Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ... (poz. ...)
Zał cznik nr 1
Jachty komercyjne o długości całkowitej do 24 m
I. RODKI RATUNKOWE
1) Jacht w żegludze oceanicznej i pełnomorskiej powinien posiadać:
a) pneumatyczne tratwy ratunkowe* mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące
się na jachcie;
• tratwy muszą być umieszczone w odpowiednim, sztywnym pojemniku
(dopuszcza się pojemnik typu SOLAS lub ISO 9650-1)
• tratwy muszą być zamocowane na otwartym pokładzie z użyciem
zwalniaków hydrostatycznych zapewniających ich automatyczne
zwolnienie.
b) dwa koła ratunkowe w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą
oraz drugie w linkę ratunkową; z tym, że jacht o długości powyżej 15 m, w
żegludze oceanicznej powinien posiadać 4 koła;
c) pasy ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie,
2) Jacht w żegludze przybrzeżnej i osłoniętej powinien posiadać:
a) pneumatyczne tratwy ratunkowe* mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące
się na jachcie;
• tratwy mogą być umieszczone w odpowiednim, sztywnym pojemniku
(dopuszcza się pojemnik inny niż pojemnik SOLAS); lub
• w przypadku tratw umieszczonych w sztywnym pojemniku na pokładzie
otwartym zaleca się mocowanie z użyciem zwalniaka hydrostatycznego
b) dwa koła ratunkowe w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą
oraz drugie w linkę ratunkową;
c) pasy ratunkowe lub kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na
jachcie,
3) Każdy jacht w żegludze oceanicznej, pełnomorskiej, przybrzeżnej i osłoniętej
powinien posiadać pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób na jachcie. Jeżeli kamizelki
ratunkowe wymagane niniejszymi przepisami są wyposażone w uprząż spełniającą
funkcję pasa bezpieczeństwa- dodatkowych pasów bezpieczeństwa nie wymaga się.
4) Pasy ratunkowe oraz kamizelki ratunkowe jachtów w żegludze całodobowej muszą być
wyposażone w lampki odpowiadające wymaganiom Kodeksu LSA 2.2.3 (biała, > 0.75
cd, >8 godzin )
5) Odpowiednie pasy/kamizelki** ratunkowe muszą być zapewnione dla każdej osoby o
wadze poniżej 32 kg , znajdującej się na jachcie.
* Dopuszczone standardy tratw ratunkowych
Rodzaj żeglugi
L.p. Standard
tratwy
Osłonięta Przybrzeżna Pełnomorska Oceaniczna
1
SOLAS - A pack
8
2
SOLAS - B pack
3
ISO 9650-1 pack 1
** Dopuszczone standardy pasów / kamizelek ratunkowych
Rodzaj żeglugi
L.p.
Standard pasa / kamizelki Osłonięta Przybrzeżna Pełnomorska Oceaniczna
1
Pas ratunkowy SOLAS
PN-EN ISO 12402-2 [275
2
N]
PN-EN ISO 12402-3 [150
3
N]
Uwagi ogólne :
1. Zwalniaki hydrostatyczne muszą posiadać aktualny atest.
2. Tratwy
muszą być certyfikowane (posiadać świadectwo zgodności) i aktualny atest.
3. Tratwy ratunkowe w żegludze oceanicznej muszą być serwisowane zgodnie z zaleceniami
IMO.
4. Tratwy ratunkowe w żegludze przybrzeżnej i osłoniętej muszą być serwisowane w
uznanej stacji atestacji w odstępach czasu wskazanych przez producenta.
5. Pneumatyczne kamizelki ratunkowe muszą się uruchamiać w sposób automatyczny po
wpadnięciu do wody.
6. Dla kamizelek pneumatycznych wymaga się 10% zapasu (lub zapasowych naboi) w
stosunku do liczby osób znajdujących się na jachcie.
