    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pomierniki ciepla
    Date: Mon, 16 Sep 2002 10:12:16 +0200

    On Sat, 14 Sep 2002, Jurek "goral" wrote:

    >+ Użytkownik "Pearl" <p...@p...onet.pl> napisał [...]
    >+ > Zwracam uwagę, że nie jest to ani miernik, ani pomiernik. Jest to
    >+ > podzielnik. Z tego co mi wiadomo w każdym bloku powinien być zainstalowany
    >+ > miernik zużytego (dostarczonego) ciepła i to właśnie ciepło powinno być
    >+ > proporcjonalnie wg podzielników rozliczane, [...]
    >+
    >+ Jak zwal tak zwal ,ale jest to podstawa do wyliczanki ile mam zaplacic za
    >+ zuzyta energie i jak tutaj ktos zauwazyl jest to sytuacja gdy policja mierzy
    >+ szybkosc radarem bez legalizacji i "kroi" kierowcow.

    Niestety, nie jest to taka sama sytuacja.
    Są przypadki że pomiar musi być wykonany przyrządem (i wtedy
    wymaga się legalizacji itp), a są przypadki że tylko trzeba
    zapłacić i *jakoś* podzielić kwoty do zapłaty.
    Tak jak pisze Pearl: ustawa wymaga "opomiarowania" każdego
    budynku. Ale NIE wymaga pomiaru ciepła dostarczonego do każdego
    lokalu, całkiem legalnym rozwiązaniem jest np. ryczałt
    (np. "od ogrzewanego metra kwadratowego" - wcale nie jest
    oczywiste czy nie powinien to być metr kwadratowy powierzchni
    ścian - czyli z uwzględnieniem wysokości, a zazwyczaj nie jest)
    czy jakiś inny "wynalazek", np. rzeczony "podzielnik".

    Osobiście zwracam komu mogę uwagę na absurd przy stosowaniu
    podzielnika: każdy kto ma interes we wciśnięciu tegoż (podzielnika)
    opisuje jak to miło, kiedy ktoś "przykręci kaloryfer" (i marznie,
    narażając zdrowie) - bo mniej zapłaci.
    Natomist nikt z owych "specjalistów" nie rozważa przypadku
    kiedy ktoś uszczelnia okna i zakłada izolację na ściany
    - aby zużywając *znacznie mniej* ciepła utrzymać *taką samą*
    temperaturę.
    Otóż w przypadku zastosowaniu podzielnika - skończy się to
    tak, że zapłaci *minimalnie WIĘCEJ* (po ociepleniu),
    a NIE MNIEJ (mimo że faktycznie zużywa znacznie mniej ciepła !).

    Pozdrowienia, Gotfryd