    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mundurki w szkołach
    Date: Thu, 23 Aug 2007 12:06:42 +0200
    <76g1vygvf82e$.k2huq2ce0sqe$.dlg@40tude.net> <fad4qo$5so$2@news.onet.pl>
    <1869783k7nutt$.jgzbo7520btw$.dlg@40tude.net> <fae554$ost$2@news.onet.pl>
    <18a4gmdlr649q$.dcmzs0qlw850.dlg@40tude.net> <fae6d6$v7o$1@news.onet.pl>
    <4gbprhgfh9ed$.1nbuj9c07ms7o$.dlg@40tude.net> <faeju9$c4i$1@news.onet.pl>
    <x9410dywingc$.5w6sz7gjsug5$.dlg@40tude.net> <faekpk$egn$1@news.onet.pl>
    <faeqbn$vh7$2@news.onet.pl> <1ojnvudllj4en.1hsv6ym5jbfgy$.dlg@40tude.net>
    <fafcg3$go2$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <r3o9up6u90i0$.x5nm10xe24k.dlg@40tude.net>
    <fafh9f$1m7$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <2ac3vime5qmg$.1cqcv5oi0b2g$.dlg@40tude.net>
    <fafvu4$ca3$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <768fegqiuv6w$.1bbeks9hw5o9i.dlg@40tude.net>
    <fai95j$boh$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <1aas3qbh93els$.1v91zzobutuow.dlg@40tude.net>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:1aas3qbh93els$.1v91zzobutuow.dlg@40tude.net...

    > Przedszkolanki robią to na co dzień, a w kontekście młodszych dzieci
    > pisałem.

    Kluczowym tu będzie użycie słowa "przedszkole". Mylisz wyraźnie to ze
    szkołą czy gimnazjum.

    > Odpowiedz mi na pytanie:
    > Czy jeżeli każę swojemu dziecku posprzątać kupę po kocie, którego
    > znalazło
    > na klatce i przytargało do domu, a dziecko odmówi wykonania polecenie i
    > będzie chciało wyjść, mam prawo stanąć w drzwiach i ucieczkę mu
    > uniemożliwić?

    Ucieczka polega na tym, że ktoś kogoś goni. Inaczej, jest to szybkie
    oddalenie się :-)
    A poważnie, to teoretycznie w tym celu nie masz prawa i powinieneś się
    zwrócić do Sądu Rodzinnego w związku z zaobserwowaniem objawów
    demoralizacji dziecka nie wykonującego poleceń rodziców. Wiem, że to
    głupie, ale nie ja tę ustawę układałem. Mógł byś to dziecko zatrzymać by
    zapobiec wpadnięciu pod samochód, przeziębieniu się itd. Za karę Ci nie
    wolno. Praktykę znam, więc daruj sobie wywody pedagogiczne.

    > To będę się tłumaczył analogicznie jak policjant pomówiony przez
    > podejrzanego.

    Ale za policjantem stoi ustawa upoważniająca go do czasowego pozbawienia
    wolności zatrzymanego. Za Tobą nic nie stoi. Próżnia.

    > Jestem gotów dla dobra dziecka podjąć to ryzyko. Zresztą nastawienie
    > społeczeństwa zaczyna się zmieniać i dziennikarze nie są już tak skłonni
    > krzyżować nauczyciela próbującego wprowadzić do szkoły choć trochę
    > dyscypliny. Ludzie uświadomili sobie, że w szkole nie ma miejsca na
    > anarchię i demonstracyjne nieposłuszeństwo. Godzi to w sam sens istnienia
    > szkoły.

    Obyś nie poległ na tym froncie.

    > Czyli które działania tej pani pokazane na wizji uznajesz za nielegalne?

    Nie oglądam tego zbyt często. Nie przypominam sobie, by zamykała ona te
    pociechy za karę albo się z nimi biła. Skoro tak piszesz, to zakładam, że
    tak czyni.

    > Time-out Nie jest bezprawnym pozbawieniem wolności. Art. 12 ust. 2 Karty
    > nauczyciela.

    Szer ja Cię bardzo proszę, Nie pisz głupot. W którym miejscu masz tam
    upowaznienei do zatrzymania osoby? Takimi przepisami są przykładowo:
    - art. 15.1. pkt. 2-3 Ustawy o Policji,
    - art. 11.1 pkt 5 Ustawy o Straży Granicznej,
    - art. 22 Ustawy o zdrowiu Psychicznym,
    - art. 40.1. pkt 3 i następne,
    - art. 40 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

    Celowo wypisałem Ci stosowne unormowania dotyczące zupełnie różnych
    przypadków, byś mógł prześledzić, jak to musiało by wyglądać w ustawie,
    gdyby nauczyciel miał prawo pozbawić wolności ucznia. Musi być jasno
    napisane kto, w jakich przypadkach i do kogo się należy ewentualnie
    odwoływać. Przy pozbawieniu wolności Nie ma miejsca na żadne ogólnie
    obowiązujące wytyczne pedagogiczne, choćby były opatrzone parafami 100
    profesorów pedagogiki i samego Prezydenta RP.
    > Przy każdej czynności, przy każdej nawet luźnej rozmowie musi być
    > pedagog?

    No, na ulicy sobie z dzieckiem porozmawiać możesz oczywiście, jak do Ciebie
    podejdzie i poprosi o pomoc. Wszystko poza tym to w obecności pedagoga albo
    rodzica.

    > Ale potraficie się wybronić, prawda? Sąd ocenia jakoś wiarygodność waszą
    > wiarygodność pomawiającej, hm? Czy to już sytuacja bez wyjścia dla
    > pomówionego policjanta, czy od razu okrzykuje się go zboczeńcem i
    > krzyżuje?

    No, ale jakbyś tak bez podstawy taką osobę zatrzymał, to dobrze będzie, jak
    siedzieć policjant Nie pójdzie.

    Przy czym ja wiem, że wielu pedagogom nawet do głowy Nie przyjdzie, że są
    inne niż ich zarządzenia przepisy prawa. Powoli się to zmienia.