  • 1. Data: 2022-05-08 10:22:01
    Temat: Przymus zakwaterowania w turniejach szachowych
    Od: gosc <t...@z...com>

    Jestem szachistą amatorem, który od czasu do czasu bierze udział w
    turniejach organizowanych przez Polski Związek Szachowy. Coraz
    częściej pojawia się w regulaminach turniejowych zwrot "uczestnicy
    turnieju zobowiązani są do zakwaterowania (albo powinni zakwaterować
    się) w...... " i tu pojawia się nazwa hotelu, z reguły drogiego, albo
    bardzo drogiego. Rzecz w tym, że twórcy regulaminu nie określają w nim
    żadnych sankcji w razie nie zastosowania się do tego punktu. Czy zatem
    odmowa skorzystania z usług wskazanego hotelu może skutkować np.
    wykluczeniem z turnieju?

  • 2. Data: 2022-05-08 10:50:34
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    gosc <t...@z...com> pisze:
> [...]
    > żadnych sankcji w razie nie zastosowania się do tego punktu. Czy zatem
    > odmowa skorzystania z usług wskazanego hotelu może skutkować np.

    A jaki inny bat mają oprócz wykluczenia albo dyskwalifikacji z turnieju
    lub związku bez zewnętrznej pomocy/oceny? Nie obstawiam żeby się do
    tego rwali dopóki się nie zdecydują na "pokazuchę".

    To wykluczony będzie musiał dochodzić swojego po sądach.
    IMHO _raczej_ wygra ale szybko to nie będzie prawie na pewno.
    Ja falandyzacji prawa [A] za prezydenta Lecha W. jeszcze nie zapomniałem.
    Nie możesz znaleźć "pieniacza" który się ostentacyjnie wystawi?
    W teorii nie ma różnicy między teorią a praktyką, w praktyce jest ;-)

    [A] https://pl.wikipedia.org/wiki/Falandyzacja

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2022-05-08 11:24:13
    Od: n...@o...pl

    gosc <t...@z...com> napisał(-a):

    > Rzecz w tym, że twórcy regulaminu nie określają w nim
    > żadnych sankcji w razie nie zastosowania się do tego punktu.

    Nie ma ogólnego zapisu czym skutkuje nie stosowanie się do regulaminu?

    > Czy zatem
    > odmowa skorzystania z usług wskazanego hotelu może skutkować np.
    > wykluczeniem z turnieju?

    jw.
    IMHO nie odważyliby się. Jak 95% osób się zakwateruje, to będą zadowoleni.

    PS. Pewnie hotel jest sponsorem, a jak wiadomo sponsorowanie musi się zwrócić
    :)

  • 4. Data: 2022-05-08 11:26:37
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-05-08 o 10:22, gosc pisze:
> [...]
    > sankcji w razie nie zastosowania się do tego punktu. Czy zatem odmowa
    > skorzystania z usług wskazanego hotelu może skutkować np. wykluczeniem z

    To może kalka przepisów z wyższej rangi, gdzie organizator
    funduje hotel graczom?

  • 5. Data: 2022-05-08 12:10:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.05.2022 o 10:22, gosc pisze:
> [...]
    > sankcji w razie nie zastosowania się do tego punktu. Czy zatem odmowa
    > skorzystania z usług wskazanego hotelu może skutkować np. wykluczeniem z

    Szachy nie są moją najmocniejszą stroną, ale przepisy dla sędziów masz
    tu: https://pzszach.pl/2021/02/11/materialy-szkoleniowe-
    dla-sedziow/.
    Tak naprawdę istotny jest chyba ostatni film i nie ma tam słowa o tym.
    Pierwszy u mnie nie chodzi.

    Akurat trochę się bawię w sport i nie spotkałem się z uzależnianiem
    wyniku sportowego od miejsca zakwaterowania zawodnika. Zdroworozsądkowo
    przecież może być zawodnik z miasta, w którym toczy się turniej, który w
    ogóle noclegu nie potrzebuje.

    Ja bym - na Twoim miejscu - po prostu napisał do Kolegium Sędziów. Na
    stronie masz adres biura. Nie ma - nei znalazłem - Kolegium Sędziów. W
    innych sportach przeważnie można pisać i prosić o tzw. interpretacje.

    Co do przyczyn zjawiska, to podejrzewam, że zawody są w danym hotelu i
    Związek ma jakieś preferencyjne stawki w zamian za takie rozwiązania,
    bop hotel zarabia na zawodnikach. Ale jeśli to zawodnik (jego klub)
    płaci za nocleg, to nie widzę powodu, by uzależniać udział od miejsca
    noclegu. Natomiast nie zdziwił bym się, gdyby dla osób zakwaterowanych
    gdzie indziej była inna kwota wpisowego, bo z wpisowego pokrywa się
    pewnie wynajęcie obiektu i tu może być jakaś zniżka.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2022-05-08 12:48:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-08, gosc <t...@z...com> wrote:
> [...]
    > żadnych sankcji w razie nie zastosowania się do tego punktu. Czy zatem
    > odmowa skorzystania z usług wskazanego hotelu może skutkować np.

    Jedyne co przychodzi mi do głowy, że PZS wynajmuje na turniej, po
    preferencyjnych cenach, sale w jednym z tych hoteli a warunkiem dostania
    zniżki, jest zobligowanie uczestników do zakwaterowania tamże. Jeśli
    tak, to teoretycznie mogliby Cię pozwać z powodztwa cywilnego gdyby
    hotel miał podstawę i przyczepił się wcześniej do nich, że uczestnicy
    zakwaterowali się gdzieindziej. Z tym, że wydaje mi się to bardzo
    problematycznym przedsięwzięciem i najpewniej jest to nie więcej niż coś
    w rodzaju zwykłego straszaka.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2022-05-08 13:33:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > zakwaterowali się gdzieindziej. Z tym, że wydaje mi się to bardzo
    > problematycznym przedsięwzięciem i najpewniej jest to nie więcej niż coś

    Ale pozwać o co? A jak on nie chce nigdzie kwaterować? Czy warunkiem
    udziału w turnieju jest kwaterowanie? O ile mogą kombinować z jakimś
    preferencyjnym wpisowym na turniej od osób kwaterujących w danym hotelu,
    to moim zdaniem nic innego nie wchodzi w rachubę.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-05-08 14:23:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > preferencyjnym wpisowym na turniej od osób kwaterujących w danym hotelu,
    > to moim zdaniem nic innego nie wchodzi w rachubę.

    PZS zobowiązuje się zakwaterować graczy w konkretnym hotelu. Z racji
    tego uzyskują upust na wynajem sali. PZS zawiera umowę z graczami, że
    jednym z warunków udziału w turnieju jest zakwaterowanie tam i tam.
    Hotel stwierdza, że PZS nie wywiązał się z umowy, bo uczestnicy
    zakwaterowali się gdzieindziej i domaga się zwrotu upustu (lub kary
    umownej, lub odszkodowania/rekompensaty z racji pomniejszenia przychodu
    - zależy co tam w umowie). PZS zwraca tę kwotę. Mówisz, że nie mają
    regresu do graczy, jeśli nie zakwaterowali się zgodnie z własnym
    zobowiązaniem?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2022-05-08 14:59:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > - zależy co tam w umowie). PZS zwraca tę kwotę. Mówisz, że nie mają
    > regresu do graczy, jeśli nie zakwaterowali się zgodnie z własnym

    Zdroworozsądkowym rozwiązaniem byłoby wliczenie we wpisowe darmowego
    noclegu. Tak przykładowo w strzelectwie wlicza się koszt strzelnicy -
    nikt na zawodach nie płaci za tor. Ale jak żyję, tak nie spotkałem się z
    obowiązkowym spaniem w danym hotelu.

    Sportach walki zdarza się, że organizator dopuszcza nocowanie na
    materacach na sali. Przy większych zawodach czasem organizator
    pośredniczy przy rezerwacjach, albo wskazuje najdogodniejsze hotele.

    Dziwi mnie, że Polski Związek Szachowy nie publikuje regulaminu
    rozgrywania zawodów. Szukałem regulaminu, bo tam są tego typu
    unormowania. Powinien być jakiś ramowy regulamin, choćby p oto, by
    takich udziwnień nikt nie wprowadzał.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-05-09 01:31:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > rozgrywania zawodów. Szukałem regulaminu, bo tam są tego typu
    > unormowania. Powinien być jakiś ramowy regulamin, choćby p oto, by

    No dla mnie to tez nie ma większego sensu, ale tak sobie spekuluję jakie
    mogłyby być powody takich dość dziwnych zapisów. Jesli te turnieje nie
    są jakoś specjalnie porządane przez szachistów, to takimi zapisami PZS
    jest na najlepszej drodze aby zmniejszyć ich popularność. No chyba, że
    wszyscy wiedzą, że to tylko pic, ale jak widać nie wszyscy. Nb. co z
    zawodnikami miejscowymi? Trzeba się wykazać meldunkiem aby dostac
    dyspense od hotelu, czy też wyłącznie przynaleznością do miejscowego
    koła?

    --
    Marcin