eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych

projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4217
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o usługach płatniczych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175

4217-cz-2

strukturze walutowej;
4) zestawienie funduszy własnych wraz ze
wskazaniem poszczególnych elementów składowych
i określeniem ich kwoty;
5) informacje o rodzaju i zakresie działalności o
której mowa w art. 74.
2. KNF w drodze decyzji, na uzasadniony wniosek
krajowej instytucji płatniczej, może zwolnić ją z
obowiązków określonych w ust. 1 lub ograniczyć ich
zakres.
3. Minister właściwy do spraw instytucji
finansowych, po zasięgnięciu opinii KNF, określi, w
drodze rozporządzenia szczegółowy zakres, formę i
sposób sporządzania sprawozdań, o których mowa w
ust. 1, oraz terminy ich przekazywania KNF,
uwzględniając konieczność zapewnienia KNF
dostępu do informacji mających wpływ na ocenę
sytuacji finansowej krajowej instytucji płatniczej.

Art. 154. W ustawie z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.
1223, z późn. zm.21) w art. 82 dodaje się pkt 5
w brzmieniu:
„ po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji
Nadzoru Finansowego, określić szczególne
zasady rachunkowości krajowych instytucji
płatniczych, w tym zakres informacji
wykazywanych w sprawozdaniu finansowym,
odpowiednio w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym grupy kapitałowej
oraz sprawozdaniach z działalności.”.
Art. 15 4. Obowiązki ustanowione w art. 53 dyrektywy
T Art.
82

Art. 82. 1. Podmiot uprawniony do badania
(4)
2006/48/WE stosuje się odpowiednio do biegłych
sprawozdań finansowych jest obowiązany do
rewidentów lub firm audytorskich instytucji płatniczych
niezwłocznego informowania KNF o stwierdzonych
w odniesieniu do działalności w zakresie usług
w trakcie przeprowadzania badania sprawozdania
płatniczych.
finansowego okolicznościach i zdarzeniach, które
mogą stanowić podstawę do wydania opinii z
zastrzeżeniami, opinii negatywnej albo odmowy
wyrażenia opinii, albo wskazywać na naruszenie
przepisów określających przesłanki udzielania
zezwolenia krajowym instytucjom płatniczym lub
regulujących prowadzenie działalności krajowych
instytucji płatniczych albo na zagrożenie
kontynuowania działalności przez tę instytucję.

35

Art. 16 Rodzaje działalności
T
Art.
74 Art. 74.1. Krajowa instytucja płatnicza, oprócz
(1)

świadczenia usług płatniczych, może:
1. Oprócz świadczenia usług płatniczych, wymienionych
1) świadczyć ściśle powiązane ze świadczeniem
w załączniku, instytucje płatnicze są uprawnione do
usług płatniczych usługi dodatkowe, takie jak:
prowadzenia następujących rodzajów działalności:
a) usługi wymiany walut,
a) świadczenia usług operacyjnych i ściśle powiązanych
b) usługi bezpiecznego przechowywania
usług dodatkowych, takich jak: zapewnianie wykonania
środków przekazanych w celu wykonania usługi
transakcji płatniczych, usługi wymiany walut,
płatniczej,
działalność polegająca na świadczeniu usługi
c) usługi przechowywania i przetwarzania
bezpiecznego przechowywania, a także przechowywanie
danych;
i przetwarzanie danych;
2) prowadzić systemy płatności z zastrzeżeniem
b) obsługi systemów płatności, bez uszczerbku dla art.
wymogów określonych w przepisach odrębnych w
28;
szczególności dotyczących uzyskiwania zgody
c) działalności gospodarczej innej niż świadczenie usług
właściwego organu na ich prowadzenie;
płatniczych, z uwzględnieniem obowiązującego prawa
3) prowadzić inną działalność gospodarczą.
wspólnotowego i krajowego.
2. wiadczenie przez krajową instytucję

płatniczą w ramach realizacji transakcji płatniczych

usługi przeliczenia waluty nie stanowi działalności

kantorowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002
r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178, z
późn. zm. )).
3. W związku z wykonywaniem usług płatniczych
instytucja płatnicza może udzielać kredytu:
a) służącego realizacji transakcji płatniczej wyłącznie
w celu wykonania usług płatniczych, o których mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 2-6,oraz pod warunkiem, że:
b) kredyt ten udzielany jest na okres nie dłuższy niż
12 miesięcy, ze środków otrzymanych lub
przechowywanych w celu wykonania transakcji
płatniczej.
Art.
2. Jeżeli instytucje płatnicze zajmują się świadczeniem
T Art.
7


16(2)
co najmniej jednej z usług płatniczych wymienionych w
ust. 1 i 2 Art. 7. 1. rodki pieniężne otrzymywane przez
załączniku, mogą one tylko prowadzić rachunki
instytucje płatnicze oraz biura usług płatniczych od
płatnicze wykorzystywane wyłącznie do transakcji
użytkowników w związku ze świadczeniem usług
płatniczych. Wszelkie środki otrzymywane przez
płatniczych, nie stanowią depozytu ani innych
instytucje płatnicze od użytkowników usług płatniczych
podlegających zwrotowi środków w rozumieniu art.
na świadczenie usług płatniczych nie stanowią depozytu
726 kodeksu cywilnego.
ani innych podlegających zwrotowi środków w
2. Instytucje płatnicze oraz biura usług płatniczych
rozumieniu art. 5 dyrektywy 2006/48/WE, ani też
nie mogą prowadzić działalności polegającej na
pieniądza elektronicznego w rozumieniu art. 1 ust. 3
przyjmowaniu depozytów lub innych środków
dyrektywy 2000/46/WE.
pieniężnych podlegających zwrotowi w rozumieniu

ustawy - Prawo bankowe. rodki pieniężne złożone

na rachunku płatniczym nie mogą być

36
oprocentowane, ani nie mogą prz
Art. 16
T Art.
74
3. W związku z wykonywaniem usług
(3)
3. Instytucje płatnicze mogą udzielać kredytów
ust 3
płatniczych instytucja płatnicza może udzielać
związanych z usługami płatniczymi, o których mowa w
kredytu:
pkt 4, 5 lub 7 załącznika, jedynie w przypadku
a) służącego realizacji transakcji płatniczej
spełnienia następujących warunków:
wyłącznie w celu wykonania usług płatniczych, o
a) kredyt ma charakter pomocniczy i udzielany jest
których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2-6,oraz pod
wyłącznie w związku z wykonaniem transakcji
warunkiem, że:
płatniczej;
b) kredyt ten udzielany jest na okres nie dłuższy
b) niezależnie od krajowych zasad udzielania kredytów
niż 12 miesięcy, ze środków otrzymanych lub
za pośrednictwem kart kredytowych, kredyt udzielony w
przechowywanych w celu wykonania transakcji
związku z płatnością i zrealizowany zgodnie z art. 10
płatniczej.
ust. 9 i art. 25 jest spłacany w krótkim terminie, który w
żadnym wypadku nie przekracza dwunastu miesięcy;
c) kredyt taki nie jest udzielany ze środków pieniężnych
otrzymanych lub przechowywanych w celu wykonania
transakcji płatniczej; i
d) fundusze własne instytucji płatniczej są w każdym
momencie adekwatne do całkowitej kwoty udzielonego
kredytu, w stopniu zadowalającym organy nadzorcze.
Art. 16 4. Instytucje płatnicze nie mogą prowadzić działalności
T Art.
Art. 7 ust 2 Instytucje płatnicze oraz biura usług

(4) i (5) polegającej na przyjmowaniu depozytów lub innych
7ust. 2
płatniczych nie mogą prowadzić działalności
środków podlegających zwrotowi w rozumieniu art. 5
oraz art. polegającej na przyjmowaniu depozytów lub innych
dyrektywy 2006/48/WE.
5 ust. 5
środków pieniężnych podlegających zwrotowi w

rozumieniu ustawy - Prawo bankowe. rodki
5. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla
pieniężne złożone na rachunku płatniczym nie mogą
krajowych środków wdrażających dyrektywę
być oprocentowane, ani nie mogą przynosić żadnych
87/102/WE. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez
innych pożytków.
uszczerbku również dla innego właściwego

prawodawstwa wspólnotowego lub krajowego
Art. 5 /…/5. Przepisy ustawy nie uchybiają przepisom
dotyczącego warunków udzielania kredytów
ustawy z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie
konsumentom niezharmonizowanych niniejszą
konsumenckim (Dz. U. Nr 100, poz. 1081, z późn.
dyrektywą, które są zgodne z prawem wspólnotowym.
zm.).
Art. 17 Korzystanie z usług agentów, oddziałów lub podmiotów T Art.
141,
Art. 141. 1. KNF może odmówić dokonania wpisu do
(1) –
świadczących usługi w ramach outsourcingu
art. 85 i
rejestru, jeżeli wniosek jest niekompletny i nie został
(4)
1. Jeżeli instytucja płatnicza zamierza świadczyć usługi
86
uzupełniony w wyznaczonym terminie lub dane
płatnicze za pośrednictwem agenta, przekazuje ona do
zawarte we wniosku albo w załączonych
wiadomości właściwym organom macierzystego
dokumentach są niezgodne ze stanem faktycznym.
państwa członkowskiego następujące informacje:
2. KNF odmawia wpisu do rejestru osoby fizycznej
a) nazwę i adres agenta;
wobec, której prawomocnie orzeczono zakaz
b) opis mechanizmów kontroli wewnętrznej, z których
prowadzenia działalności gospodarczej; w przypadku
będą korzystali agenci w celu dopełnienia obowiązków
gdy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej
związanych z zapobieganiem praniu pieniędzy i
orzeczony został jako środek karny, działalność
finansowaniu terroryzmu zgodnie z dyrektywą
prowadzona przez osobę wpisaną do rejestru na

37
2005/60/WE; i
podstawie wpisu do rejestru musi być działalnością, o
c) tożsamość dyrektorów i osób odpowiedzialnych za
której mowa w tym orzeczeniu.
zarządzanie agentem, z którego usług wnioskodawca

będzie korzystał w ramach świadczenia usług
Art. 85. 1. Krajowa instytucja płatnicza przekazuje
płatniczych, a także dokumentację potwierdzającą, że są
KNF w formie pisemnej zawiadomienie o zamiarze
właściwymi osobami.
świadczenia usług płatniczych za pośrednictwem
2. Po otrzymaniu informacji zgodnie z ust. 1 właściwe
agenta wraz z wnioskiem o dokonanie wpisu agenta
organy mogą wpisać agenta do rejestru określonego w
do rejestru.
art. 13.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1,
3. Przed wpisaniem agenta do rejestru właściwe organy
powinno zawierać:
mogą, jeżeli uznają, że dostarczone im informacje są
1) imię i nazwisko albo firmę agenta;
nieprawidłowe, podjąć dalsze działania w celu
2) adres siedziby albo głównego miejsca
sprawdzenia tych informacji.
wykonywania działalności agenta;
4. Jeżeli po przeprowadzeniu działań w celu
3) opis mechanizmów kontroli wewnętrznej, z
sprawdzenia tych informacji właściwe organy nie mają
których będzie korzystał agent w celu dopełnienia
wystarczającej pewności co do prawidłowości informacji
obowiązków związanych z zapobieganiem praniu
dostarczonych im zgodnie z ust. 1, odmawiają wpisania
pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zgodnie z
agenta do rejestru określonego w art. 13.
ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy;
imiona i nazwiska oraz funkcje osób
odpowiedzialnych za zarządzanie agentem

Art. 86 1.Krajowa instytucja płatnicza może, na
podstawie umowy zawartej w formie pisemnej z
innym przedsiębiorcą, powierzyć temu przedsiębiorcy
wykonywanie określonych czynności operacyjnych
związanych ze świadczeniem usług płatniczych.
2. Krajowa instytucja płatnicza prowadzi
ewidencję umów, o których mowa w ust. 1,
zawierającą dane identyfikacyjne przedsiębiorcy,
zakres powierzonych czynności i miejsce ich
wykonywania oraz okres obowiązywania umowy.
3. W przypadku, gdy umowa, o której mowa w
ust. 1 przewiduje powierzenie wykonywania
istotnych czynności operacyjnych krajowa instytucja
płatnicza zawiadamia KNF o zamiarze zawarcia
takiej umowy oraz o każdej jej zmianie, rozwiązaniu
lub o jej wygaśnięciu, co najmniej na 14 dni przed jej
zawarciem, zmianą, rozwiązaniem lub wygaśnięciem
.
4. Czynność operacyjną uznaje się za istotną,
jeżeli jej niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie
mogłoby w poważnym stopniu zagrozić ciągłości
spełniania przez krajową instytucję płatniczą
wymogów od których uzależnione było wydanie
zezwolenia, lub wykonywania innych obowiązków

38
nałożonych na instytucję płatniczą przez ustawę lub
zagrażałyby jej wynikom finansowym, albo
rzetelności lub ciągłości świadczonych przez nią
usług płatniczych.
5. Krajowa instytucja płatnicza może powierzyć
innemu przedsiębiorcy wykonywanie istotnych
czynności operacyjnych, jeżeli powierzenie
wykonywania czynności nie wpłynie niekorzystnie na
prowadzenie przez krajową instytucję płatniczą
działalności zgodnie z przepisami prawa i wydanym
jej zezwoleniem oraz na ostrożne i stabilne
zarządzanie krajową instytucją płatniczą, oraz:
1)
przedsiębiorca posiada uprawnienia do
wykonywania czynności w zakresie przedmiotu
umowy, jeżeli z przepisów prawa wynika
obowiązek posiadania takich uprawnień albo
zajmuje się wykonywaniem tych czynności w
sposób zawodowy;
2)
przedsiębiorca posiada niezbędną wiedzę i
doświadczenie oraz zapewnia warunki
techniczne i organizacyjne niezbędne do
prawidłowego wykonywania umowy, o której
mowa w ust. 1;
3)
sytuacja finansowa przedsiębiorcy pozwala na
prawidłowe wykonywanie umowy, o której
mowa w ust. 1;
4)
przedsiębiorca umożliwi skuteczne
nadzorowanie przez krajową instytucję płatniczą
wykonywania powierzonych mu czynności oraz
zarządzanie ryzykiem związanym
z powierzeniem czynności, a krajowa instytucja
płatnicza posiada wiedzę umożliwiającą
skuteczne nadzorowanie wykonywania
powierzonych czynności i zarządzanie
ryzykiem;
5)
krajowa instytucja płatnicza będzie posiadać
dostęp do informacji i dokumentów związanych
z wykonywaniem czynności powierzonych
przedsiębiorcy, w szczególności w przypadku,
gdy udostępnienie tych danych następuje w
wyniku żądania KNF;
6)
krajowa instytucja płatnicza i przedsiębiorca
będą posiadać plany działania zapewniające
ciągłe, bezpieczne i niezakłócone prowadzenie
działalności w zakresie objętym umową,

39
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: