![Upadłość biura podróży i co dalej? [© dima_sidelnikov - Fotolia.com] Upadłość biura podróży i co dalej?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/bankructwo-biura-podrozy/Upadlosc-biura-podrozy-i-co-dalej-223391-200x133crop.jpg)
Biuro podróży © dima_sidelnikov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa
W sytuacji upadłości biura podróży, należy rozróżnić dwa przypadki:- gdy zakupiono zorganizowaną wycieczkę w biurze podróży lub
- gdy u touroperatora wykupiono wyłącznie połączenie czarterowe, bez pobytu na miejscu.
W pierwszej ze wskazanych sytuacji pasażera chronią udzielone gwarancje ubezpieczeniowe, a także przepisy dotyczące Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie w przypadku niewypłacalności biura podróży lub pośrednika turystycznego.
Jeśli mamy do czynienia z bankructwem biura podróży, mamy możliwość - w zależności od sytuacji - domagać się pokrycia kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub też zwrotu pieniędzy wpłaconych na poczet odwołanej wycieczki. Co więcej, turystów, którzy w momencie upadłości biura podróży przebywają za granicą, obejmuje opieka Marszałka Województwa, co pozwala im być spokojnymi o powrót do domu. Gdyby nie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, uzyskanie świadczeń od upadającej spółki byłoby niezwykle trudne.
fot. dima_sidelnikov - Fotolia.com
Biuro podróży
Jeśli mamy do czynienia z bankructwem biura podróży, mamy możliwość - w zależności od sytuacji - domagać się pokrycia kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub też zwrotu pieniędzy wpłaconych na poczet odwołanej wycieczki.
- W przypadku upadłości spółki, w pierwszej kolejności zaspokajane są zobowiązania podatkowe lub inne zobowiązania publicznoprawne. Lista wierzycieli zazwyczaj jest długa, a pierwszeństwo w odzyskaniu pieniędzy mają instytucje państwowe. Może zatem dojść do sytuacji, w której majątek spółki się wyczerpie, zanim dojdzie do zaspokojenia roszczeń poszczególnych klientów. Nie należy się jednak poddawać – mówi Elżbieta Tyszka, główny prawnik w GIVT - firmie pomagającej w uzyskiwaniu odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty.
W drugim przypadku – gdy w wyniku upadłości biura podróży niemożliwe są do zrealizowania połączenia czarterowe, które były realizowane przez linię lotniczą należącą do biura podróży i oferowane do sprzedaży jako pojedynczy element (bez zorganizowanej wycieczki), procedura dochodzenia roszczeń wygląda inaczej.
- Loty czarterowe realizowane przez przewoźników lotniczych, zakupione za pośrednictwem biur podróży, są objęte Rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., które daje pasażerom prawo do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych między innymi w przypadku odwołania lotu – dodaje Elżbieta Tyszka.
Należy wówczas złożyć reklamację do przewoźnika lotniczego, podając w uzasadnieniu trasę czarteru oraz numer lotu. Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2014, pasażerom może przysługiwać odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 €, w zależności od długości trasy lotu. Więcej informacji o okolicznościach, jakie trzeba spełnić, by móc uzyskać rekompensatę, znajduje się w prawach pasażera.
![Upadłość FlyEgypt: o odszkodowaniach można pomarzyć? [© pvproductions na Freepik] Upadłość FlyEgypt: o odszkodowaniach można pomarzyć?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera/Upadlosc-FlyEgypt-o-odszkodowaniach-mozna-pomarzyc-262922-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)