-
Jarmark bożonarodzeniowy? Uważaj na chwyty sprzedawców
Jarmarki bożonarodzeniowe czarują światłami, wyjątkowymi ozdobami i muzyką, tworząc atmosferę, którą trudno porównać z jakąkolwiek inną. Nic zatem dziwnego, że potrafią przyciągnąć całe tłumy konsumentów. Ci ostatni powinni jednak zachować przytomność umysłu i nie pozwolić, aby ta swoistego rodzaju magia uczyniła ich podatnymi na chwyty ...
-
Inspekcja Handlowa zbadała żarówki i oprawy
Jak prezentuje się bezpieczeństwo oferowanych polskim konsumentom żarówek i opraw? Odpowiedzi na to pytanie dostarczają wyniki kontroli, którą Inspekcja Handlowa przeprowadziła w II kwartale minionego roku. Inspektorzy wzięli pod lupę 300 rodzajów produktów, w tym 258 opraw oświetleniowych (różnego rodzaju kloszy) i 42 źródła światła (żarówki ...
-
Dropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.
Brexit, dropshipping, geoblokowanie. Co przyniosą konsumentom nadchodzące miesiące? Odpowiedzi na to pytanie udziela Europejskie Centrum Konsumenckie. Porady Internetowe portale randkowe – w minionym roku do ECK Polska zgłosiła się całkiem pokaźna rzesza konsumentów, którzy uskarżali się na automatyczne przedłużenie subskrypcji konta. Praktyka ...
-
Zakup na firmę i prywatnie a prawa konsumenta
Postępująca liberalizacja przepisów podatkowych oraz korzystna koniunktura sprzyjają rozrzutności polskich przedsiębiorców. Napędzany przez rynek konsumpcjonizm często powoduje zacieranie się granicy pomiędzy firmowym a prywatnym wydatkiem. Fakturowanie „na firmę” staje się codziennością głównie z uwagi na brak świadomości podatników, którzy ...
-
Kupujesz bilet lotniczy? Uważaj na automatycznie wypełniający się formularz!
Dokonujesz rezerwacji biletów lotniczych, wypełniasz stosowny formularz, a system wypełnia go automatycznie, uzupełniając zapamiętanymi wcześniej danymi. Wygoda? A może raczej kłopot? Rezerwacyjnym formularzom przewoźników lotniczych przyjrzało się Europejskie Centrum Konsumenckie. Działania te podjęto wskutek zgłoszeń napływających od konsumentów ...
-
Umorzenie udziałów wspólnika spółki z o.o.
Umorzenie udziałów wspólnika spółki z o.o. może nastąpić automatycznie. Czy jednak w takim przypadku w umowie spółki musi być zapis, że udziały ulegają umorzeniu - bez powzięcia uchwały wspólników - w razie ziszczenia się konkretnego zdarzenia? Tak, tzw. automatyczne umorzenie udziałów (inaczej zwane umownym) polega na tym, że udziały umarzają się ...
-
UOKiK ostrzega przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi Praebeo i Auto Rentier
Prezes UOKiK wniósł do Prokuratury Krajowej zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Praebeo i Auto Rentier. Chodzi o czyn z art. 286 § 1 Kodeksu karnego, a więc o doprowadzenie innych osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Wspomniane firmy oferowały swoim klientom sprzedaż samochodu, obiecując przy tym spłatę kredytu ...
-
Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?
Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło jak wygląda geoblokowanie w praktyce. W roli tajemniczego klienta eksperci ECK odwiedzili 200 sklepów. Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE? Europejskie Centrum Konsumenckie skontrolowało 200 sklepów, w tym 100 polskich i 100 zagranicznych, które zamieściły w swoich ...
-
Tanie linie lotnicze a prawa pasażerów
Tanie linie lotnicze sprawiły, że świat nie ma już dla nas granic. I wprawdzie oferują one niższy komfort podróżowania niż duzi przewoźnicy, to jednak nie mogą narzekać na brak zainteresowania ze strony pasażerów. Niedogodności związane z podróżowaniem low costami wynagradzają podróżującym niskie ceny i atrakcyjna oraz rozbudowana siatka połączeń. ...
-
Koronawirus: co z realizacją umów, czy grożą nam kary umowne?
Przedsiębiorcy rozpoczynają szacowanie strat związanych z chorobą zakaźną układu oddechowego wywołaną zakażeniem wirusem SARS-Cov-2 (zwanym potocznie „koronawirusem”) i choć wiele zależy od tego, jak sytuacja będzie się rozwijać w najbliższym czasie, działać trzeba już dziś. Część przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy stan zagrożenia ...
-
Tarcza antykryzysowa: jakie zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa?
"Tarcza antykryzysowa", czyli specustawa przegłosowana w ten weekend przez Sejm zawiera szereg zmian, których głównym celem jest ochrona polskiego biznesu przed skutkami wywołanymi pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Jakie zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa wprowadza? Odpowiadają eksperci Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Z tego tekstu dowiesz się ...
-
Portale randkowe odżywają w czasie pandemii. Na co uważać?
Zalecane nam pozostawanie w izolacji owocuje wzmożoną aktywnością użytkowników portali randkowych. Okazuje się jednak, że większy popyt na randki online oznacza niemal automatyczny wzrost ilości skarg na działalność prowadzoną przez tego rodzaju serwisy. Oto, co udało się zaobserwować Europejskiemu Centrum Konsumenckiemu. Z tego tekstu dowiesz się ...
-
UOKiK prześwietlił wakacje kredytowe. Jest oficjalne stanowisko
"Niezasadne jest zawieranie postanowień dotyczących potwierdzenia salda zadłużenia w aneksach lub wnioskach o odroczenie spłaty rat kredytów". Tak brzmi część oficjalnego stanowiska UOKiK w sprawie praktyk stosowanych przez banki podczas udzielania klientom tzw. wakacji kredytowych. Na skutek skarg ze strony konsumentów UOKiK wszczął postępowanie ...
-
KE: pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za odwołany lot w czasie pandemii
Konsumenci mają prawo do zwrotu gotówki za odwołany lot - po raz kolejny podkreśliła Komisja Europejska, stawiając tym samym opór naciskom zarówno ze strony lobbystów, jak i niektórych krajów członkowskich. Przewoźnicy argumentowali, że oferowanie klientom voucherów pozwoli im na utrzymanie płynności finansowej. KE wprawdzie przyznała słuszność ...
-
UOKiK: owoce i warzywa źle oznakowane. Kupujemy polskie, dostajemy holenderskie
Delikatesy Centrum, E.Leclerc, Intermarche, Lewiatan i Lidl to sklepy, w których możemy spodziewać się błędnego oznakowania kraju pochodzenia owoców i warzyw - wynika z ostatnich kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową. Od 1 lipca br. kontrolami żywności oferowanej polskim konsumentom w sklepach zajmie się Inspekcja Jakości Handlowej ...
-
Wakacje bez problemów? Poznaj prawa konsumenta
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jak co roku przypomina konsumentom o ich prawach w czasie wakacyjnych wyjazdów. Na co zwrócić uwagę rezerwując miejsce noclegowe? Jakie mamy prawa wyjeżdżając z biurem podróży? Jak i kiedy zareklamować posiłek w barze lub restauracji? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie mamy prawa w barze i restauracji? O ...
-
UOKiK: UPC Polska ma zmienić praktyki sprzedaży na odległość
UOKiK zobowiązał UPC Polska do zmiany praktyk stosowanych podczas zawierania umów przez telefon lub internet. Odtąd do zmiany warunków umowy zawartej na odległość umowy konieczne będzie potwierdzenie chęci przez samego konsumenta. Abonentom, którzy składali reklamacje firma ma zaoferować jedną z wybranych usług. Rekompensaty mają objąć również ...
-
Orange odda niewykorzystane środki z kont pre-paid
Orange musi oddać niewykorzystane środki z kont pre-paid. Operatora zobowiązał do tego prezes UOKiK Tomasz Chróstny. To czwarta decyzja w sprawie zwrotu niewykorzystanych środków, które zostały na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora. Wcześniej Prezes UOKiK zobowiązał do zmiany tej praktyki sieci T-Mobile i Play oraz ukarał spółkę ...
-
UOKiK radzi: jak kupować produkty bezglutenowe?
Szacunki wskazują, że niemal 400 tys. Polaków ma przeciwwskazania zdrowotne do spożywania glutenu. Czy jednak produkty bezglutenowe rzeczywiście go nie zawierają? Badania zlecone przez UOKiK dowodzą, że producentom raczej można wierzyć na słowo, choć nie zabrakło też wpadek - 1 na 33 przetestowane produkty, wbrew zapewnieniom na etykiecie, ...
-
Zakupy online odzieży i obuwia: jakie skargi konsumentów?
Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia w handlu spowodowały znaczny wzrost popularności zakupów online. Niektóre sklepy umożliwiły klientom także wyprzedaż ich szaf. Z jakimi problemami najczęściej spotykają się konsumenci kupujący odzież i obuwie w sieci? Statystyki skarg W 2020 roku Europejskie Centrum Konsumenckie (działające przy ...
-
UOKiK postawił zarzuty kolejnym firmom oferującym szybkie pożyczki
Szybka Gotówka, Gwarant24 oraz Centrum Rozwiązań Kredytowych z zarzutami UOKiK. Prezes Urzędu ujawnił, że wymienione firmy dopuściły się naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Chodziło o udzielanie klientom pożyczek na spłatę zaciągniętych już zobowiązań. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie wysokość pobieranych przy tym prowizji. Zdaniem ...
-
Czy influencerzy promują scam? Sprawdzi to UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam. Prowadzone są też 4 postępowania w sprawie nałożenia kary na influencerów, którzy nie współpracowali z Urzędem podczas pierwszego etapu postępowania dotyczącego kryptoreklamy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przygląda się działalności reklamowej influencerów w mediach ...
-
Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę
W wyniku decyzji wydanej przez UOKiK, Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę za aktywację serwisów podmiotów trzecich i usług nietelekomunikacyjnych spółki. Wątpliwości UOKIK wzbudziły nieprawidłowości przy aktywacji płatnych usług oferowanych przez Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne podmioty dla abonentów ...
-
Prawo konsumenckie - jakie zmiany nas czekają?
Przed nami nowelizacja prawa konsumenckiego, którą zawdzięczamy implementacji trzech unijnych dyrektyw : Dyrektywy 2019/2161, potocznie nazywanej "Dyrektywą Omnibus", Dyrektywy (UE) 2019/770 tzw. Dyrektywą Cyfrową oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 czyli Dyrektywą Towarową. W Polsce co prawda ich wdrożenie odbywa się z ...
-
Bocian Pożyczki z zarzutami UOKiK
W listopadzie minionego roku UOKiK poinformował, że bierze pod lupę działania spółki Everest Finanse SA, funkcjonującej na rynku jako Bocian Pożyczki. Zastrzeżenia Urzędu wzbudził m.in. oferowany klientom firmy leasing zwrotny na sprzęt AGD, telewizory i smartfony. Przedsiębiorcy właśnie postawiono zarzuty. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Na czym ...
-
Dyrektywa Omnibus. Promocje w e-commerce - na co zwrócić uwagę?
Dyrektywa Omnibus, która ma zapewniać konsumentom lepszą ochronę, między innymi zobowiązuje sklepy internetowe do zmiany sposobu oznaczania cen promocyjnych. Dyrektywa nie została co prawda jeszcze wdrożona w Polsce, ale Izba Gospodarki Elektronicznej podsumowała nowe wymogi. Celem Dyrektywy Omnibus jest unowocześnienie przepisów dotyczących ...
-
Czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Jak pomaga konsumentom?
Czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Z okazji obchodzonego dziś Międzynarodowego Dnia Mediacji, UOKiK przybliża zakres działań tej instytucji i wyjaśnia, w jaki sposób pomaga ona konsumentom. Działalność Inspekcji handlowej to nie tylko kontrola bezpieczeństwa i jakości różnego rodzaju produktów, ich składu i prawidłowego oznakowania. To nie tylko ...
-
Wyłudzenie danych=kradzież pieniędzy
W ramach kampanii społecznej "Stracisz dane, stracisz pieniądze!" Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ostrzega konsumentów przed groźbą utraty danych i środków finansowych. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie metody wyłudzania danych stosują oszuści? Jak nie dać się zmanipulować oszustom? Co zrobić, gdy przestępcy ...
-
Nietrafiony prezent? Kiedy zwrot towaru, a kiedy reklamacja?
Święta już za nami. Niestety nie zawsze jesteśmy zadowoleni z prezentów znalezionych pod choinką. Co zrobić z nietrafionym upominkiem albo takim, który dojechał do nas dopiero po świętach? Jakie prawa przysługują konsumentom? Oto porady UOKiK. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Czy można zwrócić prezent kupiony w sklepie stacjonarnym? Czy można ...
-
BNP Paribas i Bank Pocztowy ukarane za utrudnianie skorzystania z wakacji kredytowych
BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pocztowy zostały ukarane przez prezesa UOKiK za utrudnianie konsumentom korzystania z ustawowych wakacji kredytowych. Na banki nałożona została kara w łącznej wysokości blisko 3 mln zł. W opinii prezesa UOKiK BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pocztowy ograniczając w bankowości elektronicznej możliwość składania ...
-
Prawo do naprawy dla konsumentów. Wniosek przyjęty przez Komisję Europejską
Komisja Europejska przyjęła dziś nowy wniosek w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów. Wniosek wprowadza nowe "prawo do naprawy", którego celem jest ułatwienie konsumentom naprawy towarów i zwiększenie opłacalności naprawy. Prawo ma działać zarówno w ramach gwarancji prawnej, jak i po jej wygaśnięciu. Przedstawiony dziś wniosek ...
-
Pożary w Grecji, czyli o ochronie konsumentów dotkniętych sytuacją kryzysową
W związku z pożarami w Grecji, na Sycylii i w Chorwacji, które zagrażają także bezpieczeństwu turystów, Forum Konsumentów zwraca uwagę na szczególną odpowiedzialność touroperatorów w tej sytuacji oraz na przysługujące konsumentom prawa. Forum Konsumentów zwraca uwagę na fakt przysługujących konsumentom praw, które powinni egzekwować: prawo do ...
-
UOKiK: eBilet zwróci klientom opłatę serwisową
Prezes UOKiK zobowiązał spółkę eBilet do zmiany sposobu informowania konsumentów o minimalnej cenie biletów. Cena ta będzie musiała zawierać opłatę serwisową lub inne opłaty obligatoryjne, jeśli takie zostaną wprowadzone. eBilet ma zwrócić opłatę serwisową klientom, którzy złożyli w tej sprawie reklamacje. Ponadto na firmę nałożona została kara w ...
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
Black Friday, Black Week, Cyber Monday... W te dni ogarnia nas zakupowe szaleństwo. Poszukując jak najatrakcyjniejszych cen możemy jednak wpaść w niejedną pułapkę. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 7 porad dla kupujących i przypomina o przysługujących konsumentom prawach. Punkt odniesienia – najniższa cena z 30 dni przed obniżką Od ...
Tematy: Black Friday, Black Weeks, Cyber Monday, ceny, cena, promocje, promocja, rabaty, wyprzedaże, obniżki cen, promocje cenowe, ochrona konsumentów, prawa konsumenta, prawa konsumentów, uprawnienia kupującego, UOKiK, Omnibus, reklamacja, prawo do reklamacji, zakupy online, zakupy internetowe, zwrot towaru, odstąpienie od umowy -
Bezpłatny okres próbny może być pułapką dla sprzedawców
Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał aż 12 miesięcy na odstąpienie od umowy. Bezpłatny okres próbny ...


Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei