eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie akcji przeciwlodowych na wodach morskich2)

Na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa warunki oraz sposób przeprowadzania akcji przeciwlodowych na
wodach morskich.
§ 2. Akcja przeciwlodowa obejmuje:
1) łamanie lodów i torowanie drogi statkom za pomocą lodołamaczy w portach morskich,
na redach i kotwicowiskach tych portów oraz na torach wodnych prowadzących do portów;
2) udzielanie interwencyjnej pomocy statkom, które z powodu lodów nie mogą
kontynuować podróży lub znajdują się w stanie zagrożenia – na akwenach innych niż
wymienione w pkt 1;
3) organizowanie konwojów w celu grupowego przeprowadzania statków przez lody na
akwenach objętych akcją przeciwlodową.

§ 3. Lodołamaczem w rozumieniu rozporządzenia jest statek wyznaczony do prowadzenia
akcji przeciwlodowej.

§ 4. Akcją przeciwlodową kieruje kierownik akcji przeciwlodowej, którym jest:

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, Poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Unii
Europejskiej:
1) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania
i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002,
str. 10),
2) dyrektywy 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą
wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009,
str. 101).
1) Kapitan Portu Gdynia – dla rejonu wschodniego, obejmującego terytorialny zakres
działania dyrektorów Urzędów Morskich w Gdyni i Słupsku, z wyłączeniem portu Kołobrzeg;
2) Kapitan Portu Szczecin – dla rejonu zachodniego, obejmującego terytorialny zakres
działania dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz w porcie Kołobrzeg.

§ 5. 1. W zakresie związanym z akcją przeciwlodową kapitanaty i bosmanaty wszystkich
portów podlegają kierownikowi akcji przeciwlodowej.
2.
W terminie do dnia 10 listopada każdego roku kierownik akcji przeciwlodowej
w porozumieniu z kapitanatami portów wyznacza:
1) porty, w których może być wprowadzona w danym roku akcja przeciwlodowa;
2) porty przebazowania kutrów i łodzi rybackich.
3. W odniesieniu do portów położonych na obszarze terytorialnego zakresu działania
dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje określone w ust. 2 kierownik akcji
przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.

§ 6. 1. W zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej kierownik tej akcji współpracuje:
1) z odpowiednim oddziałem Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej;
2) z odpowiednimi okręgowymi dyrekcjami gospodarki wodnej;
3) z Marynarką Wojenną na podstawie odrębnych przepisów;
4) z innymi odpowiednimi terytorialnie podmiotami organizacyjnymi portów.
2. Kierownik akcji przeciwlodowej może prowadzić dla celów tej akcji rozpoznanie lotnicze
za pomocą samolotów lub w ramach współpracy z innymi podmiotami, nie wymienionymi
w ust. 1.

§ 7. Dla celów akcji przeciwlodowej kierownik akcji określa w instrukcjach obowiązki
kapitanatów i bosmanatów portów, o których mowa w § 4 ust. 1, współpracujących jednostek
organizacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1, oraz kierowników lodołamaczy.

§ 8. 1. W porozumieniu z zainteresowanymi armatorami kierownik akcji przeciwlodowej
uzgadnia w terminie do dnia 15 października każdego roku wykaz lodołamaczy.
2. Dyrektorzy urzędów morskich zawierają z armatorami lodołamaczy odpowiednie umowy
o wykonanie usług lodołamania, określające w szczególności zasady i tryb dysponowania
lodołamaczami.

2
3. Armatorzy lodołamaczy obowiązani są w terminie do dnia 10 listopada każdego roku
zapewnić pełną gotowość techniczną i nawigacyjną lodołamaczy, przewidzianych do akcji
przeciwlodowej.

