Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4217
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175
4217-cz-2
dostawcę usług płatniczych płatnika oraz kwotę
transakcji płatniczej po przeliczeniu walut; oraz
e) datę waluty zastosowaną przy obciążeniu rachunku
lub datę otrzymania zlecenia płatniczego.
2. Umowa ramowa może zawierać warunek, zgodnie z
którym informacje, o których mowa w ust. 1, należy
dostarczać lub udostępniać okresowo co najmniej raz w
miesiącu i w uzgodniony sposób umożliwiający
płatnikowi przechowywanie i odtwarzanie tych
informacji w niezmienionej postaci.
Art. 47 3. Państwa członkowskie mogą jednak wprowadzić
N
Opcja nieimplementowana W
(3)
wymóg, zgodnie z którym dostawcy usług płatniczych
grupie roboczej ds. usług
bezpłatnie dostarczają raz w miesiącu informacje na
płatniczych powołanej przy
papierze.
Radzie Rozwoju Rynku
Finansowego powołanej przy
Ministrze Finansów, w której brali
udział przedstawiciele rynku usług
płatniczych i administracji była
jednomyślność, iż nie ma potrzeby
korzystania z tej opcji.
Art. 48 Informacje dla odbiorcy dotyczące indywidualnych
T Art.
26
Art. 26. 1
(1) i (2) transakcji płatniczych
ust. 1
oraz art. Art. 32. 1..
1. Po wykonaniu indywidualnej transakcji płatniczej
32
dostawca usług płatniczych odbiorcy bez zbędnej zwłoki
dostarcza mu, w taki sam sposób jak określono w art. 41
ust. 1, następujące informacje:
a) informację umożliwiającą odbiorcy zidentyfikowanie
transakcji płatniczej i, w stosownych przypadkach,
płatnika, oraz wszelkie inne informacje przekazane wraz
z transakcją płatniczą;
b) kwotę transakcji płatniczej w walucie, w której
uznawany jest rachunek płatniczy odbiorcy;
c) kwotę wszelkich opłat z tytułu transakcji płatniczej i,
w stosownych przypadkach, ich wyszczególnienie lub
odsetki należne od płatnika;
d) w stosownych przypadkach, kurs walutowy
zastosowany w danej transakcji płatniczej przez
dostawcę usług płatniczych odbiorcy oraz kwotę
transakcji płatniczej przed przeliczeniem walut; i
e) datę waluty zastosowaną przy uznaniu rachunku.
90
2. Umowa ramowa może zawierać warunek, zgodnie z
którym informacje, o których mowa w ust. 1, należy
dostarczać lub udostępniać okresowo co najmniej raz w
miesiącu i w uzgodniony sposób umożliwiający
odbiorcy przechowywanie i odtwarzanie tych informacji
w niezmienionej postaci.
Art. 48 3. Państwa członkowskie mogą jednak wprowadzić
N
Opcja nie została
(3)
wymóg, zgodnie z którym dostawcy usług płatniczych
implementowana. W grupie
dostarczają informacje na papierze raz w miesiącu
roboczej ds. usług płatniczych
bezpłatnie.
powołanej przy Radzie Rozwoju
Rynku Finansowego powołanej
przy Ministrze Finansów, w której
brali udział przedstawiciele rynku
usług płatniczych i administracji
była jednomyślność, iż nie ma
potrzeby korzystania z tej opcji.
Art. 49 Waluta i przeliczanie walut
T
Art.
34 Art. 34 Płatności dokonywane są w walucie
1. Płatności dokonywane są w walucie uzgodnionej
uzgodnionej przez dostawcę i użytkownika.
przez strony.
2. W przypadku gdy usługa przeliczenia waluty
oferowana jest przed rozpoczęciem transakcji płatniczej
i gdy usługa ta jest oferowana w punkcie sprzedaży lub
przez odbiorcę, strona oferująca płatnikowi usługę
przeliczenia waluty ujawnia mu informacje dotyczące
wszelkich opłat, jak również kurs walutowy, który ma
być zastosowany przy przeliczaniu waluty transakcji
płatniczej.
Płatnik udziela zgody na oferowaną mu na tej podstawie
usługę przeliczenia waluty.
Art. 50 Informacje dotyczące dodatkowych opłat lub zniżek
T Art.
20
Art. 20. 1. Jeżeli odbiorca żąda opłaty za korzystanie
1. W przypadku gdy za korzystanie z danego
ust. 1 i 2 z danego instrumentu płatniczego lub oferuje zniżkę,
instrumentu płatniczego odbiorca żąda opłaty lub oferuje
jest obowiązany poinformować o tym płatnika przed
zniżkę, odbiorca informuje o tym płatnika przed
rozpoczęciem transakcji płatniczej.
rozpoczęciem transakcji płatniczej.
2. Jeżeli dostawca lub inny podmiot zaangażowany w
2. W przypadku gdy za korzystanie z danego
transakcję płatniczą żąda opłaty za korzystanie z
instrumentu płatniczego dostawca usług płatniczych lub
danego instrumentu płatniczego, jest zobowiązany
osoba trzecia żąda opłaty, informuje o tym użytkownika
poinformować o tym użytkownika przed
usług płatniczych przed rozpoczęciem transakcji
rozpoczęciem transakcji płatniczej.
płatniczej.
Art. 51 Zakres zastosowania
T
Art.
33 Art. 33. Dostawca i użytkownik niebędący
(1)
1. W przypadku gdy użytkownik usług płatniczych nie
konsumentem mogą uzgodnić, że art. 34-37, art. 40
jest konsumentem, strony mogą uzgodnić, że art. 52 ust.
ust. 3 i 4, art. 45, 46 ust. 2-5, art. 47, 48, 51 oraz art.
1, art. 54 ust. 2 akapit drugi oraz art. 59, 61, 62, 63, 66 i
144-146 nie stosuje się w całości lub w części oraz
91
75 nie stosuje się w całości lub w części. Strony mogą
mogą uzgodnić inny niż określony w art. 46 ust. 2
także uzgodnić inny termin niż ten określony w art. 58.
termin powiadomienia dostawcy o stwierdzonych
nieautoryzowanych, niewykonanych lub nienależycie
wykonanych transakcjach płatniczych.
Art. 51 2. Państwa członkowskie mogą przewidzieć, że w
N
Opcja
nie
została
(2)
przypadku gdy użytkownik usług płatniczych nie jest
implementowana na podobieństwo
konsumentem, nie stosuje się art. 83.
rozwiązania przyjętego w ustawie
o elektronicznych instrumentach
płatniczych i celem popularyzacji
metod polubownego rozstrzygania
sporów.
Art. 51 3. Państwa członkowskie mogą przewidzieć, że przepisy N
Opcja
nie
została
(3)
niniejszego tytułu mają zastosowanie do
implementowana. Opcja
mikroprzedsiębiorstw w taki sam sposób jak do
nieimplementowana W grupie
konsumentów
roboczej ds. usług płatniczych
powołanej przy Radzie Rozwoju
Rynku Finansowego powołanej
przy Ministrze Finansów, w której
brali udział przedstawiciele rynku
usług płatniczych i administracji
była jednomyślność, iż nie ma
potrzeby korzystania z tej opcji.
Art. 51 4. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez uszczerbku dla
T Art.
5
5. Przepisy ustawy nie uchybiają przepisom ustawy z
(4)
krajowych przepisów wdrażających dyrektywę
ust. 5
dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz.
87/102/EWG. Niniejsza dyrektywa pozostaje bez
U. Nr 100, poz. 1081, z późn. zm.)
uszczerbku również dla innych właściwych przepisów
prawa wspólnotowego lub krajowego dotyczących
warunków udzielania kredytów konsumentom
niezharmonizowanych niniejszą dyrektywą, które są
zgodne z prawem wspólnotowym.
Art. 53 Obowiązujące opłaty
T Art.
36
Art. 36. 1. Dostawca nie może pobierać od
(1) i (2)
oraz art. użytkownika opłat za dostarczenie informacji oraz
1. Dostawca usług płatniczych nie może pobierać od
38 ust. 1 zastosowanie środków ochronnych i naprawczych
użytkownika usług płatniczych opłat za wypełnienie
przewidzianych w przepisach niniejszego działu, z
obowiązków informacyjnych lub za środki naprawcze i
wyjątkiem opłat przewidzianych w art. 50 ust. 3 oraz
zapobiegawcze na podstawie niniejszego tytułu, chyba
art. 51 ust. 6.
że w art. 65 ust. 1, art. 66 ust. 5 i art. 74 ust. 2 określono
2. Wysokość i podstawa naliczania opłat
inaczej. Opłaty te są uzgadniane pomiędzy
wymienionych w art. 50 ust. 3 oraz art. 51 ust. 6
użytkownikiem usług płatniczych a dostawcą usług
powinny być uzgodnione pomiędzy użytkownikiem a
płatniczych i muszą być adekwatne i zgodne z
dostawcą oraz uwzględniać stopień pracochłonności
faktycznie poniesionymi przez dostawcę usług
usługi, za którą opłata jest pobierana, a także
płatniczych kosztami.
faktyczne koszty ponoszone przez dostawcę.
Art. 38. 1. Gdy transakcja płatnicza nie wiąże się z
2. W przypadku gdy transakcja płatnicza nie wiąże się z
przeliczaniem waluty, płatnik i odbiorca ponoszą
92
przeliczaniem jakiejkolwiek waluty, państwa
opłaty określone w umowie zawartej przez każdego z
członkowskie wprowadzają wymóg, zgodnie z którym
nich ze swoim dostawcą.
odbiorca uiszcza opłaty nałożone przez swojego
dostawcę usług płatniczych, a płatnik – opłaty nałożone
przez swojego dostawcę usług płatniczych.
41) Zebrane doświadczenia pokazują, że podział opłat
między płatnikiem a odbiorcą płatności jest najbardziej
wydajnym systemem, jako że ułatwia on
zautomatyzowane przetwarzanie płatności. W związku z
tym należy zapewnić, aby w zwykłych okolicznościach
stosowni dostawcy usług płatniczych pobierali opłaty
bezpośrednio od płatnika i odbiorcy. Powinno to jednak
mieć zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy
transakcja płatnicza nie wymaga wymiany walut. Kwota
wszelkich pobieranych opłat może wynosić także zero,
ponieważ przepisy niniejszej dyrektywy nie mają
wpływu na praktykę, zgodnie z którą dostawca usług
płatniczych nie obciąża konsumentów opłatą za uznanie
ich rachunku. Podobnie, w zależności od warunków
umowy, dostawca usług płatniczych może obciążyć
opłatą za skorzystanie z usługi płatniczej jedynie
odbiorcę (akceptanta), wskutek czego na płatnika nie są
nakładane żadne opłaty. Opłaty związane z korzystaniem
z systemów płatności mogą mieć postać abonamentu.
Przepisy dotyczące transferowanej kwoty lub wszelkich
pobieranych opłat nie mają bezpośredniego wpływu na
ustalanie cen pomiędzy dostawcami usług płatniczych
lub wszelkimi pośrednikami.
Art. 52 3. Dostawca usług płatniczych nie uniemożliwia
N Art.
38
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych Dostawca usług płatniczych nie
(3)
odbiorcy żądania od płatnika opłaty lub oferowania mu
ust. 2
może określić, w drodze rozporządzenia, zasady uniemożliwia odbiorcy żądania od
zniżki za korzystanie z danego instrumentu płatniczego.
pobierania opłat przy przyjmowaniu płatności z tytułu płatnika opłaty lub oferowania mu
Państwa członkowskie mogą jednak zabronić pobierania
należności o charakterze publicznoprawnym,
zniżki za korzystanie z danego
opłat lub ograniczyć to prawo, biorąc pod uwagę
stanowiących dochód budżetu państwa lub jednostek instrumentu płatniczego. Nie
potrzebę pobudzania konkurencji i propagowania
samorządu terytorialnego przy użyciu karty płatniczej skorzystano z opcji –
korzystania z wydajnych instrumentów płatniczego
lub podobnego instrumentu płatniczego, kierując się Nie jest możliwe oszacowanie
w szczególności potrzebą zabezpieczenia interesów skutków wprowadzenia zakazu
Skarbu Państwa, w tym potrzebą przekazania pełnej surchargingu na rozwój obrotu
kwoty danej należności publicznoprawnej na bezgotówkowego w Polsce
wyznaczone konto, biorąc pod uwagę specyfikę tych (promocja obrotu jest jednym z
płatności oraz uwzględniając poszczególne rodzaje priorytetów działania Ministerstwa
płatności.
Finansów m.in. w świetle akcesji
do strefy euro, uzasadnionym
93
również koniecznością
promowania nowoczesnych form
rozliczeń). Obecnie nie istnieje
ustawowo wyrażony zakaz
nakładania opłat surcharge (opłat
nie uwzględnionych w cenie
towaru) w odniesieniu do
płatności kartowych, a pomimo
tego opłaty z tytułu użycia środka
płatniczego (karty płatniczej) są
wliczane w cenę finalną towarów.
Wydaje się, że w tym wypadku
może istnieć ryzyko promowania
drogą ustawową instrumentów,
które są drogie w użytkowaniu i
tym samym krępowanie rozwoju
innych form płatności
bezgotówkowych
Art. 53 Odstępstwo dla instrumentów przeznaczonych do
T Art.
39
Art. 39 1. W przypadku instrumentów płatniczych,
(1)
dokonywania płatności obejmujących niskie kwoty i dla
ust. 1
które zgodnie z umową ramową pozwalają na
pieniądza elektronicznego
dokonywanie indywidualnych transakcji płatniczych
1. W przypadku instrumentów płatniczych, które
na kwotę nieprzekraczającą równowartości 30 euro
zgodnie z umową ramową dotyczą wyłącznie
albo które mają limit wydatków w wysokości
indywidualnych transakcji płatniczych na kwotę
równowartości 150 euro, albo służą do
nieprzekraczającą 30 EUR lub które mają limit
przechowywania
środków w kwocie
wydatków w wysokości 150 EUR albo służą do
nieprzekraczającej w żadnym momencie
przechowywania środków w kwocie nieprzekraczającej
równowartości 150 euro, ustalonych przy
w żadnym momencie 150 EUR, dostawcy usług
zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez
płatniczych mogą uzgodnić ze swoimi użytkownikami
NBP, obowiązującego w dniu zawarcia umowy,
usług płatniczych, że:
dostawca może uzgodnić ze swoimi użytkownikami,
a) artykuł 56 ust. 1 lit. b), art. 57 ust. 1 lit. c) i d), jak
że:
również art. 61 ust. 4 i 5 nie stosuje się, jeżeli instrument
1) nie stosuje się art. 42 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1 pkt
płatniczy nie pozwala na jego zamrożenie lub
3 -5 i art. 46 ust. 4 i 5, jeżeli instrument płatniczy nie
zapobiegnięcie jego dalszego używania;
pozwala na jego zablokowanie lub uniemożliwienie w
b) artykuł 59, 60, art. 61 ust. 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli
inny sposób jego dalszego używania;
instrument płatniczy jest używany anonimowo lub
2) nie stosuje się art. 45 oraz 46 ust. 1 – 3, jeżeli
dostawca usług płatniczych z innych przyczyn
instrument płatniczy jest używany anonimowo lub
nieodłącznie związanych z instrumentem płatniczym nie
dostawca z innych przyczyn nieodłącznie związanych
jest w stanie udowodnić, że transakcja była
z instrumentem płatniczym nie jest w stanie
autoryzowana;
udowodnić, że transakcja była autoryzowana;
c) na zasadzie odstępstwa od art. 65 ust. 1 dostawca
3) dostawca nie ma obowiązku powiadomienia
usług płatniczych nie ma obowiązku powiadomienia
użytkownika o odmowie wykonania zlecenia
użytkownika usług płatniczych o odmowie wykonania
płatniczego, jeżeli z okoliczności jasno wynika, iż
zlecenia płatniczego, jeżeli niewykonanie zlecenia jasno
zlecenie nie zostało wykonane; w takim przypadku
94
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4217-001
› Pobierz plik
-
4217-002
› Pobierz plik
-
4217-003
› Pobierz plik
-
4217-cz-1
› Pobierz plik
-
4217-cz-2
› Pobierz plik