  • 11. Data: 2020-11-30 11:43:35
    Temat: Re: Prawo kanoniczne (finansowe?): Czy poświęcenie "na cudzym terenie" jest nieważne? ;-)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5fc43a50$0$501$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 2020-11-29 o 23:32, Kviat pisze:

    >Się nie znasz.
    >Już w średniowieczu powstawały "poważne dzieła religijne"
    >omawiające powszechnie znany problem, ile diabłów mieści się
    >na czubku igły.

    Mowisz, ze wspolczesna matematyka lepsza ?

    Po prostu - kosciol organizowal "nauke", to co sie dziwic, ze
    poruszala sie w kregu logiki koscielnej ..

    J.

  • 12. Data: 2020-11-30 12:53:12
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 29 Nov 2020 16:21:40 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Ma skutkować kolejnym haraczem za kolejne poświęcenie.

    No właśnie pierwsze święcenie było za friko, a w dodatku święcący
    przyjechał na motorze:

    "Były starosta Kazimierz Sać w rozmowie z ,,Wyborczą" zaznaczył, że przy
    święceniu obiektu nie chciał marginalizować gryfickich proboszczów.

    - Zaprosiłem księdza profesora Dyka, bo jest moim przyjacielem, bo
    wiedziałem, że ma doskonałe podejście do młodzieży, że potrafi z nią
    rozmawiać, że jeździ na motorze, że jego obecność będzie pasować do
    otwarcia takiego obiektu - mówi Sać.

    Na swoim profilu na Facebooku były starosta Kazimierz Sać napisał, że
    ksiądz profesor za swoją posługę nie oczekiwał żadnych pieniędzy, a
    gryficki ksiądz proboszcz sieje nienawiść."

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 13. Data: 2020-11-30 12:54:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 29 Nov 2020 15:21:24 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > nie
    > wiem, czym w praktyce miałoby to skutkować. nie ma obowiązku święcenia
    > sal sportowych.

    No przecie w artykule stoi, że brakuje ducha:

    ,,Proboszcz Półtorak tak uzasadniał, że to złamanie parafialnego prawa: -
    To jest tak, jakby ktoś powiedział: mam znajomego księdza, ściągnę go do
    swojej willi i tam mi da ślub. To Janosiki porywali księży, żeby żenić się
    w górach. Ślub byłby nieważny i ja się tu ośmielam powiedzieć: ta Sać Arena
    [hala wybudowana za kadencji starosty Sacia - red.] jest nieważnie
    poświęcona.

    Ksiądz Półtorak mówił też, że w hali ,,nie ma tego ducha, który powinien być
    - to efekt braku prawidłowego poświęcenia obiektu".

    Proboszczowi nie podobało się również coś innego. Krytykował: - Zrobimy
    jeszcze fajniej, bo ten ksiądz przyjedzie na motorze, bo jest taki
    awangardowy.>>

  • 14. Data: 2020-11-30 12:56:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 29 Nov 2020 20:17:41 +0100 (CET), A. Filip napisał(a):

    > "Streszczenia" Gazety Wyborczej "bywają stronnicze"
    > bardziej niż dziennikarska przeciętna IMHO.

    Rzuć streszczeniem z jakiejś gazety wyklętej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 15. Data: 2020-11-30 13:48:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

> [...]

    >Arena
    >[hala wybudowana za kadencji starosty Sacia - red.] jest nieważnie

    Ja tam pamietam ogloszenia ze swojego kosciola
    "Slubu udziela sie zasadniczo w parafii panny mlodej. Proboszcz moze
    udzielic licencji na udzielenie slubu w innej parafii.
    Za udzielenie licencji sklada sie ofiare".

    Przy czym to moze miec oparcie w prawie kanonicznym, tudziez ...
    gdzies tam ksiadz odnotowuje, ze panna wziela slub.
    I nie udzieli po raz drugi.
    Ale to chyba powinno byc w parafii, w ktorej odnotowano chrzest. A
    potem jeszcze komunie i bierzmowanie ... no i parafie pana mlodego tez
    wypadaloby powiadomic.

    Swiecenia hal to sie jednak nie dotyczy :-)

> [...]

    >Zrobimy
    >jeszcze fajniej, bo ten ksiądz przyjedzie na motorze, bo jest taki

    Czekamy na protest wiernych w parafii ? :-)

    J.

  • 16. Data: 2020-11-30 14:24:07
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 30 Nov 2020 13:48:37 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ja tam pamietam ogloszenia ze swojego kosciola
    > "Slubu udziela sie zasadniczo w parafii panny mlodej. Proboszcz moze
    > udzielic licencji na udzielenie slubu w innej parafii.
    > Za udzielenie licencji sklada sie ofiare".

    Jest gdzieś jakiś cennik tych wszystkich usług?
    Na pewno byłoby fajniej wiedzieć, ile co kosztuje, co pozwoliłoby uniknąć
    niezręcznych sytuacji.

    Kiedyś jednak pod tym względem było lepiej:

    "Tetzel dysponował regularnym cennikiem - stosownie do zamożności i zgodnie
    z porządkiem stanowym, cennik przewidywał: dla biskupów i książąt odpust
    zupełny za 25 guldenów (płatnych złotem), dla baronów i prałatów za 10
    guldenów, dla szlachty, bogatych mieszczan i kupców za 6 guldenów, dla
    mieszczan mniej zamożnych za guldena, dla ludzi pospolitych za pół guldena,
    a nawet za ćwierć."

    https://epatmos.pl/na-zachod/item/orez-ktorym-walczy
    my-xxvii

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 17. Data: 2020-11-30 14:59:37
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-11-30 o 11:19, J.F. pisze:

    > Ale mysle, ze jakis okres waznosci swiecenia warto by wprowadzic - np 10
    > lat :-)

    Teoretycznie jest ważne dożywotnio ale praktyka pokazuje że
    można poświęcić kolejny raz po rozbudowie czy poważnym remoncie.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2020-11-30 15:18:30
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 30 Nov 2020 14:59:37 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Teoretycznie jest ważne dożywotnio ale praktyka pokazuje że
    > można poświęcić kolejny raz po rozbudowie czy poważnym remoncie.

    Takie okazje trafiają się tylko incydentalnie i nie są dostępne dla
    każdego. Rzeczywistym usprawnieniem życia parafialnego byłoby odnawianie
    chrztów i ślubów; z pogrzebami byłoby chyba trudniej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 19. Data: 2020-11-30 15:59:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.11.2020 o 12:54, Olin pisze:
    > No przecie w artykule stoi, że brakuje ducha

    Tam jest to jakoś oznakowane? Jakiś znak z przekreślonym duchem? :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2020-11-30 16:26:40
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-11-30 o 15:18, Olin pisze:

    > Takie okazje trafiają się tylko incydentalnie i nie są dostępne dla
    > każdego. Rzeczywistym usprawnieniem życia parafialnego byłoby odnawianie
    > chrztów i ślubów; z pogrzebami byłoby chyba trudniej.

    Zwiększenie dochodu księdza nie nazwał bym usprawnieniem.
    Ale w czasach kiedy prawie wszyscy publicznie kłamią takie nazewnictwo
    jest spotykane. Znam osobiście przypadek odnowienia ślubu kościelnego.
    To raczej pojedyncze przypadki ale kto wie, no i kto wystąpił z
    inicjatywą i/lub wpadł na pomysł takiego odnowienia?