eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4217
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o usługach płatniczych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175

4217-cz-2

również w przypadku rozwiązania umowy, a
także plany działania przewidujące sposoby
odzyskiwania danych chroniące przed ich utratą
spowodowaną zdarzeniami losowymi.
6. Powierzenie wykonywania czynności operacyjnych
nie może:
1)
prowadzić do zaprzestania faktycznego
świadczenia usług płatniczych przez krajową
instytucję płatniczą;
2)
obejmować przekazania prawa do
reprezentowania instytucji płatniczej lub
zarządzania instytucją
płatniczą w
rozumieniu art. 201 § 1 i art. 368 § 1 ustawy
z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek
handlowych (Dz. U. Nr 94, poz.1037, z
późn. zm.iii)) oraz art. 48 § 1 ustawy z dnia
16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze
(Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz.1848, z późn.
zm.iv)).

Art. 17 5. Jeżeli instytucja płatnicza zamierza świadczyć usługi
T
Art. 92
Art. 92. 1. Krajowa instytucja płatnicza zawiadamia

(5) i (6) płatnicze w innym państwie członkowskim poprzez
KNF, w formie pisemnej, o zamiarze świadczenia
zaangażowanie agenta, stosuje procedury określone w
usług płatniczych na terytorium innego państwa
art. 25. W tym przypadku, zanim możliwe będzie
członkowskiego przez oddział lub za pośrednictwem
zarejestrowanie agenta na mocy niniejszego artykułu
agenta, składając jednocześnie wniosek o dokonanie
właściwe organy macierzystego państwa
wpisu oddziału lub agenta do rejestru.
członkowskiego informują właściwe organy
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno
goszczącego państwa członkowskiego o zamiarze
zawierać:
zarejestrowania agenta oraz biorą pod uwagę ich opinię.
1) nazwę państwa członkowskiego, na
6. Jeżeli właściwe organy goszczącego państwa
terytorium którego krajowa instytucja płatnicza
członkowskiego mają uzasadnione podstawy, by
zamierza świadczyć usługi płatnicze przez oddział
podejrzewać, że w związku z zamierzonym
lub za pośrednictwem agenta;
zaangażowaniem agenta lub założeniem oddziału jest
2) firmę i adres siedziby krajowej instytucji
popełniane lub zostało popełnione przestępstwo
płatniczej;
polegające na praniu pieniędzy lub finansowaniu
3) nazwę i adres oddziału lub imię i nazwisko
terroryzmu w rozumieniu dyrektywy 2005/60/WE lub
albo firmę agenta oraz adres jego siedziby albo
popełnienie takiego przestępstwa jest zamierzone, lub że
głównego miejsca wykonywania działalności;
zaangażowanie takiego agenta lub założenie takiego
4) opis
struktury
organizacyjnej oddziału;
oddziału mogłoby zwiększyć ryzyko prania pieniędzy
5)
opis mechanizmów kontroli wewnętrznej
lub finansowania terroryzmu, informują o tym właściwe
dotyczących obowiązków związanych z
organy macierzystego państwa członkowskiego, które
przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu
mogą odmówić zarejestrowania agenta lub oddziału, lub
terroryzmu;
jeżeli agent lub oddział zostali już wpisani do rejestru –
6)
nazwiska osób odpowiedzialnych za
usunąć stosowny wpis.
zarządzanie oddziałem lub działalnością agenta;

40
7) wykaz
usług płatniczych, które krajowa
instytucja płatnicza zamierza świadczyć na terytorium
państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1,
odpowiednio przez oddział lub za pośrednictwem
agenta.
3. KNF może żądać uzupełnienia zawiadomienia, o
którym mowa w ust. 1 w wyznaczonym terminie.
4. W terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania
zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, lub jego
uzupełnienia, KNF przesyła właściwym organom
nadzorczym goszczącego państwa członkowskiego
zawiadomienie o zamiarze świadczenia przez krajową
instytucje płatniczą usług płatniczych w innym
państwie członkowskim przez oddział lub za
pośrednictwem agenta, albo w drodze decyzji
odmawia przesłania zawiadomienia. W przypadku
nieotrzymania w terminie 30 dni od dnia przesłania
zawiadomienia zastrzeżeń zgłoszonych przez
właściwe organy nadzorcze państwa goszczącego,
KNF wpisuje odpowiednio oddział lub agenta do
rejestru. W przypadku otrzymania zastrzeżeń KNF
może odmówić dokonania wpisu.
5. O dokonaniu wpisu do rejestru KNF powiadamia
zainteresowaną krajową instytucję płatniczą.
6. KNF może odmówić dokonania wpisu do rejestru
w zakresie dotyczącym agenta lub oddziału instytucji
płatniczej, w przypadku uzyskania od właściwych
organów nadzorczych państwa goszczącego, w
którym instytucja płatnicza zamierza świadczyć
usługi przez agenta lub oddział, informacji
wskazujących, iż istnieją uzasadnione podstawy do
podejrzeń, że w związku z tą działalnością jest
popełniane lub zostało popełnione przestępstwo
polegające na praniu pieniędzy lub finansowaniu
terroryzmu w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu
praniu pieniędzy, lub popełnienie takiego
przestępstwa jest zamierzone, lub że rozpoczęcie
świadczenia usług przez agenta lub założenie
oddziału mogłoby zwiększać ryzyko prania pieniędzy
lub finansowania terroryzmu.

Art. 17 7. Jeżeli instytucja płatnicza zamierza zlecić
T Art.
84,

(7)
wykonywanie niektórych funkcji operacyjnych usług
85, 86
Art. 84. 1. Krajowa instytucja płatnicza może
płatniczych w ramach outsourcingu, powiadamia o tym
świadczyć usługi płatnicze za pośrednictwem
właściwe organy macierzystego państwa
agentów.

41
członkowskiego.
2. Umowa między agentem a krajową instytucją
Ważne funkcje operacyjne zlecane podmiotom
płatniczą jest zawierana na piśmie pod rygorem
świadczącym usługi w ramach outsourcingu nie może
nieważności.
być wykonywane w sposób naruszający w poważnym

stopniu jakość kontroli wewnętrznej instytucji płatniczej
Art. 85. 1. Krajowa instytucja płatnicza przekazuje
oraz zdolność właściwych organów do monitorowania
KNF w formie pisemnej zawiadomienie o zamiarze
zgodności działalności instytucji płatniczej ze
świadczenia usług płatniczych za pośrednictwem
wszystkimi zobowiązaniami ustanowionymi w niniejszej
agenta wraz z wnioskiem o dokonanie wpisu agenta
dyrektywie.
do rejestru.
Do celów akapitu drugiego funkcję operacyjną uznaje
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1,
się za ważną, jeżeli błąd lub niepowodzenie w jej
powinno zawierać:
wykonaniu zagrażałyby w poważnym stopniu ciągłości
4) imię i nazwisko albo firmę agenta;
wypełniania przez instytucję płatniczą wymogów
5) adres siedziby albo głównego miejsca
zezwolenia, o udzielenie którego złożyła wniosek na
wykonywania działalności agenta;
mocy niniejszego tytułu, lub innych zobowiązań na
6) opis mechanizmów kontroli wewnętrznej, z
mocy niniejszej dyrektywy lub też zagrażałaby jej
których będzie korzystał agent w celu dopełnienia
wynikom finansowym, lub też rzetelności lub ciągłości
obowiązków związanych z zapobieganiem praniu
świadczonych przez nią usług płatniczych. Państwa
pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zgodnie z
członkowskie zapewniają, by zlecając w ramach
ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy;
outsourcingu ważne funkcje operacyjne, instytucje
7) imiona i nazwiska oraz funkcje osób
płatnicze spełniały następujące warunki:
odpowiedzialnych za zarządzanie agentem.
a) skutkiem outsourcingu nie jest delegowanie przez

kierownictwo wyższego szczebla swoich obowiązków;
Art. 86 1.Krajowa instytucja płatnicza może, na
b) stosunek i zobowiązania instytucji płatniczej wobec
podstawie umowy zawartej w formie pisemnej z
jej użytkowników usług płatniczych na mocy niniejszej
innym przedsiębiorcą, powierzyć temu przedsiębiorcy
dyrektywy nie ulegają zmianie;
wykonywanie określonych czynności operacyjnych
c) warunki, jakie ma spełnić instytucja płatnicza, aby
związanych ze świadczeniem usług płatniczych.
otrzymać i zachować zezwolenie zgodnie z niniejszym
2. Krajowa instytucja płatnicza prowadzi
tytułem nie są naruszone; i
ewidencję umów, o których mowa w ust. 1,
d) żaden z innych warunków, na podstawie których
zawierającą dane identyfikacyjne przedsiębiorcy,
udzielono zezwolenia instytucji płatniczej, nie przestał
zakres powierzonych czynności i miejsce ich
obowiązywać ani nie uległ zmianie.
wykonywania oraz okres obowiązywania umowy.
3. W przypadku, gdy umowa, o której mowa w
ust. 1 przewiduje powierzenie wykonywania
istotnych czynności operacyjnych krajowa instytucja
płatnicza zawiadamia KNF o zamiarze zawarcia
takiej umowy oraz o każdej jej zmianie, rozwiązaniu
lub o jej wygaśnięciu, co najmniej na 14 dni przed jej
zawarciem, zmianą, rozwiązaniem lub wygaśnięciem
.
4. Czynność operacyjną uznaje się za istotną,
jeżeli jej niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie
mogłoby w poważnym stopniu zagrozić ciągłości
spełniania przez krajową instytucję płatniczą
wymogów od których uzależnione było wydanie

42
zezwolenia, lub wykonywania innych obowiązków
nałożonych na instytucję płatniczą przez ustawę lub
zagrażałyby jej wynikom finansowym, albo
rzetelności lub ciągłości świadczonych przez nią
usług płatniczych.
5. Krajowa instytucja płatnicza może powierzyć
innemu przedsiębiorcy wykonywanie istotnych
czynności operacyjnych, jeżeli powierzenie
wykonywania czynności nie wpłynie niekorzystnie na
prowadzenie przez krajową instytucję płatniczą
działalności zgodnie z przepisami prawa i wydanym
jej zezwoleniem oraz na ostrożne i stabilne
zarządzanie krajową instytucją płatniczą oraz:
1) przedsiębiorca posiada uprawnienia do
wykonywania czynności w zakresie przedmiotu
umowy, jeżeli z przepisów prawa wynika obowiązek
posiadania takich uprawnień albo zajmuje się
wykonywaniem tych czynności w sposób zawodowy;
2) przedsiębiorca posiada niezbędną wiedzę i
doświadczenie oraz zapewnia warunki techniczne i
organizacyjne niezbędne do prawidłowego
wykonywania umowy, o której mowa w ust. 1;
3) sytuacja
finansowa
przedsiębiorcy pozwala
na prawidłowe wykonywanie umowy, o której mowa
w ust. 1;
4) przedsiębiorca umożliwi skuteczne
nadzorowanie przez krajową instytucję płatniczą
wykonywania powierzonych mu czynności oraz
zarządzanie ryzykiem związanym z powierzeniem
czynności, a krajowa instytucja płatnicza posiada
wiedzę umożliwiającą skuteczne nadzorowanie
wykonywania powierzonych czynności i zarządzanie
ryzykiem;
5)
krajowa instytucja płatnicza będzie posiadać
dostęp do informacji i dokumentów związanych z
wykonywaniem czynności powierzonych
przedsiębiorcy, w szczególności w przypadku, gdy
udostępnienie tych danych następuje w wyniku
żądania KNF;
6)
krajowa instytucja płatnicza i przedsiębiorca
będą posiadać plany działania zapewniające ciągłe,
bezpieczne i niezakłócone prowadzenie działalności
w zakresie objętym umową, również w przypadku
rozwiązania umowy, a także plany działania
przewidujące sposoby odzyskiwania danych

43
chroniące przed ich utratą spowodowaną zdarzeniami
losowymi.
6. Powierzenie wykonywania czynności
operacyjnych nie może:
1) prowadzić do zaprzestania faktycznego
świadczenia usług płatniczych przez krajową
instytucję płatniczą;
2) obejmować przekazania prawa do
reprezentowania instytucji płatniczej lub zarządzania
instytucją płatniczą w rozumieniu art. 201 § 1 i
art. 368 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. -
Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz.1037,
z późn. zm. )) oraz art. 48 § 1 ustawy z dnia 16
września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003
r. Nr 188, poz.1848, z późn. zm. )).
Art. 17 8. Instytucje płatnicze zapewniają, aby agenci lub
T
Art. 89 i
Art. 89. Krajowe Instytucje płatnicze zapewniają,
(8)
oddziały działające w ich imieniu odpowiednio
90
aby oddziały przez które prowadzą działalność oraz
poinformowały o tym fakcie użytkowników usług
agenci, za pośrednictwem których świadczą usługi
płatniczych.
płatnicze informowały w sposób rzetelny
użytkowników o tym fakcie.

Art. 90. Agent jest obowiązany w umowie zawieranej
z użytkownikiem jednoznacznie wskazać instytucję
płatniczą, w imieniu i na rzecz której działa, z
podaniem numeru wpisu do rejestru
Odpowiedzialność
T Art.
84,

1. Państwa członkowskie zapewniają, aby instytucje
art. 87
Art. 84. 1. Krajowa instytucja płatnicza może
płatnicze powierzające wykonywanie funkcji
ust. 2-3
świadczyć usługi płatnicze za pośrednictwem
operacyjnych osobom trzecim podejmowały stosowne
art. 88,
agentów.
kroki w celu zapewnienia spełnienia wymogów
art. 90
2. Umowa między agentem a krajową instytucją
niniejszej dyrektywy.
płatniczą jest zawierana na piśmie pod rygorem

nieważności.
2. Państwa członkowskie nakładają na instytucje

płatnicze wymóg, zgodnie z którym instytucje te

ponoszą pełną odpowiedzialność za wszelkie działania
Art. 87. 2.
ich pracowników lub wszelkich agentów, oddziałów lub
2. KNF, w drodze decyzji, nakazuje krajowej
podmiotów świadczących usługi w ramach
instytucji płatniczej doprowadzenie w wyznaczonym
outsourcingu.
terminie do zmiany lub rozwiązania umowy, o której
mowa w art. 86 ust. 1, jeżeli:

1) wykonanie umowy zagraża ostrożnemu i
stabilnemu zarządzaniu instytucją płatniczą;
2) przedsiębiorca będący stroną umowy utracił
wymagane uprawnienia niezbędne do wykonywania
tej umowy.

44
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: