eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 44
  • Data wpłynięcia: 2011-12-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273

44-uzasadnienie-Tom-II

zaplanowano zgodnie z treścią § 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie
stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami (Dz.U. z 2007 r. Nr 247, poz. 1841) oraz
wydawanie stosownych rozstrzygnięć administracyjnych, w zakresie gospodarki odpadami, przez samorządy
województw.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie racjonalnej gospodarki

Masa składowanych odpadów
odpadami
komunalnych do masy zebranych
74
odpadów komunalnych (%)


Ograniczenie masy składowanych
odpadów (Mg/rok)
216 015
Zapewnienie postępowania
Wojewodowie
Osiągnięty poziom recyklingu odpadów
20,5%
z odpadami w sposób niezagrażający
życiu i zdrowiu ludzi oraz
środowisku
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania wartości dla pierwszego miernika MŚ może wynikać z nieprzestrzegania przepisów przez
przedsiębiorców itp. Z kolei drugi miernik może nie zostać wykonany z powodów leżących po stronie
beneficjentów pomocy. To od nich zależy jakie projekty zostaną zgłoszone i jakie będą harmonogramy ich
realizacji. W ramach wsparcia przedsiębiorców w zakresie zbiórki i demontażu pojazdów wycofanych
z eksploatacji, ograniczeniem może być wielkość możliwej do udzielenia dotacji (pomoc publiczna) oraz kryzys
gospodarczy, mogący spowodować zmniejszenie tempa wymiany pojazdów przez obywateli. Ważnym
czynnikiem mogącym mieć wpływ na realizację wartości wskaźników w zakresie gospodarki odpadami są
projektowane zmiany przepisów prawa. Przyjęcie projektowanych ustaw powinno znacznie zwiększyć popyt na
dofinansowanie działań związanych z prawidłowym gospodarowaniem odpadami.
Zadanie 12.5. Gospodarowanie zasobami wodnymi
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
22

256 846
355 855
41

0
88 642
85
Wojewodowie
1 611
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Środowiska, dysponent części 22 i 41, realizuje działania zmierzające do kształtowania, ochrony
i wykorzystania zasobów wodnych, utrzymania powierzonego majątku związanego z gospodarką wodną,
ochronę przeciwpowodziową oraz przeciwdziałanie skutkom suszy. Ponadto odpowiada za zwiększenie ilości
zasobów dyspozycyjnych niezbędnych dla ludności i gospodarki kraju oraz stopnia bezpieczeństwa
przeciwpowodziowego i przeciwdziałania skutkom suszy wraz ze zwiększeniem naturalnej retencji dolin

111
rzecznych z zachowaniem dobrego stanu ekologicznego. Wojewodowie, dysponenci części 85, wykonują
działania polegające na regulacji stosunków wodnych, budowie zbiorników wodnych i retencyjnych oraz
budowie wałów przeciwpowodziowych, a także wydawaniu koncesji na eksploatację wód leczniczych,
termalnych i solanek.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zaspokajanie potrzeb wodnych
MŚ (cz. 22)
Udział nakładów poniesionych na
0,058
ludności i gospodarki narodowej
gospodarowanie wodami w PKB (%)
oraz ograniczenie zagrożeń
wywołanych przez powodzie
i susze w połączeniu
z utrzymaniem dobrego stanu wód
i związanych z nimi ekosystemów

MŚ (cz. 41)
Liczba realizowanych przedsięwzięć
5
Zabezpieczenie życia i mienia
Wojewodowie
Powierzchnia obszarów
przed skutkami powodzi lub suszy
zabezpieczonych przed negatywnymi
129,3
skutkami powodzi lub suszy (w ha)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania miernika dla części 22 w sposób bezpośredni związane jest z realizacją zadań,
w szczególności inwestycyjnych wymagających zarówno uzyskania stosownych decyzji administracyjnych
(m.in. decyzje o lokalizacji celu publicznego, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia
wodnoprawne, pozwolenia na budowę, decyzje ustalające warunki prowadzenia robót), jak również
przeprowadzanie odpowiednich procedur w zakresie zamówień publicznych (przetargi). Istotnymi czynnikami
wpływającym na realizację przedsięwzięć technicznych związanych z gospodarowaniem wodami, oprócz
wspomnianych uwarunkowań prawno-administracyjnych, są również warunki pogodowe i stan wód – nie
możliwe do określenia w perspektywie długoterminowej. Miernik dla części 41 może nie zostać zrealizowany
z powodu np. nie podpisania przez beneficjentów umów o dofinansowanie.
Zadanie 12.6. Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
22

231
0
41

3 124
1 630 341
85
Wojewodowie
23
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Środowiska, dysponent części 22 i 41, realizuje działania zmierzające do rozwoju infrastruktury
przyczyniającej się do poprawy stanu środowiska. W ramach omawianego zadania dysponent wspiera
112
wyposażanie aglomeracji w systemy oczyszczania ścieków oraz realizuje wsparcie finansowe beneficjentów
realizujących projekty w ramach MF EOG i NMF 2004-2009.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wyposażenie aglomeracji
MŚ (cz.22)
Liczba aglomeracji spełniających wymagania
34
w systemy oczyszczania ścieków
KPOŚK
Rozwój infrastruktury
MŚ (cz.41)
Liczba realizowanych przedsięwzięć / projektów
452
przyczyniającej się do poprawy
stanu środowiska


Liczba uzyskanych audytów energetycznych
80
i elektroenergetycznych przez
przedsiębiorstwa (szt.)
Wydawanie pozwoleń wodno-
Wojewodowie Decyzje
16
prawnych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Poprzez liczbę aglomeracji spełniających wymagania KPOŚK, określa się stopień wykonania Programu oraz
ewentualne ryzyko niewykonania wartości dla pierwszego miernika. Ryzyko niewykonania miernika drugiego
związane jest z czynnikami atmosferycznymi oraz ludzkimi i określone zostało na poziomie niskim. Ostatni
z mierników MŚ powiązany jest z wartościami zawartymi w umowach z beneficjentami dlatego ryzyko jego
niewykonania leży po stronie beneficjentów pomocy. Wszystkie mierniki stanowią opracowanie własne
dysponenta.
Zadanie 12.7. Kontrola, monitoring środowiska i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
41

43 462
4 773
85
Wojewodowie
131 137
140 686
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Środowiska, dysponent części 41, realizuje działania mające na celu ochronę stanu środowiska przed
negatywnym wpływem czynników cywilizacyjnych. W ramach omawianego zadania dysponent przede
wszystkim prowadzi monitoring środowiska oraz kontrole w zakresie jego ochrony. MŚ dokonuje także
rozpoznania, oceny występujących zagrożeń, a także prowadzi rejestr poważnych awarii i zapewnia ochronę
przed skutkami zagrożeń naturalnych. Ponadto dysponent dąży do przestrzegania prawa, sprawnego przebiegu
postępowań administracyjnych i wydawania decyzji w zakresie ochrony środowiska. Dysponent zapewnie także
sprawne działanie systemu rejestrującego wnioski o wydanie pozwoleń zintegrowanych oraz wydawanych
pozwoleniach zintegrowanych. Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach tego zadania przeprowadzają
kontrole podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie przestrzegania przepisów prawa oraz warunków
określonych w decyzjach administracyjnych zgodnie z „Wytycznymi do planowania działalności organów

113
Inspekcji Ochrony Środowiska”, kontrolę zakładów, których działalność może spowodować poważną awarię.
Wojewodowie w ramach omawianego zadania współdziałają z organami właściwymi do zwalczania poważnych
awarii oraz prowadzą nadzór nad usuwaniem skutków awarii w środowisku oraz odpowiedzialni są za
wykonanie badań i ocenę stanu środowiska.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Ochrona stanu środowiska przed

Liczba wykonanych ocen, raportów
5 017
negatywnym wpływem czynników
i sprawozdań
cywilizacyjnych
Liczba utrzymywanych stacji
pomiarowo-obserwacyjnych (szt.)
63
Zapewnienie dobrego stanu
Wojewodowie
Stosunek zrealizowanych zarządzeń
środowiska
pokontrolnych, wydanych w przypadku
83,5%
stwierdzonych nieprawidłowości do
ogółu wydanych zarządzeń
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania pierwszego miernika może wiązać się z trudnościami kadrowymi mającymi wpływ na
przeprowadzone kontrole w oparciu, o które powstają raporty i sprawozdania. Dla drugiego miernika ryzyko
wynika głównie z powodów leżących po stronie beneficjentów pomocy (niezłożenie wniosków, opóźnienia
w realizacji itp.).
Zadanie 12.8. Polityka ekologiczna państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
41

7 412
2 671
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Środowiska, dysponent części 41, realizuje działania zmierzające do zapewnienia prowadzenia
racjonalnej polityki ekologicznej państwa, wspieranie postaw proekologicznych i zapewnianie działań
edukacyjnych, informacyjnych i promocyjnych w zakresie środowiska.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zapewnienie bezpieczeństwa

Zasięg zrealizowanych przedsięwzięć
170 000
ekologicznego kraju i tworzenie podstaw
edukacyjno-promocyjnych oraz
do zrównoważonego rozwoju społeczno-
informacyjnych
gospodarczego
114


Wielkość preferencyjnego
1 575
pożyczkowego finansowania ochrony
środowiska dla beneficjentów przez
NFOŚiGW (mln zł)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Dla pierwszego prezentowanego powyżej miernika istnieje niskie ryzyko niewykonania wartości, z kolei drugi
miernik może nie zostać wykonany z powodów leżących po stronie beneficjentów pomocy.

115
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: