  • 311. Data: 2007-08-23 10:06:42
    Temat: Re: mundurki w szkołach
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:1aas3qbh93els$.1v91zzobutuow.dlg@40tude.net...

    > Przedszkolanki robią to na co dzień, a w kontekście młodszych dzieci
    > pisałem.

    Kluczowym tu będzie użycie słowa "przedszkole". Mylisz wyraźnie to ze
    szkołą czy gimnazjum.

    > Odpowiedz mi na pytanie:
    > Czy jeżeli każę swojemu dziecku posprzątać kupę po kocie, którego
    > znalazło
    > na klatce i przytargało do domu, a dziecko odmówi wykonania polecenie i
    > będzie chciało wyjść, mam prawo stanąć w drzwiach i ucieczkę mu
    > uniemożliwić?

    Ucieczka polega na tym, że ktoś kogoś goni. Inaczej, jest to szybkie
    oddalenie się :-)
    A poważnie, to teoretycznie w tym celu nie masz prawa i powinieneś się
    zwrócić do Sądu Rodzinnego w związku z zaobserwowaniem objawów
    demoralizacji dziecka nie wykonującego poleceń rodziców. Wiem, że to
    głupie, ale nie ja tę ustawę układałem. Mógł byś to dziecko zatrzymać by
    zapobiec wpadnięciu pod samochód, przeziębieniu się itd. Za karę Ci nie
    wolno. Praktykę znam, więc daruj sobie wywody pedagogiczne.

    > To będę się tłumaczył analogicznie jak policjant pomówiony przez
    > podejrzanego.

    Ale za policjantem stoi ustawa upoważniająca go do czasowego pozbawienia
    wolności zatrzymanego. Za Tobą nic nie stoi. Próżnia.

    > Jestem gotów dla dobra dziecka podjąć to ryzyko. Zresztą nastawienie
    > społeczeństwa zaczyna się zmieniać i dziennikarze nie są już tak skłonni
    > krzyżować nauczyciela próbującego wprowadzić do szkoły choć trochę
    > dyscypliny. Ludzie uświadomili sobie, że w szkole nie ma miejsca na
    > anarchię i demonstracyjne nieposłuszeństwo. Godzi to w sam sens istnienia
    > szkoły.

    Obyś nie poległ na tym froncie.

    > Czyli które działania tej pani pokazane na wizji uznajesz za nielegalne?

    Nie oglądam tego zbyt często. Nie przypominam sobie, by zamykała ona te
    pociechy za karę albo się z nimi biła. Skoro tak piszesz, to zakładam, że
    tak czyni.

    > Time-out Nie jest bezprawnym pozbawieniem wolności. Art. 12 ust. 2 Karty
    > nauczyciela.

    Szer ja Cię bardzo proszę, Nie pisz głupot. W którym miejscu masz tam
    upowaznienei do zatrzymania osoby? Takimi przepisami są przykładowo:
    - art. 15.1. pkt. 2-3 Ustawy o Policji,
    - art. 11.1 pkt 5 Ustawy o Straży Granicznej,
    - art. 22 Ustawy o zdrowiu Psychicznym,
    - art. 40.1. pkt 3 i następne,
    - art. 40 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

    Celowo wypisałem Ci stosowne unormowania dotyczące zupełnie różnych
    przypadków, byś mógł prześledzić, jak to musiało by wyglądać w ustawie,
    gdyby nauczyciel miał prawo pozbawić wolności ucznia. Musi być jasno
    napisane kto, w jakich przypadkach i do kogo się należy ewentualnie
    odwoływać. Przy pozbawieniu wolności Nie ma miejsca na żadne ogólnie
    obowiązujące wytyczne pedagogiczne, choćby były opatrzone parafami 100
    profesorów pedagogiki i samego Prezydenta RP.
    > Przy każdej czynności, przy każdej nawet luźnej rozmowie musi być
    > pedagog?

    No, na ulicy sobie z dzieckiem porozmawiać możesz oczywiście, jak do Ciebie
    podejdzie i poprosi o pomoc. Wszystko poza tym to w obecności pedagoga albo
    rodzica.

    > Ale potraficie się wybronić, prawda? Sąd ocenia jakoś wiarygodność waszą
    > wiarygodność pomawiającej, hm? Czy to już sytuacja bez wyjścia dla
    > pomówionego policjanta, czy od razu okrzykuje się go zboczeńcem i
    > krzyżuje?

    No, ale jakbyś tak bez podstawy taką osobę zatrzymał, to dobrze będzie, jak
    siedzieć policjant Nie pójdzie.

    Przy czym ja wiem, że wielu pedagogom nawet do głowy Nie przyjdzie, że są
    inne niż ich zarządzenia przepisy prawa. Powoli się to zmienia.

  • 312. Data: 2007-08-23 10:09:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    Znajdź mi w ustawie ten swój "Time-out" to pogadamy o przepisach. Chwilowo,
    to ty nielegalnie pozbawiasz osoby wolności i udaje Ci się to tylko z tego
    powodu, że jeszcze nikt organów ścigania nie powiadomił. Przy czym uczeń
    czy jego rodzice jako pokrzywdzeni mogą to zrobić ale nie muszą. Dyrektor
    szkoły, jak się o Twoich praktykach dowie, to ma ustawowy obowiązek
    powiadomienia, a nie powiadomienie przez niego o tym jest przestępstwem.

  • 313. Data: 2007-08-23 10:14:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > I co, skazaliście go? ;-)

    Nie, bowiem przepis mówi o zapoznaniu się a nie możliwości zapoznania się.
    Zapoznania się nikt mu nie udowodnił. Za to się kilka szarwerowych
    programów na jego komputerze znalazło przy okazji, których nie opłacił.

    > To ma być dowód naruszenia tajemnicy telekomunikacyjnej przez
    > nauczyciela?
    > :-)

    Nie, ale jako powód do kłopotów w zupełności wystarczył.

    > Jeszcze raz: logika prawa karnego nie obowiązuje w prawie
    > administracyjnym.

    Tak? Co Ty nie powiesz. Czyli w prawie administracyjnym możesz popełniać
    przestępstwa?

    > Jest cała kategoria tzw. działań faktycznych administracji, które nie
    > mają
    > jasno wyrażonej podstawy prawnej, a o ich legalności decyduje przepis
    > ogólny natury zadaniowej. Nauczyciel nie musi mieć do wszystkiego
    > "przepisów wykonawczych".

    Wszystkiego, oczywiście, ze nie. Ale jak zaczyna karać, to dobrze by było,
    by miał to w ustawie.

  • 314. Data: 2007-08-23 10:51:16
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2007 11:39:04 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:fajkt1$om8$1@nemesis.news.tpi.pl>:

    > Co w tym kłopotliwego. Pozostali dwaj nauczyciele odpowiedź uznają za
    > zadawalającą i tyle.

    Widzę pewne możliwości, ale mniejsza o to.

    > rozporządzeń, zarządzeń i wytycznych, a realną sytuacją w terenie jest
    > przepaść.

    Ja szukam rozwiązań, nie wymówek.

    > WSO jest zarządzeniem dyrektora szkoły.

    Nie jest, jest częścią statutu placówki, która nie może być sprzeczna z
    prawem wyższego rzędu.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 315. Data: 2007-08-23 12:02:25
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2007 12:06:42 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:fajmgs$pk$1@nemesis.news.tpi.pl>:

> [...]
    > zapobiec wpadnięciu pod samochód, przeziębieniu się itd. Za karę Ci nie
    > wolno. Praktykę znam, więc daruj sobie wywody pedagogiczne.

    Rozwiń temat tej praktyki, bo skoro taką metodę kwestionujesz w odniesieniu
    do rodziców, nie ma sensu dyskusja nad analogią w działaniach nauczyciela.

    Na razie mamy tylko Twoje zdanie, niczym niepoparte. Piszesz, że nie
    układałeś ustawy. Której? KRIO? Ja tam nic w ogóle o konsekwencjach
    wychowawczych nie widzę, nie tylko o takich.

    Opinia, że jako ojciec nie mam prawa wymusić na dziecku posłuszeństwa
    aprobowanymi przez pedagogikę metodami i muszę się zwracać w tym celu do
    sądu rodzinnego, jest dość odważna, by nie rzec - absurdalna.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 316. Data: 2007-08-23 12:07:30
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2007 12:14:50 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:fajn03$2cf$1@nemesis.news.tpi.pl>:

    > Nie, bowiem przepis mówi o zapoznaniu się a nie możliwości zapoznania się.
    > Zapoznania się nikt mu nie udowodnił.

    No widzisz, więc straszysz? Straszysz.

    > Za to się kilka szarwerowych programów na jego komputerze znalazło przy okazji,
    > których nie opłacił.

    I jak to kwalifikujecie?

    > Tak? Co Ty nie powiesz. Czyli w prawie administracyjnym możesz popełniać
    > przestępstwa?

    Napisałem, że logika prawa karnego nie obowiązuje w prawie
    administracyjnym, nie że można popełniać przestępstwa.

    > Wszystkiego, oczywiście, ze nie. Ale jak zaczyna karać, to dobrze by było,
    > by miał to w ustawie.

    Ponieważ kara wychowawcza jest jakiś odrębnym rodzajem działań faktycznych
    Twoim zdaniem?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 317. Data: 2007-08-23 12:40:24
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@s...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > a) Przyzwyczajają dziecko do wymogów ubraniowych, które w dorosłym życiu
    > narzuci pracodawca.

    ja sie zastanawiam nad czyms innym - kiedy wszyscy zastrajkuja nie mogac
    juz dłuzej siedziec w tym smrodziku, jaki bedzie w szkole. Gdzie widze
    mundurki to sa jakies jeansowe, albo polarowe - a zakładam ze mało który
    rodzic bedzie kupował dziecku 3 sztuki zeby dziecko w tygodniu mogło sie
    przebrac...

    "Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremnie"

  • 318. Data: 2007-08-23 13:45:03
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Wrak Tristana napisał(a):
    taka drobna różnica.

    > Albowiem?

    Albowiem rodzic nie kupił mu mundurka.

    > No cóż, patologie nie są argumentem.

    O la la, bieda jest patologią, brawo. Ja rozumiem, że rodzic nie kupił
    podręczników, bo przepił forsę, zgoda, to jest patologia.

    > U nas biedni dostają
    > dofinansowanie. Mamy tak bardzo socjalne państwo, że to są argumenty
    > od czapy.

    No, 5 dych. A wiesz, że mundurek potrafi kosztować więcej?
    Ja się zgodze na egzekwowanie tego prawa, jeśli każdy uczeń na dzień
    dobry 1 września dostanie ten mundurek ze szkoły. Ze szczególnym
    naciskiem na dostanie. Bo jakoś tanich podręczników nie widzę, za to
    zbędnymi obciążeniami dla rodziców szasta sie aż miło.
    --
    pozdrawiam
    Justyna

  • 319. Data: 2007-08-23 14:05:49
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Wrak Tristana napisał(a):

    > No i? I dzisiejsza Polska powinna brać z nich przykład, jak chce do
    > czegoś dojść.

    Powiedz to tym z Wiejskiej, przecież to oni stanowią o tym, co się
    dzieje.

    > Ano właśnie... W końcu się ze mną zgadzasz.

    W jakim sensie? Że 500 zł do ręki to mało? Pewnie, że mało, dlatego
    brakuje pracowników za taką kasę.

    > I póki takie będzie w narodzie podejście, to do niczego nie
    > dojdziecie.

    A wy do czego doszliście? W końcu to nie ja poszłam do pracy za 500 zł?
    Uwążasz, że jak rząd ogłosi najniższa krajowa na poziomi 2000 zł, to
    nagle będzie multum miejsc pracy za te 2000?

    > Tapeciarzy to akurat wiesz.... Brakuje tych, co wymaga uprawnień i
    > zdolności... Zresztą położyć tapetę też trzeba umieć.

    Za to maruderów Ci u nas dostatek.

    > I co tam robią?

    Zarabiają na lepsze życie. Budują, kładą dachy, malują, kafelkują,
    prasują koszule w pralni u Hindusa. I cieszą się życiem.

    > No to kto płacze? Płaczą Prawdziwie Wolni Polacy, jak Rząd i Parlament
    > chcą coś zmienić na lepsze.

    Który rząd i parlament, za przeproszeniem? Ja tam widzę, że od 17 lat
    afera goni aferę, a w/w mało się nie pozabijają w wyścigu do żłobu. A
    jak już go wygrają, całe zmiany polegaja na wymianie kadry
    na "własciwą". "Folwark zwierzęcy" Orwella na żywo.

    > Sterowany jak sterowany... Z szacunkiem, jak w Niemczech.

    Właściwie, skoro jesteś tak zafascynowany Niemcami, czemu jeszcze tu
    jesteś? Spróbuj tamtego miodu.

    > No cóż, mam już więcej niż połowę życia za sobą i w Polskę już nie
    > wierzę... Głęboko planuję wyjechać. Jakby nie totalny brak talentu do
    > języków, to by mnie już tu nie było.

    No, wiek w takim razie nie jest Twoim sprzymierzeńcem. Ale może masz
    inny talent, w rękach na przykład, i znajomych z okolicy/branży, którzy
    podadzą rękę? Może warto spróbować? Ja nie mam połowy życia za sobą
    (mam nadzieję), ale wariant awaryjny przygotowany.

    > wszystkie 3 zmiany? No to piękna wizja...

    Może kupienie chleba być ważniejsze. Albo wizyta u lekarza. Albo
    kupowanie cementu traktuje tak, jak niektórzy pójscie do muzeum, bo
    jest koneserem, a w wolnych chwilach tworzy sobie w domu dzieło na
    miarę Michała Anioła.

    > A zakupu cementu już nie?

    Jak Cię stać, to pewnie można. Tyle, ze ja osobiście wolałabym zrobić to
    sama. Przynajmniej miałabym pewność, że to, co kupione, jest tym, co
    było zamówione.

    > A co mnie Polska... Piszę o starcie Niemiec...

    Porównywałeś oba kraje.

    A to co się ostatnio dzieje, to w ogóle granda jest... Zamiast
    > budować to się lustrują, IPNują i nagrywają na coraz ładniejsze
    > dyktafony....

    Mnie też się to podoba :-/

    > Wim. I tyle że ty jej bronisz a ja krytykuję.

    Od Twojej krytyki nic się nie zmieni, a ja wiem, jak jest, więc realnie
    mogę szukać wyjścia z sytuacji, zamiast malkontencić.

    --
    pozdrawiam
    Justyna

  • 320. Data: 2007-08-23 14:13:24
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Wrak Tristana napisał(a):

    > A z obecnej szkoły nie znasz psychopatów? Przecie nie o to chodzi, że
    > się zdarzają, ale że zdarzają się teraz częściej.

    Nie znam. Teraz psychopatę dusi się w zarodku. Nie udaje się, że nic się
    nie stało, tylko podejmuje się odpowiednie kroki w celu usunięcia
    patologii.

    > Ja piszę, że za PRL szkoła była dobrze wyposażona, miała wysoki poziom
    > i oferowała bardzo ciekawe zajęcia pozalekcyjne.

    Tak, tego mi w dzisiejszej szkole brakuje.

    > Nauczyciele zaś nie
    > byli z selekcji negatywnej. Do tego nie było społecznego zastraszenia
    > i nacisków.

    Żartujesz?

    > Pewnie tego konkretnego dziecka tak... Tylko ja omawiam temat
    > generalnie a nie jednostkowo.

    Społeczeństwo składa się z jednostek.

    > Idąc w ten sposób dojdziesz do Mieszka I i złego wychowania za jego
    > czasów.

    Możliwe. IMHO szkoła dziś i szkoła ćwierć wieku temu są jak pozytyw i
    negatyw. ( wtedy nauczyciel mógł wszystko, teraz uczeń może wszystko).
    A trzeba by wypracować złoty środek wreszcie, żeby było normalnie.

    > I tak świetnie się ukrywają, że nikt o nich nie wie... No brawo...

    Zapewniem Cię, że wie. Sama znam paru. Chyba nawet jest ich więcej, niż
    kompletnie się nie nadających do zawodu (a tkwiących w nim z uporem
    maniaka).

    --
    pozdrawiam
    Justyna