II. RODKI SYGNALIZACYJNE
1) W żegludze pełnomorskiej i oceanicznej jacht (wyposażony w radiotelefon VHF z
DSC i radiopławę EPIBR 406 MHz *) powinien mieć:
• 6 rakiet spadochronowych czerwonych,
• 3 pochodnie czerwone,
• 1 pławkę dymną pomarańczową.
2) W żegludze przybrzeżnej jacht (wyposażony w VHF* ) powinien mieć:
• 3 rakiety spadochronowe czerwone,
• 3 pochodnie czerwone,
• 1 pławkę dymną pomarańczową.
3) W żegludze osłoniętej i do 3 Mm - w żegludze w porze nocnej, jacht (wyposażony w
radiotelefon VHF*) powinien mieć:
• 3 rakiety spadochronowe czerwone,
• 1 pławkę dymną koloru pomarańczowego
9
Jachty uprawiające żeglugę na wodach dozorowanych zwolnione są z konieczności
wyposażenia w środki sygnalizacyjne.
* Odnośniki do wyposażenia radiokomunikacyjnego wymienione w nawiasach służą
jedynie w celach poglądowych i nie powinny sugerować możliwości wyposażenia
alternatywnego.
III. WYPOSAŻENIE SYGNAŁOWE
1) Jacht powinien być wyposażony w latarnię, znaki dzienne, środki sygnałowe, zgodne z
wymaganiami Konwencji COLREG 72.
2) Jachty uprawiające żeglugę na akwenach pod nadzorem zwolnione są z obowiązku
noszenia wyposażenia sygnałowego.
IV. WYPOSAŻENIE NAWIGACYJNE
Rodzaj żeglugi
L.p
Nazwa wyposażenia
Pełno-
Jedn.
.
Osłonięta Przybrzeżna
Oceaniczna
morska
1 2
3
4
5
6
7
1 Kompas
magnetyczny
1
1 1
1
1
szt.
Kompas magnetyczny
2 zapasowy lub kompas
- -
Z
1
szt.
namiarowy 1
3 Barometr – aneroid
-
1
1
1
szt.
4 Lornetka
1
1
1
1
szt.
Wyposażenie do pomiaru
5
-
1
1
1
szt.
głębokości
6 Sekundomierz
-
-
1
1
szt.
7 Sekstant
-
-
-
Z
szt.
8 Chronometr lub zegar
-
-
-
Z
szt.
Zestaw do pracy na
9
1
1
1
1
szt.
mapach
Mapy morskie lub
10 żeglarskie 2
1 1
1
1
kpl.
11 Locje
morskie
2, 3
1 1
1
1
kpl.
12 Spis
świateł 2, 3, 4
1 1
1
1
kpl.
13 Tablice
nawigacyjne
-
-
Z
Z
szt.
14 Rocznik astronomiczny
-
-
-
Z
szt.
15 Tablice
pływów 2, 5
-
1
1
1
kpl.
Znaki i skróty stosowane
16
-
1
1
1
kpl.
na mapach
17 MPZZM- COLREG 72
1
1
1
1
szt.
18 Przepisy portowe, MKS
1
1
1
1
kpl.
10
2, 3
Spis radiostacji
19 nautycznych 2
-
-
1
1
kpl.
20 Odbiornik GPS
-
1
1
1
szt.
21 Radar
6
-
1
1
1
szt.
22 Reflektor
radarowy
7
1 1
1
1
szt.
System automatycznej
23
- Z
Z
Z
szt.
identyfikacji AIS
Uwagi ogólne:
Z – wyposażenie zalecane.
1. Kompas powinien posiadać uznanie lub zaświadczenie (atest) z jego badania
wystawiony przez uznaną stację atestacji.
2. Mapy morskie i żeglarskie oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe – na
zamierzoną trasę rejsu, edycje muszą być aktualne i poprawione.
3. W rejonie żeglugi osłoniętej obowiązuje wyciąg z publikacji wymienionych w poz.
11,12 i 18.
4. Spis
świateł jest wymagany na jachcie uprawiającym żeglugę całodobową.
5. Tablice
pływów wymagane dla rejsów w rejonach pływowych.
6. Dotyczy jednostek o długości całkowitej powyżej 15 m. Wymóg wchodzi w życie w
ciągu 1 roku od daty wejścia w życie niniejszego Zarządzenia Porządkowego, przy
przewozie pasażerów lub w czarterze na czas.
7. Poniżej 200 GT.
V. URZ DZENIA RADIOKOMUNIKACYJNE
1) Każdy jacht w żegludze oceanicznej powinien być wyposażony co najmniej w:
a) stacjonarny radiotelefon VHF z DSC;
b) statkowy terminal satelitarny lub radiotelefon MF/HF (średnio-krótkofalowy) z
systemem DSC, lub satelitarny telefon komórkowy z dostępem do numeru
alarmowego;
c) radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz;
d) NAVTEX;
e) Transponder.
2) Każdy jacht w żegludze pełnomorskiej powinien być wyposażony co najmniej w:
a) stacjonarny radiotelefon VHF z DSC;
b) radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz;
c) NAVTEX (zalecane).
3) Każdy jacht w żegludze przybrzeżnej powinien być wyposażony w stacjonarny
radiotelefon VHF (po zakończeniu nasłuchu na kanale 16 - z DSC).
4) Każdy jacht w żegludze osłoniętej powinien być wyposażony w radiotelefon VHF.
5) Każdy jacht powinien posiadać możliwość odbioru morskich informacji bezpieczeństwa i
prognoz pogody.
11
6) W pobliżu zainstalowanych urządzeń, zwłaszcza służących do alarmowania, należy
umieścić procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia.
VI. WYPOSAŻENIE PRZECIWPOŻAROWE
zgodne z normą PN-EN ISO 9094-1 i PN-EN ISO 9094-2
L.p. Obszar/Miejsce
Rodzaj
sprzętu
1. Główne stanowisko sterowania lub kokpit * Gaśnica grupy pożarów ABC 2kg - szt.1
Na każde 20m2 obszaru mieszkalnego.
Jeżeli przedział mieszkalny (obszar lub
grupa kabin oddzielona od reszty jednostki
Gaśnica grupy pożarów ABC 2kg.- szt.1
2. stałymi przegrodami, takimi jak pokłady lub
grodzie, które mogą być wyposażone w
drzwi lub luk), to na każdy przedział *
Gaśnica grupy pożarów ABC 2 kg – szt.1
W obrębie każdego urządzenia z otwartym
3.
lub koc gaśniczy i gaśnica grupy pożarów
płomieniem *
ABC 1kg – szt.1
4. Jednostka z silnikiem przyczepnym **
Gaśnica grupy pożaru ABC 2 kg - szt.1
Dla silników o łącznej mocy (napędowy i
pomocniczy) do 120kW:
• gaśnica grupy pożaru ABC 4kg - szt.1
(lub zamiennie 2 gaśnice po 2 kg)
Na zewnątrz przestrzeni silnikowej, lecz nie
5. dalej niż 2m od otworu gaśniczego w
Dla silników o łącznej mocy (napędowy i
obudowie silnika
pomocniczy) powyżej 120kW:
• gaśnica grupy pożaru ABC 4 kg - szt. 2
W przypadku zastosowania stałej instalacji
gaśniczej pod nadzorem klasyfikatora
wyposażenie w gaśnice nie jest wymagane.
* W przypadku kiedy w pomieszczeniu znajduje się stanowiska sterowania lub kokpit i
jednocześnie jest pomieszczeniem mieszkalnym wraz z urządzeniem, z otwartym
płomieniem wymaga się tylko jedną gaśnicę grupy ABC 2 kg.
** W przypadku kiedy silnik przyczepny znajduje się w obrębie stanowiska sterowania lub
kokpitu wymaga się tylko jedną gaśnicę grupy ABC 2 kg.
Uwagi
ogólne:
1. Każdy sprzęt gaśniczy powinien być łatwo dostępny i oznakowany odpowiednim
symbolem ISO.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik