eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy ambasadorem w państwie Watykan POWINIEN być nie katolik? :-) › Re: Czy ambasadorem w państwie Watykan POWINIEN być nie katolik? :-)
  • Data: 2021-12-14 06:25:33
    Temat: Re: Czy ambasadorem w państwie Watykan POWINIEN być nie katolik? :-)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Raczej nie ma takiej potrzeby. Co ma siedziba głowy kościoła wspólnego
    > z tym, jak on działa w Polsce? W wypadku Kościoła Katolickiego
    > uczyniono dość karkołomny precedens.
    > [...]

    Ależ to nie jest precedens ale tradycja/pozostałość z czasów gdy papież
    był głową prawdziwego Państwa Kościelnego naokoło Rzymu. Państwa które
    znikło w 1870 w konsekwencji pokonania Francji przez Prusy (Powstania
    Drugiej Rzeszy Niemieckiej). Potem dzięki Mussoliniemu państwo
    Watykan "wielkości znaczka pocztowego" zaczęło być *znowu* traktowane
    (formalnie) jako państwo.
    Wiec twój zarzut sprowadza się do tego że z tą zamierzchłą tradycją
    należało już zerwać za RP2 (1925) i jej nie odnawiać za RP3 (1993).

    Moje osobiste stanowisko jest takie że takie "preferencyjne" usytuowanie
    regulacji dotyczących KRK w Polsce jeśli już to powinno z *bezpośrednio*
    wyrażonej woli Narodu (bez frekwencyjnego wymogu 50% jak w referendum).
    I żeby nie było: na jestem przekonany na >70% że Naród by to obecnie
    zaakceptował wiec byłby to chyba zasadniczo zabieg troski o estetykę
    prawną. Taki kij/zabieg miały dwa końce: 1. konkordat *mógłby*
    się zmienić z umowy międzynarodowej w ustawę 2. konkordat
    "z bezpośredniej woli Narodu" były "niezręczny++" do zerwania
    przez Sejm bez bezpośrednio wyrażonej woli Narodu

    --
    A. Filip