Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4217
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175
4217-cz-2
1) zażądać od krajowej instytucji płatniczej
zwiększenia wysokości funduszu obrotowego jednak
do wysokości nie większej niż 120% kwoty, która
byłaby wynikiem zastosowania metody określonej na
podstawie ust. 5;
2) zezwolić krajowej instytucji płatniczej na
zmniejszenie wysokości funduszu obrotowego,
jednak do kwoty nie niższej niż 80% kwoty, która
byłaby wynikiem zastosowania metody określonej na
podstawie ust. 5..
Art. 7
2. Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki w T Art.
77
Art. 77 ust. 2. Minister właściwy do spraw
(2)
celu przeciwdziałania wielokrotnemu zaliczaniu tych
ust. 2
instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii
samych elementów do funduszy własnych, w przypadku
KNF, może, w drodze rozporządzenia, określić
gdy instytucja płatnicza należy do tej samej grupy co
sposób przeciwdziałania wielokrotnemu
inna instytucja płatnicza, instytucja kredytowa, firma
zaliczaniu tych samych elementów do funduszy
inwestycyjna, podmiot zarządzający aktywami lub
własnych, w przypadkach, o których mowa w ust.
przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe. Niniejszy ustęp
1, kierując się koniecznością zapewnienia
stosuje się również w przypadkach, gdy instytucja
realnego poziomu określonych przez ustawę
płatnicza ma charakter mieszany i prowadzi rodzaje
wymogów kapitałowych.
działalności inne niż świadczenie usług płatniczych
wymienionych w załączniku.
Art. 7
3. Jeżeli spełnione są warunki ustanowione w art. 69
N
Opcja narodowa nie została
(3)
dyrektywy 2006/48/WE, państwa członkowskie lub ich
implementowana.
właściwe organy mogą postanowić o niestosowaniu art.
Po konsultacji z grupą roboczą ds.
8 niniejszej dyrektywy do instytucji płatniczych, które są
usług finansowych powołaną przy
objęte skonsolidowanym nadzorem dominującej
Radzie Rozwoju Rynku
instytucji kredytowej na mocy dyrektywy 2006/48/WE.
Finansowego przy Ministrze
Finansów uznano, iż nie jest
konieczne implementowanie opcji.
Art. 8
Obliczanie funduszy własnych
N
Art.
76
Art. 76. 1. Krajowa instytucja płatnicza jest W rozporządzeniu ministra
(1) i (2)
obowiązana posiadać w każdym czasie fundusze właściwego do spraw instytucji
1.Niezależnie od wymogów dotyczących kapitału
własne dostosowane do rozmiaru prowadzonej finansowych zostanie przyjęta
założycielskiego określonych w art. 6, państwa
działalności i rodzaju usług płatniczych, jakie może wyłącznie metoda B.
członkowskie wymagają od instytucji płatniczych
świadczyć na podstawie posiadanego zezwolenia:
PSD przewiduje trzy alternatywne
posiadania w każdym momencie funduszy własnych
2. Fundusze własne obejmują:
względem siebie metody
obliczonych zgodnie z jedną z trzech następujących
1) kapitał założycielski instytucji płatniczej w wyliczania funduszy własnych. Na
metod, którą określają właściwe organy, zgodnie z
kwocie określonej w art. 64 ust 1 pkt 1;
etapie tworzenia pierwszej
ustawodawstwem krajowym:
2) fundusz obrotowy w wysokości nie
kompleksowej regulacji tego
Metoda A
mniejszej niż 0,02% całkowitej wartości transakcji rynku brak merytorycznych
Kwota funduszy własnych instytucji płatniczej wynosi
płatniczych wykonanych przez instytucję płatniczą w przesłanek do zróżnicowania
co najmniej 10 % jej kosztów stałych z poprzedniego
ciągu ostatniego roku obrotowego;
metod przy użyciu możliwych
roku. Właściwe organy mogą skorygować ten wymóg,
3) fundusz ryzyka kredytowego w wysokości kryteriów przedmiotowo-
jeżeli od poprzedniego roku w działalności instytucji
nie mniejszej niż 5% całkowitej wartości kredytów podmiotowych – odwołujących się
15
płatniczej zaszły istotne zmiany. Jeżeli w dniu
udzielonych w ciągu ostatniego roku obrotowego.
