-
Prokurent zamiast zarządu?
Obserwujemy praktykę, iż członkowie zarządu spółek z o.o., którzy obawiają się odpowiedzialności za długi spółki składają rezygnację i reprezentowanie spółki pozostawiają prokurentom. Zdarza się to również w spółkach, w których wspólnicy są skłóceni i nie są w stanie powołać zgodnie członków zarządu. O tym kiedy wygasa mandat członka zarządu ...
-
Firma rodzinna: brak sukcesora szansą dla menadżera?
W ramach międzynarodowego projektu Glogal University Entrepreneurial Spirit Sudents’ Survey – GUESSS przeprowadzono ankiety wśród 11,9 tys. studentów z 36 polskich uczelni – dzieciach z polskich firm rodzinnych. Wyniki pokazały, że 48,4 % respondentów w ciągu 5 lat po studiach planuje prowadzić własny biznes. Natomiast już tylko 6,3 % deklaruje ...
-
Jakie są prawa konsumenta. 10 ważnych zmian od 25 XII 2014
W tym roku, 25 grudnia 2014 r., wejdą w życie nowe przepisy regulujące stosunki pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadzi poważne zmiany do kodeksu cywilnego oraz zastąpi dotychczasowe przepisy, dając wiele przywilejów konsumentom. Marcin Paczewski i Mateusz Jan Stańczyk, prawnicy z Kancelarii Prawnej ...
-
Spółka kapitałowa w organizacji: kto odpowiada za zobowiązania?
Spółki kapitałowe – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna, w okresie od ich zawiązania do uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, mają postać spółek w organizacji. Zawiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością następuje z chwilą zawarcia umowy spółki, natomiast spółki akcyjnej z chwilą objęcia wszystkich akcji ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron
10, a już wkrótce, 14 dni na odstąpienie od umowy to jedno z podstawowych uprawnień przysługujących konsumentom dokonującym zakupy u akwizytora. Przy okazji Dnia Sprzedaży Bezpośredniej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o podstawowych prawach klientów i obowiązkach sprzedawców. Dzisiaj obchodzony jest Dzień Sprzedaży Bezpośredniej ...
-
E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
Polski e-commerce rozwija się niezwykle prężnie, a rosnąca aktywność kupujących przez internet wskazuje, że ta sytuacja raczej nie ulegnie zmianie. Zmianie ulega natomiast rzeczywistość, w jakiej przychodzi funkcjonować e-przedsiębiorcom. Przykładem może być chociażby nowa ustawa konsumencka. Jej przepisy, które zaczną obowiązywać od 25 grudnia ...
-
Zabawki dla dzieci. 1/3 wzbudza zastrzeżenia
Wybieraj produkty dostosowane do wieku, odnajdź znak CE na opakowaniu, przeczytaj dokładnie widniejące na nim informacje - radzi konsumentom Inspekcja Handlowa, która jak co roku skontrolowała zabawki oraz inne produkty, które trafiają w ręce najmłodszych Polaków. Inspekcja Handlowa już po raz kolejny przyjrzała się jakości produktów i zabawek ...
-
Tania żywność źle oznakowana. Od dziś nowe etykiety
Inspekcja Handlowa przyjrzała się produktom spożywczym z najniższej półki cenowej. Kontrolę przeprowadzono w trzech grupach produktów: świeżym mięsie, przetworach mięsnych oraz mleku i przetworach mlecznych. Wielokrotnie zastrzeżenia inspektorów wzbudziły nieprawidłowości w oznakowaniu badanej żywności. Warto to podkreślić teraz, kiedy zaczynają ...
-
Kupujesz w sieci? Nowa ustawa konsumencka już obowiązuje
Od 25 grudnia minionego roku obowiązują nowe przepisy regulujące obrót w handlu internetowym. Zasadniczą zmianą wprowadzoną przez znowelizowaną ustawę konsumencką jest rozszerzenie uprawnień kupujących. Na jej mocy wydłuża się m.in. okres na odstąpienie od zakupu, konsumentom łatwiej będzie również zwrócić towar, z którego będą zadowoleni. Szacuje ...
-
Nowa ustawa konsumencka: prawa i obowiązki obu stron
Choć na obowiązującą od końca zeszłego roku ustawę o prawach konsumenta trzeba było czekać, to jak mówi stare porzekadło – „lepiej późno niż wcale”, bo nowe regulacje to przede wszystkim uporządkowanie i uproszczenie praw przysługujących kupującym. A jakie zmiany nowe przepisy przyniosły przedsiębiorcom? Odpowiada Tomasz Kaczorowski, adwokat w ...
-
Telemarketing a nowa ustawa o prawach konsumenta
25 grudnia 2014 roku weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827), która wprowadziła zmiany m.in. do ustawy Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 243). Przede wszystkim istotna dla odbiorców jest zmiana treści art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, który to przepis w obecnym brzmieniu wskazuje, że ...
-
13 sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe
Nowy kształt konsumenckiego prawa do odstąpienia od umowy, obowiązujący od 25 grudnia 2014 roku, dał konsumentom możliwość odstąpienia od umowy, która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wielu klientów sądzi, że mogą odstąpić od absolutnie każdej umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. ...
-
Planujesz odwieszenie działalności? Bez wizyty w ZUS się nie obędzie
Z zawieszenia działalności gospodarczej korzystają przedsiębiorcy, którzy mają przerwę w działalności firmy lub prowadzą działalność sezonową, taką jak np. ośrodki wypoczynkowe lub stoiska z pamiątkami w miejscowościach turystycznych. Jednak należy pamiętać, że gdy chcemy ponownie uruchomić działanie swojej firmy - wznowienie działalności ...
-
Nowa definicja niewypłacalności zapewni większą ochronę dłużnikom
Od stycznia 2016 r. definicja stanu niewypłacalności stanie się nie tylko korzystniejsza dla dłużników, lecz przede wszystkim bardziej racjonalna – na gruncie aktualnych przepisów trudno bowiem zachować termin do złożenia wniosku ogłoszenie upadłości, a nawet ocenić, czy podmiot jest faktycznie niewypłacalny. Nowa regulacja zapewni większą ochronę ...
-
Reklamacja: jaki termin na jej rozpatrzenie?
Prawo do złożenia reklamacji w związku z wystąpieniem w towarze wady jest jednym z fundamentalnych praw każdego konsumenta. W stosunku do umów sprzedaży zawartych od 25 grudnia 2014 r. wszystkim konsumentom przysługują cztery niezależne żądania, które mogą doprowadzić do przywrócenia towaru do stanu zgodnego z umową (poprzez bezpłatną naprawę lub ...
-
Podróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach
Zbliża się długi weekend majowy, więc wielu z nas postanowi wykorzystać tę okoliczność na podróż za miasto lub nawet za granicę. Warto przy tej okazji zapoznać się z prawami, jakie przysługują konsumentom korzystającym z usług linii lotniczych oraz kolejowych. Krótki przewodnik przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce. Podróż ...
-
Wezwania do zapłaty w imieniu Polskiego Centrum Telemedycznego pod lupą UOKiK
Manipulacja informacjami przekazywanymi konsumentom oraz myląca forma graficzna wezwań do zapłaty – to efekt pism wysyłanych przez Kancelarię Spraw Sądowych i Windykacyjnych w imieniu Polskiego Centrum Telemedycznego. Prezes Urzędu apeluje do konsumentów, aby skorzystali z bezpłatnej pomocy prawnej, zanim podejmą jakiekolwiek działania. Do Urzędu ...
-
Czy zamówienia in-house mogą zniszczyć część wolnego rynku?
Znaczne kontrowersje budzi w ostatnich tygodniach nowelizacja Ustawy – Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którą jednostki sektora finansów publicznych uzyskują szczególne uprawnienia do udzielania pewnym podmiotom zamówień z tzw. wolnej ręki – tj. bez przeprowadzenia przetargu. Taką jednostką sektora finansów publicznych jest chociażby gmina, a ...
-
Lot samolotem a prawa konsumenta
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce po raz kolejny przypomina, jakie prawa przysługują konsumentom, którzy zdecydują się na podróż samolotem. Nieprzyjemne sytuacje, takie jak opóźniony lot czy zagubienie bagażu nie są bowiem rzadkością. Jak należy się wówczas zachować? Do ECK z roku na rok wpływa coraz więcej skarg o charakterze ...
-
Dzień Sprzedaży Bezpośredniej. Poznaj swoje prawa
17 października obchodzimy dzień sprzedaży bezpośredniej. To doskonały moment, aby przypomnieć, jakie prawa przysługują konsumentom nabywającym towary poza siedzibą przedsiębiorcy, a także zwrócić uwagę na sztuczki - nie zawsze zgodne z prawem - stosowane przez sprzedawców. Ze sprzedażą bezpośrednią mamy do czynienia w sytuacji, gdy dokonujemy ...
-
W Dzień Seniora przypominamy 6 zasad rozsądnego kupowania
Dziś obchodzimy Europejski Dzień Seniora. To dobra okazja, aby przypomnieć starszym konsumentom o ich prawach i ostrzec przed praktykami nieuczciwych sprzedawców. Skomplikowane umowy i zastrzeżenia opisane drobną czcionką to tylko niektóre z problemów, z jakimi kupujący III wieku muszą mierzyć się podczas zakupów. Praktyka Urzędu Ochrony ...
-
Prawa konsumentów obowiązują zawsze. Także w Czarny Piątek
Dzisiaj Czarny Piątek. Galerie handlowe zapełnią się z pewnością tłumem rozentuzjazmowanych zakupowiczów, a strony sklepów internetowych będą przeżywać prawdziwe oblężenie. Emocje emocjami, ale pamiętajmy, aby w ich wyniku nie stracić głowy. UOKiK oraz Europejskie Centrum Konsumenckie przypominają, jakie prawa przysługują konsumentom kupującym na ...
-
Posiłki w szpitalach jak na Facebooku? Znamy wyniki kontroli IH
Kto choć raz odwiedził facebookowy profil Posiłki w szpitalach, doskonale zdaje sobie sprawę, w jak bezlitosny sposób obnaża on jakość żywności oferowanej polskim pacjentom. Czy rzeczywiście jest tak źle, jak wynika to ze zdjęć umieszczanych na Facebooku? Sprawdziły to Inspekcja Handlowa i Państwowa Inspekcja Sanitarna. Zbadanych zostało 99 firm ...
-
Inspekcja Handlowa zbadała jakość mięsa. Nie jest dobrze
Inspekcja Handlowa przebadała jakość mięsa oferowanego polskim konsumentom. Wyniki badania nie zachwycają. Okazuje się, że wątpliwości inspektorów wzbudziło przeszło 40 procent kontrolowanych produktów. Najbardziej powszechne uchybienia dotyczyły oznakowania. Działania kontrolne prowadzone były w I kwartale minionego roku. Pod lupę wzięto mięso ...
-
Odzyskiwanie należności. Kiedy 40 euro rekompensaty od dłużnika?
... wierzycielowi świadczenia pieniężnego, koszty pokwitowania, koszty prywatnych opinii, koszty wezwań do dobrowolnej zapłaty etc. [tak też: Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz. Tom I. Artykuły 1-366; Dolecki H. (red.), T. Wiśniewski (red.); SIP LEX 2013]. Co jednak najistotniejsze, praktyka sądów powszechnych jest w tym przedmiocie niejednolita ...
-
Międzynarodowy Dzień Seniora: prawa konsumentów III wieku
Nie kupuj bez namysłu, nie wierz w darmowe prezenty, nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa, nie daj się manipulacji. nie ulegaj namowom, pamiętaj o istnieniu instytucji, które mogą bronić twoich praw. W Międzynarodowy Dzień Seniora Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina konsumentom III wieku o zasadach rozsądnych zakupów i ...
-
Upadłość firmy: możliwość oddłużenia przedsiębiorcy
Szanse na umorzenie swoich zobowiązań w wyniku przeprowadzonego postępowania upadłościowego mają także przedsiębiorcy, a dokładnie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz inne osoby fizyczne, których upadłość prowadzona jest przy zastosowaniu przepisów o upadłości przedsiębiorców (np. wspólnicy spółek jawnych i partnerskich). ...
-
13 przypadków, które nie dają szans na odstąpienie od umowy
42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty świąteczne Polacy wydadzą w „sieci”. To aż o 5,5 proc. więcej niż w roku ubiegłym – wynika z badań Deloitte. Za zakupami świątecznymi w Internecie przemawiają m.in. ceny, ale na obdarowujących czekają także pułapki. – Może się bowiem zdarzyć tak, że Mikołaj nie tylko nie trafi z prezentem, ale dodatkowo ...
-
Świąteczne prawa konsumenta
Święta Bożego Narodzenia tuż tuż. I z tej właśnie okazji UOKiK życzy konsumentom wszystkiego, co najlepsze. Do życzeń tych dorzuca garść świątecznych porad w razie, gdyby prezent okazał się nietrafiony, a sylwestrowa zabawa wyjątkowo nieudana. Wadliwy prezent. Znalazłeś pod choinką buty, które po kilku założeniach zaczęły się rozklejać. A może ...
-
Restrukturyzacja firmy sposobem na wyjście z kryzysu
Utrata płynności finansowej zdarza się nawet najbardziej stabilnym podmiotom. Nie zawsze kończy się ona upadkiem przedsiębiorstwa. Nawet gdy dojdzie do egzekucji, a do firmy wkroczy komornik, nie jest jeszcze za późno na wyjście z kryzysu. Remedium na problemy przedsiębiorcy stanowi restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Ustawa z 15 maja 2015 r. – ...
-
Czy odblaski i kamizelki ochronne faktycznie chronią?
Inspekcja Handlowa przyjrzała się odzieży ostrzegawczej, odblaskom oraz ochronnikom słuchu. Wyniki kontroli nie napawają optymizmem - okazuje się, że zastrzeżenia inspektorów dotyczyły niemal 1/3 (30 proc.) kontrolowanych wyrobów. UOKiK przypomina konsumentom, jak kupować i użytkować odblaski. Przed nami rezultaty kontroli przeprowadzonej przez IH ...
-
E-sklepy zapominają o pozasądowym rozwiązywaniu sporów
Europejskie Centrum Konsumenckie postanowiło sprawdzić, czy sklepy internetowe informują kupujących o możliwości pozasądowego rozwiązywania sporów. Rezultaty przeprowadzonego badania "Sweep Action" nie prezentują się zadowalająco. Okazuje się bowiem, że tylko nieco ponad 40% badanych e-przedsiębiorców wskazuje na swojej stronie podmiot właściwy ...
-
„Ukryte” koszty randki online
Mamy Walentynki, a więc doskonały czas, aby poświęcić trochę uwagi sprawom sercowym, a dokładnie portalom randkowym. Niestety w znacznie mniej przyjemnym kontekście niż miłosne uniesienia i osiągający szczyty poziom endorfin. W minionym roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego napłynęło bowiem o przeszło 100% więcej skarg transgranicznych na ...
-
Robienie zdjęć i porównywanie cen to prawa konsumenta
Czy zdarzyło ci się, że ochrona supermarketu zabroniła ci zrobić zdjęcie towaru lub zeskanować kod kreskowy? Powinieneś wiedzieć, że działała bezprawnie. Konsument ma prawo zrobić w sklepie zdjęcie, aby np. móc na jego podstawie porównać ofertę konkurencji. Utrudnianie klientom porównywania cen może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową - ...
-
Zakupy online bez ograniczeń w UE?
Koniec z dyskryminacją konsumentów w handlu internetowym. 3 grudnia 2018 roku wchodzą w życie przepisy zakazujące nieuzasadnionego blokowania geograficznego. Sklepom internetowym łamiącym ten zakaz grożą milionowe kary. Zgodnie z założeniami konsumenci uzyskają łatwiejszy dostęp do towarów i niektórych usług na terenie UE. Europejskie Centrum ...


Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei