanego przez MSZ duży wpływ ma
zaangażowanie placówek oraz aktywność środowisk polskich i polonijnych za granicą. Miernik ten obliczany
jest na podstawie ilości zrealizowanych projektów, ich oceny oraz znaczeniu dla problematyki polonijnej.
148
Miernik „Liczba stypendystów” jest naliczany na podstawie wewnętrznych danych statystycznych MNiSW,
obrazuje on wspieranie procesu odtwarzania inteligencji polskiej w środowiskach polonijnych oraz zwiększanie
szans edukacyjnych młodzieży polonijnej studiującej w kraju zamieszkania. Ryzyko niewykonania planowanej
wartości miernika może być związane ze zmniejszonym zainteresowaniem studentów i doktorantów polonijnych
ubieganiem się o stypendia MNiSW. MEN określił ryzyko niewykonania wartości miernika na poziomie niskim.
Podejmowane przez MEN działania mają cykliczny charakter i skierowane są do określonej grupy osób, która
utrzymuje kontakt z krajem: nauczyciele jęz. polskiego oraz dzieci i młodzież aktywnie biorące udział w życiu
Polonii i Polaków mieszkających poza granicami kraju. Zakłada się, że oddziaływanie tej grupy na pozostałych
członków społeczności polonijnej jest ważnym elementem w budowaniu trwałych więzi. Należy uznać, że
przyjęty miernik jest adekwatny do realizowanego celu.
Zadanie 16.5. Obsługa cudzoziemców i zarządzanie migracjami
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
16
KPRM
2 863
0
42
MSW
79 193
1 335
85
Wojewodowie
16 015
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16, realizuje działania zmierzające do zapewnienia
ochrony praw uchodźców na terytorium RP poprzez zapewnienie wysokiej jakości orzecznictwa Rady ds.
Uchodźców. Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, podejmuje działania na rzecz
przyspieszenia i poprawnego prowadzenia procedur uchodźczych, modernizacji systemów informatycznych,
współpracy międzynarodowej w obszarze migracji i uchodźctwa, poprawnego prowadzenia rejestrów i wykazów
cudzoziemców oraz organizowanie opieki socjalnej dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu
uchodźcy. Wojewodowie, dysponenci części 85, są odpowiedzialni m.in. za zapewnienie cudzoziemcom
legalnego przebywania na terytorium RP poprzez realizację złożonych przez cudzoziemców wniosków w
sprawach: zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
WE, zezwolenia na osiedlenie się na terytorium RP, zarejestrowania pobytu obywateli UE i członków ich rodzin,
prawa stałego pobytu obywateli UE i członków ich rodzin, wpisanie zaproszenia do ewidencji zaproszeń.
Udzielają i przedłużają wizy pobytowe.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie ochrony praw
KPRM
% zaskarżonych skutecznie decyzji Rady
≤18%
uchodźców na terytorium RP
ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady
Poprawa warunków obsługi
MSW
Średni czas wydawania decyzji dla
5,8
cudzoziemców w ramach
cudzoziemców ubiegających się o nadanie
m-ca
prowadzonych postępowań
statusu uchodźcy lub azyl w RP przez organ
149
I instancji
Zapewnienie zgodnej z prawem
Wojewodowie Liczba uchylonych decyzji przez organ II
21,3%
i terminowej realizacji zadań
instancji w stosunku do liczby złożonych
dotyczących legalizacji pobytu
odwołań
cudzoziemców
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik zastosowany przez KPRM dostarcza informacji o liczbie orzeczeń Rady, które Sąd uchylił lub
unieważnił w stosunku do liczby wszystkich ostatecznych orzeczeń Sądu w sprawach Rady. Wartość miernika
szacowana jest na podstawie danych z lat poprzednich. Zastosowany przez MSW miernik został stworzony przez
Urząd do Spraw Cudzoziemców. Ryzykiem niewykonania zaplanowanej wartości miernika może być nagły,
niespodziewany napływ cudzoziemców spowodowany m.in. sytuacją międzynarodową (konflikty zbrojne,
wojna, itp.) oraz awarią systemu POBYT, który ma bezpośredni wpływ na czas wydawania decyzji.
Zadanie 16.6. Ochrona Praw Obywatelskich, Praw Dziecka i Praw Pacjenta
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
08
Rzecznik Praw Obywatelskich
42 544
10
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
15 060
14
Rzecznik Praw Dziecka
9 856
66
Rzecznik Praw Pacjenta
8 258
Rzecznik Praw Obywatelskich, dysponent części 08, jest konstytucyjnym organem kontroli i ochrony prawa.
Przedmiotem prawnej ochrony udzielanej przez RPO jest ochrona wolności i praw człowieka i obywatela. RPO
w ramach opisywanego zadania poddaje kontroli legalności działania organów, organizacji i instytucji
obowiązanych do przestrzegania i realizacji praw i wolności człowieka i obywatela, a także przestrzeganie zasad
współżycia i sprawiedliwości społecznej. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, dysponent
części 10, jest organem zobowiązanym do wykonania zadań kontrolnych wynikających z przepisów o ochronie
danych osobowych, a w szczególności zadań kontrolnych wskazanych w ustawie o udziale Rzeczypospolitej
Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym. Rzecznik Praw Dziecka,
dysponent części 14, realizuje działania, które wpływają na zwiększenie skuteczności przestrzegania praw
dziecka. Prowadzi działania interwencyjne w sytuacjach naruszenia praw dziecka. Rzecznik Praw Pacjenta
dysponent części 66, realizuje działania zmierzające do zapewnienia każdemu pacjentowi równego dostępu do
usług i świadczeń opieki zdrowotnej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Przeciwdziałanie i zapobieganie
RPO
Liczba spraw podjętych do prowadzenia
36%
naruszeniom wolności i praw
w stosunku do liczby spraw nowych,
człowieka i obywatela
rozpatrzonych w kwartale sprawozdawczym
150
mniejszości.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wspomaganie edukacji uczniów
MEN
Liczba uczniów objętych
10%
mniejszości narodowych i etnicznych
działaniami na rzecz wspomagania
w Polsce
oświaty dla mniejszości
narodowych i etnicznych do ogólnej
liczby uczniów mniejszości
w Polsce (%)
Zachowanie i rozwój tożsamości
MAiC
Liczba odbiorców realizowanych
1 780 000/
kulturowej mniejszości narodowych i
zadań na rzecz podtrzymania i
305 840.
etnicznych oraz realizacja zasady
rozwoju tożsamości kulturowej
równego traktowania osób bez względu
mniejszości narodowych i
na pochodzenie etniczne
etnicznych w stosunku do liczby
osób należących do tych
mniejszości
Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn
MPiPS
Stosunek wskaźnika zatrudnienia
81,2%
na rynku pracy
kobiet do wskaźnika zatrudnienia
mężczyzn (w wieku 15 – 64)
Ochrona praw i interesów mniejszości
Wojewodowie Liczba inicjatyw na rzecz
27,4
narodowych i etnicznych w Polsce
mniejszości
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika MEN może być spowodowane zmianą przepisów lub
migracjami społeczności romskiej. Miernik zaprezentowany przez MPiPS stanowi opracowanie własne
dysponenta. Pogorszenie się sytuacji gospodarczej kraju i związany z tym spadek lub obniżenie tempa wzrostu
zatrudnienia w gospodarce mogą przyczynić się do spadku planowanej wartości miernika. Również rozwiązania
prawne, zniechęcające kobiety do wchodzenia na rynek pracy i uniemożliwiające rodzicom łączenia funkcji
rodzicielskich z aktywnością zawodową mogą mieć negatywny wpływ na kształtowanie się wartości
omawianego wskaźnika.
Zadanie 16.3. Utrzymanie stosunków między Państwem a kościołem i związkami wyznaniowymi
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
29
Minister Obrony Narodowej
25 644
43
Minister Administracji i Cyfryzacji
97 146
85
Wojewodowie
949
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, sprawuje pieczę nad realizacją zadań związanych
z zapewnieniem opieki duszpasterskiej przez Ordynariat Polowy WP, Prawosławny Ordynariat WP oraz
Ewangelickie Duszpasterstwo Wojskowe. Minister Administracji i Cyfryzacji, dysponent części 43, w ramach
omawianego zadania jest odpowiedzialny za prowadzone postępowania administracyjne w sprawach
określonych w ustawach regulujących stosunek Państwa do poszczególnych kościołów i innych związków
146
wyznaniowych oraz w ustawach o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Prowadzi działania komisji
regulacyjnych do spraw związanych ze zwrotem kościelnym osobom prawnym nieruchomości bezprawnie
przejętych przez PRL. MAiC sprawuje także pieczę nad delegacjami zagranicznymi mającymi na celu
współpracę międzynarodową oraz wymianę doświadczeń w zakresie regulacji stosunków Państwo – Kościół
i inne związki wyznaniowe. Wojewodowie są odpowiedzialni m.in. za wydawanie zaświadczeń o osobowości
prawnej jednostek kościelnych oraz przyjmowanie powiadomień o utworzeniu, zmianie nazwy, siedziby, granicy
lub połączeniu, podziale, zniesieniu kościelnych jednostek organizacyjnych i poświadczeń zatrudnienia dla
celów emerytalno-rentowych. W ich gestii leży utrzymanie poprawnych stosunków między Państwem
a kościołem i związkami wyznaniowymi.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie harmonijnego
MON
Opis stopnia osiągnięcia celu
miernik
współdziałania Państwa z kościołami
opisowy
i związkami wyznaniowymi
Zagwarantowanie członkom wspólnot
MAiC
Liczba kościołów i związków
177
religijnych poszanowania wolności
wyznaniowych mających
sumienia i wyznania
uregulowane stosunki z Państwem
Realizacja stosunków między Państwem
Wojewodowie Stosunek liczby skarg do ogólnej
0
a Kościołem
liczby spraw (zaświadczeń
i zgłoszeń)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Przedstawiony przez MAiC miernik jest adekwatny do stopnia realizacji celów i oddaje rzeczywisty obraz
badanego obszaru. Ryzyko jego niewykonania może być spowodowane brakiem działań niezarejestrowanych
wspólnot religijnych, zmierzających do uzyskania stosownych wpisów do rejestru. W związku z pełnieniem
przez Ordynariat Polowy WP, Prawosławny Ordynariat WP oraz Ewangelickie Duszpasterstwo Wojskowe
działalności o charakterze religijnym, oraz trudnością z określeniem jasno sprecyzowanego miernika, odnośnie
miernika prezentowanego przez MON, zastosowano opis stopnia osiągnięcia celu, w którym prezentowane będą
główne działania podjęte w ramach realizacji zadania.
Zadanie 16.4. Wspieranie Polonii i Polaków za granicą
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
03
Kancelaria Senatu
77 151
16
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
737
30
Minister Edukacji Narodowej
1 399
38
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
431
45
Minister Spraw Zagranicznych
32 453
Kancelaria Senatu, dysponent części 03, jest odpowiedzialna za zapewnienie efektywnej współpracy z Polonią
i Polakami za granicą oraz udzielanie dotacji celowych na finansowanie zadań w zakresie opieki nad Polonią
i Polakami za granicą, zlecanych przez Prezydium Senatu jednostkom niezaliczanym do sektora finansów
publicznych. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16, jest odpowiedzialny za prowadzenie
147
centralnego rejestru przyznanych oraz unieważnionych Kart Polaka, a w szczególności za utrzymywanie stałego
kontaktu z głównymi użytkownikami systemu oraz bieżące reagowanie na zgłaszane przez użytkowników
uwagi. Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, realizuje zadanie poprzez podnoszenie jakości
kształcenia w zakresie języka polskiego i przedmiotów nauczanych w jęz. polskim oraz wzmocnienie więzi
kulturowej i tożsamości narodowej dzieci i młodzieży Polaków mieszkających za granicą. Minister Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38, w ramach opisywanego zadania realizuje działania mające na
celu umacnianie pozycji Polonii i Polaków za granicą w krajach pobytu poprzez finansowanie stypendiów dla
młodzieży polonijnej studiującej w miejscu zamieszkania. Minister Spraw Zagranicznych, dysponent części
45, jest odpowiedzialny za współpracę i wspieranie Polonii i Polaków za granicą m.in. poprzez rozwijanie więzi
kulturowej z Polską i mobilizowanie do aktywności w miejscu zamieszkania.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Umacnianie pozycji Polonii i Polaków za
Kancelaria
Odsetek wykorzystania przyznanych
> 96%
granicą w kraju pobytu
Senatu
środków finansowych na realizację
zadań zleconych w zakresie opieki nad
Polonią i Polakami za granicą w kwocie
przekazanej dotacji ogółem
MNiSW
Liczba stypendystów
285
Zapewnianie dostępu do informacji na temat
KPRM
% godzin w roku, w których Centralny
≥ 98%
postępowań w sprawach o przyznanie Kart
Rejestr był dostępny dla użytkowników
Polaka
Umacnianie znajomości języka, kultury
MEN
Liczba ostatecznych beneficjentów
1 700
i tradycji Polonii i Polaków mieszkających
działań
za granicą
Uzyskanie zrozumienia i skutecznego
MSZ
Wartość ocenna współpracy
520
poparcia dla polskiej racji stanu i polskiej
w działaniach na rzecz Polski oraz
polityki zagranicznej oraz wykorzystanie
wzmacniania pozycji Polonii i Polaków
potencjału Polonii i Polaków za granicą do
za granicą na podstawie analizy ilości
promocji i budowy pozytywnego wizerunku
i jakości zrealizowanych projektów
Polski w świecie
polonijnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez Kancelarię Senatu jest
umiarkowane. Jest to ryzyko zewnętrzne związane z aktywnością organizacji pozarządowych działających na
rzecz Polonii i Polaków za granicą, jak również z sytuacją gospodarczą i polityczną w krajach, w których
wykonywane są zadania. Są to czynniki w znacznym stopniu niezależne od Kancelarii Senatu, gdyż zadania
wykonywane są poza granicami kraju. KPRM zastosowała miernik, wyliczony na podstawie stosunku ilości
godzin w roku, w których Centralny Rejestr był dostępny dla użytkowników do ilości godzin ogółem w danym
roku. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane z zespołem czynników zewnętrznych
wpływających na funkcjonowanie systemu, w tym z błędami użytkowników oraz awariami sieci
(spowodowanymi np. pogodą). Na kształtowanie się miernika prezentowanego przez MSZ duży wpływ ma
zaangażowanie placówek oraz aktywność środowisk polskich i polonijnych za granicą. Miernik ten obliczany
jest na podstawie ilości zrealizowanych projektów, ich oceny oraz znaczeniu dla problematyki polonijnej.
148
Miernik „Liczba stypendystów” jest naliczany na podstawie wewnętrznych danych statystycznych MNiSW,
obrazuje on wspieranie procesu odtwarzania inteligencji polskiej w środowiskach polonijnych oraz zwiększanie
szans edukacyjnych młodzieży polonijnej studiującej w kraju zamieszkania. Ryzyko niewykonania planowanej
wartości miernika może być związane ze zmniejszonym zainteresowaniem studentów i doktorantów polonijnych
ubieganiem się o stypendia MNiSW. MEN określił ryzyko niewykonania wartości miernika na poziomie niskim.
Podejmowane przez MEN działania mają cykliczny charakter i skierowane są do określonej grupy osób, która
utrzymuje kontakt z krajem: nauczyciele jęz. polskiego oraz dzieci i młodzież aktywnie biorące udział w życiu
Polonii i Polaków mieszkających poza granicami kraju. Zakłada się, że oddziaływanie tej grupy na pozostałych
członków społeczności polonijnej jest ważnym elementem w budowaniu trwałych więzi. Należy uznać, że
przyjęty miernik jest adekwatny do realizowanego celu.
Zadanie 16.5. Obsługa cudzoziemców i zarządzanie migracjami
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
16
KPRM
2 863
0
42
MSW
79 193
1 335
85
Wojewodowie
16 015
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16, realizuje działania zmierzające do zapewnienia
ochrony praw uchodźców na terytorium RP poprzez zapewnienie wysokiej jakości orzecznictwa Rady ds.
