eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na dyrektorów urzędów morskich, instytucje
klasyfikacyjne, producentów kontenerów, załadowców oraz właścicieli, armatorów i
kapitanów statków.

2. Konsultacje społeczne
(…)

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia może mieć wpływ na dochody i wydatki sektora
przedsiębiorstw.

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.

24-07-aa

7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia

w sprawie liczenia i systemu rejestracji osób odbywaj cych podróż morsk 2)

Na podstawie art. 106 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. ...)
zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób liczenia i system rejestracji osób odbywających podróż morską na statkach,
o których mowa w art. 103 ust. 1 ustawy z dnia .... o bezpieczeństwie morskim, zwanej
dalej „ustawą”;
2) kryteria, jakim powinien odpowiadać system rejestracji;
3) sposób przechowywania i przekazywania informacji o osobach znajdujących się na
statku w razie zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów lub w razie wypadku;
4) treść wniosku o zatwierdzenie systemu rejestracji;
5) warunki i sposób zatwierdzania oraz kontrolowania systemu rejestracji;
6) warunki udzielania zwolnień od obowiązku liczenia lub rejestracji pasażerów.

§ 2. 1. Sposób liczenia pasażerów może polegać na:
1) przechodzeniu pasażerów przez bramkę zintegrowaną z licznikiem przejść;
2) stosowaniu ręcznego urządzenia zliczającego obsługiwanego przez osobę wpuszczającą
pasażerów na statek pasażerski;


3)


odrywaniu kuponu lub odbieraniu jednego z egzemplarzy numerowanych kart
pokładowych wydawanych pasażerom przy wchodzeniu na statek pasażerski;
4) odczycie kodu kreskowego, magnetycznego lub innego kodu zawartego na bilecie lub
karcie pokładowej przez urządzenie umiejscowione przy wejściu na statek pasażerski;
5) innej metodzie uznanej przez zatwierdzającego system dyrektora urzędu morskiego,
właściwego ze względu na rejon uprawiania żeglugi, zwanego dalej „dyrektorem urzędu
morskiego”.
2. Sposób liczenia pasażerów nie może polegać na:
1) obliczaniu ilości pasażerów według ilości sprzedanych lub pozostałych w bloczku
biletów;
2) wykazie lub liczbie pasażerów, którzy zarezerwowali bilety;
3) innych metodach nieuznanych przez dyrektora urzędu morskiego.

§ 3. Kapitan statku jest obowiązany upewnić się, czy liczba pasażerów znajdujących się na
statku pasażerskim, który opuszcza port, nie przekracza liczby pasażerów, jaką statek może
przewozić zgodnie z posiadanym certyfikatem bezpieczeństwa.


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują wdrożenia postanowień dyrektywy 98/41/WE z dnia
18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do
portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188
z 02.07.1998, str. 35, z późn. zm.).
§ 4. 1. Informacje, o których mowa w art. 103 ust. 2 ustawy, gromadzone są przed
wyruszeniem statku w podróż i przekazywane, nie później niż w ciągu 30 minut od wyjścia
statku z portu, odpowiedzialnej za prowadzenie rejestracji osobie wyznaczonej przez armatora
lub do znajdującego się na lądzie systemu rejestracji należącego do armatora.
2. Armator aktualizuje informacje, o których mowa w art. 103 ust. 2 ustawy, przed każdym
wyjściem statku z portu w podróż, włączając w to porty pośrednie.

§ 5. System rejestracji informacji:
1) powinien być czytelny, tak aby wymagane informacje zgromadzone były w formie
umożliwiającej ich łatwe odczytanie;
2) powinien umożliwić łatwy dostęp do informacji w nim zgromadzonych dla podmiotów,
o których mowa w § 7 ust. 1;
3) powinien być bezpieczny, tak aby informacje w nim zgromadzone były w odpowiedni
sposób chronione przed zniszczeniem lub utratą, jak również przed wszelkimi poprawkami,
rozpowszechnianiem lub nieupoważnionym dostępem;
4) nie może powodować nadmiernej zwłoki przy zaokrętowaniu i wyokrętowaniu
pasażerów.

§ 6. Informacje zebrane zgodnie z art. 103 ust. 1 i 2 ustawy należy przechowywać co najmniej
do czasu bezpiecznego zakończenia podróży morskiej przez danego pasażera.

§ 7.
1.
W razie zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów lub w razie wypadku armator
przekazuje informacje objęte rejestracją Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa
(Służbie SAR) oraz na żądanie:
1) terenowym organom administracji morskiej;
2) Straży Granicznej;
3) Marynarce Wojennej;
4) Policji.
2.
Przekazania informacji, o których mowa w ust. 1, dokonuje odpowiedzialna za
prowadzenie systemu rejestracji osoba wyznaczona przez armatora.

§ 8. Wniosek o zatwierdzenie systemu rejestracji, który składa się u dyrektora urzędu
morskiego, powinien zawierać:
1) nazwę statku pasażerskiego, nr IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej),
nr MMSI (Maritime Mobile Safety Information), sygnał rozpoznawczy, maksymalną ilość
pasażerów i załogi;
2) nazwę i adres armatora;
3) opis sposobu liczenia pasażerów;
4) dane odpowiedzialnej za prowadzenie systemu rejestracji osoby wyznaczonej przez
armatora;
5) opis funkcjonowania sposobu liczenia i systemu rejestracji pasażerów wraz z wzorami
dokumentów i informacjami o urządzeniach lub sprzęcie będącym jego częścią.

§ 9. 1. Po sprawdzeniu kompletności wniosku dyrektor urzędu morskiego wystawia
dokumenty upoważniające do przeprowadzenia kontroli i wyznacza osobę, która tę kontrolę
przeprowadza.
2. Kontrolę przeprowadza się również w stosunku do systemów rejestracji, które uzyskały
zatwierdzenie, w celu sprawdzenia prawidłowości ich funkcjonowania.


2
§ 10. Na podstawie przeprowadzonej kontroli dyrektor urzędu morskiego może w drodze
decyzji administracyjnej:
1) wydać zalecenia pokontrolne z terminem realizacji;
2) zatwierdzić system rejestracji, w przypadku gdy spełnia on kryteria, o których mowa
w § 5;
3) potwierdzić prawidłowość systemu rejestracji pasażerów;
4) cofnąć zatwierdzenie.

§ 11. 1. Armator przewożący pasażerów drogą morską statkiem pasażerskim wyruszającym
z portu położnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uprawiający żeglugę w morskim
obszarze chronionym, może zostać zwolniony z obowiązku przekazania informacji o ilości
pasażerów znajdujących się na statku odpowiedzialnej za prowadzenie systemu rejestracji
osobie wyznaczonej przez armatora, gdy żegluga jest regularna, a czas podróży między
dwoma portami jest krótszy od jednej godziny.
2. Armator statku pasażerskiego podróżującego wyłącznie w morskim obszarze chronionym
pomiędzy dwoma portami bez zawijania do portów pośrednich lub z tego samego do tego
samego portu w tym obszarze może zostać zwolniony z obowiązku określonego w art. 35a
ust. 2 ustawy.
3. Armator przewożący pasażerów drogą morską statkiem pasażerskim uprawiającym żeglugę
regularną w rejonie, gdzie roczne prawdopodobieństwo napotkania fali o wysokości
przekraczającej 2 m jest mniejsze od 10 %, może zostać zwolniony całkowicie lub częściowo
z wymogu, o którym mowa w art. 103 ust. 2 ustawy, pod warunkiem wykazania, że
rejestracja pasażerów jest niemożliwa oraz gdy spełnione są poniższe warunki:
1) przebyty dystans nie przekracza 30 mil morskich licząc od punktu wyjścia;
2) celem prowadzonej żeglugi regularnej jest zapewnienie połączenia położonych na
peryferiach regionów dla stałych użytkowników;
3) funkcjonuje system kierowania żeglugą z lądu;
4) dostępne są wiarygodne prognozy meteorologiczne;
5) dostępny jest wystarczający sprzęt poszukiwawczy i ratowniczy.
4. Wniosek o zwolnienie od obowiązku liczenia lub rejestrowania pasażerów powinien mieć
formę pisemną i zawierać merytoryczne uzasadnienie.
5. Dyrektor urzędu morskiego o udzielonych zwolnieniach informuje niezwłocznie ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej o udzielonych zwolnieniach
i wyłączeniach informuje niezwłocznie Komisję Europejską, wraz z merytorycznym
uzasadnieniem podjętej decyzji.
7. Zwolnień, o których mowa w ust. 1-3, nie stosuje się wobec armatora organizującego
przewóz pasażerów statkiem podnoszącym banderę państwa trzeciego będącego stroną
Konwencji SOLAS, który to kraj na mocy obowiązujących postanowień Konwencji SOLAS
nie zgadza się na stosowanie tego rodzaju zwolnień.

§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY



3
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie liczenia i systemu rejestracji
osób odbywających podróż morską, zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi
wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 106 ustawy z dnia

o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują wdrożenia postanowień dyrektywy
98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie
statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów
państw członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188 z 02.07.1998, str. 35, z późn. zm.)


Celem projektu rozporządzenia jest określenie sposobu liczenia i systemu rejestracji
osób odbywających podróż morską na statkach, kryteria, jakim powinien odpowiadać system
rejestracji, sposobu przechowywania i przekazywania informacji o osobach znajdujących się
na statku w razie zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów lub w razie wypadku, treści wniosku
o zatwierdzenie systemu rejestracji, warunków i sposobu zatwierdzania oraz kontrolowania
systemu rejestracji, warunków udzielania zwolnień od obowiązku liczenia lub rejestracji
pasażerów.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



4
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 91 . [ 92 ] . 93 ... 100 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: