  • 1. Data: 2007-08-16 17:48:42
    Temat: Mandat z Węgier
    Od: "Annie" <s...@w...pl>

    Witam

    Miesiąc temu na Węgrzech otzrymalismy mandat. Z policja dogadalismy sie w
    jezyku migowo/niemieckim i podpisany zostal jakis swistek po wegiersku.
    Mandat mial przyjsc do domu i mial byc przeslany, a przynajmniej tak
    zrozumielismy, przez polska policje).
    Dzis listonosz przyniosl polecony z Wegier za zwrotnym potwierdzeniem
    odbioru w ktorym jest pismo (prawdopodobnie mandat ....) caly po wegiersku,
    ani slowa w innym ludzkim jezyku.

    Generalnie zgadzam sie z tym ze mandat sie nalezal ale zaczyna mnie
    denerwowac takie podejscie do sprawy ze tekst jest nieprzetlumaczony nawet
    na angielski czy chocby niemiecki.
    Z powodu nieznajomosci wegierskiego nie jestem w stanie nawet stwoerdzic
    gdzie mialabym wplacic te pieniadze.
    Pytanie brzmi. Czy mozna takie pismo zignorowac czy powinnam sie rozejrzec
    za jakims tlumaczem? Co mi grozi za niezaplacenie mandatu ktorego odbior
    pokwitowalam?

    pozdrawiam
    Annie

  • 2. Data: 2007-08-16 18:04:39
    Temat: Re: Mandat z Węgier
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Annie" <s...@w...pl> napisał
    > Pytanie brzmi. Czy mozna takie pismo zignorowac czy powinnam sie rozejrzec
    > za jakims tlumaczem? Co mi grozi za niezaplacenie mandatu ktorego odbior
    > pokwitowalam?

    W praktyce, w Polsce to chyba raczej nic. Ale nie wiem co na to prawo
    węgierskie i ich podejście do tego w przypadku ponownego wjazdu tam.

  • 3. Data: 2007-08-16 19:16:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Annie" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to przesłanie tego do Ambasady
    Węgierskiej w Polsce z prośbą o wyjaśnienie, co to za pismo.

  • 4. Data: 2007-08-16 19:35:17
    Od: "Annie" <s...@w...pl>

    > Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to przesłanie tego do Ambasady
    > Węgierskiej w Polsce z prośbą o wyjaśnienie, co to za pismo.

    Mi przychodzi jeszcze do glowy zeby odeslac pismo fax-em z pytaniem po
    polsku: Przepraszam, ale nic nie rozumiem. Czy ktoś byłby tak miły i mi to
    wyjaśnił.......
    Tylko nie wiem czy chce mi sie z tym uzerac.

  • 5. Data: 2007-08-16 19:43:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mi przychodzi jeszcze do glowy zeby odeslac pismo fax-em z pytaniem po
    > polsku: Przepraszam, ale nic nie rozumiem. Czy ktoś byłby tak miły i mi
    > to wyjaśnił.......

    Toteż prościej wysłać do ambasady. W ogóle to jakieś dziwne jest. MAndat
    wręcza się od razu, a nie przesyła pocztą i to za granicę.

  • 6. Data: 2007-08-16 23:08:29
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Toteż prościej wysłać do ambasady.

    Ciekawe czy w ogole odpowiedza ?

    W ogóle to jakieś dziwne jest. MAndat
    > wręcza się od razu

    Tak jest w Polsce wobec cudzoziemcow, ale kto powiedzial ze u nich tez tak
    musi byc - maja swoje prawo i moga regulowac jak i m sie podoba

    Tak na marginesie to znam tylko jedno slowo wegierskie - czyta sie
    'nemirten' - nie rozumiem :-)

    Cezar

  • 7. Data: 2007-08-16 23:14:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Ciekawe czy w ogole odpowiedza ?

    Mam nadzieję, że dowioemy się od pytającego. Przy czym z mojego
    doświadczenia przy załatwianiu międzynarodowych pomocy prawnych wynika, że
    odpowiedź może przyjść za kilka miesięcy - tak do roku :-) nie należy się
    zniechęcać. Ten typ tak ma.

    > W ogóle to jakieś dziwne jest. MAndat
    >
    > Tak jest w Polsce wobec cudzoziemcow, ale kto powiedzial ze u nich tez
    > tak
    > musi byc - maja swoje prawo i moga regulowac jak i m sie podoba

    Nie do końca. Wysłanie mandatu do obcego państwa cokolwiek narusza
    jurysdykcje karną. Jeśli już postanowili ścigać sprawcę wykroczenia, to
    powinni przesłać to drogą dyplomatyczną. Tyle, ze międzynarodowe umowy
    przeważnie obejmują ściganie przestępstw. Stąd też wykroczenia przeważnie
    załatwia się we własnym zakresie.

    Sposób przeprowadzenia przez Węgrów postępowania narusza fundamentalne
    prawa do obrony. Skoro już chcieli ich ukarać, to niestety trzeba było
    sprowadzić tłumacza.

    > Tak na marginesie to znam tylko jedno slowo wegierskie - czyta sie
    > 'nemirten' - nie rozumiem :-)

    W tym wypadku Węgrzy zagonili się w "kozi róg". Jurysdykcji karnej w Polsce
    nie mają. Podstaw do europejskiego listu gończego również.

  • 8. Data: 2007-08-17 00:22:14
    Od: "FlashT" <g...@l...com>

    > W tym wypadku Węgrzy zagonili się w "kozi róg". Jurysdykcji karnej w
    > Polsce nie mają. Podstaw do europejskiego listu gończego również.

    Prawo nie prawo ale pozniej autora watku do Wegier nie wpuszcza...

  • 9. Data: 2007-08-17 00:25:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "FlashT" <g...@l...com> napisał w wiadomości

    > Prawo nie prawo ale pozniej autora watku do Wegier nie wpuszcza...

    Nie wpuścić nie mogą. Mogą zatrzymać, gdyby wg ich prawa go poszukiwali.
    Ale w wypadku wykroczenia to dość mało prawdopodobne.

  • 10. Data: 2007-08-17 12:50:52
    Od: "Annie" <s...@w...pl>

    Witam

    Policjant zapytany przy okazji zgłaszania kradzieży popatrzył na to pismo i
    powiedział, że spokojnie można je wyrzucić/wrzucić do niszczarki ponieważ
    jest wymóg (przynajmniej jak polska policja wysyła mandat zagranicę)
    wysłania mandatu w języku urzędowym kraju człowieka, który mandat otrzymał.
    Więc póki co nie robimy nic i czekamy na rozwój wypadków.

    pozdrawiam
    Annie