do zakresu działalności, wielkości
dokonywania obliczenia instytucja płatnicza nie
3. Fundusze własne, z zastrzeżeniem ust. 4, obrotu, formy prawnej etc. Należy
ukończyła jeszcze pełnego roku działalności, wymagana
pomniejsza się o:
przyjąć, iż zgodne z dyrektywą
kwota ich funduszy własnych wynosi co najmniej 10 %
1) akcje lub udziały własne posiadane przez będzie wprowadzenie do
odpowiednich stałych kosztów ogólnych
instytucją płatniczą, wycenione według wartości przepisów krajowych tylko jednej
prognozowanych w biznesplanie, chyba że właściwe
bilansowej, pomniejszone o odpisy spowodowane z tych metod, organem właściwym
organy zażądają skorygowania biznesplanu.
trwałą utratą ich wartości,
w rozumieniu art. 8 ust. 1 PSD
Metoda B
2) wartości niematerialne i prawne wycenione byłby regulator rynku jakim jest
Kwota funduszy własnych instytucji płatniczej jest
według wartości bilansowej,
minister właściwy ds. instytucji
równa co najmniej sumie następujących elementów
3) strata z lat ubiegłych,
finansowych. Szczegółowo-
pomnożonych przez współczynnik korygujący k,
4) strata w trakcie zatwierdzania,
techniczna konstrukcja przepisów
określony w ust. 2, gdzie wielkość płatności (WP)
5) strata netto bieżącego okresu.
określających metodę uzasadnia,
stanowi jedną dwunastą całkowitej kwoty transakcji
4. Wysokość funduszy własnych nie może być aby umieścić je w rozporządzeniu
płatniczych wykonanych przez instytucję płatniczą w
niższa od wartości któregokolwiek z elementów wykonawczym. Przyjęcie na
poprzednim roku:
składowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3.
poziomie powszechnie
a) 4,0 % części WP do 5 mln EUR;
5. Minister właściwy do spraw instytucji obowiązujących przepisów prawa
plus
finansowych, po zasięgnięciu opinii KNF, określi w jednej metody zapewni jednolitość
b) 2,5 % części WP powyżej 5 mln EUR do 10 mln
drodze rozporządzenia metodę obliczania wymaganej wymogów kapitałowych wobec
EUR;
wysokości funduszu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wszystkich objętych tymi
plus
uwzględniając łączną wartość transakcji płatniczych wymogami uczestników rynku i
c) 1 % części WP powyżej 10 mln EUR do 100 mln
wykonanych w ciągu ostatniego roku obrotowego uchyli zarzuty o nieuzasadnione
EUR;
przez krajową instytucją płatniczą i rodzaj usług różnicowanie uczestników rynku.
plus
płatniczych jakie krajowa instytucja płatnicza może Optymalna na tym etapie
d) 0,5 % części WP powyżej 100 mln EUR do 250 mln
świadczyć na podstawie posiadanego zezwolenia.
budowania reglamentowanego
EUR;
6. Minister właściwy do spraw instytucji rynku usług płatniczych jest
plus
finansowych, po zasięgnięciu opinii KNF, określi w metoda B. Odwołuje się ona do
e) 0,25 % części WP powyżej 250 mln EUR.
drodze rozporządzenia metodę obliczania wymaganej kwot transakcji i w tym sensie
Metoda C
wysokości funduszu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, dobrze realizuje funkcje ochronną.
Kwota funduszy własnych instytucji płatniczej jest
uwzględniając łączną wartość kredytów udzielonych Nie bez znaczenia jest też łatwość
równa co najmniej stosownemu wskaźnikowi
w ciągu ostatniego roku obrotowego przez krajową wyliczania funduszy własnych w
określonemu w lit. a) pomnożonemu przez współczynnik
instytucję płatniczą i relację tej wartości do łącznej oparciu o te metodę (liczba
mnożenia, określony w lit. b), i ponownie pomnożonemu
wartość transakcji płatniczych wykonanych w ciągu przeprowadzonych transakcji i ich
przez współczynnik korygujący k, określony w ust. 2.
ostatniego roku obrotowego przez krajową instytucję wartość), jest to korzystne
a) Stosowny wskaźnik jest sumą następujących
płatniczą.
zarówno z punktu widzenia
elementów:
7. KNF może, w drodze decyzji, na podstawie instytucji płatniczej, jak i organu
- dochodów z odsetek,
analizy ryzyka strat oraz oceny procesów zarządzania nadzoru.
- kosztów odsetek,
ryzykiem i mechanizmów kontroli wewnętrznej
- otrzymanych prowizji i opłat, oraz
krajowej instytucji płatniczej:
- innych dochodów operacyjnych.
1) zażądać od krajowej instytucji płatniczej
Każdy element sumy uwzględnia się z jego znakiem
zwiększenia wysokości funduszu obrotowego jednak
dodatnim lub ujemnym. Przy obliczaniu stosownego
do wysokości nie większej niż 120% kwoty, która
wskaźnika nie można uwzględniać dochodów ujętych w
byłaby wynikiem zastosowania metody określonej na
ramach pozycji nadzwyczajnych lub nieregularnych.
podstawie ust. 5;
Wydatki na usługi świadczone w ramach outsourcingu
2) zezwolić krajowej instytucji płatniczej na
przez osoby trzecie mogą obniżyć stosowny wskaźnik,
zmniejszenie wysokości funduszu obrotowego,
16
jeżeli wydatki ponoszone są przez przedsiębiorstwo
jednak do kwoty nie niższej niż 80% kwoty, która
podlegające nadzorowi na mocy tej dyrektywy.
byłaby wynikiem zastosowania metody określonej na
Stosowny wskaźnik obliczany jest na podstawie
podstawie ust. 5..
obserwacji z ostatnich dwunastu miesięcy pod koniec
roku obrachunkowego. Stosowny wskaźnik obliczany
jest dla poprzedniego roku obrachunkowego. Niemniej
jednak fundusze własne obliczone według tej metody C
nie są niższe od 80 % średniej z ostatnich trzech lat
obrachunkowych dla stosownego wskaźnika. Jeżeli dane
zweryfikowane przez biegłego rewidenta nie są
dostępne, można wykorzystać dane szacunkowe
przedsiębiorstwa.
b) Współczynnik mnożenia wynosi:
(i) 10 % części stosownego wskaźnika do 2,5 mln EUR;
(ii) 8 % części stosownego wskaźnika od 2,5 mln EUR
do 5 mln EUR;
(iii) 6 % części stosownego wskaźnika od 5 mln EUR do
25 mln EUR;
(iv) 3 % części stosownego wskaźnika od 25 mln EUR
do 50 mln EUR;
(v) 1,5 % części stosownego powyżej 50 mln EUR.
2. Współczynnik korygujący k stosowany w metodach B
i C wynosi:
a) 0,5, jeżeli instytucja płatnicza wykonuje jedynie
usługę płatniczą wymienioną w pkt 6 załącznika;
b) 0,8, jeżeli instytucja płatnicza wykonuje usługę
płatniczą wymienioną w pkt 7 załącznika;
c) 1,0, jeżeli instytucja płatnicza wykonuje którekolwiek
z usług płatniczych wymienionych w pkt 1–5 załącznika.
Art. 8
3Właściwe organy mogą, na podstawie oceny procesów T Art.
76
4. KNF może, w drodze decyzji, na podstawie analizy
(3)
zarządzania ryzykiem, bazy danych związanych z
ust. 7
ryzyka strat oraz oceny procesów zarządzania
ryzykiem strat i mechanizmów kontroli wewnętrznej
ryzykiem i mechanizmów kontroli wewnętrznej
instytucji płatniczej, zażądać od instytucji płatniczej
krajowej instytucji płatniczej, zażądać od krajowej
posiadania kwoty funduszy własnych do 20 % wyższej
instytucji płatniczej zwiększenia funduszy własnych
od kwoty, która byłaby wynikiem zastosowania metody
jednak do wysokości nie większej niż 120% kwoty,
wybranej zgodnie z ust. 1, lub zezwolić instytucji
która byłaby wynikiem zastosowania metody
płatniczej na posiadanie kwoty funduszy własnych do 20
określonej zgodnie z ust. 2, lub zezwolić krajowej
% niższej od kwoty, która byłaby wynikiem
instytucji płatniczej na zmniejszenie funduszy
zastosowania metody wybranej zgodnie z ust. 1.
własnych, jednak do kwoty nie niższej niż 80 %
kwoty, która byłaby wynikiem zastosowania metody
określonej zgodnie z ust. 2.
Art. 9
Wymogi ochronne
T
Art. 78
Art. 78. 1. W przypadku gdy krajowa instytucja
17
(1)
ust. 1-3,
płatnicza przyjmuje od użytkowników środki
1. Państwa członkowskie lub właściwe organy
5 oraz
pieniężne na poczet wykonania transakcji płatniczych
wymagają od instytucji płatniczej świadczącej
art. 79
bezpośrednio lub za pośrednictwem innego dostawcy,
którekolwiek z usług płatniczych wymienionych w
jest zobowiązana do ich ochrony z zastosowaniem
załączniku i jednocześnie prowadzącej inne rodzaje
następujących zasad:
działalności gospodarczej, o których mowa w art. 16 ust.
1)
środki pieniężne przyjęte w celu wykonania
1 lit. c), by chroniła ona środki pieniężne otrzymane od
transakcji płatniczych, w wysokości podlegającej
użytkowników usług płatniczych lub za pośrednictwem
przekazaniu odbiorcy albo innemu dostawcy w celu
innego dostawcy usług płatniczych w celu wykonania
przekazania odbiorcy, nie są w żadnym momencie
transakcji płatniczych, w jeden z następujących
łączone ze środkami pieniężnymi posiadanymi przez
sposobów:
krajową instytucję płatniczą z innego tytułu, w
a) nie są one w żadnym momencie łączone ze środkami
szczególności środki te nie są przechowywane
pieniężnymi jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej
wspólnie w gotówce ani nie są przechowywane na
niebędącej użytkownikiem usług płatniczych, w którego
tym samym rachunku;
imieniu te środki są przechowywane oraz, jeżeli nadal
2)
środki pieniężne przyjęte w celu wykonania
przechowywane są przez instytucję płatniczą, lecz nie
transakcji płatniczych, które nie zostały przekazane
zostały jeszcze dostarczone odbiorcy lub przekazane
odbiorcy lub innemu dostawcy do końca dnia
innemu dostawcy usług płatniczych do końca dnia
roboczego następującego po dniu otrzymania tych
roboczego następującego po dniu otrzymania tych
środków:
środków, zostają złożone na odrębnym rachunku w
a) są składane na wyodrębnionym do tego celu
instytucji kredytowej lub zainwestowane w bezpieczne,
rachunku bankowym w banku krajowym, instytucji
płynne aktywa o niskim ryzyku, określone przez
kredytowej lub oddziale banku zagranicznego co
właściwe organy macierzystego państwa
najmniej w wysokości podlegającej przekazaniu
członkowskiego; oraz
odbiorcy albo innemu dostawcy w celu przekazania
b) są chronione zgodnie z prawem krajowym państw
odbiorcy, lub
członkowskich w interesie tych użytkowników usług
b) są inwestowane w bezpieczne, płynne aktywa o
płatniczych przed roszczeniami innych wierzycieli
niskim ryzyku, deponowane na wyodrębnionym do
instytucji płatniczej, szczególnie w przypadku
tego celu rachunku.
niewypłacalności;
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli środki
albo
pieniężne przyjęte w celu wykonania transakcji
c)objęte są polisą ubezpieczeniową lub inną
płatniczych są objęte umową gwarancji bankowej
porównywalną gwarancją wydaną przez firmę
albo ubezpieczeniowej albo umową ubezpieczenia
ubezpieczeniową lub instytucję kredytową, która nie
zawartą z zakładem ubezpieczeń, bankiem krajowym,
należy do tej samej grupy co dana instytucja płatnicza,
oddziałem banku zagranicznego, instytucją
na kwotę równoważną tej, która byłaby wydzielona w
kredytową, które nie należą do tej samej grupy co
przypadku braku polisy ubezpieczeniowej lub innej
krajowa instytucja płatnicza, na kwotę równą kwocie,
porównywalnej gwarancji, płatną w przypadku
która w przypadku zastosowania zasad określonych w
niemożności wypełnienia przez instytucję płatniczą
ust. 1 podlegałaby wydzieleniu z innych środków
swoich zobowiązań finansowych.
pieniężnych posiadanych przez krajową instytucję
płatniczą oraz złożeniu na wyodrębnionym rachunku
bankowym lub zainwestowaniu.
3 Umowa gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej
albo umowa ubezpieczenia obejmuje wypłatę przez
gwaranta lub zakład ubezpieczeń środków
pieniężnych z gwarancji lub świadczenia
18
odszkodowawczego w przypadku niemożności
wykonania przez krajową instytucję płatniczą
zobowiązań wynikających z umów o świadczenie
usług płatniczych, w szczególności obowiązku zwrotu
wpłat wniesionych przez użytkowników w przypadku
niewykonania lub nienależytego wykonania
zobowiązania przez krajową instytucję płatniczą
wobec użytkowników.
5. W przypadku krajowych instytucji płatniczych
rozpoczynających działalność kwotę, o której mowa
w ust. 2 określa się na podstawie programu
działalności i planu finansowego, o których mowa w
art. 61 ust. 1 pkt 4.
Art. 79. Minister właściwy do spraw instytucji
finansowych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki przechowywania środków, o
których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1,
2) kategorie, tryb nabywania i zbywania oraz sposób
przechowywania aktywów, o których mowa w art. 78
ust. 1 pkt 2,
- mając na względzie należyte zabezpieczenie
środków użytkowników, w tym ograniczenie ryzyka
inwestycyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 2.
Art. 9
2. Jeżeli instytucja płatnicza ma obowiązek chronić
T –
Art. 78
Art. 78. 1. W przypadku gdy krajowa instytucja Opcja została implementowana, z
(2)
środki pieniężne na mocy ust. 1 i część tych środków ma zdanie
płatnicza przyjmuje od użytkowników środki uwagi na to, że ilość środków
być wykorzystywana do celów przyszłych transakcji
pierwsze
pieniężne na poczet wykonania transakcji płatniczych może być trudna do określenia z
płatniczych, a pozostała kwota – do usług niebędących
N –
bezpośrednio lub za pośrednictwem innego dostawcy, wyprzedzeniem.
usługami płatniczymi, ta część środków, która ma zostać zdanie
jest zobowiązana do ich ochrony z zastosowaniem
wykorzystana do celów przyszłych transakcji
drugie
następujących zasad:
płatniczych, również podlega wymogom na mocy ust. 1.
1)
środki pieniężne przyjęte w celu wykonania
W przypadku gdy taka część jest zmienna lub nieznana z
transakcji płatniczych, w wysokości podlegającej
wyprzedzeniem, państwa członkowskie mogą zezwolić
przekazaniu odbiorcy albo innemu dostawcy w celu
instytucjom płatniczym na stosowanie przepisów
przekazania odbiorcy, nie są w żadnym momencie
niniejszego ustępu na podstawie reprezentatywnej kwoty
łączone ze środkami pieniężnymi posiadanymi przez
uznanej za wykorzystaną do celów usług płatniczych,
krajową instytucję płatniczą z innego tytułu, w
pod warunkiem że taką reprezentatywną kwotę można w
szczególności środki te nie są przechowywane
sposób rozsądny oszacować na podstawie
wspólnie w gotówce ani nie są przechowywane na
dotychczasowych danych historycznych w sposób
tym samym rachunku;
satysfakcjonujący właściwe organy.
2)
środki pieniężne przyjęte w celu wykonania
transakcji płatniczych, które nie zostały przekazane
odbiorcy lub innemu dostawcy do końca dnia
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4217-001
› Pobierz plik
-
4217-002
› Pobierz plik
-
4217-003
› Pobierz plik
-
4217-cz-1
› Pobierz plik
-
4217-cz-2
› Pobierz plik