  • 21. Data: 2020-11-30 16:40:05
    Temat: Re: Prawo kanoniczne (finansowe?): Czy poświęcenie "na cudzym terenie" jest nieważne? ;-)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5fc508bb$0$515$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 30.11.2020 o 12:54, Olin pisze:

    >Tam jest to jakoś oznakowane? Jakiś znak z przekreślonym duchem? :-)

    Sludzy szatana nie pozwolili ustawic :-)

    Ale jak tak patrze
    http://gryfarena.com/index.php/category/najnowsze-ak
    tualnosci/

    aktualnosci z czerwca 2019 ... to istotnie brakuje ducha :-)

    J.

  • 22. Data: 2020-11-30 16:50:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .net...
    Dnia Mon, 30 Nov 2020 14:59:37 +0100, RadoslawF napisał(a):

    >Takie okazje trafiają się tylko incydentalnie i nie są dostępne dla
    >każdego.

    Jak sie poswieci wszystkie budynki gminne, to bedzie wiecej :-)

    >Rzeczywistym usprawnieniem życia parafialnego byłoby odnawianie
    >chrztów i ślubów;

    odnawianie slubow jest.

    >z pogrzebami byłoby chyba trudniej.

    Miejsce na cmentarzu oplacone na 25 lat, potem trzeba odnowic :-)

    Ale ale ... stadion wroclawski poswiecil kard Gulbinowicz.
    I jakos zaden proboszcz nie protestowal, ze to podlega pod jego
    parafie :)

    A teraz, w zwiazku z zarzutami do kardynala ... czy nie nalezaloby
    odnowic poswiecenie ? :-)

    Ciekawe ile kardynal bierze za poswiecenie ... to chyba tak troche nie
    wypada z koperta do ksiedza na stanowisku ? :-)
    No i jak to potem w kasie miasta rozliczyc ?

    J.

  • 23. Data: 2020-11-30 16:53:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Mon, 30 Nov 2020 13:48:37 +0100, J.F. napisał(a):

    >Jest gdzieś jakiś cennik tych wszystkich usług?
    >Na pewno byłoby fajniej wiedzieć, ile co kosztuje, co pozwoliłoby
    >uniknąć
    >niezręcznych sytuacji.

    "ksiadz zajrzal do koperty, wyciagnal pieniadze, przeliczyl ...
    - zwykle daja 500 - powiedzial".

    IMO - skoro to "ofiara", to powinna troche zabolec :-)

    >Kiedyś jednak pod tym względem było lepiej:
    >"Tetzel dysponował regularnym cennikiem - stosownie do zamożności i
    >zgodnie
    >z porządkiem stanowym, cennik przewidywał: dla biskupów i książąt
    >odpust
    >zupełny za 25 guldenów (płatnych złotem), dla baronów i prałatów za
    >10
    >guldenów, dla szlachty, bogatych mieszczan i kupców za 6 guldenów,
    >dla
    >mieszczan mniej zamożnych za guldena, dla ludzi pospolitych za pół
> [...]

    Ale platnych odpustow juz nie ma.
    Natomiast jako forma pokuty ... czemu nie :-)

    P.S. Mandat po czesku - pokuta.

    J.

  • 24. Data: 2020-11-30 19:13:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.11.2020 o 16:26, RadoslawF pisze:

    > Zwiększenie dochodu księdza nie nazwał bym usprawnieniem.
    > Ale w czasach kiedy prawie wszyscy publicznie kłamią takie nazewnictwo
    > jest spotykane. Znam osobiście przypadek odnowienia ślubu kościelnego.
    > To raczej pojedyncze przypadki ale kto wie, no i kto wystąpił z
    > inicjatywą i/lub wpadł na pomysł takiego odnowienia?

    Jeśli ktoś ma ochotę, to ja tam niczego złego w tym nie widzę. No i
    skoro ksądz ma w tym uczestniczyć oraz udostępniać kościół, no to opłata
    chyba się mu należy.

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2020-11-30 19:14:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.11.2020 o 16:53, J.F. pisze:

    > Ale platnych odpustow juz nie ma.
    > Natomiast jako forma pokuty ... czemu nie :-)

    U nas bywała pokuta do odpracowania przy budowie kościoła. Ale to ze 30
    lat temu.

    --
    Robert Tomasik

  • 26. Data: 2020-12-01 02:31:12
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-11-30 o 16:53, J.F. pisze:
    > "ksiadz zajrzal do koperty, wyciagnal pieniadze, przeliczyl ...
    > - zwykle daja 500 - powiedzial".
    >
    > IMO - skoro to "ofiara", to powinna troche zabolec :-)

    U mnie tez zajrzał do koperty. Najpierw odwrócił sie tyłem ode mnie.
    Było tam 10 zł. Nie powiedział dziad nic, a ja mu powinnam powiedzieć:
    zgiń przepadnij maro nieczysta.

    --
    animka

  • 27. Data: 2020-12-01 12:14:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >U nas bywała pokuta do odpracowania przy budowie kościoła. Ale to ze
    >30
    >lat temu.

    W sumie, to nie wiem, czy to dobre nie bylo, ale teraz by doszla
    kwestia ubezpieczenia - niech sie wypadek zdarzy ...

    J.

  • 28. Data: 2020-12-01 13:17:36
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 30 Nov 2020 16:50:17 +0100, J.F. napisał(a):

    > to chyba tak troche nie
    > wypada z koperta do ksiedza na stanowisku ? :-)

    Do Głodzia - wszak arcybiskupa - bez koperty nawet nie warto się zbliżać; i
    to od razu stojącej:

    "Według ustaleń Gazety Wyborczej, arcybiskup Sławoj Leszek Głódź ma jasno
    określone ceny swojej posługi duszpasterskiej. Gdański metropolita
    najwięcej pieniędzy ma czerpać z systemu awansów. Księża starający się o
    stanowisko proboszcza w najlepszych parafiach trzeba zapłacić od 20 do
    nawet 80 tys. złotych. To nie koniec finansowych oczekiwań hierarchy. Od
    działających już proboszczów pobierać ma po 5 groszy za każdego
    parafianina. Kiedy w parafii odbywa się bierzmowanie, arcybiskupowi trzeba
    zapłacić po 50 złotych za każdą osobę, której udzieliło się sakramentu.

    - Przede wszystkim liczy się kasa, pieniądze są główną miarą wartości
    kapłana. (...) Zanim nastał Głódź, wiadomo było: trzeba swoje odsłużyć, by
    w końcu zasłużyć. Po 20 latach stażu wikary miał dość doświadczenia, by
    dostać ,,swoją" parafię. Obecnie lepsze kąski można dostać tylko wtedy, gdy
    pójdzie się do arcybiskupa na rozmowę i nie zapomni wziąć ze sobą ,,stojącej
    koperty". Dlaczego ,,stojącej"? Bo musi być w niej dość gruby plik
    stuzłotówek, by się nie przewracała na biskupim stole - żali się Gazecie
    jeden z pomorskich księży."

    https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/692443,cennik-g
    lodzia-ile-arcybiskup-bierze-za-posluge.html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Na razie stoimy na stanowisku, że mamy rację"
    Jacek Czaputowicz

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 29. Data: 2020-12-01 13:38:57
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 01.12.2020 02:31, Animka wrote:

    > U mnie tez zajrzał do koperty. Najpierw odwrócił sie tyłem ode mnie.
    > Było tam 10 zł. Nie powiedział dziad nic, a ja mu powinnam powiedzieć:
    > zgiń przepadnij maro nieczysta.

    Po prostu nie wpuścić dziada nie dało się?

  • 30. Data: 2020-12-01 13:41:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

> [...]

    >trzeba
    >zapłacić po 50 złotych za każdą osobę, której udzieliło się

    Aczkolwiek ... czy w innych parafiach nie ma podobnego "podatku" od
    parafianina ?

    http://gazetylokalne.pl/parafialna-kasa-do-podzialu-
    ile-zarabia-ksiadz-ile-trafia-do-biskupa/

    "Każdy proboszcz w diecezji kaliskiej musi odprowadzić do kurii tzw.
    daninę diecezjalną. Przeznaczona jest na utrzymanie centralnych
    urzędów diecezji. Obecnie danina ta wynosi 1 zł za każdego
    parafianina. W większości parafii księża zbierają datki na ten cel w
    okresie Wielkiego Postu, praktykując ofiarę ,,w kopertach" od każdej z
    rodzin z odpowiednią co do ilości osób kwotą."

> [...]
    >jeden z pomorskich księży."
    >https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/692443,cennik-
    glodzia-ile-arcybiskup-bierze-za-posluge.html

    No ale to miedzy ksiezmi, a jak burmistrz chce hale sportowa
    poswiecic?

    Co prawda po to ma sekretarza :-)

    J.