2019-07-06 00:20
Lotnisko © HappyAlex - Fotolia.com
Przeczytaj także: Odwołany lot a obowiązki prawne biura podróży
Od stycznia do października 2018 roku liczba opóźnionych ponad kwadrans lotów osiągnęła w naszym kraju poziom 31 tysięcy. Starty odwoływane były z kolei aż 2 tysiące razy. Te statystyki to wyraźny sygnał, że wybierając się w podróż samolotem, należy być przygotowanym na różne scenariusze i mieć świadomość praw, jakie przysługują pasażerom w razie perturbacji. Co istotne, reguły odszkodowania i pomocy dla podróżujących są identyczne dla wszystkich lotnisk położonych na obszarze Unii Europejskiej. Określają je przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 261/2004.– Podróżny jest uprawniony do wyboru formy rekompensaty za niewykonanie przewozu lub jego opóźnienie. Może odstąpić od umowy i otrzymać pełny zwrot za bilet lub skorzystać z połączenia zaproponowanego przez przewoźnika. Zmiana planu podróży może odbyć się w najwcześniejszym dostępnym lub w innym, dogodnym dla pasażera, późniejszym terminie. Niektóre linie mogą też zaproponować przelot z konkurencyjnym przewoźnikiem, jeśli firmy zobowiązane są tzw. umową wzajemną. Pasażer ma również prawo do ubiegania się o odszkodowanie w wysokości ceny zakupionego biletu, gdy lot opóźniony jest o min. 5 godz., choć regulamin niektórych przewoźników dopuszcza taką możliwość także przy np. 3 godz. – tłumaczy Rafał Nawrocki, specjalista ds. obsługi pasażerów Portu Lotniczego Lublin.
fot. HappyAlex - Fotolia.com
Lotnisko
Czy klientom linii lotniczych przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?
– Wysokość uzależniona jest od liczby kilometrów lotu i wynosi 250, 400 lub 600 euro. Warto zaznaczyć, że rekompensata finansowa wcale nie musi zostać wypłacona, jeśli odwołany lotu jest efektem tzw. zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, czyli takich, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Przykładem mogą być niespodziewane warunki pogodowe, które uniemożliwiają bezpieczny ruch lotniczy – podkreśla Rafał Nawrocki.
oprac. : eGospodarka.pl
Zwrot pieniędzy za odwołany lot: oddają linie lotnicze czy pośrednik?
7 uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot. Jak się chronić?
KE: pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za odwołany lot w czasie pandemii
Odszkodowanie za opóźniony lot z powodu złej pogody. Czy przysługuje?
Dodatkowe odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?
Prawa pasażera nie zawsze zadziałają
Prawa konsumenta są takie same dla wszystkich podróżujących po UE
8 pytań o prawa pasażera linii lotniczych
Opóźniony lub odwołany lot? Pomoże Rzecznik Praw Pasażera
Dzień dobry, w dniu 25.05.2019 podpisałem umowę z firmą Play na abonament wraz z telefonem oraz usługę tzw. Play360, w której m.in. jest ...
Kiedy rekojmia musi być uwzględniona przez Neonet? Oni próbują zepchnąć na gwarancje.
Jak zbudować system wynagrodzeń w firmie sprzedażowej?
Jak zbudować zespół na talentach Gallupa?
Jak stworzyć skuteczny program partnerski?
Kupno mieszkania na kredyt czy jednak wynajem?
Aniołów Park - nowy park handlowy w Częstochowie
Już 22 sierpnia mija termin na zmianę formy opodatkowania. Czy warto przejść na skalę podatkową?
Kobiety w pracy fizycznej. Jaka jest ich sytuacja?