Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa,
3) osoby odbywające podróż morską,
4) urzędy morskie,
5) właścicieli i armatorów statków,
6) Straż Graniczną,
7) Policję.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływ na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
25-07-aa
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie kwalifikacji zawodowych pilotów morskich
Na podstawie art. 107 ust. 10 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. ... ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania kwalifikacyjne pilota morskiego;
2) warunki wymagane do uzyskania szczególnych uprawnień pilotowych;
3) warunki przyznawania dokumentów kwalifikacyjnych i uprawnień oraz ich odnawiania;
4) wzory dokumentów kwalifikacyjnych;
5) sposób sprawowania nadzoru nad pilotażem przez dyrektora urzędu morskiego.
§ 2. 1. Dokumentem uprawniającym do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim
jest:
1) dyplom pilota morskiego;
2) dyplom pilota pełnomorskiego.
2. Wzór dyplomu pilota morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, a wzór dyplomu
pilota pełnomorskiego – załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Dyplom pilota morskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na akwenie, na
który został wydany. Dyplom wydawany jest przez dyrektora urzędu morskiego właściwego
terytorialnie dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota odbywał praktykę pilotową.
2. Do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsk, Gdynia,
winoujście, Szczecin oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym winoujście-
Szczecin wymagane jest posiadanie dyplomu pilota morskiego wraz z uprawnieniem
pilotowym. Wzór uprawnienia pilotowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
§ 4. 1. Dyplom pilota pełnomorskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na morzu
terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego. Dyplom wydawany jest przez
Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
2. Wraz z dyplomem, o którym mowa w ust. 1, wydaje się kartę identyfikacyjną pilota
pełnomorskiego. Wzór karty określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 5. Osoba ubiegająca się o uzyskanie albo odnowienie dokumentów, o których mowa w § 2
ust. 1, powinna posiadać ważne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach,
wydane przez uprawnionego lekarza, na podstawie odrębnych przepisów.
§ 6. 1. Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług
pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsku, Gdyni, winoujściu, Szczecinie oraz na
redach tych portów, a także na torze wodnym winoujście-Szczecin wymagane jest
posiadanie:
1) dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;
2) 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach
handlowych o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej;
3) praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;
4) świadectwa ukończenia kursu manewrowania statkami na symulatorze manewrowym;
5) świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.
2. Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej
150 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych
przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota
morskiego odbywa praktykę. Praktyka powinna trwać przez okres co najmniej 6 miesięcy
i zostać odbyta nie wcześniej niż w roku poprzedzającym wydanie dyplomu pilota morskiego.
§ 7. 1. Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług
pilotowych w pilotażu morskim w portach i na torach wodnych innych, niż wymienione w § 6
ust. 1, wymagane jest posiadanie:
1) dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku kapitana albo dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności
brutto od 500 do 3.000 lub dyplomu wyższego oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku starszego oficera lub kapitana;
2) praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;
2
3) dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 i 5.
2. Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 2, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej
10 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez
szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego
odbywa praktykę.
§ 8. Dokumentem
potwierdzającym odbycie wymaganej rozporządzeniem praktyki
w pilotowaniu statków jest zaświadczenie odbycia praktyki pilotowej wystawione przez szefa
pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego lub pilot
morski odbywał praktykę.
§ 9. Do uzyskania dyplomu pilota pełnomorskiego wymagane jest posiadanie:
1) dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;
2) 36-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach
handlowych o pojemności brutto 3 000 i powyżej w żegludze międzynarodowej, w tym 12
miesięcy praktyki na statkach o długości całkowitej powyżej 180 m;
3) praktyki w pilotowaniu statków, polegającej na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 3
usług pilotowych wykonywanych w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim przez
pilotów pełnomorskich wyznaczonych przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni lub
Szczecinie;
4) świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach
pływających – redukcyjnych;
5) świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.
§ 10. 1. Dyplom pilota morskiego oraz dyplom pilota pełnomorskiego zachowują ważność
przez okres 2 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. W sprawach wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 1, oraz uprawnienia,
o którym mowa w § 3 ust. 2, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 11. Do uzyskania uprawnienia pilotowego w pilotażu na obszarach, o których mowa w § 3
ust. 2, wymagane jest:
1) posiadanie dyplomu pilota morskiego – na statki morskie o długości całkowitej do
130m;
3
2) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie w tym czasie
co najmniej 100 statków o długości całkowitej do 130 m – na statki morskie o długości
całkowitej do 170 m;
3) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 24 miesiące i pilotowanie w tym czasie
co najmniej 50 statków o długości całkowitej większej niż 130 m do 170 m – na statki
morskie o długości całkowitej do 200 m;
4) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 36 miesięcy i pilotowanie w tym czasie
co najmniej 15 statków o długości całkowitej większej niż 170 m do 200 m oraz
posiadanie świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach
pływających – redukcyjnych – na statki morskie o długości całkowitej powyżej 200 m.
§ 12.
1.
Warunkiem odnowienia dyplomu pilota morskiego jest zaliczenie egzaminu
sprawdzającego znajomość obowiązujących przepisów portowych oraz warunków
żeglugowych panujących na akwenie, w którym pilot wykonuje usługi pilotowe, oraz:
1) świadczenie usług pilotowych przez okres co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie co
najmniej 30 statków – dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 6 ust. 1;
2) pilotowanie co najmniej 5 statków – dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 7
ust. 1.
2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku z egzaminu sprawdzającego warunkiem
odnowienia dyplomu jest zaliczenie egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 6 ust. 1
pkt 5.
§ 13. Warunkiem odnowienia dyplomu pilota pełnomorskiego jest wykonanie co najmniej 1
usługi pilotowej w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim.
§ 14. 1. Zmieniając akwen wykonywania usług pilotowych, pilot morski jest obowiązany do:
1) odbycia praktyki pilotowej w wymiarze odpowiadającym połowie praktyki, o której
mowa odpowiednio w § 6 ust. 2 albo § 7 ust. 2;
2) zaliczenia egzaminu, o którym mowa w § 12.
2. Przepis § 12 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 15. Egzaminy kwalifikacyjne oraz egzaminy sprawdzające przewidziane w rozporządzeniu
przeprowadza dyrektor urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla miejsca wydania
dyplomu pilota morskiego lub dyplomu pilota pełnomorskiego.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik