  • 1. Data: 2021-12-12 16:17:00
    Temat: Czy ambasadorem w państwie Watykan POWINIEN być nie katolik? :-)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-12-12/rzad-
    hiszpanii-zaproponowal-na-stanowisko-ambasadora-stol
    icy-apostolskiej-isabel-cela/
    > Hiszpania zaproponowała ateistkę na ambasadora w Watykanie
    > ; 12.12.2021, 09:37

    https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114881,279
    03949,hiszpania-ateistka-ma-szanse-zostac-ambasadork
    a-watykanu-czeka.html
    > Hiszpania. Ateistka ma szansę zostać ambasadorką Watykanu. "To coś
    > pomiędzy prowokacją a głupotą" ;12.12.2021 14:31

    Bardzo sensowna kandydatka jak to mają być *normalne* stosunki
    dyplomatyczne a nie fikcja/furtka prawna, nieprawdaż?
    Jak ma być nie katolik to ateista najlepszy! ;-)

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-12-12 17:14:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2021 16:17:00 +0100 (CET), A. Filip napisał(a):

    > Jak ma być nie katolik to ateista najlepszy! ;-)

    Filipku, skoro już zamieszczasz swoje pytanie w tytule, to zamieść tam
    również swoje wnioski, co się ograniczasz. A pole treści postu zostaw
    czyste, będzie więcej miejsca na dyskusję :)
    Co do merytoryki to się nie wypowiem bo zwykłem ignorować głupie posty.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2021-12-12 17:50:17
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

> [...]
    > czyste, będzie więcej miejsca na dyskusję :)
    > Co do merytoryki to się nie wypowiem bo zwykłem ignorować głupie

    Jakie głupie?

    Traktowanie Watykanu jako państwa ma konsekwencje prawne chociażby to że
    status KRK (Kościoła państwa Watykan) w Polsce jest uregulowany
    formalnie umową międzynarodową. To najbardziej "zaszłość historyczna"
    odtworzona za Mussoliniego której nikomu się nie chce wystarczająco
    zmieniać stwarzając nową kategorie w prawie międzynarodowym.
    Zamiast tworzyć nowe precedensy łatwiej jechać po starych.
    A że konsekwencje traktowania tego śmiertelnie poważnie czasami bywają
    "śmiesznawe"? Jak nie może być lepiej to niech choć będzie śmieszniej.

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2021-12-12 18:25:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.12.2021 o 16:17, A. Filip pisze:
> [...]
    > dyplomatyczne a nie fikcja/furtka prawna, nieprawdaż?
    > Jak ma być nie katolik to ateista najlepszy! ;-)

    Wyznanie kandydata na ambasadora nie ma większego0 znaczenia, bowiem
    jest on urzędnikiem mającym sprawować określone funkcje administracyjne.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-12-12 18:35:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.12.2021 o 17:50, A. Filip pisze:
    > Traktowanie Watykanu jako państwa ma konsekwencje prawne chociażby to że
    > status KRK (Kościoła państwa Watykan) w Polsce jest uregulowany
    > formalnie umową międzynarodową.

    Co moim osobistym zdaniem zresztą nie jest zbyt mądre. Czemu w wypadku
    pozostałych kościołów nie podpisujemy umów międzynarodowych? Generalnie
    kościoły, to związki wyznaniowe i one nie mają granic w obrębie jakiegoś
    tam kraju. Jest masa międzynarodowych stowarzyszeń. Stowarzyszenia te
    mają w danym kraju jakiś swój oddział, który po prostu musi działać w
    obrębie tego systemu prawnego.

    Uznanie państwa Watykan za podmiot międzynarodowy - uważam - powinno
    mieć ten skutek, że Papież jest głową tego państwa. Tak, jak Królowa
    jest głową Wielkiej Brytanii. Może wydawać paszportu. Może normować,
    kto może tam wjechać (np. wizy). I czynić masę innych rzeczy
    przewidzianych dla legalnego rządu.

    Ale gdyby owa królowa stała się przy okazji Przewodniczącym IBA
    (International Bodyguard Associated), to czy stosunki pomiędzy naszym
    lokalnym oddziałem, a państwem powinniśmy normować umową międzynarodową?

    W wypadku Konkordatu mamy sytuacje, w której pewna część obywateli
    polskich (duchowni) są w jakimś tam zakresie traktowani jako obywatele
    innego państwa (Watykanu), ale tak ne do końca. Bo obcokrajowiec -
    przykładowo - nie może służyć w armii, a oni mogą.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-12-12 18:43:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2021 17:50:17 +0100 (CET), A. Filip napisał(a):

    > Jakie głupie?

    Post jest głupi z kilku powodów. Pierwsze, jest źle skonstruowany
    (temat). Drugie, pytasz czy "powinien". Nie ma to związku z prawem tylko
    z użytecznością lub przydatnością. Trzecie, skoro już pytasz o
    użyteczność to powinieneś wymienić jej kryteria, inaczej niesposób
    dokonać jej oceny. Czwarte, nie tyle pytasz o rozwiązanie problemu co
    wydziwiasz na rzeczywistość i szukasz aplauzu gawiedzi podzielającej
    twoje zdziwienie skomplikowanymi przejawami ludzkiej kultury. Czwarte,
    spodziewasz się na grupie osób znających protokół dyplomatyczny? Piąte,
    posty donoszące ogólnodostępne wiadomości z mediów to obraza rozumu
    innych użytkowników którzy i bez twojego doniesienia zaznajomili się z
    informacją. O ile ona ich oczywiście obchodzi. Wystarczy?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2021-12-12 19:30:49
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:
> [...]
    >>
    > Wyznanie kandydata na ambasadora nie ma większego0 znaczenia, bowiem
    > jest on urzędnikiem mającym sprawować określone funkcje

    Czy taka jest interpretacja "tradycji" przez państwo Watykan? :-)

    W przypadku tej konkretnej kandydatki IMHO mogą (a wręcz powinni)
    odmówić bez uciekania się do ateizmu na podstawie zwyczajów
    "ogólno-dyplomatycznych" i poprzednich "nie przyjaznych" działań
    kandydatki.

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2021-12-13 12:55:02
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Jak sędzia nie powinien swoich poglądów politycznych prezentować
    publicznie aby nie budzić niepokoju wśród podsądnych o stronniczy wyrok

    Tak ambasador nie powinien eksponować czy jest przychylny czy nie
    przychylny...

    Tak wiem... Obecnie w Polsce jest od groma motłochu który tych
    podstawowych zasad praworządności NIE ROZUMIE.

  • 9. Data: 2021-12-13 15:42:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >dyplomatyczne a nie fikcja/furtka prawna, nieprawdaż?
    >Jak ma być nie katolik to ateista najlepszy! ;-)

    Niby tak.
    Tylko ... wie, ze jedzie do ultrakatolickiego kraju, gdzie panstwowosc
    i religia to to samo, a w ramach obowiazkow ambasadora bedzie musiala
    uczestniczyc w mszach swietych i innych obrzedach?
    Zeby nie wyszlo tak, jak z tym ambasadorem abstynentem ...

    A swoja droga - co maja zrobic kraje, gdzie katolikow nie ma?

    A tak dalej pytajac - Watykan przeciez nieduzy, gdzie ci ambasadorowie
    mieszkaja i pracuja - przeciez nie w Watykanie ?

    Natomiast ... no, niezłą wolte wywinela Hiszpania, kraj kiedys
    przeciez tez ultrakatolicki.
    I kto temu winien ... hierarchia KK ?

    J.

  • 10. Data: 2021-12-13 15:50:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Co moim osobistym zdaniem zresztą nie jest zbyt mądre. Czemu w
    >wypadku pozostałych kościołów nie podpisujemy umów międzynarodowych?
    >Generalnie

    Nie ma z kim ?

> [...]

    >jest głową Wielkiej Brytanii. Może wydawać paszportu. Może normować,
    >kto może tam wjechać (np. wizy). I czynić masę innych rzeczy

    Ale papiez moze wydawac paszporty czy wizy, czy krolowa moze ?

> [...]

    >obywatele innego państwa (Watykanu), ale tak ne do końca. Bo
    >obcokrajowiec - przykładowo - nie może służyć w armii, a oni mogą.

    widac to nie jest ten zakres :-)
    Wiecej takich rzeczy mamy spoza zakresu ...

    J.