  • 1. Data: 2023-03-26 20:18:32
    Temat: oszustwo i portal "osłaniający" oszusta
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Zostałem oszukany na portalu aukcyjnym. Chcę złożyć zawiadomienie na
    policji. Kompletuję dokumentację. Nie widzę oferty oszusta na portalu
    aukcyjnym, w której byłem stroną. Portal odpisuje, że nie widzę, bo
    kapnęli się, że to oszust i podjęli pewne kroki na jego koncie (poza
    zablokowaniem :) ). Na moją prośbę o udostępnienie otrzymałem odpowiedź,
    że nie udostępnią mi, ale udostępnią np. na wniosek sądu. Jestem stroną
    transakcji i poszkodowanym. Czy mogę jakoś otrzymać jednak od portalu
    aukcyjnego widoku oferty, tak abym mógł umieścić ją w dokumentacji na
    policji? Jeśli tak, to jak uzasadnić taką prośbę do portalu?

    Krystek

  • 2. Data: 2023-03-26 20:32:18
    Temat: Re: oszustwo i portal "osłaniający" oszusta
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.03.2023 o 20:18, Krystek pisze:
> [...]
    > aukcyjnego widoku oferty, tak abym mógł umieścić ją w dokumentacji na
    > policji? Jeśli tak, to jak uzasadnić taką prośbę do portalu?

    Jeśli nie chcą to chyba nic nie poradzisz dopóki nie złożysz
    zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego. Wtedy
    teoretycznie zgłosi się do nich policja (jeśli to był czyn zabroniony).
    Jednak musisz się liczyć z tym, że będą cię zbywać, więc porostu wyślij
    zawiadomienie do kulsonów poleconym, wtedy zaproszę cię na konkretną
    godzinę (albo umorzą bez tego) i zostanie ci odpuszczone tradycyjne
    oczekiwanie przez dwie godziny aż ktoś zejdzie i spisze twoje zeznania w
    nadziei że sobie pójdziesz w diabły. Ale na cuda bym nie liczył - nie
    takie sprawy kończyły się umorzeniem z powodu niewykrycia sprawcy.

    PS - sprawdź w mejlach czy jakieś potwierdzenie nie przyszło.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 3. Data: 2023-03-26 21:27:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > aukcyjnego widoku oferty, tak abym mógł umieścić ją w dokumentacji na
    > policji? Jeśli tak, to jak uzasadnić taką prośbę do portalu?

    Zapytaj ich, co zrobili, bo na 99% namierzyli sprawcę i wysłali
    zawiadomienie o przestępstwie do jednostki, na której terenie wg ich
    ustaleń działa. Za jakiś czas Policja poprosi Cię o zgłoszenie się i
    złożenie zeznań.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-03-26 21:38:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.03.2023 o 20:32, Shrek pisze:

> [...]
    > nadziei że sobie pójdziesz w diabły. Ale na cuda bym nie liczył - nie
    > takie sprawy kończyły się umorzeniem z powodu niewykrycia sprawcy.

    Oszustwem jest zawarcie umowy ze z góry powziętym zamiarem niewywiązania
    się z niej. Bo samo niewywiązanie, to delikt cywilnoprawny. Dlatego
    niechęć Policji do pochopnego przyjmowania zgłoszenia o niewłaściwej
    jakości przysłanego towaru, albo zgoła nie przysłaniu go w ogóle.

    Zamiast pajacować z poleconym łatwiej ePUAP albo emailem wysłać. Ma to
    tę zaletę, że sprawa zostanie komuś przydzielona i to referent przyjmie
    zawiadomienie. Inaczej przyjmie losowa osoba mająca akurat dyżur, która
    nie musi być specjalistą od zagadnienia. Może być specem od rozbojów,
    czy zgoła poszukiwań osób, doskonałym ekspertem w swojej dziedzinie, ale
    o OLX, czy ALLEGRO nie mającym zielonego pojęcia. To wówczas nie wróży
    sukcesu.

    > PS - sprawdź w mejlach czy jakieś potwierdzenie nie przyszło.

    Jeszcze czasem wyszukiwarki lubią zarchiwizować oferty. Są serwisy
    archiwizujące. Jeśli to nie było dawno, to czasem i na dysku samej
    ofiary może być zachowane. Z przeglądarki, z której się korzystało warto
    wpisać "Ctrl + h" i poszukać.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2023-03-26 21:46:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Oszustwem jest zawarcie umowy ze z góry powziętym zamiarem niewywiązania
    > się z niej. Bo samo niewywiązanie, to delikt cywilnoprawny.

    No więc mu piszę, żeby się nie nastawiał specjalnie, bo zaprosicie
    delikwenta on powie że nie chciał i umorzycie. Albo nie odbierze
    poleconego i powiecie, ze nie wiadomo kto to, bo nie ustaliliscie.

    > Dlatego
    > niechęć Policji do pochopnego przyjmowania zgłoszenia o niewłaściwej
    > jakości przysłanego towaru, albo zgoła nie przysłaniu go w ogóle.

    Ta, bo całą resztę przyjmujecie bez kolejki i nie ma czekania po dwie
    godziny, że może sobie pójdzie;)

    > Zamiast pajacować z poleconym łatwiej ePUAP albo emailem wysłać.

    A co jest "pajacowanego" w poleconym? Jak ma ePUAP to niech śle. Zawsze
    wygodniej. Choć z drugiej strony jak dzwoniłem do kastastru to pani mi
    powiedziała, zebym nie pajacował epłapem tylko przyjechał to mi od ręki
    zrobią, bo epłap nie ma komu czytać. Co może być prawdą, bo jak wysłałem
    do straży miejskiej to jak kamień w wodę - za chwilę się przedawni;)
    Mailem to nie polecam - teoretycznie nikt nie ma obowiązku tego czytać.
    Polecony albo epuap.

> [...]
    > archiwizujące. Jeśli to nie było dawno, to czasem i na dysku samej
    > ofiary może być zachowane. Z przeglądarki, z której się korzystało warto

    Raczej w keszu już nie będzie - jak ma linka to można spróbować
    waybackmachine.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 6. Data: 2023-03-26 22:09:33
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > niechęć Policji do pochopnego przyjmowania zgłoszenia o niewłaściwej
    > jakości przysłanego towaru, albo zgoła nie przysłaniu go w ogóle.

    Moja żona bujała się jakiś czas temu ze sklepem z ciuszkami gdzie
    nie przysłano zamówienia za niecałe 200zł. Groźby zgłoszenia
    na policję i jakieś wezwania nie odnosiły skutku. Namawiałem małżonkę,
    żeby normalnie zgłosić na policję, ale w zasadzie uznała, że szkoda jej
    czasu.
    Tym samym proceder ze strony sklepu okazał czasowo się zyskowny.
    A niewiadomo ilu jest takich co się nie zgłaszaja, bo dla 100zł szkoda
    im czasu.
    Ale po jakimś negatywnym komentarzu na fb zwrócili pieniądze.
    Po obserwacji tego sklepu dłuższej okazało się, że mają więcej takich
    naciągniętych klientów, niektórym oddają a niektórym dopiero
    jak zgłosza na policję i dzwoni już funkkcjonariusz wypytać.
    Jest chyba nawet grupa oszukanych zorganizowana na fb,
    nawet chyba TVN kręcił jakiś materiał. Policji musi być temat
    znany, ale nic nie mogą. Czy takie sprzedawanie ale zamiarem wydojenia
    klienta jak się nie upomni to już jest oszustwo czy jeszcze nie?

  • 7. Data: 2023-03-26 22:20:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.03.2023 o 22:09, cef pisze:
    > Policji musi być temat
    > znany, ale nic nie mogą. Czy takie sprzedawanie ale zamiarem wydojenia
    > klienta jak się nie upomni to już jest oszustwo czy jeszcze nie?

    No oczywiście że nie. Co innego jakby za blisko miesięcznicy podeszli.

    Problemem policjanta nie jest przestępca, bo ten jest dla niego zupełnie
    obojętny i niegroźny. Problemem jest taki obywatel jak ty co się weźmie
    uprze i kulson miałby ruszyć dupę i coś zrobić:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 8. Data: 2023-03-26 22:22:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.03.2023 o 22:09, cef pisze:
    > Czy takie sprzedawanie ale zamiarem wydojenia klienta jak się nie
    > upomni to już jest oszustwo czy jeszcze nie?

    Jeśli udowodnisz zamiar, to oszustwo. Dlatego właśnie łatwiej to zrobić
    OLX, czy ALLEGRO,. bo oni widzą wiele skarg i widza, czy sprzedający
    generalnie towaru nie wysyła, czy na 1.000 transakcji jedna ma jakiś
    problem. Zawiadamiający nie ma tego jak ustalić.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2023-03-26 22:28:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > generalnie towaru nie wysyła, czy na 1.000 transakcji jedna ma jakiś
    > problem. Zawiadamiający nie ma tego jak ustalić.

    Dlatego łatwiej to zrobić OLX czy allego, bo wam ciężej ich spuścic na
    drzewo bo mają prawników. Przecież możecie o te dane wystąpić albo wręcz
    są widoczne na portalu. Robić się wam nie chce, to pytacie delikwenta,
    on mówi że nie chciał i umorzonko w oczekiwaniu na emkę - o ile w ogóle
    dojdziecie kto to i nie będziez powodu niewykrycia sprawców jak ma adres
    na portlu zarejstrowany na dworcową toaletą.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 10. Data: 2023-03-26 22:44:37
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > generalnie towaru nie wysyła, czy na 1.000 transakcji jedna ma jakiś
    > problem. Zawiadamiający nie ma tego jak ustalić.

    To chyba bardziej kwestia rozgarnięcia funkcjonariuszy,
    bo tych zgłoszeń już są dziesiątki a nie jedno na tysiąc.
    Policjant dzwoni do sklepu i wypytuje, to sklep zwraca
    temu klientowi kasę albo wysyła towar i sprawy nie ma.
    I ci funkcjonariusze to mają
    jakoś zakodowane, że jak tych zgłoszeń jest już kilkadziesiąt
    (bo o kilkunastu to moja żona się z fb dowiedziała),
    to dla nich nadal nie ma sprawy.
    No bo niby co mieli by zrobić?