  • 691. Data: 2022-06-02 22:18:01
    Temat: Re: Ukraina: wydawanie broni "cywilom" [Was: Blokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa]
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Dyskutujemy nad tym, z czego wynikał obowiązek wydania AED,

    Przecież Shrek i Marcin podawali ci wielokrotnie z czego.
    Ile razy jeszcze potrzebujesz żeby zatrybić?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 692. Data: 2022-06-02 22:20:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Mógł wezwać śmigłowiec, albo dać im łopatę na wypadek opadów śniegu.

    Mógł, natomiast został poproszony o udostępnienie AED, który tak się
    składa, że został w tym celu wynaleziony, żeby go używać w takich
    przypadkach. A ty twierdzisz, że ktoś go kupił i wyposażył w niego basen
    i ratownika, żeby sobie wisiał na ścianie a ratownik miał go na stanie.

    Rozumiem, że przez analogię jak zobaczysz kogoś kto użył gaśnicy to
    natychmiast wlepisz mu mandat albo conamniej pouczysz jak
    nieodpowiedzialnie postapił, że teraz nie ma sprawnej gaśnicy, bo zużył
    zamiast mieć w bagażniku?

    > Dyskutujemy nad tym, z czego wynikał obowiązek wydania AED, a nie o tym,
    > co mógł zrobić.

    To już zostało ci wyjaśnione na gruncie zarówno prawa jak i logiki.
    Najlepsze jest to, że ty nawet negujesz zasadność udostępnienia AED, bo
    raz że się wybrakuje jak użyją i nie będzie sprawnego na stanie, dwa że
    "może zaszkodzić".

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 693. Data: 2022-06-02 23:26:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.06.2022 o 22:20, Shrek pisze:
> [...]
    > natychmiast wlepisz mu mandat albo conamniej pouczysz jak
    > nieodpowiedzialnie postapił, że teraz nie ma sprawnej gaśnicy, bo zużył

    Jak będzie pożar, to użyczenie gaśnicy ma sens. Ale jak jedynie dym
    widać, to już niekoniecznie.

    --
    Robert Tomasik

  • 694. Data: 2022-06-03 01:33:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-02, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Dyskutujemy nad tym, z czego wynikał obowiązek wydania AED, a nie o tym,
    > co mógł zrobić.

    Nie ma obowiązku wydania AED jako takiego, ale osoba dysponująca AED
    powinna go udostępnić, MZ, nawet w przypadku gdzie są wątpliwości czy
    AED pomoże. Wcześniejsza utrata przytomności wydaje się być
    wystarczającą przesłanką. Jeśli tego ratownik nie zrobi naraża się MZ na
    odpowiedzialność z kk162.

    Tu jest jeszcze ten wspomniany czynnik, że AED diagnozuje i nie odpali
    jeśli nie wykryje VF. Mamy więc sytuację, gdzie ratownika nie ma przy
    potrzebującym pomocy, co oznacza, że sam nie może ocenić, a ma
    narzędzie, ktore zrobić to może bez jego udziału. Ratownik powinien
    wiedzieć jak AED działa. To jest dodatkowa okoliczność obciążająca.

    Nie pamiętam co się z tą osobą wtedy stało, ale przecież mogło się
    zdarzyć, że za pierwszym razem krązenie się samoistnie przywróciło,
    wysłano osobę po AED żeby się zabezpieczyć na okoliczność powtórki do
    czasu przybycia karetki, no i facet dostał ponownie VF, a krążenia zwykłą
    resuscytacją nie udało się już przywrócić, albo nie było komu jej robić
    (osoby przeszkolonej). AED ma klarowne instrukcje, często słowne, więc
    nie trzeba do niego specjalisty. No i co wtedy, sądzisz, że ratownik
    wybronił by się jakby facet zszedł lub zotał warzywem?

    Jak już się tak o to AED zesrywał to powinien wydać i przekazać klarowne
    instrukcje, żeby w ogóle AED nie dotykać, póki delikwent jest przytomny.

    --
    Marcin

  • 695. Data: 2022-06-03 01:59:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-02, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Zauważ, że ratowniczka, która tam poszła również nie uznała za celowe
    > jego zabranie.

    Jakie to ma znaczenie, skoro ratownik nie miał jak wcześniej ocenic
    stanu potrzebującego pomocy? Osoba, która prosiła o AED nie była
    przeszkolona, za to była z pewnością zdenerwowana, więc niekoniecznie
    precyzyjna. Ratowniczka miała choć możliwość takiej bezpośredniej oceny,
    ale to nastąpiło dopiero później. A jakby oceniła, że AED był jednak
    potrzebny, to co? Automagicznie ratownik jest winny?

    Ocena ratowniczki oznacza wyłącznie tyle, że wcześniej ratownik zgadł
    lub nie zgadł. Rzecz sprowadza się nadal głownie do kwestii czy
    okoliczności wskazywały na to, że AED mógł być potrzebny. MZ skoro
    realnie w grę wchodzi możliwość zatrzymania akcji serca z powodu VF,
    gdzie użycie AED jest niezbędne, przy braku jakichkolwiek negatywnych
    przesłanek medycznych, należało wydać.

    --
    Marcin

  • 696. Data: 2022-06-03 02:32:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-02, Shrek <...@w...pl> wrote:
    > Problem nie jest techniczny, a prawny - po prostu głosować moga
    > obywatele. W tym na przykład obywatele amerykańscy którzy obywatelstwa
    > polskiego mieć w większości nie powinni, bo oni albo ich rodzice, po
    > których obywatelstwo dziedziczą, uroczyście zrzekli się związków i
    > podległości władzom polskim w akcie naturalizacji. No to albo rybki albo
    > akwarium. Jak już są hamerykany to niech sobie na swojego prezia głosują.

    To wtedy jest sytuacja jasna, ale nie zawsze przyjęcie kolejnego
    obywatelstwa jest związane z wymaganiem bezwarunkowej i niepodzielnej
    lojalności dla tego kraju.

    --
    Marcin

  • 697. Data: 2022-06-03 03:01:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-02, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No chyba nie.

    > Ale nie rozmawiamy o twojej nieruchomości - jak ją masz możesz sobie ną
    > zarządzać.

    Dla mnie to to samo. A jeszcze weź pod uwagę, że jako obywatel podlegam
    zachciankom rządzących. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nagle
    uchwalili, że wszyscy obywatele bez względu na miejsce zamieszkania
    płacili jakiś podatek lub rządzący wymyślili inną hućpę, np. że
    paszporty należy zdeponować jak się Polskę odwiedza nawet na tydzień.
    Innymi słowy, nieruchomości czy nie nieruchomości nawet mieszkając za
    granicą głosuję na coś co mnie jak najbardziej dotyczy i to bardzo
    bezpośrednio.

    >>> mieszkańcy. Dobrym przykładem są choćby "plebiscyty" i referenda

    > Czyli można.

    Tak.

    > kraju na narbutta 70 lok 14:P

    > Dlaczego - mi za bilet nie zwraca jak przebywam poza miejscem zamieszkania?

    Po co mają zwracać skoro możesz głosować w ambasadzie? Ale Ty się
    dopominasz, że nie ma być w ambasadzie tylko w kraju, więc swojim
    rządaniem stwarzasz warunki dyskryminujące w kwestii możliwości
    głosowania. Po to okręgi do głosowania są m.in. w ambasadach, żeby
    umożliwićgłosowanie m.in. i obywatelom na wakacjach.

    --
    Marcin

  • 698. Data: 2022-06-03 03:40:51
    Temat: Re: Ukraina: wydawanie broni "cywilom"
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-02, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A km nie zrobilby dymku, czy np podejrzewasz, ze z innego miejsca
    > strzelali?

    Z km, bo chyba na zewnątrz wozu nikogo nie było widać? Pewnie trochę
    dymi, ale jak łupneli wcześniej z działka a zaraz potem z km, to mogło
    nie być widać.

    > ale "cel" to juz jakos blisko wojny stawia sprawe.
    >
    > Czy masz na mysli wrzucenie w czasach pokoju granatu przez przypadkowe
    > okno, a potem sie okaze, ze za tym oknem bylo przedszkole, albo puste
    > pomieszczenie, albo cala gama mozliwosci.

    Chodziło o pokazanie różnicy w sytuacji bez roztrząsania czy ta czy inna
    okoliczność zaszła. Jak mamy tego naszego rowerzystę to walenie do niego
    tylko wyłącznie bo coś się tam rusza, jest odpowiednikiem wrzucenia
    granatu do klasy, bez sprawdzenia czy ktoś tam jest (cywil lub nie w
    przypadku rowerzysty, dzieci lub nikogo dla szkoły).

    > Ale jak "front przechodzi", to zolnierze podejrzewaja, ze kazdy
    > przechodzący to wróg ...

    To jest już jakby ich problem, który nie zwalnia z odpowiedzialności. I
    ponownie, to jest jedno z wielu takich zdarzeń. Trudno argumentować, że
    zaszło "bo front przechodzi", skoro gdzieindziej też przechodził i nie
    zaowocowało to 400 trupami cywilów.

    --
    Marcin

  • 699. Data: 2022-06-03 06:10:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak będzie pożar, to użyczenie gaśnicy ma sens. Ale jak jedynie dym
    > widać, to już niekoniecznie.

    Akurat z gaśnicą samochdową to jest ma odwrót. No i tam byłe problem bo
    symulant dojebał i umar...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 700. Data: 2022-06-03 06:18:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie pamiętam co się z tą osobą wtedy stało,

    Przyjechali ratownicy karetką i... użyli defibrylatora.

    > AED ma klarowne instrukcje, często słowne, więc
    > nie trzeba do niego specjalisty.

    W zasadzie trzy czwarte prawdy. Z tymi jasnymi instrukcjami to
    przynajmiej te o których wiem nie wydają polecień - wykonaj RKO/już ok,
    tylko "defibrylacja niezalecana" / "defibrylacja zalecana, odsuń się i
    naciśnij przycisk" czy jakoś tak. Problem w tym, że defibrylacja
    niezalecana to może być równie dobrze brak akcji serca jak i...
    prawidłowy rytm zatokowy. Ratownik musi osobiście sprawdzić czy oddycha
    i ma puls.

    > No i co wtedy, sądzisz, że ratownik
    > wybronił by się jakby facet zszedł lub zotał warzywem?

    W sumie nie wiemy co się stało dalej. Teraz żałuję, że nie napisałem do
    prokuratury zawiadomienia, to może byśmy wiedzieli więcej.

    > Jak już się tak o to AED zesrywał to powinien wydać i przekazać klarowne
    > instrukcje, żeby w ogóle AED nie dotykać, póki delikwent jest przytomny.

    Skoro sam się nie pofatygował, to akcją "dowodzi" ten kto tam był.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!