§ 9. 1. Decyzje o rozpoczęciu, zawieszeniu i zakończeniu akcji przeciwlodowej dla
poszczególnych rejonów podejmuje kierownik tej akcji, na podstawie oceny zaistnienia
poważnego zagrożenia bezpieczeństwa życia ludzkiego na morzu lub zagrożenia dla ochrony
ich obszarów żeglugi lub stref przybrzeżnych, lub obszarów żeglugi lub stref przybrzeżnych
innych państw po zasięgnięciu opinii właściwych kapitanatów i bosmanatów portów,
podejmując się:
1) przekazania kapitanowi statku znajdującego się na obszarze ich właściwości lub
zamierzającego wejść do jednego z ich portów lub z niego wyjść odpowiednich informacji
o sytuacji lodowej, zalecanych trasach i działaniach lodołamaczy na obszarze swojej
właściwości;
2) żądania, bez uszczerbku dla obowiązku udzielenia pomocy statkom potrzebującym pomocy
oraz dla innych obowiązków wynikających z odpowiednich zasad międzynarodowych, aby
statki znajdujące się w danym obszarze i zamierzające wejść do portu lub terminalu lub z nich
wyjść albo opuścić kotwicowisko, udokumentowały, że spełniają wymogi dotyczące
wytrzymałości i mocy odpowiadające sytuacji lodowej w danym obszarze.
2. rodki podejmowane zgodnie z ust. 1 opierają się, w odniesieniu do danych dotyczących
sytuacji lodowej, na prognozach pogody i sytuacji lodowej dostarczonych przez
wykwalifikowane służby meteorologiczne uznane przez państwo członkowskie.
3. W odniesieniu do portów położonych w obszarze terytorialnego zakresu działania
dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku decyzje, określone w ust. 1, kierownik akcji
przeciwlodowej podejmuje po uzgodnieniu ich z dyrektorem Urzędu Morskiego w Słupsku.
4. Decyzje, o których mowa w ust. 1, kierownik akcji przeciwlodowej przesyła na piśmie
wszystkim zainteresowanym przedsiębiorstwom oraz instytucjom, z podaniem dnia i godziny
rozpoczęcia, zawieszenia lub zakończenia akcji.
5.
W czasie trwania akcji przeciwlodowej kierownicy akcji przesyłają Ministrowi
właściwemu do spraw gospodarki morskiej codzienne komunikaty lodowe, a po zakończeniu
akcji – sprawozdania z przebiegu akcji wraz z oceną i wnioskami.

§ 10. 1. W czasie trwania akcji przeciwlodowej pełniące dyżur lodołamacze pozostają
w wyłącznej dyspozycji kierownika akcji.

3
2. Użycie lodołamacza, o którym mowa w ust. 1, do akcji ratowniczej wymaga każdorazowej
zgody kierownika akcji przeciwlodowej.
3.
W przypadku użycia lodołamacza do akcji ratowniczej zainteresowany armator
obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o zaistniałej sytuacji kierownika akcji
przeciwlodowej i uzgodnić z nim dalsze postępowanie.

§ 11. 1. W czasie akcji przeciwlodowej lodołamacz powinien być oznaczony:
1) w dzień – flagą służbową, którą podnosi się na topie masztu lub na prawym noku rejki
sygnałowej;
2) w nocy – światłem stałym niebieskim widzialnym dookoła widnokręgu i umieszczonym
w miejscu, z którego będzie najlepiej widoczne.
2. Wzór flagi służbowej dla lodołamaczy określają odrębne przepisy.

§ 12. Stosownie do sytuacji i w zależności od stanu zalodzenia wód morskich oraz ilości
posiadanych do dyspozycji lodołamaczy kierownik akcji przeciwlodowej:
1) wyznacza lodołamacze do udzielenia statkom pomocy interwencyjnej;
2) organizuje konwoje dla grupowego przeprowadzenia statków;
3) zarządza, w porozumieniu z kapitanatem danego portu oraz po zasięgnięciu opinii
podmiotu zarządzającego portem, zamknięcie dla żeglugi portu lub jego części.

§ 13. 1. W przypadku organizowania konwojów statków kierownik akcji przeciwlodowej
wyznacza kierownika konwoju.
2. Kierownik konwoju upoważniony jest do wydawania statkom wchodzącym w skład
konwoju poleceń koniecznych do przeprowadzenia konwoju, a w szczególności dotyczących:
kolejności statków w konwoju, odstępów między statkami i szybkości statków.

§ 14. 1. Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są stosować się do poleceń
wydawanych przez kierownika lodołamacza, a statki idące w konwoju – do poleceń
kierownika konwoju. Okoliczność ta jednak nie zdejmuje odpowiedzialności z kapitana statku
za bezpieczeństwo jego statku.
2. Statki nie stosujące się do poleceń kierownika lodołamacza lub kierownika konwoju
automatycznie tracą prawo do korzystania z usług lodołamacza.

4
3. Statki korzystające z usług lodołamacza obowiązane są utrzymywać stały nasłuch
radiotelefoniczny i porozumiewać się z lodołamaczem za pomocą radiotelefonu na
wyznaczonym kanale UKF.

§ 15. 1. Koszty łamania lodu na torach wodnych, redach i kotwicowiskach wykonywanego na
polecenie kierownika akcji przeciwlodowej, pokrywa się z budżetu państwa.
2. Łamanie lodu w portach (w basenach portowych, kanałach i przy nabrzeżach) wykonywane
jest odpłatnie na koszt właściciela lub użytkownika tego nabrzeża.
3. Łamanie lodu na torach wodnych podejściowych do portów skomunalizowanych,
przeładowni zakładowych i portów prywatnych odbywa się na koszt właścicieli lub
użytkowników tych portów.
4. Udzielanie interwencyjnej pomocy statkom na akwenach innych niż wymienione w § 1
ust. 2 pkt 1 wykonywane jest na koszt armatora.

§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER INFRASTRUKTURY






5
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 84 . [ 85 ] . 86 ... 100 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: