eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

utrzymania ww. systemu to roczny wydatek rzędu ok. 330 000 zł brutto, na co składa się koszt
modernizacji systemu w zakresie SafeSeaNet oraz serwis 24/7.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy

Wejście w życie projektu rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym

funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne

Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi podmiotami,
reprezentującymi środowisko morskie:
– Związkiem Armatorów Polskich,
– Polską eglugą Bałtycką,
– Polską eglugą Morską,
– Polskimi Liniami Oceanicznymi,
– Polskim Rejestrem Statków,
– Polskim Związkiem eglarskim,
– Stowarzyszeniem Armatorów Jachtowych,
– Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A.,
– Zarządem Morskich Portów Szczecin – winoujście S.A.,
– Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.,
– Polskim Stowarzyszeniem Pilotów Morskich,
– Związkiem Agentów i Przedstawicieli eglugowych w Gdyni,
– Stowarzyszeniem Kapitanów eglugi Wielkiej,
– Krajową Izbą Gospodarki Morskiej,
– Krajową Izbą Gospodarczą.
07/35rch

14
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia

w sprawie planu udzielania statkom znajduj cym się w niebezpieczeństwie schronienia
na polskich obszarach morskich2)



Na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia … 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. ...
Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa elementy, jakie powinien zawierać plan udzielenia
schronienia statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie lub potrzebującym pomocy na
polskich obszarach morskich, zwany dalej „planem”.

§ 2. 1.Dyrektorzy urzędów morskich opracowują plany uwzględniając wytyczne
zawarte w rezolucji IMO nr A.949(23) i A.950(23).
2. Plan zawiera co najmniej:
1) dane dyrektora właściwego urzędu morskiego;
2) dane kontaktowe podmiotów odpowiedzialnych za przyjmowanie zawiadomień i reagowanie
w przypadku zgłoszeń alarmowych, w tym brzegowych stacji radiowych, Służby Kontroli
Ruchu Statków (VTS) oraz MRCK;
3) informacje na temat linii brzegowej i wszystkich elementów ułatwiających ocenę oraz szybkie
podjęcie decyzji dotyczącej miejsca schronienia statku potrzebującego pomocy, wraz
z opisem czynników środowiskowych, gospodarczych i społecznych oraz warunków
naturalnych;
4) procedury oceny dotyczące udzielenia lub odmowy przyjęcia statku potrzebującego pomocy
w miejscu schronienia;
5) zasoby i urządzenia służące do udzielania pomocy, ratowania i zapobiegania
zanieczyszczeniom;
6) procedury dotyczące międzynarodowych mechanizmów koordynacji i podejmowania decyzji;
7) procedury dotyczące gwarancji finansowych i odpowiedzialności ustanowione w odniesieniu
do statków przyjmowanych w miejscu schronienia;
8) podmioty, które muszą być informowane, oraz sposób ich informowania, po podjęciu decyzji,
o której mowa w art. 94 ust. 5 ustawy.
3. Plany są przekazywane podmiotom, które mogą być zaangażowane w działania mające na celu
udzielenie statkom schronienia.
4. Informacje zawarte w planach udostępnia się sąsiednim państwom członkowskim UE, na ich
żądanie.

§ 3. Dyrektor urzędu morskiego publikuje dane, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE
ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Tekst mający znaczenie dla
EOG) (Dz. U. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101).

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY


2

UZASADNIENIE

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie planu udzielania statkom
znajdującym się w niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich, zwane
dalej „rozporządzeniem”, wykonuje upoważnienie ustawowe, o którym mowa w art. 94 ust. 3
ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ..., poz. ...), zwanej dalej „ustawą”.
Rozporządzenie to zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie wydane na podstawie
art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim. Przepisy obecnie
obowiązującej ustawy, wdrażające przepisy dyrektywy 2009/17/WE bardziej szczegółowo
regulują zasady udzielania schronienia statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie
(distress) lub takim, które zgłosiły potrzebę uzyskania schronienia (in need of assistance).
Organem właściwym do podjęcia niezależnej decyzji w zakresie udzielenia schronienia na
polskich obszarach morskich jest, zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy, dyrektor urzędu morskiego
właściwego ze względu na miejsce, w którym znajduje się statek. Dyrektor urzędu morskiego,
w porozumieniu z podmiotem zarządzającym portem, przystanią morską lub obiektem
portowym w części dotyczącej obszarów portu lub obiektu portowego, sporządza plan
udzielenia statkom schronienia na polskich obszarach morskich znajdujących się pod jego
jurysdykcją. Przedmiotowy plan podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej. Rozporządzenie ma na celu, poprzez określenie elementów, które musi
zawierać przedmiotowy plan, w oparciu o który dyrektor właściwego urzędu morskiego
podejmuje decyzję, zapewnienie sprawnego reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa życia
na morzu, bezpieczeństwa żeglugi i środowiska morskiego stworzone przez statek znajdujący
się w niebezpieczeństwie na polskich obszarach morskich.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


3

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) urzędy morskie,
3) armatorów statków o polskiej przynależności.

2. Konsultacje społeczne
(…)

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw w stosunku do obowiązujących przepisów.

4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia będzie miało wpływ na wydatki sektora
publicznego, związane z kosztami utworzenia i bieżącego funkcjonowania bazy danych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.


19-07-aa

4
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 83 . [ 84 ] . 85 ... 90 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: