    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Boundle... czy oprogramowanie boundle jest 'pelnoprawne'?
    Date: Sat, 24 Jun 2006 21:55:17 +0200

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    > Art. 23.
    > 1.Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać [...]
    > Art. 77
    > Do programów komputerowych nie stosuje się przepisów [...], art. 23

    A karą za takie skorzystanie jest?

    > Kopia pochodząca z przestępstwa, tj. nielegalnie powielona.

    Nielegalnie, czyli? Bo jeżeli masz na myśli art. 117, to tam jest
    ,,zwielokrotniona bez uprawnienia''. Uprawnienie takie może nadać
    zarówno ustawa (np. cytowany art. 23), jak i umowa.

    > Jeśli posiadasz legalną kopię programu, czyt. powieloną zgodnie z
    > licencją nadaną przez autora programu.

    No, to o to mi cały czas chodzi! *Licencja* określa, która kopia jest
    legalna a która nie.

    > Ale to już policji nie interesuje, gdyż karane jest nielegalne
    > posiadanie, rozpowszechnianie i powielanie.

    A ściślej, to karalne jest: utrwalanie lub zwielokrotnianie (w celu
    rozpowszechnienia, i bez uprawnień), oraz nabywanie, pomaganie w zbyciu
    albo przyjmowanie w ten sposób rozpowszechnionych utworów (tzn.
    rozpowszechnionych bez uprawnień).

    Czyli znowu trzeba odwołać się do licencji.

    > Oczywiście zgoda, są programy, które np. kupuje się płacą kartą, ściąga
    > z internetu i wpisuje uzyskany kod. Czy też nabywa licencję na użytkowanie
    > na 10 komputerach, posiadając jeden nośnik. Ale zwróć uwagę na jedno. Żaden
    > zapis ustawy nie zmusza do posiadania licencji na posiadanie. Mowa jest o
    > licencji na rozpowszechnianie. Więc to, że Ty posiadając licencje potrafisz
    > udowodnić, że 10 kopii które posiadasz są legalne, nie oznacza jeszcze, że
    > ktoś, kto posiada legalny nośnik, posiada go nielegalnie.

    No, to właśnie próbuję udowodnić. Posiadanie bądź nie oryginalnej płytki
    nie jest *żadnym* wyznacznikiem odpowiedzialności karnej.

    > Rozważmy inny problem, ściągasz legalnie z sieci np. TotalCommandera,

    Pozwól, że wpierw dokończymy rozważać ten, jeżeli oczywiście masz na to
    ochotę ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak