eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

5) uznaniu kontenera - oznacza to decyzję uznanej organizacji, że typ konstrukcji kontenera
lub kontener pojedynczy jest bezpieczny w eksploatacji i nadaje się do przewozu ładunków
zgodnie z przeznaczeniem;
6) wymaganiach technicznych - oznacza to wymagania techniczne dla kontenerów
w zakresie ich budowy, prób i eksploatacji, opracowane przez uznaną organizację
w oparciu o przepisy międzynarodowe.


Rozdział 2
Zasady i tryb przy przeprowadzaniu przegl dów kontenerów

§ 3. Każdy uznany kontener podlega okresowym przeglądom. Przedmiotem przeglądu
powinny być szczegółowe oględziny kontenera w celu wykrycia wad mających wpływ na
bezpieczeństwo jego użytkowania.

§ 4. Rozróżnia się następujące rodzaje przeglądów kontenerów:
1) przeglądy stałe – przeglądy przeprowadzane zgodnie z zatwierdzonym przez uznaną
organizację programem przeglądów stałych w następujących okresach:
a) pierwszy przegląd stały – przeprowadzany w okresie nieprzekraczającym 5 lat, licząc od
daty wykonania kontenera, a dla kontenerów zbiornikowych - w okresie nieprzekraczającym
30 miesięcy, z wyjątkiem prób hydraulicznych zbiorników i armatury kontenerów, które
należy przeprowadzać co 5 lat, z zastrzeżeniem § 8,
b) kolejny przegląd stały – przeprowadzany dla wszystkich rodzajów kontenerów w terminie
nieprzekraczającym 30 miesięcy od daty ostatniego przeglądu, z wyjątkiem prób
hydraulicznych zbiorników i armatury kontenerów, które należy przeprowadzać co 5 lat,
z zastrzeżeniem § 8;
2) przeglądy ciągłe (ACEP) – przeglądy przeprowadzane w okresach nieprzekraczających
24 miesięcy od daty ostatniego przeglądu, zgodnie z zatwierdzonym przez uznaną organizację
programem przeglądów ciągłych, przy czym rozróżnia się:
a) przeglądy pełne – przeglądy przeprowadzane po naprawie o dużym zakresie, odnowieniu
kontenera, przed przekazaniem kontenera w dzierżawę i po odbiorze z dzierżawy,
b) przeglądy rutynowe – częste przeglądy przeprowadzane w celu wykrycia uszkodzeń, które
mogą wymagać napraw w czasie bieżącej eksploatacji kontenerów.

§ 5. Przeglądy wymienione w § 4 mogą być przeprowadzane przez właściciela (dzierżawcę)
kontenerów lub zlecane uznanej organizacji.

Rozdział 3
Próby i uznania kontenera

§ 6. Każdy nowo budowany kontener wymaga uznania zgodnie z wymaganiami dotyczącymi
typu konstrukcji kontenera lub pojedynczego kontenera.

§ 7. Ustala się następujący tryb postępowania w celu uznania kontenera:
1) przed przystąpieniem do wykonania prototypu producent kontenerów występuje do
uznanej organizacji z wnioskiem (w formie pisemnego zlecenia) o uznanie typu konstrukcji
kontenera lub kontenera pojedynczego. Do wniosku powinna być załączona do zatwierdzenia
dokumentacja techniczna (w trzech egzemplarzach) zawierająca:

2
a) specyfikację kontenera wraz z opisem jego konstrukcji, podaniem jego parametrów,
stosowanych materiałów, przyjętych metod wykonania i spawania oraz określeniem
technologii montażu, wykończenia i malowania,
b) rysunki zestawieniowe, rysunki przekrojów węzłów i pojedynczych połączeń
poszczególnych elementów z podaniem zastosowanych materiałów oraz rysunki
przedstawiające oznakowanie kontenera,
c) program prób, z podaniem wartości obciążeń wewnętrznych i zewnętrznych oraz metod
ich przyłożenia. Program prób musi spełniać wymagania zawarte w przepisach
międzynarodowych i wymaganiach technicznych,
d) dodatkowo dla kontenerów izotermicznych:
– opis techniczny urządzenia chłodniczego, schematy i rysunki urządzenia chłodniczego i/lub
ogrzewczego z podaniem charakterystyk cieplnych, mechanicznych i innych,
– specyfikację urządzenia elektrycznego z podaniem charakterystyk urządzeń
zabezpieczających i kontrolnych, rysunki złączy wtykowych, schematy ideowe i montażowe,
– specyfikację, schematy i rysunki źródła energii elektrycznej wraz z jego napędem,
– specyfikację izolacji cieplnej,
– obliczenia techniczno-cieplne,
– program i metodykę prób techniczno-cieplnych z podaniem wartości, jakie powinny być
osiągnięte,
– program prób prototypu i produkowanych seryjnie urządzeń chłodniczych i/lub
ogrzewczych,
e) dodatkowo dla kontenerów zbiornikowych:
– specyfikację i rysunki konstrukcyjne zbiornika (zbiorników) wraz z przekrojami, w których
należy podać dane niezbędne do przeprowadzenia obliczeń sprawdzających elementów
konstrukcyjnych (w szczególności wymiary, materiały, złącza spawane, elementy mocujące),
– specyfikację, wraz z rysunkami, armatury oraz urządzeń sterowania i kontroli z podaniem
zastosowanych materiałów,
– specyfikację materiałów izolacyjnych (jeżeli zostały zastosowane) oraz rysunki ich
mocowania,
– opis techniczny i rysunki konstrukcyjne urządzeń utrzymujących ciśnienie oraz urządzeń
chłodniczych i/lub ogrzewających ładunek, jeżeli kontener jest w nie wyposażony,
– obliczenia wytrzymałości zbiornika (zbiorników) i szkieletu wykonane metodą uznaną
przez organ uprawniony,
– program prób kontenera zbiornikowego,
– wykaz ładunków, jakie mogą być przewożone w kontenerze,
– dokumenty potwierdzające, że materiały, z jakich wykonano części i zespoły kontenera
stykające się z ładunkiem, nie wchodzą z nim w reakcje chemiczne;
2) prototyp kontenera lub kontener pojedynczy zostaje poddany próbom zgodnie
z
zatwierdzonym programem prób w obecności przedstawiciela uznanej organizacji.
Przedstawiciel uznanej organizacji sporządza protokół z prób kontenera;
3) w przypadku zadowalającego wyniku prób uznana organizacja wydaje wiadectwo
uznania typu konstrukcji kontenera, dalej zwane „ wiadectwem uznania”, będące pisemnym
potwierdzeniem, że typ konstrukcji kontenera lub kontener pojedynczy spełnia wymagania
konwencji.
wiadectwo uznania daje prawo zamocowywania do każdego kontenera
seryjnego, wykonanego zgodnie z uznanym typem konstrukcji, i do kontenera pojedynczego
tabliczki uznania kontenera za bezpieczny zgodnie z konwencją, zwaną dalej „tabliczką
KBK”.

§ 8. 1. Przeglądy kontenerów zbiornikowych przeprowadzane są wyłącznie przez uznaną
organizację.

3
2. Niezależnie od przyjętego rodzaju przeglądu, zawory bezpieczeństwa w kontenerach
zbiornikowych poddawane są próbom, oględzinom i kontroli w odstępach czasu nie
dłuższych niż 30 miesięcy.

§ 9. Zakres przeglądów stałych i ciągłych obejmuje:
1) oględziny polegające na sprawdzeniu, co najmniej z zewnątrz, stanu technicznego
wszystkich powierzchni kontenerów, a gdy kontener nie jest załadowany – również jego
wnętrza wraz z demontażem elementów kontenera, jeżeli okaże się to konieczne;
2) sprawdzenie zachowania prawidłowego kształtu lub wymiarów kontenera, w przypadku
gdy istnieje podejrzenie ich utraty;
3) przeprowadzenie próby szczelności na wpływy atmosferyczne w przypadku podejrzenia
jej utraty;
4) sprawdzenie działania zamknięć drzwi i otworów oraz innych urządzeń kontenerów;
5) sprawdzenie oznakowania kontenera;
6) sprawdzenie stanu izolacji termicznej i kanałów powietrznych mających wpływ na
wytrzymałość i szczelność (jeżeli istnieje podejrzenie obniżenia własności izolacyjnych lub
utraty wytrzymałości) – w przypadku kontenerów izotermicznych;
7) sprawdzenie ogólnego stanu technicznego zbiornika (z zewnątrz i wewnątrz), jego
wytrzymałości i szczelności, stanu technicznego i działania instalacji załadowczo-
wyładowczej, stanu i terminu ważności urządzeń zabezpieczających, ważności prób
hydraulicznych oraz działania przyrządów pomiarowo-kontrolnych (jeżeli są
zainstalowane) – w przypadku kontenerów zbiornikowych.

§ 10. Wykonawca przeglądów stałych lub ciągłych powinien prowadzić ich ewidencję,
z wyszczególnieniem co najmniej: typu, rodzaju i numeru identyfikacyjnego kontenera,
rodzaju przeglądu, wyniku przeglądu, daty przeprowadzenia przeglądu. Uznana organizacja
nie prowadzi ewidencji przeglądów, lecz po każdym przeglądzie wydaje zaświadczenie
z przeglądu kontenera.

