  • From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Boundle... czy oprogramowanie boundle jest 'pelnoprawne'?
    Date: Sun, 25 Jun 2006 00:20:52 +0200

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości
    news:e7k5b3$2ro5$1@news2.ipartners.pl...

    > A karą za takie skorzystanie jest?

    Art 278 par. 2

    Art. 278.
    § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy
    program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    > Nielegalnie, czyli? Bo jeżeli masz na myśli art. 117, to tam jest
    > ,,zwielokrotniona bez uprawnienia''. Uprawnienie takie może nadać
    > zarówno ustawa (np. cytowany art. 23), jak i umowa.

    Ale w cyt. art. 23, jest zaostrzenie, że kopia taka nie może być
    użytkowana oddzielnie.

    > No, to o to mi cały czas chodzi! *Licencja* określa, która kopia jest
    > legalna a która nie.

    I tak i nie, bo licencje można uzyskać na prawo rozpowszechniania, lub
    używania, ale w ustawie jest jeszcze coś takiego jak "nabycie egzemplarza
    utworu". Jeśli licencja zawsze była by wymagana, to po zakupie książki
    musiał byś uzyskać licencje na jej przeczytanie, a nabywając obraz, na jego
    prezentowanie. Idiotyczne prawda? Czyli podsumowując licencja, to taka umowa
    na rozpowszechnianie, lub użytkowanie danego dzieła. Z tym, że jeśli nabyłem
    egzemplarz utworu, to go nabyłem poprzez umowę kupna i mogę legalnie go
    posiadać. Natomiast to, że użytkujesz nabyty egzemplarz utworu komercyjnie,
    chociaż w licencji jest napisane co innego, to już nie działka policji, ani
    kk, tylko prawa cywilnego.

    > A ściślej, to karalne jest: utrwalanie lub zwielokrotnianie (w celu
    > rozpowszechnienia, i bez uprawnień), oraz nabywanie, pomaganie w zbyciu
    > albo przyjmowanie w ten sposób rozpowszechnionych utworów (tzn.
    > rozpowszechnionych bez uprawnień).
    >
    > Czyli znowu trzeba odwołać się do licencji.

    Nie, jeśli posiadasz nośnik i np. fakturę, to ciężko ci zarzucić, że
    posiadasz program nielegalnie, chociaż używasz go niezgodnie z umową.

    > No, to właśnie próbuję udowodnić. Posiadanie bądź nie oryginalnej płytki
    > nie jest *żadnym* wyznacznikiem odpowiedzialności karnej.

    To może dla odmiany ty wskażesz na zapis w KK, który karze sam fakt
    użytkowania programu niezgodnie z licencją. Karalne jest tylko posiadanie,
    powielanie i rozpowszechnianie. A chyba zgodzisz się, że nie da się posiadać
    nielegalnie czegoś, co się legalnie kupiło w sklepie na fakturę.... Jeśli
    uważasz inaczej, to przy nast. zakupie książki w księgarni, nie zapomnij
    się upomnieć o licencję na użytkowanie. Absurd? No właśnie absurd, a
    programy komputerowe chroni te samo prawo autorskie. Więc dlaczego w
    stosunku do programów komputerowych uważasz, że posiadanie licencji jest
    niezbędne?

    Posiadanie oryginalnego nośnika jest jednym z wielu sposobów na
    udowodnienie, że posiadasz
    program legalnie. Oczywiście możesz nie posiadać nośnika i udowodnić to np.
    za pomocą faktury, licencji, umowy, umowy o dzieło itd. Tym nie mniej sam
    nośnik wystarcza abyś był czysty jeśli chodzi o prawo karne. Z tym, że fakt
    bycia w zgodzie z prawem karnym wcale nie oznacza, że jesteś w zgodzie z
    umową cywilną, którą zawarłeś poprzez instalacje programu. Ale to już nie
    leży w kompetencji policji i prokuratury. I nie jest czynem zabronionym.

    > Pozwól, że wpierw dokończymy rozważać ten, jeżeli oczywiście masz na to
    > ochotę ;)

    Mam, ale jedno z drugim jest powiązane. Nie da się posiadać nielegalnie
    czegoś w czego posiadanie wszedłeś zgodnie z prawem. No może poza
    przypadkami nieświadomego paserstwa.