Uchodźców. Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, podejmuje działania na rzecz
przyspieszenia i poprawnego prowadzenia procedur uchodźczych, modernizacji systemów informatycznych,
współpracy międzynarodowej w obszarze migracji i uchodźctwa, poprawnego prowadzenia rejestrów i wykazów
cudzoziemców oraz organizowanie opieki socjalnej dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu
uchodźcy. Wojewodowie, dysponenci części 85, są odpowiedzialni m.in. za zapewnienie cudzoziemcom
legalnego przebywania na terytorium RP poprzez realizację złożonych przez cudzoziemców wniosków w
sprawach: zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego
WE, zezwolenia na osiedlenie się na terytorium RP, zarejestrowania pobytu obywateli UE i członków ich rodzin,
prawa stałego pobytu obywateli UE i członków ich rodzin, wpisanie zaproszenia do ewidencji zaproszeń.
Udzielają i przedłużają wizy pobytowe.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie ochrony praw
KPRM
% zaskarżonych skutecznie decyzji Rady
≤18%
uchodźców na terytorium RP
ds. Uchodźców na tle całego orzecznictwa
sądów w sprawach Rady
Poprawa warunków obsługi
MSW
Średni czas wydawania decyzji dla
5,8
cudzoziemców w ramach
cudzoziemców ubiegających się o nadanie
m-ca
prowadzonych postępowań
statusu uchodźcy lub azyl w RP przez organ
149
I instancji
Zapewnienie zgodnej z prawem
Wojewodowie Liczba uchylonych decyzji przez organ II
21,3%
i terminowej realizacji zadań
instancji w stosunku do liczby złożonych
dotyczących legalizacji pobytu
odwołań
cudzoziemców
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik zastosowany przez KPRM dostarcza informacji o liczbie orzeczeń Rady, które Sąd uchylił lub
unieważnił w stosunku do liczby wszystkich ostatecznych orzeczeń Sądu w sprawach Rady. Wartość miernika
szacowana jest na podstawie danych z lat poprzednich. Zastosowany przez MSW miernik został stworzony przez
Urząd do Spraw Cudzoziemców. Ryzykiem niewykonania zaplanowanej wartości miernika może być nagły,
niespodziewany napływ cudzoziemców spowodowany m.in. sytuacją międzynarodową (konflikty zbrojne,
wojna, itp.) oraz awarią systemu POBYT, który ma bezpośredni wpływ na czas wydawania decyzji.
Zadanie 16.6. Ochrona Praw Obywatelskich, Praw Dziecka i Praw Pacjenta
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
08
Rzecznik Praw Obywatelskich
42 544
10
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
15 060
14
Rzecznik Praw Dziecka
9 856
66
Rzecznik Praw Pacjenta
8 258
Rzecznik Praw Obywatelskich, dysponent części 08, jest konstytucyjnym organem kontroli i ochrony prawa.
Przedmiotem prawnej ochrony udzielanej przez RPO jest ochrona wolności i praw człowieka i obywatela. RPO
w ramach opisywanego zadania poddaje kontroli legalności działania organów, organizacji i instytucji
obowiązanych do przestrzegania i realizacji praw i wolności człowieka i obywatela, a także przestrzeganie zasad
współżycia i sprawiedliwości społecznej. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, dysponent
części 10, jest organem zobowiązanym do wykonania zadań kontrolnych wynikających z przepisów o ochronie
danych osobowych, a w szczególności zadań kontrolnych wskazanych w ustawie o udziale Rzeczypospolitej
Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym. Rzecznik Praw Dziecka,
dysponent części 14, realizuje działania, które wpływają na zwiększenie skuteczności przestrzegania praw
dziecka. Prowadzi działania interwencyjne w sytuacjach naruszenia praw dziecka. Rzecznik Praw Pacjenta
dysponent części 66, realizuje działania zmierzające do zapewnienia każdemu pacjentowi równego dostępu do
usług i świadczeń opieki zdrowotnej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Przeciwdziałanie i zapobieganie
RPO
Liczba spraw podjętych do prowadzenia
36%
naruszeniom wolności i praw
w stosunku do liczby spraw nowych,
człowieka i obywatela
rozpatrzonych w kwartale sprawozdawczym
150
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik