Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-Tom-II
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Konieczność odstąpienia (przełożenia na kolejny rok) od realizacji przedsięwzięć ze względu na potrzebę
zmiany priorytetów, problemy w znalezieniu podmiotu organizującego szkolenie w pożądanym terminie oraz
przeciągający się proces uzupełnienia składu SDRO (brak zgody WKU na powołanie) może spowodować
niewykonanie zaplanowanych wartości miernika MEN. MSW nie wskazał ryzyka niewykonania zaplanowanej
wartości miernika. Natomiast istnieje niskie ryzyko niewykonania planowanych wartości miernika
prezentowanego przez MŚ i MKiDN.
Zadanie 2.6. Ochrona granicy państwowej, kontrola ruchu granicznego i przeciwdziałanie nielegalnej
migracji
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
budżet państwa
budżet środków
Część
Dysponent
plan
europejskich
plan
42
MSW
1 276 821
0
85
Wojewodowie
220 427
4 366
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, odpowiada za zapewnienie funkcjonowania systemów
informatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania kontroli granicznej, rozbudowę systemu ochrony
granicy państwowej przy wykorzystaniu stacjonarnych i mobilnych systemów nadzoru, utrzymywanie w
sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli granicznej i ochrony granicy państwowej, prowadzenie oraz
uczestniczenie w postępowaniach administracyjnych wobec cudzoziemców w zakresie unieważniania wiz,
powrotów oraz legalizacji pobytu, sprawowanie wobec cudzoziemców funkcji kontrolnych w zakresie legalności
pobytu, wykonywania pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej, nakładanie sankcji administracyjnych i
karnych na cudzoziemców w związku z nielegalnym pobytem i/lub wykonywaniem pracy, a także
prowadzeniem działalności gospodarczej, realizowanie czynności mających na celu wykonanie decyzji
nakazującej cudzoziemcowi wyjazd z terytorium RP, czy to w formie powrotu wspomaganego, czy też powrotu
przymusowego, uczestniczenie w czynnościach związanych z ubieganiem się cudzoziemców o ochronę w Polsce
oraz prowadzenie czynności związanych z weryfikacją oświadczeń cudzoziemców, składających wnioski o
pobyt na terytorium RP, szkolenia mające na celu wykonywanie statutowych zadań Straży Granicznej.
Wojewodowie, dysponenci części 85, wykonują działania mające na celu zapewnienie organom kontroli
granicznej warunków do prowadzenia sprawnej i skutecznej kontroli granicznej, tj. zapewnienie odpowiedniego
sprzętu i urządzeń oraz utrzymywanie go w sprawności technicznej, zabezpieczenie zgodnych z przepisami o
ochronie granicy państwowej pomieszczeń, miejsc do dokonywania kontroli granicznej oraz dostarczenie
niezbędnych mediów.
41
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnianie
MSW
Płynność kontroli ruchu granicznego – średni
bezpieczeństwa granicy
czas odprawy granicznej jednego pasażera
co najwyżej
zewnętrznej UE
w przejściu drogowym na wjazd w zakresie SG
2 minuty
i terytorium RP oraz
skutecznej kontroli
granicznej
Liczba cudzoziemców, którym Straż Graniczna
zorganizowała powrót do kraju trzeciego do
co najmniej
liczby osób, którym wydano decyzję o wydaleniu
80%
lub zobowiązaniu do opuszczenia terytorium RP
Zapewnienie sprawnego
Wojewodowie
Średni czas oczekiwania na odprawę
przekraczania granic z
w województwie
78 min.
zachowaniem warunków
skutecznej kontroli
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy miernik MSW wskazuje skuteczność i sprawność działań Straży Granicznej w ochronie granicy
państwowej i kontroli ruchu granicznego. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika uzależnione
jest od sprawności sprzętu do kontroli. Dla kolejnego miernika ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości
miernika związane jest głównie ze zmianą przepisów.
42
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja 3 wpisuje się w obszary strategiczne Kapitał ludzki i Kapitał społeczny (strategie dominujące –
Strategia rozwoju kapitału ludzkiego i Strategia rozwoju kapitału społecznego). Obejmuje ona swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci
i młodzieży, szkolnictwa wyższego, organizacji dziecięcych i młodzieżowych, udzielania pomocy materialnej
dzieciom i młodzieży, a także międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży. Podstawowym celem zadań
realizowanych w ramach funkcji jest podnoszenie poziomu wykształcenia i kwalifikacji polskiego
społeczeństwa, jak również ułatwianie powszechnego dostępu do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży. Ponadto w ramach funkcji finansowane są działania związane z podnoszeniem poziomu
jakości kształcenia i kadr oraz kształcenia zawodowego uwzględniającego zmiany i zapotrzebowanie
występujące na rynku pracy.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 53 465,1 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 1 020,5 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 3 zostały
przedstawione na poniższym wykresie. Ponadto na finansowanie zadań realizowanych w niniejszej funkcji
przewidziano dodatkowe środki w kwocie ok. 229,6 mln zł w rezerwie celowej na przedsięwzięcia mające na
celu podnoszenie jakości szkolnictwa wyższego.
w tys. zł
0
10 000 000
20 000 000
30 000 000
40 000 000
Zadanie 3.1. Oświata i
40 790 713
wychowanie
Zadanie 3.2.
12 674 399
Szkolnictwo wyższe
W ramach omawianej funkcji realizowane są 2 zadania obejmujące działalność dysponentów w zakresie opieki
i wychowania, edukacji przedszkolnej i podstawowej oraz szkolnictwa średniego i wyższego.
Zadanie 3.1. Oświata i wychowanie
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
24
MKiDN
766 102
0
30
MEN
378 745
335 981
31
MPiPS
140 461
0
32
MRiRW
177 667
5 173
33
MRiRW
25
0
34
MRR
1 058
5 992
37
MS
41 137
0
43
41
MŚ
48 001
24
42
MSW
368
0
46
MZ
6 564
0
82
MF
38 711 095
0
85
Wojewodowie
171 613
707
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako dysponent części 24, finansuje działalność 279
państwowych szkół artystycznych I i II stopnia i burs będących jednostkami budżetowymi oraz 130
niepublicznych jednostek systemu oświaty. Głównymi działaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania szkół artystycznych, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz
kształtowanie ich pragmatyki zawodowej, zapewnianie sprawnego funkcjonowania nadzoru i opieki nad
placówkami służącymi działalności opiekuńczo-wychowawczej, realizacja inwestycji budowlanych w celu
utrzymania, pielęgnacji i zapewnienia odpowiedniej bazy szkoleniowej i socjalnej placówek edukacji
artystycznej, wyposażenie w środki i zasoby związane z działaniami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, w ramach niniejszego zadania realizuje działania
w zakresie zapewniania sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych oraz umożliwiania
kształcenia w systemie ramowym i uzupełniającym dzieci i młodzieży polskiej w szkołach poza granicami kraju.
MEN wspiera projekty promujące międzynarodową wymianę dzieci i młodzieży, tak by zwiększać liczbę
uczestników
wymiany
międzynarodowej.
Ponadto
MEN
sprawuje
pieczę
nad
przygotowaniem
wykwalifikowanych absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku pracy dzięki zapewnieniu
obudowy programowej i zwiększeniu dostępnej oferty podręczników do kształcenia zawodowego
odpowiadających aktualnym wymogom rynku pracy. Minister Pracy i Polityki Społecznej, dysponent części
31, w ramach realizowanego zadania monitoruje tendencje panujące na rynku pracy oraz preferencje edukacyjne
młodzieży. Ponadto dysponent organizuje zajęcia wyrównawcze, poszerzające wiedzę i umiejętności zawodowe
oraz realizuje programy profilaktyczne, dotyczące ochrony zdrowia i zapobiegania uzależnieniom
i przestępczości wśród młodzieży. Realizowane są także przedsięwzięcia związane z aktywizacją społeczną
młodzieży, promujące sport, turystykę i racjonalny wypoczynek oraz rozwijające zainteresowania kulturalne.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dysponent części 32 i 33, realizuje działania w kierunku utrzymania
i rozbudowy infrastruktury systemu oświaty, instytucjonalnego wsparcia jakości kształcenia – poprzez
doskonalenie zawodowe nauczycieli szkół rolniczych mające na celu podniesienie jakości kształcenia w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich poprzez szkolenia stacjonarne i internetowe. W ramach
omawianego zadania znajduje się również kształcenie ogólne, zawodowe i ustawiczne, którego celem jest
dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Minister Rozwoju Regionalnego, dysponent części 34, osiąga
zamierzony cel poprzez realizację przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury projektu w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w zakresie doskonalenia zawodowego pracowników wymiaru
sprawiedliwości. Minister Sprawiedliwości, dysponent części 37, planuje osiągnąć zamierzony cel zadania
poprzez kształcenie sędziów, prokuratorów, asesorów, referendarzy sądowych, asystentów, zawodowych
kuratorów sądowych oraz urzędników sądów i prokuratury. MS sprawuje również pieczę nad prowadzeniem
aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej, co pozwoli aplikantom uzyskać niezbędną wiedzę i praktyczne
przygotowanie do zajmowanego stanowiska. MS jest również odpowiedzialny za zapewnienie warunków
44
kadrowych organizacyjnych i technicznych funkcjonowania Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Minister Środowiska, dysponent części 41, zapewnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną na potrzeby
kształcenia uczniów w szkołach leśnych, zatrudnia wykwalifikowany personel gospodarczy oraz pracowników
administracyjnych, umożliwia im pogłębianie wiedzy tematycznej z zakresu zajmowanego stanowiska pracy,
zapewnia prawidłowe funkcjonowania szkół leśnych (opłaty za energię i inne media, usługi pozostałe typu
drukarskie, kopiowanie, opłaty, wywóz śmieci, usługi zdrowotne, dostęp do Internetu, usługi telekomunikacyjne,
delegacje krajowe i zagraniczne i in.). Ponadto odpowiedzialny jest za ponoszenie nakładów na remonty
i inwestycje budowlane w celu zabezpieczenia stanu technicznego budynków oraz zakupy i wydatki
inwestycyjne, umożliwia kształcenie się zatrudnionej kadrze nauczycielskiej, nabywanie pomocy naukowych
w postaci filmów edukacyjnych, pozycji książkowych, sprzętu sportowego, pomocy do nauki przedmiotów
zawodowych i ogólnych oraz sprzętu komputerowego. Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42,
realizuje zadania w kierunku rozszerzenia i pogłębieniu poziomu wiedzy i umiejętności personelu medycznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej. Minister Zdrowia, jako dysponent części 46, jest odpowiedzialny za zapewnienie
sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych. Minister Finansów, dysponent części 82
w ramach omawianego zadania przekazuje środki na subwencję oświatową. Wojewodowie, dysponenci części
85, wykonują działania zmierzające do oceny efektów działalności dydaktycznej oraz rozwoju jakościowego
szkół i placówek oraz diagnoz potrzeb edukacyjnych kadry pedagogicznej szkół i placówek oświatowych.
W ramach tego zadania wojewodowie wspierają szkoły i placówki w zakresie zwiększania oferty edukacyjnej
umożliwiającej rozwój umiejętności i wiedzy uczniów, promują uczniów zdolnych poprzez organizację
konkursów i olimpiad oraz mobilizując szkoły do udziału w konkursach i olimpiadach większej liczby uczniów,
organizują kursy, konferencje i seminaria dla nauczycieli oraz zapewniają środki finansowe związane
z działalnością Kuratorium Oświaty.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Podnoszenie jakości i efektywności
MKiDN
Liczba uczniów, którzy otrzymali promocję
kształcenia i wychowania
do następnej klasy / Liczba uczniów
90,43
rozpoczynających naukę w danej klasie (%)
MEN
Liczba absolwentów poszczególnych typów
szkół ponadgimnazjalnych przystępujących
odpowiednio do egzaminu potwierdzającego
1) 88%
kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego
(2) w stosunku do liczby absolwentów
2) 86%
poszczególnych typów szkół
ponadgimnazjalnych (%)
MRiRW
Liczba uczniów i słuchaczy kształcących się
(cz.32)
w szkołach i placówkach rolniczych
13 000
Liczba nauczycieli szkół i placówek
rolniczych
1 750
MŚ
Liczba osób uprawionych do
wynagrodzenia, wynikająca z liczby osób
677
pobierających naukę
45
Konieczność odstąpienia (przełożenia na kolejny rok) od realizacji przedsięwzięć ze względu na potrzebę
zmiany priorytetów, problemy w znalezieniu podmiotu organizującego szkolenie w pożądanym terminie oraz
przeciągający się proces uzupełnienia składu SDRO (brak zgody WKU na powołanie) może spowodować
niewykonanie zaplanowanych wartości miernika MEN. MSW nie wskazał ryzyka niewykonania zaplanowanej
wartości miernika. Natomiast istnieje niskie ryzyko niewykonania planowanych wartości miernika
prezentowanego przez MŚ i MKiDN.
Zadanie 2.6. Ochrona granicy państwowej, kontrola ruchu granicznego i przeciwdziałanie nielegalnej
migracji
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
budżet państwa
budżet środków
Część
Dysponent
plan
europejskich
plan
42
MSW
1 276 821
0
85
Wojewodowie
220 427
4 366
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42, odpowiada za zapewnienie funkcjonowania systemów
informatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania kontroli granicznej, rozbudowę systemu ochrony
granicy państwowej przy wykorzystaniu stacjonarnych i mobilnych systemów nadzoru, utrzymywanie w
sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli granicznej i ochrony granicy państwowej, prowadzenie oraz
uczestniczenie w postępowaniach administracyjnych wobec cudzoziemców w zakresie unieważniania wiz,
powrotów oraz legalizacji pobytu, sprawowanie wobec cudzoziemców funkcji kontrolnych w zakresie legalności
pobytu, wykonywania pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej, nakładanie sankcji administracyjnych i
karnych na cudzoziemców w związku z nielegalnym pobytem i/lub wykonywaniem pracy, a także
prowadzeniem działalności gospodarczej, realizowanie czynności mających na celu wykonanie decyzji
nakazującej cudzoziemcowi wyjazd z terytorium RP, czy to w formie powrotu wspomaganego, czy też powrotu
przymusowego, uczestniczenie w czynnościach związanych z ubieganiem się cudzoziemców o ochronę w Polsce
oraz prowadzenie czynności związanych z weryfikacją oświadczeń cudzoziemców, składających wnioski o
pobyt na terytorium RP, szkolenia mające na celu wykonywanie statutowych zadań Straży Granicznej.
Wojewodowie, dysponenci części 85, wykonują działania mające na celu zapewnienie organom kontroli
granicznej warunków do prowadzenia sprawnej i skutecznej kontroli granicznej, tj. zapewnienie odpowiedniego
sprzętu i urządzeń oraz utrzymywanie go w sprawności technicznej, zabezpieczenie zgodnych z przepisami o
ochronie granicy państwowej pomieszczeń, miejsc do dokonywania kontroli granicznej oraz dostarczenie
niezbędnych mediów.
41
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnianie
MSW
Płynność kontroli ruchu granicznego – średni
bezpieczeństwa granicy
czas odprawy granicznej jednego pasażera
co najwyżej
zewnętrznej UE
w przejściu drogowym na wjazd w zakresie SG
2 minuty
i terytorium RP oraz
skutecznej kontroli
granicznej
Liczba cudzoziemców, którym Straż Graniczna
zorganizowała powrót do kraju trzeciego do
co najmniej
liczby osób, którym wydano decyzję o wydaleniu
80%
lub zobowiązaniu do opuszczenia terytorium RP
Zapewnienie sprawnego
Wojewodowie
Średni czas oczekiwania na odprawę
przekraczania granic z
w województwie
78 min.
zachowaniem warunków
skutecznej kontroli
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy miernik MSW wskazuje skuteczność i sprawność działań Straży Granicznej w ochronie granicy
państwowej i kontroli ruchu granicznego. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika uzależnione
jest od sprawności sprzętu do kontroli. Dla kolejnego miernika ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości
miernika związane jest głównie ze zmianą przepisów.
42
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja 3 wpisuje się w obszary strategiczne Kapitał ludzki i Kapitał społeczny (strategie dominujące –
Strategia rozwoju kapitału ludzkiego i Strategia rozwoju kapitału społecznego). Obejmuje ona swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci
i młodzieży, szkolnictwa wyższego, organizacji dziecięcych i młodzieżowych, udzielania pomocy materialnej
dzieciom i młodzieży, a także międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży. Podstawowym celem zadań
realizowanych w ramach funkcji jest podnoszenie poziomu wykształcenia i kwalifikacji polskiego
społeczeństwa, jak również ułatwianie powszechnego dostępu do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży. Ponadto w ramach funkcji finansowane są działania związane z podnoszeniem poziomu
jakości kształcenia i kadr oraz kształcenia zawodowego uwzględniającego zmiany i zapotrzebowanie
występujące na rynku pracy.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 53 465,1 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 1 020,5 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 3 zostały
przedstawione na poniższym wykresie. Ponadto na finansowanie zadań realizowanych w niniejszej funkcji
przewidziano dodatkowe środki w kwocie ok. 229,6 mln zł w rezerwie celowej na przedsięwzięcia mające na
celu podnoszenie jakości szkolnictwa wyższego.
w tys. zł
0
10 000 000
20 000 000
30 000 000
40 000 000
Zadanie 3.1. Oświata i
40 790 713
wychowanie
Zadanie 3.2.
12 674 399
Szkolnictwo wyższe
W ramach omawianej funkcji realizowane są 2 zadania obejmujące działalność dysponentów w zakresie opieki
i wychowania, edukacji przedszkolnej i podstawowej oraz szkolnictwa średniego i wyższego.
Zadanie 3.1. Oświata i wychowanie
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
24
MKiDN
766 102
0
30
MEN
378 745
335 981
31
MPiPS
140 461
0
32
MRiRW
177 667
5 173
33
MRiRW
25
0
34
MRR
1 058
5 992
37
MS
41 137
0
43
41
MŚ
48 001
24
42
MSW
368
0
46
MZ
6 564
0
82
MF
38 711 095
0
85
Wojewodowie
171 613
707
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako dysponent części 24, finansuje działalność 279
państwowych szkół artystycznych I i II stopnia i burs będących jednostkami budżetowymi oraz 130
niepublicznych jednostek systemu oświaty. Głównymi działaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania szkół artystycznych, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz
kształtowanie ich pragmatyki zawodowej, zapewnianie sprawnego funkcjonowania nadzoru i opieki nad
placówkami służącymi działalności opiekuńczo-wychowawczej, realizacja inwestycji budowlanych w celu
utrzymania, pielęgnacji i zapewnienia odpowiedniej bazy szkoleniowej i socjalnej placówek edukacji
artystycznej, wyposażenie w środki i zasoby związane z działaniami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, w ramach niniejszego zadania realizuje działania
w zakresie zapewniania sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych oraz umożliwiania
kształcenia w systemie ramowym i uzupełniającym dzieci i młodzieży polskiej w szkołach poza granicami kraju.
MEN wspiera projekty promujące międzynarodową wymianę dzieci i młodzieży, tak by zwiększać liczbę
uczestników
wymiany
międzynarodowej.
Ponadto
MEN
sprawuje
pieczę
nad
przygotowaniem
wykwalifikowanych absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku pracy dzięki zapewnieniu
obudowy programowej i zwiększeniu dostępnej oferty podręczników do kształcenia zawodowego
odpowiadających aktualnym wymogom rynku pracy. Minister Pracy i Polityki Społecznej, dysponent części
31, w ramach realizowanego zadania monitoruje tendencje panujące na rynku pracy oraz preferencje edukacyjne
młodzieży. Ponadto dysponent organizuje zajęcia wyrównawcze, poszerzające wiedzę i umiejętności zawodowe
oraz realizuje programy profilaktyczne, dotyczące ochrony zdrowia i zapobiegania uzależnieniom
i przestępczości wśród młodzieży. Realizowane są także przedsięwzięcia związane z aktywizacją społeczną
młodzieży, promujące sport, turystykę i racjonalny wypoczynek oraz rozwijające zainteresowania kulturalne.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dysponent części 32 i 33, realizuje działania w kierunku utrzymania
i rozbudowy infrastruktury systemu oświaty, instytucjonalnego wsparcia jakości kształcenia – poprzez
doskonalenie zawodowe nauczycieli szkół rolniczych mające na celu podniesienie jakości kształcenia w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich poprzez szkolenia stacjonarne i internetowe. W ramach
omawianego zadania znajduje się również kształcenie ogólne, zawodowe i ustawiczne, którego celem jest
dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Minister Rozwoju Regionalnego, dysponent części 34, osiąga
zamierzony cel poprzez realizację przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury projektu w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w zakresie doskonalenia zawodowego pracowników wymiaru
sprawiedliwości. Minister Sprawiedliwości, dysponent części 37, planuje osiągnąć zamierzony cel zadania
poprzez kształcenie sędziów, prokuratorów, asesorów, referendarzy sądowych, asystentów, zawodowych
kuratorów sądowych oraz urzędników sądów i prokuratury. MS sprawuje również pieczę nad prowadzeniem
aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej, co pozwoli aplikantom uzyskać niezbędną wiedzę i praktyczne
przygotowanie do zajmowanego stanowiska. MS jest również odpowiedzialny za zapewnienie warunków
44
kadrowych organizacyjnych i technicznych funkcjonowania Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Minister Środowiska, dysponent części 41, zapewnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną na potrzeby
kształcenia uczniów w szkołach leśnych, zatrudnia wykwalifikowany personel gospodarczy oraz pracowników
administracyjnych, umożliwia im pogłębianie wiedzy tematycznej z zakresu zajmowanego stanowiska pracy,
zapewnia prawidłowe funkcjonowania szkół leśnych (opłaty za energię i inne media, usługi pozostałe typu
drukarskie, kopiowanie, opłaty, wywóz śmieci, usługi zdrowotne, dostęp do Internetu, usługi telekomunikacyjne,
delegacje krajowe i zagraniczne i in.). Ponadto odpowiedzialny jest za ponoszenie nakładów na remonty
i inwestycje budowlane w celu zabezpieczenia stanu technicznego budynków oraz zakupy i wydatki
inwestycyjne, umożliwia kształcenie się zatrudnionej kadrze nauczycielskiej, nabywanie pomocy naukowych
w postaci filmów edukacyjnych, pozycji książkowych, sprzętu sportowego, pomocy do nauki przedmiotów
zawodowych i ogólnych oraz sprzętu komputerowego. Minister Spraw Wewnętrznych, dysponent części 42,
realizuje zadania w kierunku rozszerzenia i pogłębieniu poziomu wiedzy i umiejętności personelu medycznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej. Minister Zdrowia, jako dysponent części 46, jest odpowiedzialny za zapewnienie
sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych. Minister Finansów, dysponent części 82
w ramach omawianego zadania przekazuje środki na subwencję oświatową. Wojewodowie, dysponenci części
85, wykonują działania zmierzające do oceny efektów działalności dydaktycznej oraz rozwoju jakościowego
szkół i placówek oraz diagnoz potrzeb edukacyjnych kadry pedagogicznej szkół i placówek oświatowych.
W ramach tego zadania wojewodowie wspierają szkoły i placówki w zakresie zwiększania oferty edukacyjnej
umożliwiającej rozwój umiejętności i wiedzy uczniów, promują uczniów zdolnych poprzez organizację
konkursów i olimpiad oraz mobilizując szkoły do udziału w konkursach i olimpiadach większej liczby uczniów,
organizują kursy, konferencje i seminaria dla nauczycieli oraz zapewniają środki finansowe związane
z działalnością Kuratorium Oświaty.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Podnoszenie jakości i efektywności
MKiDN
Liczba uczniów, którzy otrzymali promocję
kształcenia i wychowania
do następnej klasy / Liczba uczniów
90,43
rozpoczynających naukę w danej klasie (%)
MEN
Liczba absolwentów poszczególnych typów
szkół ponadgimnazjalnych przystępujących
odpowiednio do egzaminu potwierdzającego
1) 88%
kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego
(2) w stosunku do liczby absolwentów
2) 86%
poszczególnych typów szkół
ponadgimnazjalnych (%)
MRiRW
Liczba uczniów i słuchaczy kształcących się
(cz.32)
w szkołach i placówkach rolniczych
13 000
Liczba nauczycieli szkół i placówek
rolniczych
1 750
MŚ
Liczba osób uprawionych do
wynagrodzenia, wynikająca z liczby osób
677
pobierających naukę
45
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik