Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło jak wygląda geoblokowanie w praktyce. W roli tajemniczego klienta eksperci ECK odwiedzili 200 sklepów. Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE?
Przeczytaj także:
Dropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.
Europejskie Centrum Konsumenckie skontrolowało 200 sklepów, w tym 100 polskich i 100 zagranicznych, które zamieściły w swoich regulaminach informację, że nie wysyłają paczek za granicę. Przypomnijmy, że choć przepisy zabraniają sklepom internetowym
uniemożliwianie zakupów klientom z innego kraju unijnego, to jednocześnie e-sprzedawcy nie mają obowiązku wysyłki towaru do kraju, do którego nie przewidują dostawy.
Na czym polegało badanie ECK? Polskie sklepy odwiedził niemiecki klient, a zagraniczne - polski. Badanie polegało na prześledzeniu procesu zamówienia na stronie internetowej oraz dodatkowej weryfikacji za pośrednictwem komunikacji e-mailowej.
Jak wynika z obserwacji ECK, problemem, który uniemożliwia zakupy zagranicznym klientom, jest błędny formularz kontaktowy oraz zbieranie zbyt dużej ilości danych. Stosowany w polskich sklepach internetowych formularz uniemożliwiał wprowadzenie danych kontaktowych spoza kraju. Ze sprzedawcą można było się skontaktować mailowo, ale wymagało to znajomości jego języka.
Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?
Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe.
Inne wnioski z badania
-
Jeżeli chcemy odebrać towar osobiście, a nie posiadamy adresu zamieszkania w danym kraju, sprzedawcy sugerują, aby wpisać nieprawdziwe lub fikcyjne dane adresowe;
-
w wielu polskich e-sklepach należy podać dane dostawy, pomimo wyboru opcji odbioru osobistego lub w paczkomacie;
-
wiele e-sklepów posiada na stronie internetowej sprzeczne informacje np. regulamin sklepu przewiduje dostawę wyłącznie na obszarze Polski, natomiast składając zamówienie mamy możliwość wyboru opcji dostawy za granicę;
-
problem przy płatności: formularze zamówień najczęściej są powiązane z systemem płatności, który nie akceptuje zagranicznych kart;
-
wiele formularzy odrzuca numery telefonów z zagranicznym prefiksem.
Wyniki badania (formularze online)
Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe. Wiele z nich uniemożliwia wpisanie zagranicznego kraju zamieszkania, kodu pocztowego, czy nr telefonu – nawet jeżeli klient wybrał odbiór osobisty.
-
7/100 polskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
-
1/20 litewskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
-
2/20 niemieckich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów).
-
2/20 słowackich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
-
1/20 francuskich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
-
0/20 słowackich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
Wyniki badania (komunikacja ze sprzedawcą)
Dodatkowa komunikacja mailowa z e-sklepami wykazała, ze niektórzy sprzedawcy chcą umożliwić dokonanie zakupu, a nawet przesłać towar do kraju klienta, mimo że w swoim regulaminie nie oferują takiej możliwości.
Wyniki dla Polski (na 100 przebadanych e-sklepów)
-
45 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
-
36 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Litwy (na 20 przebadanych e-sklepów)
-
8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
-
11 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Niemiec (na 20 przebadanych e-sklepów)
-
4 sklepy wykazały prokonsumenckie podejście
-
16 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Czech (na 20 przebadanych e-sklepów)
-
10 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
-
8 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Francji (na 20 przebadanych e-sklepów)
-
1 sklep wykazał prokonsumenckie podejście
-
18 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Słowacji (na 20 przebadanych e-sklepów)
-
8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
-
13 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy