2019-08-01 12:00
Lotnisko © pixabay
Przeczytaj także: Odwołany lot. Zobacz, czy dostaniesz odszkodowanie
Powołana przez Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) nowa instytucja Rzecznika Praw Pasażera funkcjonuje w naszym kraju od 1 kwietnia br. Jego głównym zadaniem jest prowadzenie mediacji w sporach na linii pasażer-linia lotnicza. Warto przypomnieć, że pasażer ma prawo ubiegania się o odszkodowania nie tylko za opóźniony czy odwołany lot, ale w również w sytuacjach, gdy przewoźnik odmówi przyjęcia go na pokład. Do takich zdarzeń dochodzi w następstwie tzw. overbookingu, czyli w sytuacji, gdy linie lotnicze sprzedadzą liczbę biletów przewyższającą ilość miejsc w samolocie.- Rzecznik Praw Pasażerów to przede wszystkim szansa na rozwiązanie sporu z przewoźnikiem polubownie, na drodze mediacji. Podstawowym celem tych postępowań jest wypracowanie rozwiązania, satysfakcjonującego dla obu stron konfliktu. Jednak wymaga zgody na udział obu stron - tłumaczy Krzysztof Burzyński, ekspert Kapitalni.org i dyrektor działu prawnego w AirCashBack, firmy pomagającej pasażerom uzyskiwać odszkodowania od linii lotniczych. - Do kwietnia spory z przewoźnikami toczyły się przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, do którego można było złożyć skargę na opóźniony lot. Prezes ULC wydawał decyzję administracyjną, wiążącą dla obu stron. Jeśli była korzystna dla pasażera, a linia lotnicza się do niej nie stosowała, należało wystąpić do sądu o klauzulę wykonalności dla decyzji administracyjnej i udać się do komornika – dodaje Krzysztof Burzyński.
- Z pierwszych doświadczeń związanych z instytucją Rzecznika wynika, że przewoźnicy odmawiają udziału w postępowaniu argumentując, iż przedstawili swoje stanowisko w odpowiedzi na reklamację pasażera – mówi Krzysztof Burzyński.
fot. pixabay
Lotnisko
W sporach z liniami lotniczymi można zwrócić się o bezpłatną pomoc Rzecznika Praw Pasażera
oprac. : eGospodarka.pl
Zwrot pieniędzy za odwołany lot: oddają linie lotnicze czy pośrednik?
7 uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot. Jak się chronić?
KE: pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za odwołany lot w czasie pandemii
8 pytań o prawa pasażera linii lotniczych
Odszkodowanie za opóźniony lot z powodu złej pogody. Czy przysługuje?
Dodatkowe odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?
Odszkodowanie za opóźniony lot? Nie daj się zbyć
Odwołany lot a obowiązki prawne biura podróży
Lot samolotem. Co ubezpieczyć? Jak dochodzić swoich praw?
Dzień dobry, w dniu 25.05.2019 podpisałem umowę z firmą Play na abonament wraz z telefonem oraz usługę tzw. Play360, w której m.in. jest ...
Kiedy rekojmia musi być uwzględniona przez Neonet? Oni próbują zepchnąć na gwarancje.
Marnotrawstwo żywności: tony żywności w koszu i 870 mln niedożywionych osób
Obligacje. Jak działa immunizacja? Jak ograniczyć ryzyko rynkowe?
3 kwestie, o których musisz pamiętać przy zmianie formy opodatkowania
Biznes bez granic: Handel zagraniczny w nowej rzeczywistości
Panorama Reden i Niebieski Bursztyn od ATAL
Polski Ład 2.0: czy zmiana formy opodatkowania będzie opłacalna? Sprawdź symulację
Fala upałów: jakie obowiązki pracodawcy?