  • Data: 2012-08-30 00:04:36
    Temat: Re: Strefa płatnego parkowania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 29 Aug 2012, Robert Tomasik wrote:

    > Opłata parkingowa jest zobowiazaniem wynikajacym ze skorzystania z pewnego
    > rodzaju uslugi ze strony właściciela terenu i musi dojść do zawarcia umowy
    > - choćby w sposób dorozumiany.
    > W wypadku parkowania do zawarcia umowy dochodzi
    > poprzez wyrażenie woli ze strony właściciela terenu (oznaczenie oferty
    > płatnego parkowania) oraz woli dysponenta pojazdu poprzez pozostawienie go
    > w miejscu objętym opłatą. Działanie jednego jak i drugiego musi być świadome.

    Zapomniałeś o szczególe.
    Zobowiązanie nie musi wynikać z umowy, może wynikać z ustawy.
    Przykładem takich zobowiązań są wszelkie świadczenia "rodzinne", z KRiO,
    i wcale nie chodzi wyłącznie o alimenty, ale świadczenia o cechach
    usług właśnie (zwyczajowe "kanapki dla dzieci" pojawiające się
    we flejmach w sprawie podatku od niedopłatnych świadczeń).
    Innym przypadkiem takich "nieumownych" zobowiązań są długi spadkowe,
    po przyjęciu spadku.
    Jeszcze innym przypadkiem "automatycznych" zobowiązań są skutki
    popełnienia czynu niedozwolonego - jak mi powiesz, że uważasz
    iż prawo do żądania odszkodowania zależy od woli złodzieja,
    a w szczególności od tego czy zaakceptował fakt iż właściciel
    będzie się czegoś domagał, to się narazisz :]
    O "bezpodstawnym wzbogaceniu" jako kolejnym przykładzie
    zobowiazań bezumownych przypomniała mi dopiero treść linku niżej,
    kiedy szukałem jakich gotowych opisów :)

    KC 353 ustala definicję zobowiazania, nie uzależniając jej od istnienia
    umowy, 353[1] stanowi zapis odrębny! (a wynika z niego przewrotna
    rzecz: że jeśli strony *nie* zawierają umowy, to *nie* mogą
    układać stosunku prawnego wg własnego uznania, i tak właśnie się
    dzieje w przypadku zobowiązań powstałych z mocy ustawy[1], chyba
    że w ustawie zapisano "o ile..." zostawiając swobodę decyzji
    stronom lub tylko jednej stronie - tak jak przy rzeczonych
    spadkach właśnie)
    [1] - i z drugiej strony nic poniżej ustawy nie może takich zobowiązań
    ustanawiać, co z kolei wynika z Konstytucji.
    Czyli ustawa i tylko ustawa może być źródłem zobowiazań nieumownych.

    Tak przykładowo "w temacie":
    http://www.portfel.pl/pl/prawo/sec10001/content2090.
    html
    ...oraz przepis dla takich zobowiązań w prawie m-nar:
    http://www.arslege.pl/zobowiazania-nie-wynikajace-z-
    czynnosci-prawnych/k17/a15432/

    > Jeśli dysponent nie ma świadomości tego, ze dane miejsce jest objęte opłatą,
    > to nie mozna mówić o jego woli zawarcia zobowiązania.

    Nie można.

    > A skoro nie ma zobowiazania,

    Błąd.
    Zobowiazanie nie powstało z mocy umowy.
    Ustawa daje prawo do jednostronnej decyzji administracyjnej, która
    skutkuje zobowiązaniem w postaci opłaty.

    pzdr, Gotfryd