Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Druk nr 4463 cz. II
Warszawa, 20 lipca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-105-10
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o bezpieczeństwie morskim z projektami
aktów wykonawczych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie funkcjonowania elektronicznej bazy danych
o statkach o polskiej przynależności
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia bazy danych o statkach o polskiej
przynależności, w tym wprowadzania i aktualizacji informacji o tych statkach, warunki
dostępu właściwych organów państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Komisji
Europejskiej do informacji zamieszczonych w bazie oraz zakres ich wykorzystania.
§ 2. Baza danych o statkach o polskiej przynależności, zwana dalej „bazą danych”, jest
scentralizowanym zbiorem danych zawierającym dokumenty i informacje dotyczące statków
morskich o polskiej przynależności, określone w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia
o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”.
§ 3. 1. Baza danych jest umiejscowiona w Urzędzie Morskim w Gdyni/Szczecinie.
2. Administratorem bazy danych jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni/Szczecinie.
3. Do prowadzenia, obsługi i serwisowania bazy danych zostanie wyłoniony profesjonalny
podmiot mający doświadczenie w obsłudze podobnych systemów.
§ 4. Dostęp do bazy danych jest możliwy dla osób uprawnionych przy użyciu przeglądarki
internetowej.
§ 5. 1. Użytkownikami systemu są wskazani przez pracodawcę pracownicy lub
funkcjonariusze:
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
1) ministerstwa właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich;
3) izb morskich;
4) urzędów morskich;
5) Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
6) uznanych organizacji upoważnionych do działania w imieniu Rzeczypospolitej
Polskiej;
7) Morskiego Oddziału Straży Granicznej;
8) innych podmiotów na podstawie decyzji Administratora bazy danych, z zastrzeżeniem
§ 6 ust. 1.
2. Poszczególni użytkownicy mają zróżnicowany dostęp do dokumentów zawartych w bazie,
w zależności od posiadanego stopnia autoryzacji.
3. Od stopnia autoryzacji zależy możliwość wglądu, archiwizacji, przesyłania, uaktualniania i
wymiany informacji.
4. Dostęp do danych oraz stopień autoryzacji określa Administrator bazy danych na pisemny
wniosek zainteresowanego podmiotu. Od decyzji Administratora przysługuje odwołanie do
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
§ 6. 1. W przypadku wniosku o dostęp do bazy danych przez Komisję Europejską lub
administrację morską innego państwa decyzję w sprawie dostępu oraz jego zakresu
podejmuje minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Administrator bazy danych zapewni dostęp do informacji zawartych w bazie danych,
określonych w art. 29 ustawy, w przypadku zmiany bandery statku z polskiej na obcą, jeżeli
wystąpi o to administracja bandery, którą statek będzie podnosił.
§ 7. Informacje zawarte w bazie danych będą wykorzystywane w zakresie:
1) nadzoru nad całością polskiej floty i sprawozdawczości do wszelkich podmiotów
prawa międzynarodowego prowadzonych przez centralny i terenowe organy
administracji morskiej;
2) dokumentów rejestracyjnych przez izby morskie;
3) dokumentów klasyfikacyjnych i certyfikatów okrętowych przez uznane organizacje w
odniesieniu do statków, na których przeprowadzają przeglądy i inspekcje;
4) podstawowych informacji o statku przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;
2
5) dokumentów rejestracyjnych oraz certyfikatów statków podlegających inspekcji
morskiej przez Morski Oddział Straży Granicznej.
§ 8. 1. Do założenia rekordu w bazie danych uprawnione są izby morskie i urzędy morskie w
zależności od rodzaju statku.
2. Wymienione w ust. 1 organy rejestrują statek zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz
wydają dokument rejestracyjny, wprowadzając jednocześnie jego elektroniczny odpowiednik
do bazy. Wprowadzenie dokumentu elektronicznego i wydrukowanie go w celu wydania
oryginału i kopii dokumentu zakłada automatycznie rekord statku.
3. Dane dotyczące dokumentów rejestracyjnych mogą być uzupełniane lub zmieniane jedyne
przez wymienione w ust. 1 uprawnione organy.
§ 9. 1. Wprowadzenie innych danych, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy należy do
obowiązków Administratora bazy danych.
2. Administrator bazy danych może upoważnić osoby wymienione w art. 7 ust. 3 ustawy do
bezpośredniego wprowadzania wymaganych informacji do systemu, jednak pozostaje nadal
odpowiedzialny za bezpieczeństwo danych.
§ 10. Każda czynność wprowadzania, zmieniania lub usuwania danych jest systemowo
rejestrowana i przechowywana w systemie przez okres 2 lat.
§ 11. 1. Do aktualizacji danych zawartych w bazie uprawnione są izby morskie, urzędy
morskie, Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich oraz uznane organizacje.
2. Dane winny być uaktualniane na bieżąco, jednak w przypadku przesyłania informacji do
Administratora ich wprowadzenie do bazy danych winno nastąpić w ciągu 7 dni roboczych od
daty otrzymania.
§ 12. 1. W przypadku braku możliwości transmisji danych z baz uznanych organizacji
dopuszcza się alternatywne rozwiązania dostępu do danych określonych w umowach
zawartych pomiędzy uznanymi organizacjami a ministrem właściwym do spraw gospodarki
morskiej.
2. Zamieszczenie danych w bazie danych nie zwalnia uznanych organizacji z obowiązków
raportowania i informowania organów administracji zgodnie z warunkami umów, o których
mowa w ust. 1.
3
§ 13. Dla ułatwienia korzystania z bazy danych Administrator jest uprawniony do wydawania
informacji o sposobach wprowadzania, korygowania lub usuwania danych oraz sposobie
korzystania z bazy, w tym generowaniu określonych raportów.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik