    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oszustwo i portal "osłaniający" oszusta
    Date: Mon, 3 Apr 2023 17:03:42 +0200
    <6422dabd$0$9611$65785112@news.neostrada.pl>
    <tvurb7$1s8$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <6424d20f$0$19612$65785112@news.neostrada.pl>
    <u033lq$15b$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <xMpVL.758358$XEv3.751710@fx13.ams1>
    <u05ru8$4mf$12$Shrek@news.chmurka.net>
    <0zdWL.1409996$eD%3.473527@fx14.ams1>
    <u0bvfh$gfq$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <kToWL.2876697$%ng4.2017890@fx09.ams1>
    <642ae3d8$0$19611$65785112@news.neostrada.pl>

    On Mon, 3 Apr 2023 16:34:00 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Doświadczenie uczy, że pokrzywdzeni też kłamią. Przychodzi facet i
    > twierdzi, że z konta mu spłynęły środki, a on na nie dostał SMS-a z

    NIE dostal, czy dostał SMS z kodem?

    > kodem. No więc piszemy do banku prośbę o wyjaśnienie. Bank twierdzi, że
    > u nich jest OK. Mają potwierdzenie PIN-em. No to występujemy do
    > operatora. Operator widzi SMS z banku, który dotarł na telefon ofiary.
    > Nawet SMS się odłożył.

    co znaczy "odłożył" ?

    > Co nas tknęło i sprawdzamy telefon, a tam
    > pousuwane SMS-y. Czemu?

    A moze ma zwyczaj kasować stare i niepotrzebne?

    > Bo pan liczył, ze bank na p[odstawie
    > zawiadomienia o przestępstwie zwróci kasę a on dał się przez telefon
    > zbałamucić jakiemuś idiocie.

    Zaraz - zeznal, ze dostał SMS? Zeznal, i dostał.

    Czy zeznal, ze nie dostał wiec nic nie potwierdzał?
    A dostał i potwierdził bankowi przelew kodem ?

    > 2~3 miesiące później jesteśmy w punkcie
    > wyjścia i się denerwujemy. NA pytanie, czemu łgał wyjaśnił, że bał się,
    > ze mu telefon zabezpieczymy do badania.

    A nie?

    > Wiele krajów ma ten przepis o oszustwie tak skonstruowany, że odpowiada
    > kto skłamie, jeśli spowodowało to straty. Wówczas nie interesuje nikogo,
    > jaki był zamiar, bo to trudne do udowodnienia. Jak są straty, to się
    > bada, czy sprawca nie skłamał. Wiecie, o ile to jest prostsze?

    Tak czy inaczej - trzeba go przesluchac.
    A wczesniej zarzut postawic :-P

    J.