  • 1. Data: 2022-05-10 17:32:24
    Temat: Blokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dzisiaj ktoś zacytował "w celach polemicznych" www.rt.com.
    Chciałem obejrzeć i wyszło że operator komórkowy Play zablokował domenę
    rt,com na swoich serwerach DNS-resolver. Fizyczny dostęp do adresów IP
    nie został zablokowany jak sprawdziłem olewając "pomoc" ich serwerów DNS.
    1. Mają na taką blokadę jakąś podstawę prawną?
    2. Czy Polska jest już na drodze do zostania drugimi Chinami z
    Wielkim PiS-Polskim Firewallem? :-)

    A co do mnie: Jak dla mnie który zaglądał na rt.com raz na miesiąc lub
    dwa tą blokadą Play dokonał niezwykle skutecznej promocji tego portalu.
    Może zacznę zaglądać raz na 2-3 tygodnie ;-)

    Co do "techniki blokady" IMHO spierdolili "łapanie http" tak pokazowo że
    moja przeglądarka wyświetlała tylko komunikaty o spierdolonym
    szyfrowaniu https.

    <techniczne-detale>
    $ dig rt.com
    ;; ANSWER SECTION:
    rt.com. 5 IN CNAME blokada.play.pl.
    blokada.play.pl. 600 IN A 89.108.195.33
    </techniczne-detale>

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2022-05-10 20:39:08
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2022-05-10 o 17:32, A. Filip pisze:
> [...]
    > rt,com na swoich serwerach DNS-resolver. Fizyczny dostęp do adresów IP
    > nie został zablokowany jak sprawdziłem olewając "pomoc" ich serwerów DNS.

    To samo z Orange Flex i wolnemedia.net (nie żeby strona warta była
    odwiedzania, ale nie o to tutaj chodzi).

  • 3. Data: 2022-05-10 21:33:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 20:39:08 +0200, PlaMa wrote:

    > To samo z Orange Flex i wolnemedia.net (nie żeby strona warta była
    > odwiedzania, ale nie o to tutaj chodzi).

    a ja dzis akurat widze - na kompie z łączem Orange.
    Wczesniej jakos dziwnie nie działało, tylko nie bylem pewien, czy to
    DNS czy routing, czy sami blokade załozyli.

    RT jest w UE oficjalnie zablokowana ... ale jako telewizja,
    cofnieto jest koncesje, czy jakos tak.

    Zaraz ... czy ja aby oryginalna RT ogladam?
    Chyba tak, bo co prawda pisza o japonskich sankcjach,
    ale tez o inflacji w EU, braku ogrzewania w UK itp.

    Hm .. przy wspoldzialaniu odpowiednich operatorow, to chyba i
    certyfikat SSL mozna by sfalszowac ... tzn podstawic nowy,
    autoryzujący "zatwierdzony" serwer.
    Ilu wystarczy takich operatorow - dwoch, jeden?

    J.

  • 4. Data: 2022-05-10 22:07:56
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > certyfikat SSL mozna by sfalszowac ... tzn podstawic nowy,
    > autoryzujący "zatwierdzony" serwer.
    > Ilu wystarczy takich operatorow - dwoch, jeden?

    AFAIK Wystarczy jeden "podpisywacz" certyfikatów SSL do którego twój
    komp/przeglądarka ma zaufanie. Kiedyś do firefox-a był dodatek
    "zapamiętujący" kto, kiedy i który certyfikat danej domenie podpisał
    ale firefox go udupił oczywiście nie w interesie USA/NSA.gov.

    Dla mnie największy ubaw się zacznie jak "NSA.gov.cn" zacznie operować
    po świecie *i USA* tak na super poważnie. Pieniądze/fundusze raczej
    względnie szybko przestaną być dla tego ograniczeniem.

    --
    A. Filip

  • 5. Data: 2022-05-11 11:07:05
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 10 May 2022 17:32:24 +0200 (CEST), A. Filip napisał(a):

    > Dzisiaj ktoś zacytował "w celach polemicznych" www.rt.com.
    > Chciałem obejrzeć i wyszło że operator komórkowy Play zablokował domenę
    > rt,com na swoich serwerach DNS-resolver.

    To Konfederosja nie ma bezpośredniego łącza z kacapskimi mocodawcami i
    musisz reklamować ten ściek po internetach?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 6. Data: 2022-05-11 16:10:45
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Olin <k...@a...w.stopce> pisze:

    > To Konfederosja nie ma bezpośredniego łącza z kacapskimi mocodawcami i
    > musisz reklamować ten ściek po internetach?

    Czyli ci co uważają że Gazeta Wyborcza/Nasz Dziennik to "ściek" bez
    czytania Gazety Wyborczej/Naszego Dziennika też "mogą mieć rację"?
    Jak rząd ChRL uznaje coś za wrogi zagraniczny propagandowy ściek to ma
    święte prawo zablokować a zachodek nie ma prawa kwiczeć? Miej se
    standardy jakie chcesz ale jednakowe dla wszystkich albo potem nie
    opierdalaj innych za ich stosowanie tam gdzie ci już nie pasuje.

    W moim przypadku to był 10 minut szukania co się walnęło i zmiany
    konfiguracji na moim laptopie żeby zapytania (tylko) o tą blokowaną
    domenę omijały serwery DNS-resolver blokujące tą domenę.
    Linux power rulez! ;-)

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2022-05-11 16:29:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.05.2022 o 16:10, A. Filip pisze:
> [...]
    > konfiguracji na moim laptopie żeby zapytania (tylko) o tą blokowaną
    > domenę omijały serwery DNS-resolver blokujące tą domenę.

    Nie mam zielonego pojęcia, co tam było takiego, że zaczęto to blokować.
    Oczywiście spokojnie na wiele sposobów da się te zabezpieczenia ominąć.
    Używanie nieblokujących syfu DNS ma jednak tę wadę, że trzeba uważać, w
    co się wchodzi. Zaletą polskich rządowych DNSów jest to, że CERT wycina
    fraudowe domeny.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-05-11 21:41:24
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Czyli ci co uważają że Gazeta Wyborcza to "ściek" bez
    > czytania Gazety Wyborczej też "mogą mieć rację"?

    Nie, nie mogą mieć racji.
    Bo nie ma symetrii między fiutinowskim ściekiem propagandowym, a gazetą
    wyborczą.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 9. Data: 2022-05-11 22:15:34
    Temat: Re: Blokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa [rt.com zagłuszane jak RWE ;-)]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> pisze:

    > Nie, nie mogą mieć racji.
    > Bo nie ma symetrii między fiutinowskim ściekiem propagandowym, a
    > gazetą wyborczą.

    W świetle którego prawa jednakowego dla wszystkich?
    RT.COM trzeba blokować tak jak PRL zagłuszało Radio Wolna Europa?

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2022-05-12 07:33:36
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 11.05.2022 o 21:41, Kviat napisał:

    > Nie, nie mogą mieć racji.
    > Bo nie ma symetrii między fiutinowskim ściekiem propagandowym, a gazetą
    > wyborczą.

    ale rozumiesz, że to jest kwestia idiotycznego pomysłu urzędnika? Nie ma
    znaczenia co zablokuje - skoro robi to bez trybu. No ale co ja piszę,
    widzę, że myślenie (co potwierdzasz w wielu wątkach) perspektywiczne nie
    jest najmocniejszą Twoją stroną.

    Powinna być to procedura - nawet jeśli administracyjna, to ktoś powinien
    ją wydac, pod nią się podpisać, a instytucja którą to dosięgło powinna
    miec możliwość dochodzenia swoich racji przed sądem. To jest minimum.
    Ogólnie to moim zdaniem nie powinno się dziać bez udziału sądu, ale
    nawet jeśli, to procedura powinna być jasna. I fika mi jakich stron to
    dotyczy teraz. Jeśli jesteś misiem o tak małym rozumku by nie widzieć
    niebezpieczeństwa, to przykro mi. Zresztą o podobnym niebezpieczeństwie
    mówiłem pod koniec lat 90, jak znalazły się w prawie możliwości
    skrócenia vacatio legis, że zostanie to wykorzystane w niecnych celach i
    co? Jak przejęto Trybunał konstytucyjny?

    --
    http://zrzeda.pl