§ 11. Przeprowadzający przeglądy kontenerów zgodnie z zatwierdzonym programem
przeglądów stałych po dokonanym przeglądzie wybija na tabliczce KBK datę następnego
przeglądu (miesiąc i rok). Zamiast wybijania daty na tabliczce można oznaczyć datę
następnego przeglądu za pomocą naklejki, na której powinny się znajdować (wyrażone
cyframi lub cyframi i słownie) miesiąc i rok przeprowadzenia następnego przeglądu stałego.
Naklejki powinny być umieszczone na tabliczce KBK lub obok niej.

§ 12. Kontenery poddawane przeglądom, zgodnie z zatwierdzonym programem przeglądów
ciągłych, powinny mieć trwale oznakowaną tabliczkę KBK lub dobrze przylegającą naklejkę,
na których powinny być zawarte dane:
1) litery ACEP – oznaczające przeglądy ciągłe zgodnie z § 4 pkt 2;
2) skrót nazwy kraju, w którym zatwierdzono program przeglądu;
3) rok zatwierdzenia programu przeglądu;
4) numer zatwierdzonego programu przeglądu.
Naklejka powinna być umieszczona na tabliczce KBK lub obok niej w dobrze widocznym
miejscu.

§ 13. 1. Wykonywanie zadań w zakresie:
1) uznawania kontenerów,
2) przeprowadzania prób kontenerów,
3) przeprowadzania przeglądów kontenerów,

4
4) przeprowadzania okresowych inspekcji u właścicieli (dzierżawców) kontenerów,
producentów kontenerów i zakładów naprawy kontenerów,
5) wydawania świadectw i dokumentów, zgodnych z konwencją, potwierdzających
czynności określone w pkt 1, 2 i 3,
6) opracowywania i wydawania wymagań technicznych dotyczących zagadnień
wymienionych w pkt 1, 2 i 3
– powierza się uznanym organizacjom, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku zbiorników w kontenerach zbiornikowych do przewozu towarów
niebezpiecznych i zbiorników ciśnieniowych w kontenerach zbiornikowych wykonanie zadań
określonych w ust. 1 pkt 1-3 i w § 4 pkt 1 powierza się uznanym organizacjom
i Transportowemu Dozorowi Technicznemu.

§ 14. Każdy uznany kontener powinien podlegać kontroli polegającej na sprawdzeniu, czy
posiada on ważną tabliczkę uznania kontenera za bezpieczny zgodnie z konwencją.

§ 15. Kontroli kontenerów w portach morskich dokonują właściwi terytorialnie dyrektorzy
urzędów morskich, którzy po stwierdzeniu następujących uszkodzeń:
1) przebicia powłok kontenera,
2) uszkodzenia i deformacji konstrukcji ramowej kontenera,
3) jakichkolwiek zmian ogólnego kształtu kontenera,
4) uszkodzenia naroży zaczepowych (gniazd mocujących) kontenera,
5) uszkodzenia drzwi i zamknięć kontenera uniemożliwiającego zamknięcie kontenera,
6) uszkodzenia miejsc zakładania plomb na kontener
– wyłączają kontener z eksploatacji.

§ 16. Jeżeli w wyniku kontroli zaistnieje poważna podstawa do podejrzenia, że stan kontenera
może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa, przeprowadzający kontrolę dyrektor urzędu
morskiego może podjąć decyzję o wyłączeniu takiego kontenera z eksploatacji. Załadowca w
porcie morskim ma obowiązek poinformowania właściciela kontenera o zatrzymaniu
kontenera.

Rozdział 4
Przepis końcowy

§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY

5
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przeglądów, prób i uznawania
kontenerów, zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 101 ust. 7 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U.
Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Rozporządzenie określa tryb i sposób postępowania przy przeprowadzaniu przeglądów,
prób i uznawaniu kontenerów, w celu zapewnienia bezpieczeństwa przy czynnościach
przeładunkowych kontenerów i ich transporcie.

Rozporządzenie zawiera regulacje istniejące w dotychczas obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie zasad i trybu
postępowania przy przeprowadzaniu przeglądów, prób i uznawaniu kontenerów oraz organów
uprawnionych do dokonywania tych czynności oraz do kontroli stanu kontenerów (Dz. U.
z 2002 r. Nr 169, poz. 1388); konieczność jego wprowadzenia wynika z uchwalenia nowej
ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z
§
4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn.zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.


Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

6
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 90 . [ 91 ] . 92 ... 100 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: