eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › UOKiK: owoce i warzywa źle oznakowane. Kupujemy polskie, dostajemy holenderskie

UOKiK: owoce i warzywa źle oznakowane. Kupujemy polskie, dostajemy holenderskie

2020-06-30 13:12

UOKiK: owoce i warzywa źle oznakowane. Kupujemy polskie, dostajemy holenderskie

Owoce i warzywa źle oznakowane © monticellllo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Delikatesy Centrum, E.Leclerc, Intermarche, Lewiatan i Lidl to sklepy, w których możemy spodziewać się błędnego oznakowania kraju pochodzenia owoców i warzyw - wynika z ostatnich kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową. Od 1 lipca br. kontrolami żywności oferowanej polskim konsumentom w sklepach zajmie się Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Przeczytaj także: Przetwórnie i skupy owoców pod lupą UOKiK

W I połowie br. inspektorzy IH znowu ruszyli w Polskę, sprawdzając tym razem oznakowanie kraju pochodzenia owoców i warzyw oferowanych Polakom w sklepach. Kontrola była następstwem licznych skarg, jakie napływały do UOKiK ze strony konsumentów oraz rolników.

Pod lupę wzięto 3527 partii warzyw i owoców sprzedawanych w 395 sklepach na terenach całego kraju, należących przede wszystkim do dużych sieci handlowych. Inspektorzy przyglądali się głównie tym owocom i warzywom, co do których istnieje najwyższe ryzyko wprowadzania w błąd. Były to np. ziemniaki, pomidory, ogórki, marchew, czosnek, truskawki czy jabłka.

Ogółem w pierwszym półroczu 2020 r. inspektorzy zakwestionowali 358 partii owoców i warzyw (10,2 proc.) ze względu na błędne wskazanie kraju ich pochodzenia lub niepodanie go wcale. Kontrole były prowadzone w trzech etapach.

W ostatnim z nich, który odbywał się od 15 kwietnia do 19 czerwca, skontrolowano 154 sklepy, w tym 119 należących do sieci handlowych badanych w poprzednich etapach: Aldi, Auchan, Biedronka, Carrefour, Delikatesy Centrum, Dino, E. Leclerc, Intermarche, Kaufland, Lidl, Mila, Netto, Polomarket, Stokrotka, Tesco. Nieprawidłowości stwierdzono w 33,8 proc. z nich, m.in. w sklepach Groszek, Lewiatan, Lidl, Delikatesy Centrum, Kaufland, Dino, Tesco, Intermarche, Polomarket, Netto, Biedronka oraz placówkach niesieciowych.

W kontrolach trwających od 15 kwietnia do 19 czerwca zbadano 956 partii świeżych owoców i warzyw, kwestionując 115 z nich (12 proc.) ze względu na błędną informację o kraju pochodzenia lub jej brak. Przykładowo na wywieszkach przy stoisku jako polskie były przedstawiane: sałata lodowa z Hiszpanii, pomidory cherry z Maroka czy cebula z Holandii. Zdarzało się też informowanie jednocześnie o kilku krajach pochodzenia, z których jednym miała być Polska, np. w przypadku groszku Konferencja z Holandii.

W całym półroczu najwięcej nieprawidłowości w oznakowaniu owoców i warzyw krajem pochodzenia było w supermarketach: Delikatesy Centrum (25,2 proc.), E.Leclerc (17,3 proc.), Intermarche (15,9 proc.), Lewiatan (14,6 proc.), Lidl (9,6 proc.), Dino (9,1 proc.) oraz Kaufland (8,3 proc.). Inspektorzy mieli też dużo zastrzeżeń do pojedynczych sprawdzonych sklepów sieci: ABC (100 proc. zakwestionowanych partii), Groszek (47,7 proc.) oraz Piotr i Paweł (25 proc.).

Nieprawidłowości zidentyfikowano także w sklepach niesieciowych (36,2 proc. skontrolowanych tam partii). Poniżej tabela przedstawiająca porównanie wyników w największych sieciach handlowych podczas 3 etapów kontroli z ostatniego półrocza.
- Konsumenci mają przed zakupem prawo do pełnej, jasnej i rzetelnej informacji o ofercie, w tym także o kraju pochodzenia owoców czy warzyw. Od dużych, profesjonalnych przedsiębiorców, jakimi są sieci handlowe, oczekuję szczególnej staranności i dbałości o klientów, w tym prawidłowej informacji o oferowanych produktach. Wprowadzanie konsumentów w błąd jest absolutnie niedopuszczalne – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przedstawiciel UOKiK dodaje również, że wyniki kontroli będą analizowane pod kątem naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
-Jeśli będą podstawy do postawienia zarzutów, będę wszczynał postępowania przeciwko tym przedsiębiorstwom, które wprowadzając konsumentów w błąd naruszają zbiorowe interesy konsumentów – zapowiada Tomasz Chróstny.



Pierwsze takie postępowanie wobec Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka, jest już w toku. Za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Od 1 lipca kontrole jakości żywności w sklepach, w tym oznakowania warzyw i owoców krajem pochodzenia przejmuje podległa Ministerstwu Rolnictwa Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

fot. mat. prasowe

Skontrolowane sieci handlowe

Od 15 kwietnia do 19 czerwca, skontrolowano 154 sklepy, w tym 119 należących do sieci handlowych.


Jak kupować owoce i warzywa? Rady dla konsumentów


  • Przy każdej partii warzyw lub owocami musi się znaleźć wywieszka z krajem ich pochodzenia. Informacja powinna być podana w sposób czytelny i jednoznaczny oraz w widocznym miejscu. Nie może wprowadzać w błąd.
  • Dodatkowo ziemniaki, zarówno oferowane luzem, jak i pakowane, muszą być oznakowane flagą kraju, z którego pochodzą.
  • Jeśli masz wątpliwości, porównaj informacje z wywieszki z tymi na opakowaniu zbiorczym, np. pudełku.
  • Na opakowaniu warzyw lub owoców może się także znaleźć logo „Produkt Polski”. To oznakowanie jest dobrowolne, ale nie może wprowadzać w błąd.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: