-
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych już działa
Od 13 października 2019 r. został uruchomiony Centralny Rejestr Beneficjenta Rzeczywistego, co stanowi realizację przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. IV dyrektywa AML) oraz przepisów ...
-
Na czym polega leasing pracowniczy?
Zastój w firmie często sprawia, że pracodawca zaczyna poważnie rozważać redukcję etatów. Takie rozwiązanie może być jednak ostatecznością - narzędziem, które może okazać się przydatne w kryzysowych dla firmy chwilach jest tzw. leasing pracowniczy, umożliwiający wykorzystania potencjału pracowników bez konieczności wręczania im wypowiedzeń. Za jego ...
-
Wydłużenie terminu zapłaty: zgoda obu przedsiębiorców też musi być uzasadniona
Ani cywilnoprawna zasada swobody umów, ani ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych nie sprzeciwiają się wspólnemu uzgodnieniu przez kontrahentów dłuższego terminu zapłaty, jeśli tylko nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. W wyroku z 26 sierpnia 2019 r. łódzki sąd okręgowy obalił takie ustalenia dokonane zgodnie przez ...
-
Za opóźniony pociąg należy się odszkodowanie
Czynnikiem warunkującym wybór danego środka transportu jest nie tylko cena przejazdu, ale również czas, w jakim pokonamy zaplanowaną trasę. Popularną opcją są coraz szybsze koleje. Niestety i im zdarza się nas zawieść - doświadczenie już nie raz pokazało, że opóźniony pociąg - zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, nie jest sytuacją, która należy ...
-
Czy sklepy rzeczywiście przyjmują zużyty sprzęt elektroniczny?
Inspektorzy IH kolejny raz ruszyli w Polskę, przyglądając się tym razem 112 przedsiębiorcom trudniącym się sprzedażą sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Każdy z kontrolowanych podmiotów zadeklarował, że zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpłatnie przyjmuje od swoich klientów zużyte urządzenia. W co czwartym przypadku zastrzeżenia ...
-
Zwrot towaru. Jak rozumieć przepisy?
Czy zasadne jest stwierdzić, że przepisy regulujące zwrot towaru faworyzują kupujących albo sprzedawców? Bez wątpienia pomagają tym, którzy dobrze się w nich orientują. Działalność handlowa w internecie podlega szczegółowym uregulowaniom, co znajduje swoje odzwierciedlenie w regulaminie sklepu internetowego. To właśnie w jego treści przedsiębiorcy ...
-
TSUE ułatwia dochodzenie roszczeń za odwołany lub opóźniony lot
Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych za opóźnione bądź odwołane loty powinno być łatwiejsze niż dotychczas. Wszystko za sprawą nowego wyroku TSUE z 24 października, w świetle którego do zgłoszenia roszczenia pasażer nie będzie potrzebował już karty pokładowej. Najnowszy wyrok TSUE jest wiążący dla wszystkich krajów Unii Europejskiej i - co należy ...
-
Kiedy praca w niedziele i święta jest dopuszczalna?
Poniższa porada skierowana jest do pracodawców przede wszystkim zatrudniających pracowników na podstawie Kodeksu Pracy. Poniższe uwarunkowania nie dotyczą co do zasady osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilno-prawnych oraz osób świadczących usługi w ramach wykonywania indywidualnej działalności gospodarczej. Jednak gdy dojdzie do ...
-
Poznaj najlepsze i najgorsze linie lotnicze i lotniska w UE
Opóźnione lub odwołane loty to dziś niemal chleb powszedni. Które linie lotnicze są niechlubnymi liderami, jeżeli chodzi o ilość zakłóceń? Z najnowszego zestawienia GIVT wynika, że w miarę możliwości lepiej wystrzegać się latania z British Airways. Na przestrzeni roku ten przewoźnik zanotował bowiem aż 200-procentowy wzrost perturbacji. Wielka ...
-
Gwarancja: kupujący nie ma obowiązku badania jakości rzeczy
Gdy sprzedaż objęta jest gwarancją, na kupującym ciąży jedynie konieczność wykazania istnienia wady, bez udowadniania, że wada powstała z przyczyn tkwiących w rzeczy. To na sprzedającym będzie spoczywał ciężar udowodnienia, że tak nie jest – orzekł w wyroku z 16 października 2019 r. Sąd Okręgowy w Łodzi, XIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy (sygn. ...
-
Sylwester bez fajerwerków to bezprawie?
Nowy rok zbliża się wielkimi krokami. Z tej okazji, tradycyjnie już na całym świecie niebo rozświetlone zostanie przez kolorowe widowisko fajerwerków. Jak co roku, w tym temacie odbywa się zagorzała dyskusja dotycząca regulacji prawnych, bezpieczeństwa oraz zasadności odpalania wyrobów pirotechnicznych, w którą angażują się różne instytucje, ...
-
10 obowiązków pracodawcy na przełomie roku 2019/2020
Przełom roku to nie tylko intensywny czas bilansów, analiz wyników i podsumowań w zakresie funkcjonowania firmy. Jest to również okres, w którym następują istotne zmiany prawne, pociągające za sobą nowe obowiązki pracodawców. O czym każdy zatrudniający powinien więc pamiętać, mając na uwadze aktualne przepisy prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i ...
-
Postępowanie gospodarcze zakończone w pół roku - realne ułatwienie dla przedsiębiorców?
W myśl najnowszej nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania cywilnego postępowania sądowe w sprawach gospodarczych mają trwać maksymalnie 6 miesięcy. Czy rzeczywiście tak będą wyglądały nowe realia? Czy sądy są gotowe na nowe zasady? Realia sądownictwa gospodarczego w Polsce W dotychczas obowiązujących przepisach nie było rozróżnienia pomiędzy ...
-
Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?
Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło jak wygląda geoblokowanie w praktyce. W roli tajemniczego klienta eksperci ECK odwiedzili 200 sklepów. Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE? Europejskie Centrum Konsumenckie skontrolowało 200 sklepów, w tym 100 polskich i 100 zagranicznych, które zamieściły w swoich ...
-
Przewóz towarów niebezpiecznych: ADR do 28 lutego. Co warto wiedzieć?
Nawet pięć tysięcy złotych kary może zapłacić przedsiębiorca, transportujący materiały niebezpieczne, jeśli nie złoży sprawozdania rocznego ADR. Bilanse przewozów towarów uznanych jako niebezpieczne m.in. paliwa, gazy czy nawozy powinny określać ilość towaru, zakres oraz rodzaj wykonywanej operacji. Takie zestawienie za 2019 rok należy przekazać ...
-
Brexit: co dalej z ochroną własności intelektualnej?
Wielka Brytania formalnie opuści Unię Europejską już 31 stycznia 2020 r. o godzinie 23.00. Co to oznacza dla przedsiębiorców w kontekście ochrony własności intelektualnej? Sprawdź już teraz, jak przygotować się do zmian. Wyjście Wielkiej Brytanii ze wspólnoty nie oznacza całkowitego końca negocjacji z Unią, w tym negocjacji w zakresie ochrony praw ...
-
Brexit a prawa pasażerów linii lotniczych. Co się zmieni?
Brexit stał się faktem. Od 1 lutego bieżącego roku Wielka Brytania oficjalnie przestała być członkiem Unii Europejskiej. O następstwach tej decyzji mówi się bardzo wiele, głównie w kontekście przyszłej wymiany handlowej, ceł czy też swobody przepływu osób. Czy zmianie ulegną również prawa pasażerów podróżujących na Wyspy? To niewykluczone - ...
-
Jak zredagować świadectwo pracy?
Świadectwo pracy to bardzo ważny dla pracownika dokument wydawany przez pracodawcę po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy. Dokument ten powinien zawierać informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczeń społecznych. Kwestie związane ze świadectwem pracy uregulowane są przede wszystkim w Kodeksie pracy ...
-
Wynagrodzenie pracownika: obowiązki pracodawcy i ewidencja księgowa
Wykonywanie pracy zarobkowej może być realizowane w różnorodnych formach prawnych, takich jak umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, kontrakt menedżerski, umowa o pracę nakładczą czy tzw. samozatrudnienie i może być zawarta na różne okresy. Ważne: Nie jest dopuszczalne zastępowanie stosunku pracy świadczeniem pracy na podstawie umów cywilnoprawnych ( ...
-
IH skontrolowała naczynia żaroodporne. Miała wiele zastrzeżeń
W drugim kwartale minionego roku inspektorzy IH ponownie ruszyli w teren, przyglądając się tym razem jakości oferowanych Polakom naczyń żaroodpornych. Przeprowadzona kontrola dowiodła sporych nieprawidłowości - zakwestionowanych zostało aż 80 spośród 191 partii przebadanych produktów. Co wzbudziło najwięcej zastrzeżeń? O tym przeczytamy w ...
-
8 pytań o prawa pasażera linii lotniczych
Anulacja rejsu, opóźnienia odlotu, odmowa wejścia na pokład ze względu na sprzedaż większej ilości biletów niż dostępnych miejsc. To sytuacje, które mogą spotkać każdego pasażera linii lotniczych. W wielu przypadkach przysługuje mu odszkodowanie - przypomina AirHelp podkreślając jednocześnie, że prawa pasażerów nie zawsze były chronione tak ...
-
Krajowy Rejestr Sądowy - wnioski tylko online. Jakie jeszcze usprawnienia?
Z dniem 1 marca 2021 r. wchodzą w życie zmiany w postępowaniu rejestrowym. Od tego dnia wnioski składane przez przedsiębiorców do Krajowego Rejestru Sądowego będą wymagały formy elektronicznej. Nastąpi także pełna informatyzacja postępowań – cała korespondencja z sądem będzie prowadzona elektronicznie. Dzięki temu ma zostać skrócony czas na ...
-
Firmy kurierskie: 12 pytań o prawa konsumenta
Zakupy online nie kończą się na kliknięciu "płacę". Ich niezwykle istotnym elementem jest dostawa zamówienia. Tym bardziej, że coraz częściej mówi się, iż dla całości doświadczeń związanych z zakupem największe znaczenie ma właśnie ostatnia mila, a więc dostarczenie paczki do rąk klienta. Jednocześnie doświadczenie pokazuje, że poziom usług ...
-
Prawa pasażerów a koronawirus. Czy można zwrócić bilety lotnicze?
Koronawirus to temat, który od dłuższego już czasu nie schodzi z nagłówków medialnych. Nie jest to jednak zaskoczeniem – epidemia, która rozpoczęła się pod koniec grudnia minionego roku w Wuhan, ciągle zbiera śmiertelne żniwo i rozprzestrzenia się na coraz to więcej krajów. W Europie najwięcej zachorowań odnotowano we Włoszech, czyli w państwie, ...
-
Kiedy przedsiębiorca popełnia czyn nieuczciwej konkurencji?
Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności polegającej na produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach może popełnić czyn nieuczciwej konkurencji. Będzie to miało miejsce w głównej mierze wówczas, gdy przedsiębiorca dopuści się działania sprzecznego z prawem lub dobrymi obyczajami, które to ...
-
Koronawirus a odwołany lub opóźniony lot. Jakie prawa pasażera?
Koronawirus ani na chwilę nie schodzi z medialnych nagłówków. Nie ma w tym jednak nic zaskakującego, skoro na całym świecie co rusz pojawiają się nowe zachorowania. W Polsce do tej pory nie stwierdzono ani jednego przypadku zarażenia, ale nie oznacza to oczywiście, że nic nam nie grozi. Tym bardziej, że niemała wcale rzesza Polaków podróżuje po ...
-
Koronawirus a kontrakty handlowe. Jakie narzędzia prawne dla przedsiębiorców?
W ostatnich tygodniach i dniach wirus COVID-19, popularnie zwany koronawirusem, dotarł już niestety do większości krajów Europy, a we wtorek 4 marca Minister Zdrowia, Łukasz Szumowski, potwierdził oficjalnie pierwszy przypadek zarażenia koronawirusem w Polsce. Oprócz oczywistego negatywnego wpływu rozprzestrzeniania się wirusa na poziom ...
-
Inspekcja Handlowa kontroluje oznakowanie warzyw i owoców. Dużo zastrzeżeń
Czy oznakowanie owoców i warzyw oferowanych nam przez sieci handlowe przedstawia nam realne informacje na temat pochodzenia tych produktów? Odpowiedzi na to pytanie poszukują właśnie inspektorzy IH. Zlecone przez UOKiK kontrole ruszyły 12 lutego br. Do tej pory zweryfikowano 1256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach. Niestety nie obyło się ...
-
Koronawirusowy vis maior. Czy przedsiębiorca może powołać się na siłę wyższą?
W 1997 roku w wyniku powodzi stulecia zostały zalane między innymi 23 budynki sądów. Z oczywistych względów te sądy nie były w stanie funkcjonować do czasu usunięcia skutków powodzi. Pomijając olbrzymią tragedię spowodowaną ówczesną powodzią, z prawnego punktu widzenia był to klasyczny przykład siły wyższej. Czy tak samo jest z obecną pandemią ...
-
Handel w internecie w dobie koronawirusa. Jakie pułapki prawne?
Ogłoszona pandemia wirusa SARS-Cov-2 wywołującego chorobę COVID-19 wymusiła podjęcie przez Rząd trudnej decyzji o wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego, co pociągnęło za sobą duże zmiany dla handlu. Firmy, które nie chcą drastycznie zmniejszyć obrotów szukają alternatywnych rozwiązań. Naturalnym kierunkiem jest przeniesienie działań do ...
-
Koronawirus a zobowiązania cywilnoprawne
Wydarzenia ostatnich tygodni spowodowane zagrożeniem wirusem COVID-19 nie mają precedensu w historii ostatnich kilkudziesięciu lat. Z każdym dniem coraz większa liczba przedsiębiorców nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań cywilnoprawnych. Skalę wyzwań tym wywołanych można śmiało porównać do skutków nagłego wybuchu wojny. Złożoność ...
-
COVID-19 a polskie prawo ochrony konkurencji i konsumentów
Epidemia koronawirusa ma istotny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej. Zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci spotykają się z niecodziennymi sytuacjami na rynku. Poniżej przedstawiamy ogólną analizę wpływu epidemii COVID-19 na poszczególne aspekty polskiego prawa ochrony konkurencji oraz zakres kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony ...
-
7 etapów przyspieszonego postępowania układowego w czasach pandemii
Apel powstałego właśnie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług nie pozostawia złudzeń - sieci handlowe stoją na krawędzi. Muszą ponosić koszty stałe, w tym koszty zatrudnienia pracowników i koszty najmu, a zakaz handlu odciął ich od dopływu gotówki. Z podobnymi problemami zmaga się branża hotelowa, gastronomiczna, transportowa oraz szeroko ...
-
Dyskryminacja w pracy w dobie koronawirusa
Epidemia koronawirusa sprawiła, że wiele osób pracuje obecnie w tzw. modelu „home office”. Niestety, nie wszyscy pracownicy na rynku mogli przejść w tryb pracy zdalnej ze względu na rodzaj i specyfikę wykonywanej pracy. Sytuacja, w której część osób jest delegowana do pracy zdalnej, a część musi pozostać na stałych stanowiskach pracy, może ...
-
Prawa konsumenta dla przedsiębiorcy. Czy to dobry pomysł?
Ustawą z dnia 31 lipca 2019 roku rządzący wprowadzili kilkanaście rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w naszym kraju. Jedną z wprowadzonych nowości będzie nadanie jednoosobowym przedsiębiorcom wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej niektórych praw konsumenta. Z tego tekstu dowiesz ...