eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie sposobu funkcjonowania Morskiej Służby Asysty Telemedycznej2)

Na podstawie art. 125 ust. 3 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób funkcjonowania Morskiej Służby Asysty Telemedycznej;
2) szczegółowy zakres zadań Morskiej Służby Asysty Telemedycznej związanych
z udzielaniem porad medycznych drogą radiową;
3) sposób ustalania procedur łączności i przekazywania informacji pomiędzy Morskią Służbą
Asysty Telemedycznej, a innymi podmiotami uczestniczącymi w udzielaniu pomocy na
morzu.

§ 2. 1. Służba TMAS realizuje swoje zadania nieprzerwanie: 24 h na dobę, 7 dni
w tygodniu.
2. Do zadań Służby TMAS należy udzielanie porad medycznych drogą radiową,
a szczególności:
1) wspomaganie radą kapitana lub członka załogi statku w zakresie diagnozy, wskazania
metod postępowania oraz leczenia chorych i rannych na burcie statku;
2) udzielania porad co do konieczności i możliwości przeprowadzenia ewakuacji
medycznej;
3) udzielanie porad kapitanowi statku lub członka załogi statku co do zmiany portu
docelowego, w celu udzielenia fachowej pomocy medycznej choremu;
4) asystowanie Morskiemu Ratowniczemu Centrum Koordynacyjnego Służby SAR
(MRCK) w podejmowaniu właściwych decyzji co do planowania, podejmowania
i prowadzenia akcji ratowniczych w zakresie stanu chorego;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia Dyrektywy Rady Europy z dnia 31 marca 1992 r.
Nr 92/29/EWG dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu
poprawy opieki medycznej na statkach (Dz. Urz. WE Nr L113, 30.04.1992).
5) współdziałanie ze Służbami TMAS innych państw w zakresie wymiany informacji.

§ 3. 1. Służba TMAS realizuje swoje zadania przy pomocy lekarzy dyżurnych.
2. Funkcję lekarza dyżurnego może pełnić osoba, która:
1) posiada doświadczenie morskie lub była przeszkolona w zakresie podstaw medycyny
morskiej i tropikalnej;
2) posiada zdolność ustnego i pisemnego komunikowania się w języku angielskim;
3) posiada wiedzę o przygotowaniu medycznym ratowników oraz wyposażeniu
medycznym będącym na wyposażeniu Służby SAR;
4) posiada wiedzę o wyposażenia statków w produkty lecznicze i wyposażenie
medyczne oraz o zakresie wiedzy kapitanów i załogi na temat udzielania pomocy
medycznej;
5) nie ma, na czas pełnienia dyżuru, wyznaczonych innych zadań, tak aby mogła
udzielać konsultacji niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia.

§ 4. Procedury łączności i przekazywania informacji pomiędzy Służbą TMAS a Służbą
SAR oraz między Służbą TMAS, a Służbami TMAS innych państw ustanawia i ustala
i aktualizuje Służba SAR w porozumieniu z kierownikiem Służby TMAS zgodnie
z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej.

§ 5.1. Służba TMAS prowadzi dokumentację działalności i statystykę udzielonych porad.
2. Służba TMAS może za zgodą zainteresowanych osób przechowywać ich dane
osobowe i medyczne, przy zastosowaniu przepisów o dokumentacji medycznej oraz ochronie
danych osobowych.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER INFRASTRUKTURY

2
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu funkcjonowania
Morskiej Służby Asysty Telemedycznej, zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi
wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 125 ust. 3 ustawy z dnia …
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Obowiązek wdrożenia przepisów regulujących odnośnie sposobu funkcjonowania
Morskiej Służby Asysty Telemedycznej został nałożony dyrektywą Rady Europy z dnia
31
marca 1992 r. Nr 92/29/EWG dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz. Urz.
WE Nr L113, 30.04.1992).

Projekt rozporządzenia jest zgodny z wymaganiami w zakresie bezpiecznego uprawiania
żeglugi przez statki, które określają postanowienia wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych, w tym zapisy rozdziału V Konwencji SOLAS.

Celem projektu rozporządzenia jest usprawnienie udzielania porad medycznych
i podniesienie poziomu ochrony zdrowia osób przebywających na statkach.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) urzędy morskie,
3) załogi statków morskich,
4) kapitanów statków morskich,
5) pilotów morskich,
6) inne, odpowiednie terytorialnie podmioty organizacyjne portów,
7) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej,
8) Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.

4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.



4
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.





07/44rch

5
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 105 . [ 106 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: