eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I


Druk nr 4463 cz. I

Warszawa, 20 lipca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-105-10



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Szanowny Panie Marszałku

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o bezpieczeństwie morskim z projektami
aktów wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk

Projekt

U S T A W A
z dnia
o bezpieczeństwie morskim1)2)
                                                           
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, ustawę z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki oraz ustawę z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski.  
2)  Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji transpozycji następujących dyrektyw Unii
Europejskiej:
1) dyrektywy 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz. Urz. WE
L 113 z 30.04.1992, str. 19 – 36, z pó n. zm.),
2) dyrektywy 96/98/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie wyposażenia statków (Dz. Urz. WE
L 46 z 17.02.1997, str. 25, z pó n. zm.),
3) dyrektywy 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system
bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 metrów i większej (Dz. Urz. WE L 34
z 09.02.1998, str. 1, z pó n. zm.),
4) dyrektywy 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na
pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub
z portów państw członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188 z 02.07.1998, str. 35, z pó n.
zm.),
5) dyrektywy 99/35/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie systemu obowiązkowych przeglądów
dla bezpiecznej, regularnej żeglugi promów typu ro-ro i szybkich statków pasażerskich (Dz. Urz.
WE L 138 z 01.06.1999, str. 1, z pó n. zm.),
6) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system
monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE
L 208 z 05.08.2002, str. 10),
7) dyrektywy 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu
wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33),
8) dyrektywy 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm
dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich
działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47),
9) dyrektywy 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez
państwo portu (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 57),
10) dyrektywy 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE
ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE
L 131 z 28.05.2009, str. 101),
11) dyrektywy 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami
dotyczącymi państwa bandery (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 132),
12) dyrektywy 2009/42/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych
w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. UE L 141 z 06.06.2009,
str. 29, z pó n. zm.),
13) dyrektywy 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków
pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1),
14) dyrektywy 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich
(Dz. Urz. UE L 162 z 29.06.2010, str. 1),
 
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa reguluje sprawy bezpieczeństwa morskiego w zakresie budowy statku,
jego stałych urządzeń i wyposażenia, inspekcji statku, kwalifikacji i składu załogi statku,
bezpiecznego uprawiania żeglugi morskiej oraz ratowania życia na morzu.
Art. 2. Ustawę stosuje się z zachowaniem postanowień umów międzynarodowych,
o których mowa w art. 5 pkt 33, art. 62 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, art. 101 ust. 1 i art. 115, których
Rzeczpospolita Polska jest stroną, wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia
w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi w trybie określonym
odrębnymi przepisami.
Art. 3. 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) statków morskich o polskiej przynależności;
2) statków morskich o obcej przynależności znajdujących się na:
a) polskich morskich wodach wewnętrznych lub na polskim morzu terytorialnym,
uwzględniając postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita
Polska jest stroną,
b) polskich obszarach morskich, w zakresie przepisów o monitorowaniu i informacji
o ruchu statków.
2. Do statków żeglugi śródlądowej uprawiających żeglugę na wodach morskich przepisy
ustawy stosuje się w zakresie w niej określonym.
Art. 4. 1. Przepisów ustawy, z zastrzeżeniem przypadków w niej określonych, nie stosuje
się do jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji.
2.
Przepisów ustawy w zakresie monitorowania i informacji o ruchu statków,
z zastrzeżeniem przypadków określonych w ustawie dotyczących obowiązku zgłaszania
kapitanowi portu informacji dotyczącej identyfikacji statku przed wejściem lub wyjściem
z portu oraz uzyskania zezwolenia na wejście do portu lub wyjście z portu, nie stosuje się do:
1) statków służby państwowej specjalnego przeznaczenia;
2) statków rybackich o długości do 24 m, z zastrzeżeniem ust. 3;
3) statków o wartości historycznej o długości do 45 m;
                                                                                                                                                                                         
15) dyrektywy 2011/15/UE z dnia 23 lutego 2011 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania
i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 49 z 24.02.2011, str. 33). 
 2
 
 
4) jachtów rekreacyjnych o długości do 24 m;
5) jachtów komercyjnych o długości do 24 m, o których mowa w art. 5 pkt 9 lit. d;
6) paliwa na statkach o pojemności brutto poniżej 1 000 oraz zapasów i wyposażenia na
wszystkich statkach.
3. Przepisy ustawy w zakresie monitorowania i informacji o ruchu statków stosuje się do
statków rybackich o długości całkowitej powyżej 15 m w zakresie obowiązku wyposażenia
tych statków w urządzenie Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS).
4. Rada Ministrów, kierując się względami bezpieczeństwa uprawianej żeglugi, może,
w drodze rozporządzenia, poddać odpowiednim przepisom ustawy jednostki pływające
Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji.

Art. 5. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) statku – należy przez to rozumieć urządzenie pływające używane w środowisku
morskim, w tym również: wodoloty, poduszkowce, statki podwodne i ruchome
platformy wiertnicze, chyba że powołane w ustawie umowy międzynarodowe
stanowią inaczej;
2) statku o wartości historycznej – należy przez to rozumieć statki zabytkowe i ich
repliki, w tym również statki przeznaczone do wspierania i promocji rzemiosł
tradycyjnych i umiejętności żeglarskich używane zgodnie z zasadami tradycyjnego
żeglarstwa i tradycyjnych technik;
3) statku rybackim – należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany do
rybołówstwa morskiego lub pozyskiwania innych zasobów morza;
4) statku pasażerskim – należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany do
przewozu więcej niż 12 pasażerów;
5) promie pasażerskim typu ro-ro – należy przez to rozumieć statek pasażerski
posiadający urządzenia umożliwiające wjazd i wyjazd z niego pojazdów drogowych
lub kolejowych;
6) statkach służby państwowej specjalnego przeznaczenia – należy przez to rozumieć
statki używane wyłącznie do:
a) inspekcji i pomiarów hydrograficznych,
b) ratowania życia na morzu,
 3
 
 
c) zwalczania
rozlewów
olejów i substancji szkodliwych lub zanieczyszczających
środowisko naturalne,
d) obsługi oznakowania nawigacyjnego,
e) wykonywania ustawowych zadań Służby Celnej,
f) zabezpieczenia
przeciwpożarowego i zwalczania pożarów,
g) łamania lodów;
7) jachcie morskim – należy przez to rozumieć jacht rekreacyjny lub jacht komercyjny,
o napędzie żaglowym lub mechanicznym;
8) jachcie rekreacyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany
wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny;
9) jachcie komercyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów
sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów
w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
a) odpłatnym czarterowaniu statku wraz z załogą,
b) odpłatnym przewozie osób,
c) odpłatnych rejsach szkoleniowych,
d) odpłatnym czarterowaniu statku bez załogi,
e) odpłatnym udostępnianiu statku w celach połowu organizmów morskich na
podstawie sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z przepisami
o rybołówstwie,
f) każdym innym odpłatnym udostępnianiu statku;
10) jachcie śródlądowym – należy przez to rozumieć statek żeglugi śródlądowej
o napędzie żaglowym lub mechanicznym przeznaczony lub używany wyłącznie do
uprawiania sportu lub rekreacji, w rozumieniu przepisów ustawy o żegludze
śródlądowej;
11) działaniach statek-port – należy przez to rozumieć działania wywołujące bezpośredni
wpływ na statek związane z przemieszczaniem osób, ładunku lub zaopatrzenia;
12) żegludze na linii regularnej – należy przez to rozumieć żeglugę na wodach morskich
zapewniającą połączenie pomiędzy co najmniej dwoma portami, zgodnie
z opublikowanym rozkładem lub odbywającą się z taką regularnością lub
częstotliwością, która pozwala rozpoznać jej cykliczny charakter;
 4
 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: