  • 11. Data: 2006-06-23 19:55:25
    Temat: Re: Boundle... czy oprogramowanie boundle jest 'pelnoprawne'?
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TMK" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:e7hgar$20f$1@nemesis.news.tpi.pl...

    a to przeczytałam http://www.bsa.org/poland/antipiracy/Piractwo.cfm ale to
    trochę takie ogólniki. Na paczcze cukierków sprzedawanych w Polsce zgodnie
    z prawem powinna być informacja po polsku. Ale kupwany soft w wersji
    angielskiej ma licencje najczęściej tylko po angielsku, a najczęściej aby w
    ogóle przeczytać licencje trzeba kupić program.(izatrudnić tłumacza
    przysięgłego,najlepiej z prawnikiem)
    TMK

  • 12. Data: 2006-06-23 21:43:55
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Piotr Kubiak napisał(a):

    > No, ale co lub kto jeśli nie umowa/producent nośnika określa, czy jest
    > on legalny czy nie?

    ma byc uzyskany od osoby uprawnionej.

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".

  • 13. Data: 2006-06-23 22:52:16
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Przemek R. napisał(a):

    > ma byc uzyskany od osoby uprawnionej.

    Uprawnionej do czego?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 14. Data: 2006-06-24 00:35:57
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości

    > No, ale co lub kto jeśli nie umowa/producent nośnika określa, czy jest
    > on legalny czy nie?

    Ale to już są kwestie umowne, które reguluje prawo cywilne. Natomiast
    policja zajmuje się wykroczeniami i przestępstwami. W związku z tym policji
    nie powinno obchodzić czy wersje OEM masz prawo użytkować np. po wymianie
    płyty głównej. Albo czy nalepkę masz na obudowie. Kupiłeś oryginalny nośnik
    i wg prawa karnego jesteś OK. Natomiast jeśli panowie z BSA chcą wytoczyć
    Ci proces, to niech znajdą dowody, a później wytoczą sprawę cywilną.
    Niestety organizacja ta wycwaniła się i wbrew prawu wchodzi do mieszkania w
    asyście policji. Jest to niezgodne z prawem, gdyż instytucja powołana do
    pomocy w śledztwie nie może być stroną w postępowaniu, a BSA jest prawnym
    przedstawicielem firm, które chroni. Niestety w Polsce nie ma przepisu,
    który zabraniał by przedstawiać dowody zebrane nielegalnie. To znacznie
    ostudziło by zapał tej firemki.

  • 15. Data: 2006-06-24 13:18:00
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

> [...]
    > wymianie płyty głównej. Albo czy nalepkę masz na obudowie. Kupiłeś
    > oryginalny nośnik i wg prawa karnego jesteś OK.

    Podstawę prawną poproszę. Serio. Ze szczególnym uwzględnieniem definicji
    tego ,,oryginalnego nośnika'', skoro wg. Ciebie posiadanie
    takowego zwalnia od odpowiedzialności. No, ew. w drugą stronę, wskaż
    artykuł który penalizuje posiadanie nośnika nieoryginalnego.

  • 16. Data: 2006-06-24 14:33:53
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > takowego zwalnia od odpowiedzialności. No, ew. w drugą stronę, wskaż
    > artykuł który penalizuje posiadanie nośnika nieoryginalnego.

    Ustawa o prawie autorskim ze szczególnym uwzględnieniem zapisów na temat
    oprogramowania komputerowego. W skrócie utwory rozpowszechnione można
    posiadać na własny użytek, lecz nie dotyczy to programów komputerowych.
    Wynika z tego, że możesz posiadać przegraną np. od siostry płytę z muzyką,
    film DVD, ale nie wolno Ci posiadać uzyskanego w ten sposób np. windowsa. A
    teraz w drugą stronę co jest karane: nielegalne posiadanie kopii programu.
    Jeśli masz płytę, która jest oryginalną płytą z programem, trudno Ci
    zarzucić, że posiadasz nielegalną kopię. Jeśli do użytkowania programu
    konieczna jest jego instalacja, to nikt Ci nie zarzuci, że instalując
    program powieliłeś go. I na tym kończy się odpowiedzialność karna. Dalej
    wchodzimy już w aspekty prawa cywilnego, które policję mało obchodzą, a
    właściwie mało powinny obchodzić.
    Jest inaczej, bo w przeszukaniach udział biorą pracownicy BSA, którzy są
    jednocześnie stroną w sporze. Jeszcze raz, karalne jest (dot. programów)
    nielegalne posiadanie, powielanie i rozpowszechnianie. Jeśli posiadasz
    oryginalną płytę z programem trudno Ci zarzucić którąkolwiek z tych
    czynności,. Co do umowy, to niech teraz producent programu spróbuje wykazać,
    że zawarłeś z nim umowę, niby zrobiłeś to podczas instalacji oprogramowania,
    ale pech polega na tym, że stwierdzasz, że to ktoś inny instalował te
    oprogramowanie i teraz niech powód wykaże, że było inaczej. Jeśli uważasz,
    że jest inaczej, to rozważ kazus, pewnej firmy, która miała legalne nośniki,
    natomiast nadgorliwy prokurator zarekwirował sprzęt, bo firma nie miała
    licencji na użytkowanie na terenie RP. Efekt jest taki, że teraz skarb
    państwa musi zapłacić horendalne odszkodowanie tej firmie, która z powodu
    zabrania im narzędzi pracy, zwyczajnie splajtowała.

  • 17. Data: 2006-06-24 14:52:18
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

> [...]
    > siostry płytę z muzyką, film DVD, ale nie wolno Ci posiadać uzyskanego w
    > ten sposób np. windowsa. A teraz w drugą stronę co jest karane:

    Podstawa prawna. Znaczy się zacytuj, z którego Twoim zdaniem bym
    odpowiadał jeżeli skopiowałbym Windowsa od kolegi.

    > Jeśli masz płytę, która jest
    > oryginalną płytą z programem, trudno Ci zarzucić, że posiadasz
    > nielegalną kopię.

    Co to jest nielegalna kopia?

    [ciach]

    > Jest inaczej, bo w przeszukaniach udział biorą pracownicy BSA, którzy są
    > jednocześnie stroną w sporze. Jeszcze raz, karalne jest (dot. programów)
    > nielegalne posiadanie, powielanie i rozpowszechnianie.

    No to ponownie, kiedy posiadanie jest legalne?

    >Jeśli posiadasz oryginalną płytę z programem trudno Ci zarzucić którąkolwiek
    > z tych czynności,.

    O tu się zgodzę, ,,oryginalny'' (w znaczeniu - ten wyprodukowany przez
    posiadacza PA) *uprawdopodobnia* korzystanie z programu zgodnie z
    licencją. Ale nie jest jego wyznacznikiem.

> [...]
    > terenie RP. Efekt jest taki, że teraz skarb państwa musi zapłacić
    > horendalne odszkodowanie tej firmie, która z powodu zabrania im narzędzi

    Rozpisałeś się, ale imho nie na temat. Dalej pytam, co to jest
    ,,oryginalny nośnik''? Wskaż metodę odróżniania nośnika oryginalnego, od
    nieoryginalnego. Zapewniam Cię, że są licencje, które pozwalają mi
    samodzielnie wypalić płytkę z programem ściągniętym z Internetu. I co,
    mam nieoryginalną płytkę? Tak. Mam ją nielegalnie? Nie. Bo wiesz co mnie
    wtedy chroni? *Licencja*, która mi na to zezwala. Zatem odpowiedzialność
    karna jest zależna od treści tej licencji.

  • 18. Data: 2006-06-24 14:59:32
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

> [...]

    > z tych czynności.

    O tu się zgodzę, ,,oryginalny'' (w znaczeniu - ten wyprodukowany przez
    posiadacza PA) nośnik *uprawdopodabnia* korzystanie z programu zgodnie z

  • 19. Data: 2006-06-24 16:07:07
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

  • 20. Data: 2006-06-24 16:39:51
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > angielskiej ma licencje najczęściej tylko po angielsku, a najczęściej aby
    > ogóle przeczytać licencje trzeba kupić program.(izatrudnić tłumacza

    Widzisz, bo to jest tak, papier wszystko przyjmie. Natomiast zapisy
    umowy niezgodne z ustawą są nieważne. Mówi o tym nawet ustawa o prawach
    autorskich:

    Art. 76

    Postanowienia umów sprzeczne z art. 75 ust. 2 i 3 są nieważne. Wynika z
    tego między innymi, że zawsze masz prawo stworzyć sobie kopię
    bezpieczeństwa, bez względu na to co sobie wymyśli druga strona umowy oraz
    kilka innych rzeczy.