    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wstęp od 21 lat
    Date: Mon, 2 Feb 2004 21:30:45 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@217.99.219.67

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:bvl8mm$s97$1@news.onet.pl...

    > A wiesz co to są prawa obywatelskie? Zapewniam Cię, że wstępu do lokali
    one
    > nie obejmują. Poza tym to jest lokal, w którym pewne reguły ustala
    > właściciel. Jak mu się spodoba, to może wpuszczać tylko łysych w
    różowych
    > okularach i będzie miał do tego prawo.

    O ile zgadzam się co do faktu, że prawo do wejścia do lokalu ma dość luźny
    związek z prawami obywatelskimi wywodzonymi wprost z konstytucji, to z
    prawem do wybierania sobie klientów podług własnego widzimisię już zgodzić
    się nie mogę. Moim zdaniem wybierać klientów mogą sobie kluby, bo to
    wynika z ich charakteru. Albo ktoś jest członkiem takiego klubu, albo nie
    jest.

    W wypadku dyskotek, restauracji, sklepów i innych temu podobnych
    instytucji to zastosowanie będą miały przepisy kodeksu wykroczeń, które
    pozwolę sobie zacytować:

    Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą
    towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

    Art. 138. Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za
    świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej
    przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze
    grzywny.

    No i teraz w zależności od kontekstu, to jeśli klienta nie wpuszczą do
    takiej dyskoteki, to będzie mieć zastosowanie odmowa świadczenia bez
    uzasadnionej przyczyny, czyli art. 138 kw, zaś jeśli czegoś tam nie
    sprzedadzą art. 135 kw - bo trudno widzimisię właściciela uznać za
    przyczynę uzasadnioną.

    Zastanawiam się nad obejściem tych przepisów poprzez ustanowienie wysokiej
    opłaty za wejście (np. 100 zł) i promocji dla osób powyżej 21 lat
    wynoszącej 99%. Chwilowo nie widzę przepisu zabraniającego tego, ale coś
    mi się tłucze po głowie, że było to gdzieś zabronione.