  • From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Boundle... czy oprogramowanie boundle jest 'pelnoprawne'?
    Date: Sun, 25 Jun 2006 13:57:37 +0200

    Użytkownik "TMK" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:e7lrfl$abl$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Najbardziej interesują mnie te inne rzeczy. Możesz napisać coś więcej,albo
    > gdzie tego szukać? Co np z prawem odsprzedaży licencji?

    http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedo
    zwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/

    http://tinyurl.com/ajpfk

    > Chciałam kupić parę podstawowych programów graficznych, ale nie jestem
    > prawnikiem tylko grafikiem....

    > Wg strony BSE jeśli kupię tegoPhotoshopa z Allegro(599zl wersja retail) to
    > ponieważ rózni się on znacznie ceną od wersji box powinnam domniemywać, ze
    > mogę odpowiadać za paserstwo, chociaż dostanę orginalny nośnik (wg
    > www.wimal
    > jest to orginalny produkt Adobe tyle że nielegalny w Polsce) i fakturę. No
    > więc zastanawiam się czy nie kupić pirata za 20 zł skoro i tak obydwa sa
    > nielegalne...albo wersję edu?

    Jeśli coś kupiłeś legalnie na fakturę i firma od której to kupiłeś nie
    ukradła tego,
    to napewno nie możesz być oskarżony o paserstwo. Jeśli natomiast produkt
    został wprowadzony na rynek polski, wbrew woli producenta, to jest to sprawa
    pomiędzy producentem, a dystrybutorem. Jeśli będziesz miał fakturę z Polski,
    to moim zdaniem używasz go w Polsce legalnie. Co więcej jeśli nie było w
    niej polskiej umowy, to wcale nie musisz się silić, by umowę angielską
    tłumaczyć, aby cokolwiek z niej zrozumieć.

    > chętnie zapytałabym BSA o opinie, ale oni chyba nie udzielają takich
    > informacji

    Oj udzielają, tylko ich odpowiedzi sugerują taki stan jaki oni chcieli
    by, aby był, natomiast nie taki stan prawny, jaki w rzeczywistości jest.
    Jeszcze raz powtarzam, sama idea licencji do egzemplarza utworu jest
    idiotyczna, kupujesz książkę i nie ma licencji, kupujesz płytę z muzyką i
    nie ma licencji, kupujesz spodnie lub samochód i nie ma licencji, dlaczego w
    przypadku programów mają być ważne licencje, jeśli chroni je to samo prawo
    autorskie? To samo dotyczy zbycia, jeśli kupisz coś legalnie w sklepie, nie
    ważne, czy to samochód, czy paczka chusteczek, czy jakaś książka lub płyta,
    czy istnieje jakiekolwiek prawo, które zabraniało by ci zbyć rzecz, którą
    legalnie kupiłeś? Ciekawe kiedy dożyjemy czasów, że kupując pralkę otrzymamy
    licencję która pozwali nam jej używać tylko 3x w tygodniu, a jak chcemy ją
    używać częściej, to musimy dokupić licencję na upgrade do wersji prof.
    A co z konstytucją, która gwarantuje nam wolność? Czy to jest jeszcze
    wolność, gdy musimy się pytać kogokolwiek, o możliwość zbycia czegoś co
    legalnie kupiliśmy?

    BTW. czy słyszał ktokolwiek o procesie przeciwko użytnikowi, który np. do
    działalności zarobkowej używał wersji edu, bądz nielegalnej wg BSA na
    terenie Polski wersji bundle???