  • 21. Data: 2006-06-24 19:55:17
    Temat: Re: Boundle... czy oprogramowanie boundle jest 'pelnoprawne'?
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    > Art. 23.
    > 1.Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać [...]
    > Art. 77
    > Do programów komputerowych nie stosuje się przepisów [...], art. 23

    A karą za takie skorzystanie jest?

    > Kopia pochodząca z przestępstwa, tj. nielegalnie powielona.

    Nielegalnie, czyli? Bo jeżeli masz na myśli art. 117, to tam jest
    ,,zwielokrotniona bez uprawnienia''. Uprawnienie takie może nadać
    zarówno ustawa (np. cytowany art. 23), jak i umowa.

    > Jeśli posiadasz legalną kopię programu, czyt. powieloną zgodnie z
    > licencją nadaną przez autora programu.

    No, to o to mi cały czas chodzi! *Licencja* określa, która kopia jest
    legalna a która nie.

    > Ale to już policji nie interesuje, gdyż karane jest nielegalne
    > posiadanie, rozpowszechnianie i powielanie.

    A ściślej, to karalne jest: utrwalanie lub zwielokrotnianie (w celu
    rozpowszechnienia, i bez uprawnień), oraz nabywanie, pomaganie w zbyciu
    albo przyjmowanie w ten sposób rozpowszechnionych utworów (tzn.
    rozpowszechnionych bez uprawnień).

    Czyli znowu trzeba odwołać się do licencji.

    > Oczywiście zgoda, są programy, które np. kupuje się płacą kartą, ściąga
    > z internetu i wpisuje uzyskany kod. Czy też nabywa licencję na użytkowanie
    > na 10 komputerach, posiadając jeden nośnik. Ale zwróć uwagę na jedno. Żaden
    > zapis ustawy nie zmusza do posiadania licencji na posiadanie. Mowa jest o
    > licencji na rozpowszechnianie. Więc to, że Ty posiadając licencje potrafisz
    > udowodnić, że 10 kopii które posiadasz są legalne, nie oznacza jeszcze, że
    > ktoś, kto posiada legalny nośnik, posiada go nielegalnie.

    No, to właśnie próbuję udowodnić. Posiadanie bądź nie oryginalnej płytki
    nie jest *żadnym* wyznacznikiem odpowiedzialności karnej.

    > Rozważmy inny problem, ściągasz legalnie z sieci np. TotalCommandera,

    Pozwól, że wpierw dokończymy rozważać ten, jeżeli oczywiście masz na to
    ochotę ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 22. Data: 2006-06-24 22:20:52
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości

    > A karą za takie skorzystanie jest?

    Art 278 par. 2

    Art. 278.
    § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy
    program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    > Nielegalnie, czyli? Bo jeżeli masz na myśli art. 117, to tam jest
    > ,,zwielokrotniona bez uprawnienia''. Uprawnienie takie może nadać
    > zarówno ustawa (np. cytowany art. 23), jak i umowa.

    Ale w cyt. art. 23, jest zaostrzenie, że kopia taka nie może być
    użytkowana oddzielnie.

    > No, to o to mi cały czas chodzi! *Licencja* określa, która kopia jest
    > legalna a która nie.

    I tak i nie, bo licencje można uzyskać na prawo rozpowszechniania, lub
    używania, ale w ustawie jest jeszcze coś takiego jak "nabycie egzemplarza
    utworu". Jeśli licencja zawsze była by wymagana, to po zakupie książki
    musiał byś uzyskać licencje na jej przeczytanie, a nabywając obraz, na jego
    prezentowanie. Idiotyczne prawda? Czyli podsumowując licencja, to taka umowa
    na rozpowszechnianie, lub użytkowanie danego dzieła. Z tym, że jeśli nabyłem
    egzemplarz utworu, to go nabyłem poprzez umowę kupna i mogę legalnie go
    posiadać. Natomiast to, że użytkujesz nabyty egzemplarz utworu komercyjnie,
    chociaż w licencji jest napisane co innego, to już nie działka policji, ani
    kk, tylko prawa cywilnego.

> [...]
    > albo przyjmowanie w ten sposób rozpowszechnionych utworów (tzn.
    > rozpowszechnionych bez uprawnień).
    >
    > Czyli znowu trzeba odwołać się do licencji.

    Nie, jeśli posiadasz nośnik i np. fakturę, to ciężko ci zarzucić, że
    posiadasz program nielegalnie, chociaż używasz go niezgodnie z umową.

    > No, to właśnie próbuję udowodnić. Posiadanie bądź nie oryginalnej płytki
    > nie jest *żadnym* wyznacznikiem odpowiedzialności karnej.

    To może dla odmiany ty wskażesz na zapis w KK, który karze sam fakt
    użytkowania programu niezgodnie z licencją. Karalne jest tylko posiadanie,
    powielanie i rozpowszechnianie. A chyba zgodzisz się, że nie da się posiadać
    nielegalnie czegoś, co się legalnie kupiło w sklepie na fakturę.... Jeśli
    uważasz inaczej, to przy nast. zakupie książki w księgarni, nie zapomnij
    się upomnieć o licencję na użytkowanie. Absurd? No właśnie absurd, a
    programy komputerowe chroni te samo prawo autorskie. Więc dlaczego w
    stosunku do programów komputerowych uważasz, że posiadanie licencji jest
    niezbędne?

    Posiadanie oryginalnego nośnika jest jednym z wielu sposobów na
    udowodnienie, że posiadasz
    program legalnie. Oczywiście możesz nie posiadać nośnika i udowodnić to np.
    za pomocą faktury, licencji, umowy, umowy o dzieło itd. Tym nie mniej sam
    nośnik wystarcza abyś był czysty jeśli chodzi o prawo karne. Z tym, że fakt
    bycia w zgodzie z prawem karnym wcale nie oznacza, że jesteś w zgodzie z
    umową cywilną, którą zawarłeś poprzez instalacje programu. Ale to już nie
    leży w kompetencji policji i prokuratury. I nie jest czynem zabronionym.

    > Pozwól, że wpierw dokończymy rozważać ten, jeżeli oczywiście masz na to
    > ochotę ;)

    Mam, ale jedno z drugim jest powiązane. Nie da się posiadać nielegalnie
    czegoś w czego posiadanie wszedłeś zgodnie z prawem. No może poza
    przypadkami nieświadomego paserstwa.

  • 23. Data: 2006-06-25 11:17:11
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Widzisz, bo to jest tak, papier wszystko przyjmie. Natomiast zapisy
    > umowy niezgodne z ustawą są nieważne. Mówi o tym nawet ustawa o prawach
    > autorskich:
    >
    > Art. 76
    >
    > Postanowienia umów sprzeczne z art. 75 ust. 2 i 3 są nieważne. Wynika
    > tego między innymi, że zawsze masz prawo stworzyć sobie kopię
    > bezpieczeństwa, bez względu na to co sobie wymyśli druga strona umowy oraz
    > kilka innych rzeczy.

    Najbardziej interesują mnie te inne rzeczy. Możesz napisać coś więcej,albo
    gdzie tego szukać? Co np z prawem odsprzedaży licencji?
    Chciałam kupić parę podstawowych programów graficznych, ale nie jestem
    prawnikiem tylko grafikiem....
    Swoją drogą czytałam kiedyś licencję Corel Draw (np obostrzenie dotyczące
    stosowania klipartów: dopuszczalna wielkość, sposób zastosowania itp) i
    jeszcze nie spotkałam nikogo kto by się tym przejmował lub nawet słyszał o
    tym.Wystarczy zresztą przejść po miescie i obejrzeć szyldy i sklepy , ale to
    już dygresja
    Wg strony BSE jeśli kupię tegoPhotoshopa z Allegro(599zl wersja retail) to
    ponieważ rózni się on znacznie ceną od wersji box powinnam domniemywać, ze
    mogę odpowiadać za paserstwo, chociaż dostanę orginalny nośnik (wg www.wimal
    jest to orginalny produkt Adobe tyle że nielegalny w Polsce) i fakturę. No
    więc zastanawiam się czy nie kupić pirata za 20 zł skoro i tak obydwa sa
    nielegalne...albo wersję edu?
    chętnie zapytałabym BSA o opinie, ale oni chyba nie udzielają takich
    informacji
    TMK

  • 24. Data: 2006-06-25 11:57:37
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "TMK" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Najbardziej interesują mnie te inne rzeczy. Możesz napisać coś więcej,albo
    > gdzie tego szukać? Co np z prawem odsprzedaży licencji?

    http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedo
    zwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/

    http://tinyurl.com/ajpfk

> [...]

    > więc zastanawiam się czy nie kupić pirata za 20 zł skoro i tak obydwa sa

    Jeśli coś kupiłeś legalnie na fakturę i firma od której to kupiłeś nie
    ukradła tego,
    to napewno nie możesz być oskarżony o paserstwo. Jeśli natomiast produkt
    został wprowadzony na rynek polski, wbrew woli producenta, to jest to sprawa
    pomiędzy producentem, a dystrybutorem. Jeśli będziesz miał fakturę z Polski,
    to moim zdaniem używasz go w Polsce legalnie. Co więcej jeśli nie było w
    niej polskiej umowy, to wcale nie musisz się silić, by umowę angielską
    tłumaczyć, aby cokolwiek z niej zrozumieć.

    > chętnie zapytałabym BSA o opinie, ale oni chyba nie udzielają takich
    > informacji

    Oj udzielają, tylko ich odpowiedzi sugerują taki stan jaki oni chcieli
    by, aby był, natomiast nie taki stan prawny, jaki w rzeczywistości jest.
    Jeszcze raz powtarzam, sama idea licencji do egzemplarza utworu jest
    idiotyczna, kupujesz książkę i nie ma licencji, kupujesz płytę z muzyką i
    nie ma licencji, kupujesz spodnie lub samochód i nie ma licencji, dlaczego w
    przypadku programów mają być ważne licencje, jeśli chroni je to samo prawo
    autorskie? To samo dotyczy zbycia, jeśli kupisz coś legalnie w sklepie, nie
    ważne, czy to samochód, czy paczka chusteczek, czy jakaś książka lub płyta,
    czy istnieje jakiekolwiek prawo, które zabraniało by ci zbyć rzecz, którą
    legalnie kupiłeś? Ciekawe kiedy dożyjemy czasów, że kupując pralkę otrzymamy
    licencję która pozwali nam jej używać tylko 3x w tygodniu, a jak chcemy ją
    używać częściej, to musimy dokupić licencję na upgrade do wersji prof.
    A co z konstytucją, która gwarantuje nam wolność? Czy to jest jeszcze
    wolność, gdy musimy się pytać kogokolwiek, o możliwość zbycia czegoś co
    legalnie kupiliśmy?

    BTW. czy słyszał ktokolwiek o procesie przeciwko użytnikowi, który np. do
    działalności zarobkowej używał wersji edu, bądz nielegalnej wg BSA na
    terenie Polski wersji bundle???

  • 25. Data: 2006-06-25 12:59:50
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "TMK" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedo
    zwolone_klauzule/rejestr
    _klauzul_niedozwolonych/

    > http://tinyurl.com/ajpfk

    Niestety tu nie znalazłam tego co mnie interesuje,chociaż strona bardzo
    ciekawa.

> [...]

    > A co z konstytucją, która gwarantuje nam wolność? Czy to jest jeszcze
    > wolność, gdy musimy się pytać kogokolwiek, o możliwość zbycia czegoś co

    Tu się niezgodzę Kupuję 2 butelki wódki, okazuje się ,ze niedobra i
    chciałabym legalnie sprzedać pozostałą. Albo zostały mi drogie lekarstwa po
    kuracji i chciałabym je legalnie sprzedać..
    Jeśli chodzi o ksiązki to masz rację, ale byłaby niezła sensacja, gdyby
    jakieś BSA chodziło po akademikach i szukało skserowanych książek. Mam kilka
    skserowanych książek przyjdzie BSA i.... Jedna ma ponad 25 lat,ale chyba
    bezpieczniej trzymać w szafie 25 letniego trupa bo na morderstwo jest zdaje
    się przedawnienie...
    Książkę mogę zresztą komuś podarować, pozyczyć, nagrać sobie na głos na
    magnetofonie... a może nie mogę?

    > BTW. czy słyszał ktokolwiek o procesie przeciwko użytnikowi, który np.
    do
    > działalności zarobkowej używał wersji edu, bądz nielegalnej wg BSA na
    > terenie Polski wersji bundle???
    BSA to w ogóle jakiś dziwny twór prawie jak czarna wołga. O ile często
    słychać o poczynaniach policji w tym względzie tzn łapania piratów i też
    końcowych odbiorców pirackich programów i nawet często podawane są
    konkretne wyroki , o tyle BSA to podobno, slyszano, chyba prawdopodobnie....
    NIgdzie żadnych konkretów kogo,i za co ukarano...
    TMK

  • 26. Data: 2006-06-25 14:54:52
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Niestety tu nie znalazłam tego co mnie interesuje,chociaż strona bardzo
    > ciekawa.

    No jeszcze żaden przedstawiciel ustawowy producenta oprogramowanie nie
    odważył się pozwać kogokolwiek do sądu powołując się na różne klauzule
    umowne zawarte w licencji, jeśli by to zrobił, to posypały by się i
    zabronione klauzule dot. oprogramowania. W tym rejestrze znajdują się tylko
    klauzule, których bezprawność została potwierdzona wyrokiem. Nie znaczy to,
    że jak jakiegoś zapisu tam nie ma, to jest on zgodny z prawem.

> [...]
    > po
    > kuracji i chciałabym je legalnie sprzedać..

    Ale tutaj obowiązują obostrzenia ustawowe dot. obrotu towarami
    akcyzowymi, tak samo z lekarstwami. Nikt jednak nie zabroni dać Ci tej
    flaszki komuś na imieniny, po tym jak odstała u Ciebie w barku. Jak również
    nikt Ci nie zabroni oddać lekarstwo innej osobie potrzebującej. Natomiast
    niektóre licencje zabraniają tego.

> [...]
    > zdaje
    > się przedawnienie...
    > Książkę mogę zresztą komuś podarować, pozyczyć, nagrać sobie na głos na

    Oczywiście, że możesz, tak samo jak możesz muzykę nagraną na CD,
    zamienić na format MP3 i słuchać w pendrive. lub też wykonać sobie kopię
    bezpieczeństwa płyty CD, aby oryginał nie ścierwił Ci się w samochodzie.

    Art. 23.
    1.Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu. [...]
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedyńczych
    egzemplarzy utworów
    przez krąg osobób pozostających w związku osobistym, w szczególności
    pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    Art. 23(1) Nie wymaga zezwolenia twórcy przejściowe lub incydentalne
    zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego, a
    stanowiące integralną i podstawową część procesu technologicznego oraz
    mające na celu wyłącznie umożliwienie:

    1) przekazu utworu w syst. teleinformatycznym pomiędzy osobami trzecimi,
    przez pośrednika lub
    2) zgodnego z prawem korzystania z utworu

  • 27. Data: 2006-06-26 07:10:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Widzisz, bo to jest tak, że panów z BSA zostawia się za drzwiami,
    > policję wpuszcza do środka.

    Nie jest to takie proste, bo policja ma prawo wejść ze swoim
    rzeczoznawcą. A tak się dziwnie składa, że zazwyczaj rzeczoznawca jest
    z BSA. Co moim zdaniem można uważac za przejaw klasycznej korupcji.

  • 28. Data: 2006-06-26 07:12:29
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Jeśli do użytkowania programu konieczna jest jego
    > instalacja, to nikt Ci nie zarzuci, że instalując program powieliłeś
    > go. I na tym kończy się odpowiedzialność karna. Dalej wchodzimy już w
    > aspekty prawa cywilnego, które policję mało obchodzą, a właściwie mało
    > powinny obchodzić.

    To ostanie zdanie nie jest do końca prawdą, bo pokrzywdzony ma prawo
    zwrócić się do policji o zabezpieczenie dowodów, które potem wykorzysta
    w sprawie cywilnej.

  • 29. Data: 2006-06-26 12:38:25
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    >>> 1.Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać [...]
    > Art 278 par. 2

    Spokojnie spokojnie, zupełnie inna ustawa, nie mająca wiele wspólnego
    z PA. Ponawiam pytanie, jaka karą zagrożone jest złamanie art. 23 ustawy
    o PA? Załóżmy, że kolega kopiuje dla mnie program. W przypadku A niech
    to będzie Windows, a w przypadku B jakiś inny program, którego licencja
    zezwala na takie kopiowanie. I co, zarówno moja odpowiedzialność karna
    (118) jak i jego (116, 117) zależy od licencji czy nie? Nawet jak ja
    będę odpowiadał z 278kk, to tam też jest ,,zgoda osoby uprawnionej''. I
    między innymi w licencji mogę tą zgodę otrzymać.

    > Ale w cyt. art. 23, jest zaostrzenie, że kopia taka nie może być
    > użytkowana oddzielnie.

    Tego nie rozumiem, ja chciałem żebyś uściślił znaczenie słowa nielegalnie w:
> [...]

    > I tak i nie, bo licencje można uzyskać na prawo rozpowszechniania,
    > lub używania, ale w ustawie jest jeszcze coś takiego jak "nabycie

    A możesz mi pomóc to w tej ustawie znaleźć?

    [ciach]

    > Nie, jeśli posiadasz nośnik i np. fakturę, to ciężko ci zarzucić, że
    > posiadasz program nielegalnie, chociaż używasz go niezgodnie z umową.

    Co rozumiesz przez *nielegalne posiadanie*? Bo jeżeli chodzi Ci o
    złamanie PA (konkretnie: 116, 117 lub 118), to jak już mówiłem
    *posiadanie* nie jest tam w ogóle penalizowane. Jest nabywanie (skoro
    masz fakturę, to nabyłeś) utworu ,,zwielokrotnionego bez uprawnienia''.
    Rzeczy o których wspominasz (tj. faktura, nośnik) jedynie
    uprawdopodobniają, że utwór został zwielokrotniony zgodnie z prawem.
    I tak, można Ci zarzucić, że nabyłeś program nielegalnie jak masz
    fakturę, nośnik, nalepkę i żółtą czapeczkę. Po szczegóły zapraszam do
    art. 118.

    > To może dla odmiany ty wskażesz na zapis w KK, który karze sam fakt
    > użytkowania programu niezgodnie z licencją.
    > Karalne jest tylko posiadanie, powielanie i rozpowszechnianie.

    No, niech Ci już będzie ten 278: ,,Kto bez zgody osoby uprawnionej
    uzyskuje cudzy program komputerowy''. Załóżmy, że ja jestem ,,osobą
    uprawnioną'', i nie chcę żeby Nowak miał mój program. Nowak dostaje
    *nośnik* w prezencie od Malinowskiego. Jest przestępstwo czy nie? Bo o
    ile Malinowski jest uprawniony do dysponowania swoim nośnikiem, to
    programem już nie bardzo (i zgadza się na to w licencji).

    A co jest karalne w świetle ustawy o PA, to już pisałem. Samo
    *posiadanie* imho nie (chociaż mogę się mylić, wydaje mi się że można
    coś posiadać, wcześniej tego nie nabywając, np. coś znaleźć).

    > A chyba zgodzisz się, że nie da się posiadać nielegalnie czegoś, co się
    > legalnie kupiło w sklepie na fakturę....

    No, oczywiście że można. Jak sam słusznie zauważasz jest to paserstwo.

> [...]
    > No właśnie absurd, a programy komputerowe chroni te samo prawo
    > autorskie. Więc dlaczego w stosunku do programów komputerowych uważasz,

    W ogóle tak nie uważam. Mówię tylko, że od licencji między innymi zależy
    odpowiedzialność karna z par. 116, 117, 118 PA i 278 KK.

    > Posiadanie oryginalnego nośnika jest jednym z wielu sposobów na
    > udowodnienie, że posiadasz program legalnie. Oczywiście możesz
    > nie posiadać nośnika i udowodnić to np. za pomocą faktury,

    Nigdzie, w żadnej ustawie nie ma definicji ,,oryginalnego nośnika''.
    Dlaczego? Bo to producent definiuje, jakie cechy i zabezpieczenia dodaje
    do nośnika. Podobna sytuacja jest teraz przy towarach imitujących znane
    marki. Producenci organizują szkolenia dla Policji w odróżnianiu
    podróbek od oryginałów.

    > licencji, umowy, umowy o dzieło itd. Tym nie mniej sam nośnik
    > wystarcza abyś był czysty jeśli chodzi o prawo karne.

    Nie wystarcza. Sam nośnik tylko uprawdopodobnia.

> [...]

    > nielegalnie czegoś w czego posiadanie wszedłeś zgodnie z prawem.
    > No może poza przypadkami nieświadomego paserstwa.

    No i dokładnie tu mamy do czynienia z takim przypadkiem!
    Możesz mieć oryginały, faktury, nalepki i co tam jeszcze, jak okaże się
    że nośnik był rozpowszechniony ,,bez uprawnień'' to wtopiłeś.

  • 30. Data: 2006-06-26 12:53:51
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Nie jest to takie proste, bo policja ma prawo wejść ze swoim
    > rzeczoznawcą. A tak się dziwnie składa, że zazwyczaj rzeczoznawca jest
    > z BSA. Co moim zdaniem można uważac za przejaw klasycznej korupcji.

    Rzeczoznawca musi być bezstronny, jeśli rzeczoznawca jest na usługach
    firmy, będącej stroną w sprawie, to już bezstronny nie jest.