Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
odpowiednie dla danego dyplomu,
e) przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie
operacyjnym lub na poziomie zarządzania, odpowiednie dla danego
dyplomu;
2) w dziale maszynowym należy przedłożyć świadectwa:
a) przeszkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego,
b) przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej,
c) ratownika.
4. Warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c, nie dotyczy posiadacza dyplomu
oficera mechanika V klasy.
5. Wymiana dyplomów, o których mowa w ust. 1 i 2, może zostać dokonana na
zasadach określonych w § 82 ust. 1 albo ust. 2 pkt 3.
6. Wymóg, o którym mowa w ust. 3 pk1 lit. e, nie dotyczy osób wymieniających
posiadany dyplom na dyplom szypra 1 lub 2 klasy rybołówstwa morskiego
§ 85. 1. wiadectwa uzyskane na podstawie przepisów, o których mowa w § 84 ust. 2,
podlegają wymianie na odpowiednie świadectwa określone w rozporządzeniu:
1) świadectwo marynarza na:
a) świadectwo marynarza wachtowego lub
b) świadectwo rybaka - pod warunkiem złożenia egzaminu ze
znajomości narzędzi połowowych;
2) świadectwo starszego marynarza na:
a) świadectwo starszego marynarza lub
b) starszego rybaka - pod warunkiem złożenia egzaminu ze znajomości
narzędzi połowowych;
3) świadectwo motorzysty okrętowego – na świadectwo motorzysty
wachtowego;
4) świadectwo kucharza okrętowego - na świadectwo kucharza okrętowego;
5) świadectwo rybaka – na świadectwo rybaka;
6) świadectwo starszego rybaka – na świadectwo starszego rybaka;
7) świadectwo kucharza okrętowego – na świadectwo kucharza okrętowego;
8) świadectwo ratownika – na świadectwo ratownika.
50
2. Obowiązek złożenia egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych, o którym mowa
w ust. 1, nie dotyczy osób, które świadectwo marynarza lub starszego marynarza
uzyskały na podstawie praktyki pływania odbytej na statkach rybackich.
§ 86. 1. Wydane na podstawie przepisów, o których mowa w § 84 ust. 1 i 2, świadectwa
marynarza, starszego marynarza, kucharza okrętowego oraz dyplomy szypra I i II
klasy i wynikające z nich uprawnienia zawodowe zachowują swoją ważność w
żegludze krajowej i na statkach rybackich w żegludze przybrzeżnej.
2.
wiadectwa i dyplomy, o których mowa w ust. 1, mogą być wymieniane na
świadectwa i dyplomy przewidziane w rozporządzeniu.
§ 87. 1. Dyplomy i świadectwa kwalifikacji wydane na podstawie przepisów rozporządzeń
Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie
wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych, pełnienia wacht oraz składu załóg statków
morskich o polskiej przynależności (Dz. U. Nr 105, poz. 1117) oraz Ministra
Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji
zawodowych marynarzy (Dz. U. Nr 81, poz. 734) zachowują swoją ważność na czas,
na jaki zostały wydane.
2. Na wniosek zainteresowanego podlegają wymianie:
1) dyplom kapitana żeglugi bałtyckiej - na dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej;
2) dyplom oficera wachtowego żeglugi bałtyckiej - na dyplom oficera wachtowego
żeglugi przybrzeżnej;
3) dyplom kapitana w żegludze krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi
krajowej;
4) świadectwo starszego marynarza w żegludze krajowej - na świadectwo
starszego marynarza;
5) świadectwo marynarza w żegludze krajowej - na świadectwo marynarza
wachtowego;
6) dyplom szypra II klasy żeglugi krajowej – na dyplom szypra II klasy żeglugi
krajowej;
7) dyplom szypra I klasy żeglugi krajowej – na dyplom szypra I klasy żeglugi
krajowej.
3.
wiadectwa obserwatora radarowego i upoważniające do użycia ARPA, wydane na
podstawie przepisów, o których mowa w ust. 1, zachowują swoją ważność do czasu
51
upływu ważności dyplomu oficerskiego i na wniosek zainteresowanego podlegają
wymianie:
1) świadectwo obserwatora radarowego - na świadectwo przeszkolenia w zakresie
wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym;
2) świadectwo przeszkolenia w zakresie użycia ARPA - na świadectwo
przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie
zarządzania.
§ 88. Dyplomy oficera elektroautomatyka okrętowego, wydane na podstawie przepisów
rozporządzeń Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie
wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych, pełnienia wacht oraz składu załóg statków morskich o
polskiej przynależności (Dz. U. Nr 105, poz. 1117), Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego
2003 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. nr 81 poz. 734)
oraz Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2005 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji
zawodowych marynarzy (Dz. U. nr 47 poz. 445) zachowują swoja ważność na czas, na jaki
zostały wydane, jednak nie dłużej niż do dnia 1 stycznia 2017 roku i na wniosek
zainteresowanego podlegają wymianie na dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego na
statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej z zastrzeżeniem § 84 ust. 3 pkt 2 i § 84 ust. 5.
§ 89. 1. Dyplomy wydane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie
wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy z dnia 4 lutego 2005 r. (Dz.U. nr
47 poz. 445 oraz z 2010 r. nr 249 poz. 1669), zachowują swoją ważność na czas, na
jaki zostały wydane.
2. Wydane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wyszkolenia i
kwalifikacji zawodowych marynarzy z dnia 4 lutego 2005 r. (Dz.U. nr 47 poz. 445
oraz z 2010 r. nr 249 poz. 1669) świadectwa rybaka, starszego rybaka oraz dyplomy
szypra 1 i 2 klasy rybołówstwa morskiego zachowują swoja ważność i wynikające z
nich uprawnienia.
3. Dyplomy, o których mowa w ust. 1, na wniosek zainteresowanego, mogą być
wymienione na odpowiednie dyplomy określone w rozporządzeniu, z zastrzeżeniem
ust. 4.
4. Wymiana dyplomów szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego i szypra klasy 1
rybołówstwa morskiego może zostać dokonana pod warunkiem posiadania 6-
52
miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim na statku rybackim powyżej
24 m, nabytej w okresie ostatnich 5 lat.
§ 90. 1. Zaświadczenia o złożeniu egzaminów wymagane do uzyskania dokumentów
kwalifikacyjnych tracą ważność po upływie 5 lat od daty ich wystawienia.
2. Dyrektor Urzędu Morskiego, właściwy dla siedziby ośrodka szkoleniowego, dokona
wymiany bezterminowych świadectw ukończenia przeszkoleń wydanych przed
dniem wejścia w życie rozporządzenia na świadectwa określone w załącznikach do
rozporządzenia, jeżeli ośrodki, które je wydały, posiadały w dniu wydania tych
świadectw zezwolenie na prowadzenie szkoleń, wydane na podstawie
dotychczasowych przepisów; pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki
pływania.
§ 91. 1. W indywidualnych, szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor urzędu
morskiego może wyrazić zgodę na uzyskanie określonego dokumentu
kwalifikacyjnego przez osobę, której specjalność wyuczona lub rodzaj praktyki
pływania w danej specjalności nie odpowiadają ściśle określonym w
rozporządzeniu wymaganiom do uzyskania tego dokumentu kwalifikacyjnego,
jeżeli okres posiadanej praktyki pływania jest nie krótszy od wymaganego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się przy ubieganiu się o dyplomy: kapitana żeglugi
wielkiej i starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3 000
kW i powyżej.
§ 92. Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 66 pkt 1 ustawy z dnia ….. o
bezpieczeństwie morskim, powinien określać: dane i kwalifikacje osoby ubiegającej się o
wydanie zezwolenia uprawniającego do zajmowania stanowiska, którego dotyczy wniosek,
nazwę i pojemność brutto statku oraz typ i moc maszyn statku. Wzór zezwolenia określa
załącznik nr 9 do rozporządzenia, a wzór wniosku - załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§ 93. 1. W sprawach o wydanie dyplomu lub świadectwa, wszczętych, lecz niezakończonych
przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy tego
rozporządzenia.
2. Postępowanie o wydanie dyplomu lub świadectwa nieobjętego przepisami
rozporządzenia umarza się.
53
3. Osoby biegające się o wydanie:
a) dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, albo
b) dyplomu oficera mechanika na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej, albo
c) dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej,
które rozpoczęły cykl szkolenia przed dniem 1 sierpnia 1998 r., są zwolnione z obowiązku
przedkładania dziennika praktyk przed przystąpieniem do odpowiedniego egzaminu.
4.
Osoby ubiegające się o wydanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego na
statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, które rozpoczęły cykl szkolenia
przed dniem 1 stycznia 2012 r., są zwolnione z obowiązku przedkładania dziennika
praktyk przed przystąpieniem do odpowiedniego egzaminu.
§ 94. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
54
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik